Seminaari
Viikko 21: Päivä 3, Oppi ja liitot 101:1–16


Viikko 21: Päivä 3

Oppi ja liitot 101:1–16

Johdanto

Joulukuun 16. ja 17. päivänä 1833 profeetta Joseph Smith sai ilmoituksen, joka koski pyhien kokemia kärsimyksiä Missourissa. Tätä ilmoitusta, joka on tallennettu lukuun OL 101, käsitellään kolmessa oppiaiheessa. Tässä ensimmäisessä oppiaiheessa on Herran selitys siihen, miksi Hän salli pyhien kokea ahdinkoa. Siinä on myös Herran lausumia neuvon ja lohdun sanoja kärsiville pyhille.

Oppi ja liitot 101:1–8

Herra selittää, miksi Hän sallii kansansa kokevan koettelemuksia

Kuva
map, northern Missouri

Sen perusteella, mitä olet oppinut tutkiessasi lukua OL 98, merkitse, mitä seuraavista vaikeuksista pyhät kokivat Jacksonin piirikunnassa Missourissa heinäkuussa 1833. Voit vilkaista muistin virkistämiseksi päivän 1 oppiaihetta.

Pyhien kirjapaino tuhottiin.

Sidney Gilbertin kauppa hajotettiin, ja tavarat varastettiin.

Monet pyhien kodeista ja suuri osa sadosta poltettiin.

Kaksi pyhää – Edward Partridge ja Charles Allen – tervattiin ja höyhennettiin eräällä kaupungin aukiolla.

Jacksonin piirikunnassa Missourissa heinäkuussa 1833 tapahtuneen rettelöitsijöiden väkivallan vuoksi kirkon johtajat suostuivat siihen, että pyhät lähtevät piirikunnasta. Elokuussa 1833 profeetta Joseph Smith kuitenkin neuvoi pyhiä olemaan lainkaan myymättä maitaan siellä. Kirkon johtajat vetosivat hallitukseen ja käyttivät tarjolla olleita laillisia teitä säilyttääkseen maaomaisuutensa Missourissa ja pyrkivät saattamaan oikeuteen ne, jotka olivat vastuussa väkivallanteoista. Kuultuaan näistä toimenpiteistä ja uskoen, että pyhät eivät aikoneet odotusten mukaisesti lähteä, kirkkoon kuulumattomat uudisasukkaat hyökkäsivät jälleen pyhien kimppuun. Yöllä, 31. lokakuuta 1833, noin 50 hevosmiehen joukko teki yllätyshyökkäyksen Whitmerin asutusalueelle Independencen länsipuolella. He repivät katon 13 talosta ja ruoskivat useita miehiä henkihieveriin. Nämä hyökkäykset jatkuivat seuraavien kahden yön aikana Independencessä ja muissa paikoissa, joissa pyhiä asui. Miehiä piestiin ja naisia ja lapsia peloteltiin. Yli tuhat pyhää karkotettiin kodeistaan Jacksonin piirikunnasta.

Mitä kysymyksiä Missourin pyhillä mahtoi olla sillä hetkellä? Oletko koskaan ihmetellyt, miksi Herra sallii pahojen asioiden tapahtua sinulle tai tuntemillesi ihmisille?

Lue luvun OL 101 johdanto, niin saat tietää, milloin tämä ilmoitus annettiin ja mitä muita koettelemuksia Missourin pyhät kohtasivat tänä aikana.

Kun pyhät Missourissa kärsivät näitä koettelemuksia, Herra ilmoitti totuuksia siitä, miksi Hän sallii kansansa kokea ahdinkoja. Lue OL 101:1–2 ja ota selville, mistä syystä Herra salli Jacksonin piirikunnassa asuvien pyhien kokea vainoa ja ahdinkoa.

Jakeesta 2 me opimme, että kun rikomme käskyjä, Jumala sallii meidän kärsiä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Miksi mielestäsi on tärkeää ymmärtää tämä totuus?

Vaikka monet pyhät Missourissa olivat uskollisia ja kuuliaisia, he joutuivat silti kärsimään vainojen vuoksi. Lue OL 101:3–5 ja pane merkille, mistä syystä Herra sallii myös vanhurskaiden kokea ahdinkoa Muista, että sana pyhittää tarkoittaa puhdistamista ja pyhäksi tekemistä.

Täydennä jakeen 5 avulla seuraava totuus: Jos emme kestä kuritusta, me emme voi tulla .

Kuva
Vanhin D. Todd Christofferson

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, kuinka kuritus ja koetteleminen auttavat meitä tulemaan pyhitetyiksi: ”Parannukseen kannustamisen lisäksi itse kurituksen kestämisen kokemus voi jalostaa meitä ja valmistaa meitä suurempiin hengellisiin etuoikeuksiin” (”Jokaista, jota rakastan, minä nuhtelen ja kuritan”, Liahona, toukokuu 2011, s. 98).

Kuva
Abraham, Isaac, and angel

Jakeessa OL 101:4 Herra viittasi Abrahamiin esimerkkinä ihmisestä, jota oli kuritettu ja koeteltu. Kun Herra käski Abrahamia uhraamaan poikansa Iisakin, Abraham osoitti uskollisuutensa ja näytti, että hän oli valmis saamaan suuria hengellisiä siunauksia (ks. 1. Moos. 22:1–18).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus kysymykseen: Kuinka se, että ymmärrät jakeessa OL 101:5 opetetun totuuden, voi auttaa sinua vaikeina aikoina?

  2. Lue OL 101:6–8 ja ota selville, mitä nimenomaisia asioita jotkut Missourin pyhistä tekivät, jotka aiheuttivat heille ahdinkoja. Kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mikä jakeen 7 mukaan on seuraus siitä, että on ”hidas kuulemaan Herran ääntä”?

    2. Mitä jotkut ihmiset jakeen 8 mukaan alkavat tehdä ahdinkojensa aikana? Mitä ”hapuileminen” Herraa etsien mielestäsi tarkoittaa?

Pohdi jotakin kokemusta, jolloin olet tuntenut saavasi kuritusta ja olet etsinyt Herraa.

Oppi ja liitot 101:9–16

Herra neuvoo ja lohduttaa pyhiä

Kun luet jaetta OL 101:9, pane merkille, minkä toivon sanoman Herra antoi Missourissa kärsiville pyhille. Voisit merkitä sanoja tai ilmauksia, jotka opettavat seuraavaa opinkohtaa: Silloinkin kun olemme tehneet syntiä, Herra tuntee sääliä meitä kohtaan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka tämän opin ymmärtäminen voi antaa sinulle toivoa?

Jakeista OL 101:10–11 me opimme, että vaikka Herra salli pyhien vainoamisen, Hän sanoi, että Hän rankaisisi ihmisiä, jotka vainosivat heitä.

Kuva
mob scene

Kun luet seuraavia kappaleita, merkitse kuvauksiin ne kärsimykset, jotka olisivat olleet sinulle erityisen vaikeita nähdä tai kokea:

Väkivaltainen joukko Jacksonin piirikunnassa Missourissa piinasi edelleen pyhiä, kunnes kaikki kirkon jäsenet oli karkotettu piirikunnasta. Lyman Wight on kertonut: ”Näin 190 naisen ja lapsen kulkevan kolmekymmentä mailia [lähes 50 km] preerian poikki seuranaan vain kolme raihnaista miestä marraskuussa, jolloin maa oli ohuen sohjon peittämä, ja minun oli helppo seurata heidän haavautuneiden jalkojensa jättämiä verijälkiä sängeksi poltetulla preerialla!” (Julkaisussa History of the Church, osa 3, s. 439.)

Useimmat pyhistä pakenivat pohjoiseen, missä heidän oli ylitettävä Missourijoki. Pakolaiset reunustivat joen kumpaakin rantaa lähellä lauttapaikkaa. Jotkut olivat onnistuneet saamaan mukaan taloustavaroitaan mutta monet olivat menettäneet kaiken. Parley P. Pratt kirjoitti: ”Joka puolella näkyi satoja ihmisiä, toiset olivat teltoissa ja toiset ulkosalla nuotioidensa ympärillä, ja vettä satoi kaatamalla. Aviomiehet etsivät vaimojaan, vaimot aviomiehiään, vanhemmat lapsiaan ja lapset vanhempiaan. – – Tilanne oli sanoin kuvaamaton, ja olen varma, että se olisi pehmentänyt keiden tahansa maan päällä asuvien ihmisten sydämen, meidän sokeita vainoojiamme ja sokeata ja tietämätöntä yhteiskuntaa lukuun ottamatta.” (Autobiography of Parley P. Pratt, toim. Parley P. Pratt jr., 1938, s. 102; ks. myös Kirkon historia aikojen täyttyessä, s. 146.)

Kuinka olisit saattanut reagoida, jos olisit kokenut tällaisia ahdinkoja?

Lue OL 101:12–16 ja pane merkille Herran lupaukset vanhurskaille pyhille. (Sinun saattaa olla hyvä tietää, että jakeessa 12 ilmaus ”koko Israelini” tarkoittaa niitä, jotka ovat uskollisia evankeliumin liitolle.)

Voisit kirjoittaa seuraavan periaatteen pyhiin kirjoituksiisi kohdan OL 101:16 viereen: Kun elämme vanhurskaasti, me voimme saada lohtua tiedosta, että kaikki ihmiset ovat Herran käsissä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin oman kokemuksesi perusteella, tai voisit keskustella näistä kysymyksistä jonkun perheenjäsenen tai ystävän kanssa ja kirjoittaa, mitä opit keskustelun pohjalta:

    1. Mitä jakeessa OL 101:16 oleva käsky ”olkaa levollisia ja tietäkää, että minä olen Jumala” mielestäsi tarkoittaa?

    2. Milloin olet tuntenut, että sinua on siunattu rauhalla vaikeana aikana?

    3. Kuinka se, että olemme levollisia eli rauhallisia, voi auttaa meitä saamaan Herralta lohtua?

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen OL 101:1–16 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: