Seminaari
Viikko 19: Päivä 3, Oppi ja liitot 88:70–141


Viikko 19: Päivä 3

Oppi ja liitot 88:70–141

Johdanto

Luvussa OL 88 olevan ilmoituksen osuus, johon tässä oppiaiheessa keskitytään, sisältää Herran antamat ohjeet ryhmälle pappeusjohtajia oppia yhdessä tutkimalla ja uskon kautta sekä osoittaa rakkautta ja ystävyyttä toisiaan kohtaan. Lisäksi Herra ennustaa toisen tulemisensa merkkejä, ilmoittaa ylösnousemuksen järjestyksen sekä kertoo tapahtumista Saatanan kanssa käytävän viimeisen taistelun yhteydessä.

Oppi ja liitot 88:70–117

Herra käskee kirkon vanhimpia valmistautumaan palvelutyöhön ja ilmoittaa toista tulemistaan ympäröiviä tapahtumia

Kuva
upper room

Profeettojen koulu kokoontui Newel K. Whitneyn kaupan yläkerran huoneessa, kunnes Kirtlandin temppeli saatiin rakennetuksi.

Kirtlandissa Ohiossa talvella 1832–1833 Herra käski ryhmää pappeudenhaltijoita kokoontumaan yhteen profeettojen kouluksi kutsuttuun paikkaan, jotta he valmistautuisivat saarnaamaan evankeliumia maapallon kansakuntien keskuudessa. Herra käski tätä ryhmää jäämään Kirtlandiin ja oppimaan toinen toiseltaan. Lue OL 88:77–80 ja katso, mitä Herra käski näiden pappeudenhaltijoiden tehdä, kun he kokoontuivat yhteen. Voisit merkitä, mitä löydät.

Jakeissa OL 88:81–115 Herra ilmoitti monia tapahtumia, jotka edeltävät Vapahtajan toista tulemista tai tapahtuvat sen jälkeen. Hän ilmoitti myös tapahtumia, jotka tapahtuvat tuhatvuotisen valtakunnan lopussa.

Herra ilmoitti, että kuolleet nousevat kuolleista vanhurskautensa mukaisessa järjestyksessä. Ne, jotka nousevat kuolleista ensin, ovat niitä, jotka perivät selestisen valtakunnan (ks. OL 88:97–98, 107). Ne, jotka nousevat kuolleista seuraavina, ovat niitä, jotka perivät terrestrisen valtakunnan (ks. OL 88:99). Ne, jotka perivät telestisen valtakunnan, nousevat kuolleista tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen (ks. OL 88:100–101). Lopulta ne, jotka ”jäävät yhä saastaisiksi” – ne, jotka ovat syntyneet tämän maan päällä ja joista on tullut kadotuksen poikia – nousevat kuolleista, ja heidät karkotetaan ulkoiseen pimeyteen (ks. OL 88:102, 114).

Oppi ja liitot 88:118–126

Herra kuvailee oppimisen mallia

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi luettelo joistakin asioista, joita olet hiljattain oppinut koulussa ja kirkossa. Vastaa sitten seuraavaan kysymykseen: Kuinka koulussa opetettavat aiheet kuten matematiikka ja luonnontieteet eroavat evankeliumiin liittyvien aiheiden oppimisesta? Mitä yhteistä niissä on? (Ks. OL 88:78–79.)

Lue OL 88:118 ja pane merkille, millä tavoin niiden, jotka osallistuivat profeettojen kouluun, tuli etsiä oppia. Voisit merkitä, mitä löydät. Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että oppii ”uskon kautta”?

Kun luet kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin seuraavia sanoja, merkitse sanat tai ilmaukset, jotka auttavat sinua paremmin ymmärtämään, mitä tarkoittaa oppia uskon kautta:

Kuva
Elder David A. Bednar

”Oppijoina teidän ja minun tulee toimia ja olla sanan tekijöitä eikä vain kuulijoita, jotka ovat ainoastaan toiminnan kohteena. Olemmeko me – te ja minä – itsenäisiä toimijoita, jotka toimivat ja etsivät oppimista uskon kautta, vai odotammeko me, että meitä opetetaan ja olemme toiminnan kohteena? – –

Oppiminen uskon kautta edellyttää hengellistä, henkistä ja fyysistä vaivannäköä eikä vain passiivista vastaanottamista. Juuri uskon innoittaman toiminnan vilpittömyydellä ja johdonmukaisuudella me osoitamme taivaalliselle Isällemme ja Hänen Pojalleen Jeesukselle Kristukselle halukkuutemme oppia ja saada opetusta Pyhältä Hengeltä. – –

Oppiminen uskon kautta vaatii sekä sydäntä että altista mieltä (ks. OL 64:34). Oppiminen uskon kautta tulee sen seurauksena, että Pyhä Henki vie Jumalan sanan voiman sydämeen ja vaikuttaa siellä. Uskon kautta oppimista ei voi siirtää opettajalta oppilaalle luennolla – –, vaan oppilaan täytyy osoittaa uskoa ja toimia saadakseen omakohtaisen tiedon.” (”Etsikää oppimista uskon kautta”, Liahona, syyskuu 2007, s. 20.)

Me voimme oppia uskon kautta, kun aktiivisesti ja rukoillen osallistumme evankeliumin oppimiseen ja sitten toimimme oppimamme mukaan.

Huomaa, että jakeen OL 88:118 alussa Herra ilmaisi, ettei kaikilla ole uskoa. Sen perusteella, mitä olet oppinut tästä jakeesta, kuinka täydentäisit seuraavan periaatteen siitä, kuinka voimme lisätä uskoamme? Jos me , meidän uskomme Jeesukseen Kristukseen lisääntyy.

  1. Jotta sinun olisi helpompi ymmärtää, kuinka tämä periaate voisi soveltua omaan elämääsi, lue kumpikin seuraavista tilanteista. Kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka kyseinen henkilö kummassakin tilanteessa voisi muuttua oppiakseen tutkimalla ja uskon kautta. Kirjoita myös, kuinka tuon henkilön teot auttaisivat häntä vahvistumaan uskossa.

    1. Nuori nainen lukee säännöllisesti pyhiä kirjoituksia, mutta pysähtyy harvoin ajattelemaan sitä, mitä hän lukee. Hänestä ei tunnu, että pyhien kirjoitusten lukemisesta on hänelle kovinkaan paljon hyötyä.

    2. Nuori mies käy kirkon kokouksissa ja nauttii osallistumisesta luokan keskusteluihin. Joskus hän tuntee kehotuksen tehdä oppimansa perusteella muutoksia elämäänsä, mutta yleensä hän ei toimi noiden kehotusten mukaan.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Milloin sinusta on tuntunut, että uskosi on vahvistunut sen vuoksi, että olet aktiivisesti etsinyt oppia tutkimalla ja uskon kautta?

    2. Kuinka toimintasi auttoi uskoasi vahvistumaan?

    3. Mitä tunnet, että sinun tulisi tehdä tulevaisuudessa etsiäksesi oppia tutkimalla sekä uskon kautta?

Saat lisää tietoa profeettojen koulusta, kun luet jakeen OL 88:119 ja katsot, kuinka Herra kuvailee paikkaa, jossa profeettojen koulun oli tarkoitus kokoontua. Voisit merkitä, mitä löydät.

Vastauksena Herran käskyyn rakentaa jakeessa 119 mainittu huone pyhät viimein rakensivat Kirtlandin temppelin. Kun temppeliä vielä rakennettiin, profeettojen koulu kokoontui Newel K. Whitneyn kaupan yläkerran huoneessa Kirtlandissa.

Tutki kohtaa OL 88:121–126 ja kiinnitä huomiota siihen, millä tavoin Herra odotti veljien profeettojen koulussa käyttäytyvän. Mieti, kuinka tällaiset käyttäytymistavat voivat auttaa sinua, kun tutkit evankeliumia itseksesi ja muiden kanssa. Voisit pohtia, kuinka voisit noudattaa huomaamiasi käyttäytymistapoja omassa elämässäsi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että lopettaa kaikki kevyet puheensa, kaikki naurunsa ja kevytmielisyytensä (ks. OL 88:121)?

Profeettojen kouluun osallistuville annetut ohjeet, jotka koskivat naurua ja kevytmielisyyttä puheessa, tarkoittivat, että profeettojen kouluun osallistuvien piti olla kunnioittavia pyhissä tilanteissa. Nämä kokoukset pidettäisiin ennen pitkää temppelissä.

Miksi kuuliaisuus tätä neuvoa kohtaan saattaisi olla avuksi pyrkiessäsi oppimaan asioita, jotka ovat pyhiä?

Tämä neuvo ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki nauraminen olisi syntiä. Mitä nauramiseen tulee, presidentti Gordon B. Hinckley on sanonut kirkon nuorille:

Kuva
President Gordon B. Hinckley

”Te saatte pitää hauskaa. Tietenkin saatte! Haluamme teidän pitävän hauskaa. Haluamme, että nautitte elämästä. – – Haluamme teidän olevan tervehenkisiä ja iloisia, laulavan ja tanssivan, nauravan ja olevan onnellisia.

Mutta olkaa niin tehdessänne nöyriä ja rukoilevia, niin taivaat hymyilevät teille.” (”Profeetan neuvoja nuorille ja rukous heidän puolestaan”, Liahona, huhtikuu 2001, s. 40.)

Huomaa jakeessa OL 88:122 sanan kaikki toistuminen. Mieti, kuinka luokkaan voisi vaikuttaa se, jos kaikki oppilaat osallistuisivat oppiaiheeseen ja pyrkisivät oppimaan toisiltaan.

OL 88:124 sisältää Herran antaman käskyn, joka koskee nukkumista. Mieti, kuinka se, että nukkuu pitempään kuin on tarpeellista, voi vaikuttaa kykyymme oppia tai tuntea Hengen vaikutus. (OL 88:124 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta sinun on helppo löytää se tulevaisuudessa.)

Millä tavoin arvelet sen, että saamme riittävän määrän unta ja nousemme varhain, voivan auttaa meitä oppimaan paremmin? Yksi periaate, jonka voi löytää Herran käskystä jakeissa OL 88:118–126, on tämä: Se, että teemme vanhurskaita tekoja ja lakkaamme tekemästä epävanhurskaita tekoja, auttaa meitä oppimaan ja rakentumaan. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen pyhien kirjoitustesi marginaaliin.

  1. Tarkastele jakeita OL 88:121–126 ja päätä, mitä neuvoja sinun pitää omaksua paremmin omaan elämääsi. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miksi Herran neuvojen noudattaminen ja näiden asioiden tekeminen on mielestäsi tärkeää, jotta oppisit evankeliumia ja rakentuisit.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Oppi ja liitot 88:124

  1. Jotta sinun olisi helpompi opetella ulkoa OL 88:124, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi ne kuusi käyttäytymistapaa, jotka Herra käski lopettaa tai joita Hän käski noudattaa. Toista luetteloa käyttäytymistavoista, kunnes osaat ne ulkoa. Jotta sinun olisi helpompi muistaa tämä pyhien kirjoitusten hallittava kohta ja noudattaa sen neuvoa, voisit toistaa sen mielessäsi joka kerta kun osallistut seminaariin tai johonkin kirkon luokkaan tai perheiltaan seuraavan kuukauden aikana.

Oppi ja liitot 88:127–141

Herra antaa profeettojen koulun järjestyksen

Kuva
class of young women

Pohdi, missä paikoissa tutkit evankeliumia muiden kanssa. Mieti, onko näissä tilanteissa ihmisiä, joita et tunne kovin hyvin tai joiden kanssa sinun on vaikea tulla toimeen. Ajattele jotakuta näistä ihmisistä, kun tutkit jakeita OL 88:127–141. Pohtia seuraavaa kysymystä: Kuinka suhteesi niihin, joiden kanssa opit evankeliumia, vaikuttaa kykyysi oppia ja rakentua Hengen kautta?

Herra odotti profeettojen koulun jäsenten luovan hyvät suhteet toisiinsa, kun he oppivat yhdessä. Lue OL 88:128–134 ja pane merkille, mikä oli opettajan tehtävä hengellisen oppimisympäristön luomisessa profeettojen kouluun. Voisit merkitä, mitä löydät.

Tapa, jolla opettaja tervehti luokan jäseniä heidän tullessaan luokkaan, koski nimenomaan profeettojen koulua. Mitä huomaat tervehtimistavasta jakeessa 133?

Lue OL 88:135–137 ja pane merkille, mikä oli oppilaiden tehtävä hyvän oppimisympäristön luomisessa.

Millaisen suhteen Herra halusi profeettojen koulun jäsenillä olevan keskenään? Mitä Herra lupasi jakeen 137 mukaan, jos profeettojen koulun jäsenet noudattaisivat Hänen ohjeitaan?

Seuraavassa on yksi periaate, jonka voimme oppia näistä jakeista: Jos osoitamme ystävyyttä ja rakkautta toisillemme, niin voimme luoda Hengelle otollisen ilmapiirin tutkiessamme evankeliumia yhdessä.

  1. Kertaa tervehdys jakeesta OL 88:133. Kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka me mielestäsi voimme osoittaa ”lujasti, järkkymättömästi ja muuttumattomasti”, että olemme ystäviä niille luokkamme tai perheemme jäsenille, joita emme ehkä tunne hyvin tai joita meidän on kenties vaikea rakastaa?

    2. Milloin olet oppinut evankeliumia ympäristössä, jossa jokainen on päättänyt olla ystävä kaikkien kanssa? Millaista se on ollut tai millaista arvelisit sen olevan?

    Mieti, kuinka voit saada päättäväisyyttä rakastaa niitä, joiden kanssa opit evankeliumia. Voisit kirjoittaa muistiin kaikki tuntemasi kehotukset osoittaa enemmän ystävyyttä ja rakkautta luokkatovereita ja perheenjäseniä kohtaan.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen OL 88:70–141 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: