Seminaari
Viikko 21: Päivä 4, Oppi ja liitot 101:17–42


Viikko 21: Päivä 4

Oppi ja liitot 101:17–42

Johdanto

Joulukuun 16. ja 17. päivänä 1833 profeetta Joseph Smith sai ilmoituksen Missourin pyhistä, jotka olivat joutuneet lähtemään kodeistaan päästäkseen pakoon ankaraa vainoa. Monet noista pyhistä olivat joutuneet jättämään taakseen kaiken omaisuutensa. Profeetan saamaa ilmoitusta, joka on tallennettu lukuun OL 101, käsitellään kolmessa oppiaiheessa. Tässä toisessa oppiaiheessa on Herran kuvaus olosuhteista tuhatvuotisen valtakunnan aikana. Siinä on myös lohdun ja neuvon sanoja Missourin pyhille.

Oppi ja liitot 101:17–34

Herra kuvailee olosuhteita tuhatvuotisen valtakunnan aikana

Ajattele joitakin tulevia tapahtumia, joita varten valmistaudut. Miksi näet vaivaa, jotta olisit valmis niihin tapahtumiin?

Luvussa OL 101 on ohjeita valmistautumisesta Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen ja tuhatvuotiseen valtakuntaan (rauhan ajanjaksoon, joka alkaa, kun Kristus palaa hallitsemaan henkilökohtaisesti maan päällä). Kohdasta OL 101:17–21 me opimme, että Herran lupausta koota pyhät Siionin kaupunkiin Jacksonin piirikuntaan Missouriin ”viivytetään samalla kun kansaa pyhitetään tätä suurta lahjaa ja siihen liittyvää vastuuta varten. Samanaikaisesti sydämeltään vilpittömät kokoontuvat Kalliovuorten laaksoihin [ja vaarnoihin kaikkialla maailmassa]. – – Temppeleitä rakennetaan. – – Mutta Siion rakennetaan vielä sille valittuun paikkaan.” (Ks. James E. Talmage, Uskonkappaleet, 1985, s. 389–390.)

Lue OL 101:22–23 ja tutki, mitä Herra käski pyhiä tekemään, jotta he valmistautuisivat Hänen toiseen tulemiseensa. (Jakeessa 23 oleva ilmaus ”ilmoitukseen, joka on tuleva”, viittaa Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen. Viittaus väliverhon poistamiseen liittyy myös Vapahtajan toiseen tulemiseen – aikaan, jolloin kaikki maan asukkaat näkevät Hänet.)

Kuva
The Resurrected Jesus Christ

Täydennä seuraava virke jakeiden OL 101:22–23 pohjalta: Me voimme valmistautua Vapahtajan toiseen tulemiseen Hänen nimeään, elämällä evankeliumin periaatteiden mukaan, yhteen ja pyhissä paikoissa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Milloin sinusta on tuntunut, että olet ollut pyhässä paikassa?

    2. Kuinka kokoontuminen pyhissä paikoissa muiden myöhempien aikojen pyhien kanssa auttaa sinua valmistautumaan Herran toiseen tulemiseen?

Jakeissa OL 101:24–34 viitataan Jeesuksen Kristuksen toisen tulemisen hetkellä tapahtuvaan jumalattomien tuhoon ja olosuhteisiin, jotka vallitsevat maan päällä tuhatvuotisen valtakunnan aikana. Esimerkiksi jakeista 32–34 luemme, että Herra paljastaa salattuja asioita maasta, kuten sen luomisesta sekä taivaista.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi jakeista OL 101:24–34 kaksi tai kolme olosuhdetta, joiden kokeminen olisi sinusta erityisen jännittävää. Selitä, miksi nämä olosuhteet olisivat sinulle merkityksellisiä.

Oppi ja liitot 101:35–38

Herra vakuuttaa Missourin pyhille, että jos he kestävät uskossa, he pääsevät lopulta osallisiksi Hänen kirkkaudestaan

Kun Herra antoi ilmoituksen, joka on tallennettuna jakeisiin OL 101:24–34, Missourin pyhät olivat kokeneet suunnattomia vaikeuksia, kuten fyysistä väkivaltaa, kotiensa ja omaisuutensa menettämisen sekä kylmiä sääoloja.

Lue OL 101:35–38 ja etsi periaatteita ja neuvoja, joita Herra antoi Missourin pyhille lohduttaakseen ja vahvistaakseen heitä heidän koettelemuksissaan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi yksi neuvo, jonka Herra antoi pyhille jakeissa 35–38. Selitä sitten, kuinka tämä neuvo saattoi lohduttaa Missourin pyhiä.

Täydennä seuraava periaate sen pohjalta, mitä olet oppinut jakeesta OL 101:35: Ne, jotka Vapahtajan nimen tähden ja , pääsevät osallisiksi Jumalan kirkkaudesta.

Jeesuksen Kristuksen todelliset opetuslapset seuraavat Häntä aina, myös silloin kun heitä vainotaan heidän uskonsa tähden. Presidentti James E. Faust ensimmäisestä presidenttikunnasta on kertonut seuraavaa kahdesta myöhempien aikojen pyhästä, jotka asuivat Meksikossa 1900-luvun alussa. Väkivaltainen sotilasryhmä vangitsi heidät vuonna 1915. Kun luet kertomusta, huomaa, kuinka nämä kaksi myöhempien aikojen pyhää olivat esimerkkinä vainon kärsimisestä uskossa.

Kuva
Presidentti James E. Faust

”Rafael Monroy oli pienen San Marcosin seurakunnan johtaja ja Vicente Morales oli hänen ensimmäinen neuvonantajansa. – – Heille sanottiin, että heidät säästettäisiin, jos he luovuttaisivat aseensa ja kieltäisivät oudon uskonsa. Veli Monroy kertoi vangitsijoilleen, ettei hänellä ollut mitään aseita, ja vaatimattomasti kaivoi taskustaan Raamattunsa ja Mormonin kirjansa. Hän sanoi: ’Hyvät herrat, nämä ovat ainoat aseet, joita koskaan kannan. Ne ovat totuuden aseet erhettä vastaan.’

Kun mitään aseita ei löytynyt, veljiä kidutettiin julmasti, jotta he ilmaisisivat, mihin aseet oli piilotettu. Aseita ei kuitenkaan ollut. Sitten heidät vietiin vartioituina pienen kaupungin laitamille, missä heidän vangitsijansa panivat heidät seisomaan ison saarnipuun luo teloitusryhmän eteen. Vastaava upseeri tarjosi heille vapautta, jos he kieltäisivät uskontonsa ja liittyisivät [sotilaisiin], mutta veli Monroy vastasi: ’Minun uskontoni on minulle rakkaampi kuin oma henkeni, enkä voi hylätä sitä.’

Sitten miehille sanottiin, että heidät oli määrä ampua, ja heiltä kysyttiin, oliko heillä mitään toivomusta. Veli Rafael pyysi, että hänen sallittaisiin rukoilla, ennen kuin hänet teloitettaisiin. Siellä teloittajiensa läsnä ollessa hän polvistui ja äänellä, jonka kaikki pystyivät kuulemaan, hän rukoili, että Jumala siunaisi ja varjelisi hänen rakkaitaan ja huolehtisi siitä pienestä vaivoin selviytyvästä seurakunnasta, joka jäisi ilman johtajaa. Kun hän päätti rukouksensa, hän käytti Vapahtajan ristillä riippuessa käyttämiä sanoja ja rukoili teloittajiensa puolesta: ’Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä, mitä tekevät.’ [Luuk. 23:34.] Sen jälkeen teloitusryhmä ampui sekä veli Monroyn että veli Moralesin.” (Ks. ”Opetuslapseus”, Liahona, marraskuu 2006, s. 21–22; perustuu artikkeliin Rey L. Pratt, ”A Latter-day Martyr”, Improvement Era, kesäkuu 1918, s. 720–726.)

Ajattele tilanteita, jolloin sinua on vainottu (härnätty tai kiusattu), koska uskot Jeesukseen Kristukseen ja Hänen kirkkoonsa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kun ihmisiä vainotaan siksi, että he uskovat Jeesukseen Kristukseen ja Hänen kirkkoonsa, kuinka he voivat vastata siihen uskolla?

Kuva
clean salt

Ajattele suolan käyttötarkoituksia. Suolaa voidaan käyttää esimerkiksi ruoan maustamiseen ja säilömiseen sekä desinfiointiaineena haavojen hoitamiseen. Lue OL 101:39 ja katso, keitä Herra vertasi suolaan.

Pohdi, miksi ihmisiä, jotka tulevat evankeliumin piiriin ja tekevät liittoja Herran kanssa, saatettaisiin kutsua ”maan suolaksi”.

Huomaa, että jakeessa 39 Herra kutsui kirkon jäseniä myös ”ihmisten mauksi”. Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että on ihmisten makuna?

Kuva
Vanhin Carlos E. Asay

Seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin Carlos E. Asayn seuraavat sanat voivat auttaa sinua ymmärtämään paremmin, mitä ihmisten makuna oleminen tarkoittaa: ”Kun Herra käytti ilmausta ’ihmisten makuna’, hän puhui niistä, jotka ovat Hänen edustajiaan. Hän tarkoitti niitä, jotka ovat tehneet parannuksen, jotka on pesty puhtaiksi kasteen vesissä ja jotka ovat tehneet liiton, että ottavat päällensä Hänen nimensä ja Hänen asiansa. Lisäksi Hän puhui niistä, jotka pääsisivät liiton kautta osallisiksi Hänen pappeutensa voimasta. Hän puhui teistä ja minusta.” (Ks. ”Maan suola: ihmiskunnalle mauksi ja ihmisten pelastajiksi”, Valkeus, lokakuu 1980, s. 78.)

Ilmaukset ”maan suola” ja ”ihmisten maku” opettavat, että meillä Jeesuksen Kristuksen kirkon jäsenillä on vastuu auttaa kaikkia ihmisiä maan päällä saamaan Jumalan siunaukset (ks. Abr. 2:8–11).

Tutki jakeita OL 101:40–42 ja huomaa Herran varoitukset ja lupaukset.

Kuva
salt and dirt

Huomaa, että jakeeseen 40 sisältyy ilmaus ”jos tuo maan suola menettää makunsa”. Suola ei menetä makuaan, kun se vanhenee. Se menettää makunsa, kun siihen sekoitetaan muita aineita, jotka saastuttavat sen. Vanhin Asay opetti: ”Mies menettää makunsa ja kelvollisuutensa, kun hän saastuttaa mielensä epäpuhtailla ajatuksilla, häpäisee suunsa puhumalla muuta kuin totuutta ja käyttää väärin voimaansa tekemällä pahoja tekoja” (Ks. ”Maan suola: ihmiskunnalle mauksi ja ihmisten pelastajiksi”, s. 78).

Jakeiden OL 101:40–42 avulla me opimme, että auttaaksemme maailman ihmisiä saamaan Jumalan siunauksia meidän täytyy tehdä parannus synneistämme ja olla nöyriä. Voisit kirjoittaa tämän totuuden pyhiin kirjoituksiisi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka Herran opetukset kohdassa OL 101:39–42 auttavat sinua ymmärtämään, mitä Hän odottaa sinulta?

    2. Mitkä ovat esimerkkejä siitä, kuinka synti voi estää meitä olemasta siunauksena maan ihmisille?

    3. Mitä aiot tehdä välttääksesi synnin aiheuttaman saastutuksen?

Mieti, saastuttavatko synnit sinun elämääsi. Tee parannus noista synneistä, jotta voit tulla puhtaaksi Herran edessä ja jotta voit auttaa tehokkaammin muita saamaan Hänen siunauksiaan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen OL 101:17–42 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: