Seminaari
Viikko 16: Päivä 3, Oppi ja liitot 76:1–49


Viikko 16: Päivä 3

Oppi ja liitot 76:1–49

Johdanto

Helmikuun 16. päivänä 1832 profeetta Joseph Smith ja Sidney Rigdon olivat tekemässä innoitettuja tarkistuksia Raamattuun. Kun he olivat pohtimassa kohdan Joh. 5:29 merkitystä, heille näytettiin näky. Tämä näky, joka on tallennettu lukuun OL 76, vahvisti, että Jeesus Kristus on todellinen ja jumalallinen, antoi opetusta Saatanan ja kadotuksen poikien lankeamisesta sekä kuvaili kolmea kirkkauden valtakuntaa ja niitä, jotka perivät kunkin valtakunnan.

Lukua OL 76 opiskellaan kolmessa oppiaiheessa. Tässä ensimmäisessä oppiaiheessa saat tietoa sekä Herran halukkuudesta siunata meitä että myös profeetta Joseph Smithin ja Sidney Rigdonin toimista, jotka johtivat heidät saamaan kyseisen näyn. Saat myös tietoa Saatanan lankeamisesta ja niiden kohtalosta, jotka seuraavat häntä.

Kuva
illustration of vision recorded in D&C 76

Oppi ja liitot 76:1–10

Herra lupaa siunauksia niille, jotka ovat uskollisia Hänelle

Jos saisit valita yhden henkilön, joka osoittaisi kunnioitusta sinua kohtaan, niin kuka hän olisi ja miksi?

Jakeissa OL 76:1–5 opetetaan, että Herra on viisas, voimallinen, iankaikkinen, armollinen ja hyväntahtoinen. Jakeessa 5 opetetaan myös, että Hän kunnioittaa meitä, jos olemme kelvollisia. Lue jae 5 ja ota selville, mitä meidän on tehtävä saadaksemme osaksemme Jeesuksen Kristuksen kunnioituksen.

Tässä yhteydessä Herran pelkääminen tarkoittaa sitä, että kunnioittaa, arvostaa ja rakastaa Häntä. Jakeessa 5 olevien Herran sanojen pohjalta opimme, että jos me kunnioitamme Herraa ja palvelemme Häntä, Hän kunnioittaa meitä.

Lue OL 76:6–9 ja pane merkille, millä tavoin Herra kunnioittaa niitä, jotka kunnioittavat ja palvelevat Häntä. Kun luet, saattaa olla hyvä tietää, että pyhissä kirjoituksissa sana salaisuudet tarkoittaa yleensä hengellisiä totuuksia, jotka voi oppia vain ilmoituksen kautta.

Sen pohjalta, mitä luit jakeista 6–9, täydennä edellä oleva periaate: Jos me kunnioitamme Herraa ja palvelemme Häntä, Hän kunnioittaa meitä .

Lue OL 76:10 ja etsi periaate, joka koskee sitä, millä tavoin Herra ilmoittaa meille totuutta.

  1. Pohdi periaatetta, jonka mukaan Herra valaisee meidät Hengellä. Jotta sinun on helpompi muistaa tilanteita, jolloin Herra on valaissut sinua Hengellä, täydennä seuraava virke pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi: Olen hiljattain tuntenut saavani osakseni Hengen valaisemista, kun olen…

Oppi ja liitot 76:11–19

Joseph Smith ja Sidney Rigdon kuvailevat olosuhteita, jotka johtivat heidän saamaansa näkyyn

Kuva
John Johnson farm

Lukuun OL 76 tallennettu näky saatiin John Johnsonin maatilalla Hiramissa Ohiossa.

Näky, joka näytettiin profeetta Joseph Smithille ja Sidney Rigdonille, on kohdassa OL 76:5–10 olevien Herran lupausten täyttymys. Lue OL 76:11–14 ja huomaa, miten Herra kunnioitti Joseph Smithiä ja Sidney Rigdonia ilmoittamalla heille totuutta.

Oletko koskaan käyttänyt aikaasi lukemalla pyhiä kirjoituksia ja ymmärtämättä sitä, mitä luet? Mitä olet tehnyt ymmärtääksesi paremmin pyhiä kirjoituksia?

Se, mitä Joseph Smith ja Sidney Ridgon olivat tekemässä ennen kuin heille näytettiin tämä näky, voi opettaa meille, kuinka me voimme ymmärtää paremmin pyhiä kirjoituksia ja saada Hengen ilmoittamaan meille totuutta. Lue luvun OL 76 johdanto ja lue sitten OL 76:15–19. Kun luet, pane merkille, mitä sellaista Joseph ja Sidney olivat tekemässä, minkä ansiosta he saivat ymmärrystä pyhistä kirjoituksista ilmoituksen kautta.

Huomaa, että kun he tutkivat ja mietiskelivät pyhiä kirjoituksia, Henki valaisi heidän ymmärrystään. Pyhien kirjoitusten mietiskeleminen merkitsee sitä, että pohtii lukemaansa eli ajattelee sitä. Josephin ja Sidneyn esimerkki osoittaa meille, että jos me tutkimme ja pohdimme pyhiä kirjoituksia rukoillen, Herra voi lisätä meidän ymmärrystämme.

Kuva
Vanhin D. Todd Christofferson

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, kuinka voimme rukoillen tutkia ja pohtia pyhiä kirjoituksia: ”Kun sanon ’tutkia’, tarkoitan jotakin muutakin kuin lukemista. – – Näen teidän joskus lukevan muutamia jakeita, pysähtyvän pohtimaan niitä, lukevan jakeet huolellisesti uudelleen, ja kun ajattelette, mitä ne tarkoittavat, rukoilevan ymmärrystä, esittävän kysymyksiä mielessänne, odottavan hengellisiä vaikutelmia ja kirjoittavan muistiin ne vaikutelmat ja näkemykset, joita tulee, niin että voitte muistaa ja oppia lisää. Sillä lailla opiskellen ette ehkä lue monta lukua tai jaetta puolessa tunnissa, mutta te annatte sydämessänne sijaa Jumalan sanalle, ja Hän puhuu teille.” (”Kun olet kääntynyt”, Liahona, toukokuu 2004, s. 11.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin:

    1. Mitä tuloksia olet saanut, kun olet tutkinut ja pohtinut pyhiä kirjoituksia rukoillen?

    2. Kirjoita yksi vanhin Christoffersonin mainitsema teko, jota aiot soveltaa tutkiessasi pyhiä kirjoituksia itseksesi.

Oppi ja liitot 76:20–24

Joseph Smith ja Sidney Rigdon näkevät taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen

Kun näky avautui, profeetta Joseph Smith ja Sidney Rigdon näkivät Jeesuksen Kristuksen Hänen majesteettisuudessaan ja kirkkaudessaan.

  1. Piirrä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi taulukko, jossa on seuraavat kolme otsikkoa:

    Mitä he näkivät:

    Mitä he kuulivat:

    Mitä he oppivat:

    1. Lue OL 76:20–24 ja kirjoita näistä jakeista sanoja tai ilmauksia, jotka sopivat asianmukaisten otsikoiden alle.

    2. Sen pohjalta, mitä Joseph Smith ja Sidney Rigdon näkivät, kuulivat ja oppivat, kirjoita Jeesuksesta Kristuksesta ainakin kaksi totuutta, joita näissä jakeissa opetetaan. Kirjoita sitten oma todistuksesi jommastakummasta totuudesta ja kirjoita, millä tavoin tiedät tai miksi uskot sen olevan totta.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – OL 76:22–24

OL 76:22–24 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta sinun on helppo löytää se tulevaisuudessa.

  1. Profeetta Joseph Smith ja Sidney Rigdon todistivat, että Jeesus Kristus on elävä, kirkastettu olento. Etsi pyhistä kirjoituksista kaksi muuta esimerkkiä tilanteista, jolloin joku muu on nähnyt ylösnousseen Vapahtajan. Käytä apunasi alaviitteitä tai Pyhien kirjoitusten opasta. Kirjoita löytämiesi esimerkkien viitteet pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi.

Oppi ja liitot 76:25–29

Joseph Smith ja Sidney Rigdon näkevät näyssä Lusiferin lankeamisen

Tee seuraava tietovisa merkitsemällä, onko kukin väittämä oikein vai väärin.

  1. Saatana tunnettiin Lusiferina.

  2. Saatana oli henki, jolla oli valta-asema Jumalan luona.

  3. Saatana ei aikonut olla tottelematta taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta.

  4. Taivaassa iloittiin, kun Saatana karkotettiin.

  5. Saatana sotii Jumalan pyhiä vastaan.

Kun olet tehnyt tietovisan, tarkastele kohtaa OL 76:25–29, jossa kuvaillaan Joseph Smithin ja Sidney Rigdonin saamaa näkyä Lusiferin lankeamisesta. Korjaa vastauksesi sen pohjalta, mitä olet lukenut, ja tarkista sitten vastauksesi tämän oppiaiheen lopusta.

Oppi ja liitot 76:30–49

Joseph Smith ja Sidney Rigdon näkevät näyssä kadotuksen poikien kärsimyksen

Mikä sodan aikana on petturi? Jakeissa OL 76:30–49 puhutaan niistä, jotka päättävät pettää Vapahtajan. Heidät tunnetaan kadotuksen poikina. Lue OL 76:30–35 ja pane merkille, millaiset valinnat johtavat siihen, että joistakuista tulee kadotuksen poikia.

Kadotuksen pojat ovat eri asia kuin ne kirkon jäsenet, joilla on kerran ollut todistus totuudesta mutta jotka ovat myöhemmin jääneet pois aktiivisuudesta ja lakanneet noudattamasta evankeliumin periaatteita. Kadotuksen pojat syyllistyvät anteeksiantamattomaan syntiin kieltämällä Pyhän Hengen.

Kuva
Joseph Smith

Profeetta Joseph Smith opetti seuraavaa anteeksiantamattomasta synnistä: ”Mitä ihmisen on tehtävä syyllistyäkseen anteeksiantamattomaan syntiin? Hänen täytyy saada Pyhä Henki, taivaiden täytyy avautua hänelle, ja hänen täytyy tuntea Jumala ja sen jälkeen tehdä syntiä Häntä vastaan. Kun ihminen on tehnyt syntiä Pyhää Henkeä vastaan, hänellä ei ole parannuksen mahdollisuutta. Hänen on sanottava, että aurinko ei paista, vaikka hän näkee sen; hänen on kiellettävä Jeesus Kristus sen jälkeen kun taivaat ovat avautuneet hänelle, ja kiellettävä pelastussuunnitelma, vaikka hänen silmänsä ovat avoinna sen totuudelle.” (Julkaisussa History of the Church, osa 6, s. 314.)

Anteeksiantamattoman synnin tekeminen vaatii sitä, että ihmisellä on erityistä tietoa Vapahtajasta saatuaan Hänen kanssaan pyhän kokemuksen. Presidentti Spencer W. Kimball auttoi meitä ymmärtämään, mitä tämä merkitsee useimmille kirkon jäsenille: ”Synti Pyhää Henkeä vastaan edellyttää sellaista tietoa, että tavallisen rivijäsenen on ilmeisesti mahdotonta syyllistyä tällaiseen syntiin” (Anteeksiantamuksen ihme, 1978, s. 118).

Lue OL 76:36–38, 44–49 ja selvitä, millaiset ovat kadotuksen poikien olosuhteet.

Kadotuksen poikia ei lunasteta hengellisestä kuolemasta eli toisesta kuolemasta, eivätkä he peri kirkkauden valtakuntaa ylösnousemuksensa jälkeen. Sen sijaan he kärsivät iankaikkisesti.

Kadotuksen poikia koskevan näyn aikana profeetta Joseph Smith ja Sidney Rigdon oppivat erään toivon periaatteen. Lue OL 76: 39–43 ja pane merkille sanoja tai ilmauksia, jotka opettavat seuraavaa periaatetta: Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta kaikki Jumalan lapset kadotuksen poikia lukuun ottamatta voivat pelastua sekä synnistä että kuolemasta.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Oppi ja liitot 76:40–41

Lue OL 76:40–41. Koska tämä on pyhien kirjoitusten hallittava kohta, voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta sinun on helppo löytää se tulevaisuudessa. Sana evankeliumi tarkoittaa hyvää sanomaa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi lyhyt otsikko, jossa tiivistät sen hyvän sanoman, jota opetetaan jakeissa OL 76:40–41. Kirjoita sitten muutama virke, joissa kuvailet, miksi tämä on hyvä uutinen sinulle. Voisit kirjoittaa tuon pyhien kirjoitusten kohdan ja laittaa sen johonkin, mistä voit opetella sitä ulkoa muutaman seuraavan päivän ajan.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen OL 76:1–49 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: