Seminaari
Viikko 8: Päivä 1, Oppi ja liitot 29:31–50


Viikko 8: Päivä 1

Oppi ja liitot 29:31–50

Johdanto

Vähän ennen kuin kirkon konferenssi pidettiin 26. syyskuuta 1830, Herra antoi ilmoituksen, joka on luvussa OL 29, ”kuuden vanhimman läsnä ollessa” (luvun OL 29 johdanto). Kun aiemmassa oppiaiheessa tutkit lukualuetta OL 29:1–30, sait tietoa Herran valittujen kokoamisesta ja Siionin rakentamisesta. Tässä oppiaiheessa keskitytään Aadamin lankeemuksen luonteeseen, kuten se on ilmoitettu jakeissa OL 29:31–50.

Oppi ja liitot 29:31–35

Vapahtaja selittää, että Hänelle kaikki on hengellistä

Pohdi, kuinka toimisit seuraavissa tilanteissa:

Tilanne 1: Kuvittele, että yksi ystävistäsi osallistuu sopimattomaan käytökseen, jonka tiedät olevan hänelle vahingollista. Erään kerran yrität kannustaa ystävääsi lopettamaan tämän käytöksen, mutta hän sanoo sinulle, ettei hänen valinnoillaan ole merkitystä, koska hänelle ei ole tapahtunut mitään pahaa. Mitkä evankeliumin periaatteet voisivat auttaa ystävääsi ymmärtämään valintojensa tärkeyden?

Tilanne 2: Kuvittele, että yksi ystävistäsi tulee luoksesi ja kertoo olevansa vähän lannistunut. Hän sanoo, ettei hän tiedä, onko käskyjen pitäminen vaivan arvoista. Hän selittää, että vaikka hän on yrittänyt tehdä, mitä Jumala on käskenyt, hänen olosuhteensa eivät hänen mielestään ole yhtään paremmat kuin niiden hänen ikätoveriensa, jotka valitsevat synninteon. Mitkä evankeliumin periaatteet voisivat auttaa ystävääsi olemaan edelleen kuuliainen?

Kun tutkit luvun OL 29 loppuosaa, pane merkille oppeja ja periaatteita, joita voisi käyttää näissä tilanteissa olevien henkilöiden auttamiseen.

Vuonna 1830 Jeesuksen Kristuksen kirkko palautettiin ja järjestettiin jälleen kerran maan päällä ja evankeliumin täyteys ilmoitettiin kirkon jäsenille profeetta Joseph Smithin välityksellä. Lukuun OL 29 tallennetussa ilmoituksessa Herra auttoi alkuajan pyhiä ymmärtämään paremmin Aadamin lankeemusta, ja Hän ilmoitti muutamia tarkoituksia käskyilleen.

Jakeissa OL 29:31–33 opetetaan, että Jumala loi kaiken hengellisesti. Yksi merkitys tälle on se, että kaikki luodut saivat olla Hänen luonaan eivätkä olleet kuoleman alaisia. Hän valmisti keinon, jolla Hänen luoduistaan tulisi ajallisia, mikä tarkoittaa sitä, että heidät erotettaisiin Hänen luotaan ja että he olisivat kuoleman alaisia. Jumala valmisti myös keinon, jolla Hänen luotunsa voivat voittaa kuoleman ja palata Hänen luokseen. Tämä kaikki kuuluu Hänen suunnitelmaansa antaa lapsilleen mahdollisuus tulla Hänen kaltaisikseen.

Lue OL 29:34–35 ja pane merkille, millä tavoin Herra suhtautuu meille antamiinsa käskyihin. Merkitse tämä totuus pyhiin kirjoituksiisi: Kaikki Jumalan käskyt ovat hengellisiä. Jokaisella käskyllä, jonka Jumala antaa meille, on hengellinen päämäärä, ja sen tarkoituksena on auttaa meitä palaamaan Hänen luokseen.

  1. Esimerkkinä siitä opista, että kaikki Jumalan käskyt ovat hengellisiä, pohdi viisauden sanaa. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka kuuliaisuus viisauden sanaa kohtaan voisi vaikuttaa meihin fyysisesti?

    2. Kuinka kuuliaisuus viisauden sanaa kohtaan voisi vaikuttaa meihin hengellisesti?

Siitä, ettei noudata viisauden sanaa, saattaa koitua fyysisiä seurauksia, mutta suurimmat seuraukset ovat luonteeltaan hengellisiä, varsinkin kirkon jäsenille, jotka ovat tehneet liiton noudattaa sitä käskyä. Koska kaikki Jumalan antamat käskyt ovat hengellisiä, mukaan lukien viisauden sana, kuuliaisuus tuo elämäämme hengellisiä siunauksia. Toisaalta tottelemattomuus Jumalan käskyille estää meitä vastaanottamasta hengellisiä siunauksia tai johtaa siihen, että menetämme ne.

Kuva
Aadam ja Eeva

Pohdi, millä tavoin tieto siitä, että Jumalan käskyt ovat kaikki hengellisiä, voisi auttaa ihmisiä niissä tilanteissa, joista luit tämän oppiaiheen alussa.

Oppi ja liitot 29:36–41

Aadamin lankeemus sai aikaan hengellisen kuoleman

Samalla kun Jumala antaa meille käskyjä siunatakseen meitä hengellisesti, huomaa, että jakeessa OL 29:35 sanotaan, että Hän antaa meille vapauden toimia tahtomme mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että Jumala antaa kaikille lapsilleen tahdonvapauden ja antaa heidän valita, ovatko he kuuliaisia Hänen käskyilleen.

  1. Piirrä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraava taulukko. Lue sitten OL 29:36–41 ja täydennä taulukkoon ihmisten tai ihmisryhmien valinnat ja seuraukset.

    Valinnat

    Seuraukset

    Perkele

    ”Kolmasosa taivaan joukoista”

    Aadam

Voisit kirjoittaa pyhiin kirjoituksiisi seuraavan periaatteen: Jumala on antanut meille tahdonvapauden lahjan niin että voimme tehdä valintoja ja saada niiden valintojen seuraukset.

Ennen kuin Aadam söi kiellettyä hedelmää, hän eli Eedenin puutarhassa maan päällä ja sai asua Jumalan luona. Kun hän oli syönyt kiellettyä hedelmää, hän jäi maan päälle mutta ei voinut enää olla Jumalan luona. Koska Aadam antoi periksi kiusaukselle ja söi kiellettyä hedelmää, me kaikki olemme ajallisessa tilassa (kuoleman alaisia) ja poissa Jumalan luota. Millä nimityksellä tätä eroa jakeen OL 29:41 mukaan kutsutaan?

  1. Piirrä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraava kuvio:

    Kuva
    fall diagram

    Kirjoita kuvioon ilmauksen ”Langennut maailma (ajallinen)” alle: Hengellinen kuolema on sitä, että karkotetaan pois Jumalan luota. Vastaa sitten seuraavaan kysymykseen: Minkähän vuoksi meidän on välttämätöntä joutua joksikin aikaa eroon Jumalasta?

Lue seuraavat sanat lankeemuksesta ja siitä, miksi meidän täytyy joutua joksikin aikaa eroon Jumalasta: ”Lankeemuksella on olennainen osa taivaallisen Isän pelastussuunnitelmassa (ks. 2. Nefi 2:15–16; 9:6). Sillä on kaksitahoinen suunta: alaspäin ja kuitenkin eteenpäin. Sen lisäksi että se toi meille fyysisen ja hengellisen kuoleman, se antoi meille mahdollisuuden syntyä maan päälle ja oppia ja edistyä.” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 86; ks. myös 2. Nefi 2:25.)

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut seuraavaa lankeemuksesta:

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

”Tärkeimmät tapahtumat, mitä koskaan on tapahtunut tai tulee tapahtumaan koko iankaikkisuudessa – –, ovat luominen, lankeemus ja sovitus.

Ennen kuin voimme alkuunkaan ymmärtää kaiken ajallista luomista, meidän on tiedettävä, kuinka nämä kolme iankaikkista totuutta – luominen, lankeemus ja sovitus – on erottamattomasti liitetty yhteen ja muodostavat yhdessä pelastussuunnitelman. Mikään niistä ei ole yksin, vaan jokainen on sidoksissa kahteen muuhun, ja vailla tietoa niistä kaikista ei ole mahdollista tietää totuutta yhdestäkään niistä. – –

Muistakaa, että sovitus tuli lankeemuksen vuoksi. Kristus sovitti Aadamin rikkomuksen. Ellei olisi ollut lankeemusta, ei olisi ollut sovitusta eikä sen seurauksena tulevaa kuolemattomuutta ja iankaikkista elämää. Täten aivan yhtä varmasti kuin pelastus tulee sovituksen tähden, se tulee myös lankeemuksen tähden.

Kuolevaisuus ja lisääntyminen ja kuolema saivat kaikki alkunsa lankeemuksesta.” (Ks. ”Kristus ja luominen”, Valkeus, syyskuu 1983, s. 24–25.)

Oppi ja liitot 29:42–50

Jeesuksen Kristuksen sovitus lunastaa meidät hengellisestä kuolemasta

Pohdi seuraavaa kysymystä: Kuka palaa Jumalan luo?

Jotta ymmärrämme Herran opetukset luvussa OL 29, on tärkeää tietää, että kaikki ihmiset palaavat Jumalan luo sen jälkeen kun he ovat nousseet kuolleista. Tämä johtuu siitä, että Jeesuksen Kristuksen sovitus lunastaa koko ihmissuvun lankeemuksen fyysisistä ja hengellisistä seurauksista (ks. Hel. 14:15–18).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kuvion oikealle puolelle ilmauksen ”Jumalan luona” alle: Sovituksen kautta koko ihmissuku lunastetaan Aadamin lankeemuksen aikaansaamasta fyysisestä ja hengellisestä kuolemasta. Vastaa sitten seuraavaan kysymykseen: Jos meidät kaikki lopulta tuodaan takaisin Jumalan luo, niin miksi arvelet sillä olevan merkitystä, teemmekö me täällä maan päällä hyviä valintoja vai emme?

Kuva
Kristus Getsemanessa

Sovituksellaan Jeesus Kristus tarjoaa anteeksiannon ja iankaikkisen elämän kaikille niille, jotka uskovat Häneen ja tekevät parannuksen synneistään. Lue OL 29:42–43 ja pane merkille, mitä meidän täytyy tehdä ollaksemme kelvollisia jäämään Jumalan luo. Pohdi, mistä asioista sinun pitäisi ehkä tehdä parannus, jotta voit jonakin päivänä olla kelvollinen jäämään Jumalan luo.

Vaikka koko ihmissuku nousee kuolleista ja se lunastetaan hengellisestä kuolemasta ja tuodaan takaisin Jumalan luo tuomittavaksi, niin kaikki eivät jää sinne.

  1. Piirrä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kuvion oikealle puolelle katkoviivalla nuoli, joka osoittaa pois Jumalan luota. Lue sitten OL 29:44–45 ja vastaa seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitkä valinnat tekevät ihmisistä kelvottomia jäämään Jumalan luo?

    2. Mitä näistä valinnoista seuraa?

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kuvion katkoviivan viereen: Ne, jotka eivät osoita uskoa eivätkä tee parannusta, eivät voi jäädä iankaikkisesti Jumalan luo.

    Tältä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi piirtämäsi kuvion pitäisi näyttää:

    Kuva
    completed Fall diagram
  3. Katso uudelleen tämän oppiaiheen alussa kuvailtuja tilanteita. Kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä sellaista olet tänään oppinut, mikä voisi auttaa tilanteessa 1 olevaa ystävää?

    2. Mitä sellaista olet tänään oppinut, mikä voisi auttaa tilanteessa 2 olevaa ystävää?

Lue OL 29:49 ja mieti, mitä Herra odottaa sinulta. Aseta tavoitteeksi, että vastaanotat edelleen Jeesuksen Kristuksen sovituksen elämääsi tekemällä parannuksen synneistäsi ja valmistautumalla elämään Jumalan luona jälleen kerran.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen OL 29:31–50 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: