Seminaari
Viikko 12: Päivä 2, Oppi ja liitot 50


Viikko 12: Päivä 2

Oppi ja liitot 50

Johdanto

Saavuttuaan Kirtlandiin Ohioon profeetta Joseph Smith huomasi, että ”muutamien pyhien keskuuteen oli hiipinyt joitakin omituisia näkemyksiä ja vääriä henkiä”. Hän alkoi opettaa harkitsevasti ja viisaasti, kuinka päästä eroon näistä asioista (ks. History of the Church, osa 1, s. 146). Vanhin Parley P. Pratt palasi lähetystyöstä ja havaitsi samankaltaista käytöstä kirkon seurakunnissa Kirtlandin ulkopuolella. Hän ja muut vanhimmat menivät Josephin luo saamaan opastusta (ks. History of the Church, osa 1, s. 170). Toukokuussa 1831 profeetta kääntyi Herran puoleen ja sai ilmoituksen, joka on tallennettuna luvussa OL 50. Tässä ilmoituksessa Herra käski pyhiä opettamaan ja ottamaan evankeliumin vastaan totuuden Hengen avulla.

Oppi ja liitot 50:1–9

Herra varoittaa kirkon vanhimpia vääristä hengistä

Tiedätkö, mitä tarkoittaa rakentaa jotakuta? Se tarkoittaa sitä, että lujittaa jotakuta – varsinkin vahvistaa jotakuta hengellisesti tai emotionaalisesti tai opettaa ja valistaa jotakuta. Tuleeko mieleesi jokin tilanne, jolloin olet tuntenut rakentuneesi, kun joku on opettanut sinulle evankeliumin periaatteita? Milloin sinusta on tuntunut, että olet myötävaikuttanut muiden rakentumiseen?

Palauta mieleesi tämän oppiaiheen johdanto. Kirtlandin alueella olevat uudet kirkon jäsenet olivat tuoneet omituisia, äänekkäitä ja hämmentäviä toimintatapoja jumalanpalveluksiinsa. Nämä toimintatavat herättivät ihmisissä tunteita, mutta ne eivät olleet kohottavia.

Kuva
Joseph Smith

Profeetta Joseph Smith kirjoitti väärien henkien seuraamisen vaikutuksista: ”Pian sen jälkeen kun evankeliumi oli vakiinnutettu Kirtlandissa ja sinä aikana, kun kirkon auktoriteetit olivat poissa, esiin tuli monia vääriä henkiä, nähtiin monia outoja näkyjä ja mielessä eläteltiin villejä, innokkaita käsityksiä. Ihmisiä juoksi ulos tämän hengen vaikutuksesta, ja jotkut heistä kiipesivät kantojen päälle huutamaan, ja mukaan tuotiin kaikenlaista kohtuuttomuutta. Yksi mies jahtasi palloa, jonka hän sanoi nähneensä lentävän ilmassa, kunnes hän tuli jyrkänteen luo, jolloin hän hyppäsi erään puun latvaan, mikä pelasti hänen henkensä. Ja mukaan tuotiin monia naurettavia asioita, joiden tarkoituksena oli tuoda häpeää Jumalan kirkon ylle, aiheuttaa Jumalan Hengen vetäytyminen sekä kitkeä ja hävittää ne loistavat periaatteet, jotka oli suunniteltu ihmissuvun pelastukseksi.” (Julkaisussa History of the Church, osa 4, s. 580.)

Muutamat kirkon vanhimmat eivät ymmärtäneet, mitä oli meneillään, joten he pyysivät Joseph Smithiltä neuvoja. Profeetta kääntyi Herran puoleen ja sai ilmoituksen, joka auttaisi pyhiä rakentamaan toisiaan, kun he opettivat ja oppivat evankeliumin totuuksia.

Lue OL 50:1–3 ja pane merkille, mikä vaikutus johti pyhiä toimimaan tavoilla, jotka eivät olleet rakentavia. Miksi Saatana jakeen 3 mukaan halusi eksyttää pyhiä?

Lue OL 50:4–9 ja pane merkille Herran varoitus joistakin kirkon jäsenten keskuudessa olevista ihmisistä Ohiossa. Tekopyhä on sellainen ihminen, jonka teot eivät vastaa hänen esittämiään uskonkäsityksiä tai joka teeskentelee ja on olevinaan hyveellinen mutta ei ole (ks. Matt. 6:2). Merkitse jakeisiin OL 50:6, 8, mitä heille Herran sanojen mukaan tapahtuisi.

Oppi ja liitot 50:10–36

Herra julistaa, että meidän täytyy opettaa ja oppia Hengen avulla

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä vaaditaan, että voi opettaa evankeliumia tehokkaasti?

    2. Mitä vaaditaan, että voi oppia evankeliumia tehokkaasti?

Lue OL 50:13–20 ja pane merkille vastauksia näihin kysymyksiin. Voisit merkitä löytämäsi asiat pyhiin kirjoituksiisi sekä lisätä ne pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjasi luetteloon. Huomaa, miten paljon Herra on tähdentänyt Pyhän Hengen välttämättömyyttä evankeliumin opettamisessa ja oppimisessa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä Pyhän Hengen tehtäviä mainitaan kohdassa OL 50:14?

    2. Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että opettaa evankeliumia ”Hengen avulla” (OL 50:14)? Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että opettaa sitä ”jollakin muulla tavalla” (OL 50:17)?

    3. Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että ”ottaa vastaan totuuden sanan – – totuuden Hengen kautta” (OL 50:19)? Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että ottaa sen vastaan ”jollakin muulla tavalla” (OL 50:19)?

Käy läpi pyhien kirjoitusten kohdat, jotka mainitaan Pyhien kirjoitusten oppaassa hakusanan ”Pyhä Henki” kohdalla. Kiinnitä huomiota kohtiin, jotka auttavat sinua ymmärtämään, mitä tarkoittaa se, että opettaa ja ottaa vastaan totuutta (saa opetusta siitä) totuuden Hengen kautta.

Ympyröi kaikki ne tilanteet, joissa sinulla on ollut tilaisuus opettaa tai todistaa evankeliumista:

Perheilta

Ystävien joukossa

Seminaari

Kirkon kokoukset

Kotiopetus

Kun sinulla on tilaisuus opettaa evankeliumia, niin millä tavoin Pyhän Hengen ymmärtäminen vaikuttaa siihen, miten valmistaudut ja opetat?

Ympyröi kaikki ne tilanteet, joissa sinulla on ollut tilaisuus olla oppilaana:

Perheilta

Ystävien joukossa

Seminaari

Kirkon kokoukset

Kotiopettajien käynti

Keskusteluissa kotona

  1. Valitse yksi niistä tilanteista, jotka ympyröit edellä olevista luetteloista ja joissa joko opetit tai sait opetusta Hengen kautta. Kirjoita tästä kokemuksesta pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi. Voisit halutessasi kertoa jollekulle perheenjäsenelle tai ystävälle, mitä opit.

Pohdi, mitä voit tehdä parantaaksesi pyrkimyksiäsi oppia näissä tilanteissa Hengen kautta.

Vanhin Jack H. Goaslind seitsemänkymmenen koorumista on kertonut kokemuksen eräästä nuoresta miehestä, joka huomasi, että hänen tekonsa ja asenteensa vaikuttavat hänen kykyynsä oppia Hengen avulla:

Kuva
Elder Jack H. Goaslind

”Kuinka moni teistä on ottanut ’ikävystyneen asennon’ sakramenttikokouksessa? Tiedättehän: etukumara asento, leuka käsien varassa, kyynärpäät polvilla, tyhjä katse kohti lattiaa. Oletteko tulleet ajatelleeksi, että me voimme valita sen, onko kokous kiinnostava vai ei? – –

Presidentti Spencer W. Kimball sanoi, että jumalanpalvelus ’on kunkin henkilökohtainen vastuu, ja riippumatta siitä, mitä puhujakorokkeelta sanotaan, jos joku haluaa palvella Herraa hengessä ja totuudessa, hän voi tehdä niin. – – Jos jumalanpalvelus on sinusta epäonnistunut, sinä itse olet epäonnistunut. Kukaan ei voi palvella Jumalaa sinun puolestasi; sinun täytyy itse palvella Herraa.’ (Ks. ”Sapatin päivä – ilon päivä”, Valkeus, heinäkuu 1978, s. 5.)

Eräs nuori kuvasi, kuinka hän ensimmäisen kerran koki jumalanpalveluksen hengen. Hän oli ollut osittain aktiivinen Aaronin pappeuden vuosinaan. Silloin kun hän osallistui sakramenttikokoukseen, hän istui yleensä ystäviensä kanssa takaosassa eikä suinkaan ollut esimerkkinä kunnioituksesta. Erään kerran hän tuli vähän myöhässä eikä löytänyt paikkaa ystäviensä vierestä. Hän istui yksin, ja ensimmäistä kertaa elämässään hän sulki silmänsä rukouksen ajaksi, lauloi mukana, kuunteli sakramenttirukoukset ja kiinnitti huomiota puhujien sanoihin. Kun ensimmäinen puhuja oli päässyt suunnilleen puoleenväliin, hän tunsi kyynelten kihoavan silmiinsä. Hieman hämillään hän varovasti katsahti ympärilleen; kukaan muu ei näyttänyt liikuttuneelta. Hän ei tiennyt varmasti, mitä hänelle oli tapahtumassa, mutta kokemus muutti hänen elämänsä. Juuri siinä kokouksessa hän todella aloitti hengellisen valmistautumisensa lähetystyötään varten. Hän tunsi jotakin, ja onneksi hän toimi ja siten vahvisti noita tunteita.” (Ks. ”Kristuksen nuoret miehet”, Valkeus, heinäkuu 1991, s. 46.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi yksi erityinen tapa, jolla voit pyrkiä paremmin oppimaan Hengen kautta.

Mistä voit tietää, milloin opetat ja opit Hengen kautta?

Lue OL 50:21–22 ja pane merkille Herran ohjeet siitä, miten voi päätellä, opettaako ja oppiiko joku Hengen kautta.

Kuinka esittäisit lyhyesti Herran opetuksen näissä jakeissa?

Huomaa, mikä ero jakeissa OL 50:23–25 tehdään siinä, mitä tapahtuu, kun ihmiset opettavat Hengen avulla, ja mitä tapahtuu, kun ihmiset opettavat ja oppivat ”jollakin muulla tavalla” (OL 50:17).

Kuinka Herra kuvailee opetusta, joka ei rakenna? Kuinka Hän kuvailee opetusta, joka ”on Jumalasta” (OL 50:24)?

Näistä jakeista voimme oppia seuraavan periaatteen: Se, mikä tulee Jumalalta, valaisee ja rakentaa, mutta se, mikä ei ole Jumalasta, tuo hämmennystä ja pimeyttä.

Milloin olet nähnyt tai tuntenut, että jokin ei ole Jumalasta? Kuinka Henki auttoi sinua huomaamaan sen?

Toisinaan kuulet ja näet viestejä, joiden tarkoituksena on heikentää sinun uskoasi. Periaatteet, joita opit tänään, voivat vahvistaa sinua niitä viestejä vastaan. Rukoile Hengen ohjausta kaikessa oppimisessasi ja kiinnitä erityistä huomiota Hengen kautta opettamisen vaikutukseen. Jakeista OL 50:13–22 me opimme, että kun opetamme ja opimme Hengen avulla, me ymmärrämme toisiamme, ja me rakennumme ja riemuitsemme yhdessä. Tämä eroaa siitä hämmennyksestä ja pimeydestä, kun jotakin opetetaan ”jollakin muulla tavalla”.

Lue kohdasta OL 50:26–36, mitä neuvoja Herra antaa pappeudenhaltijoille siitä voimasta ja niistä vastuista, jotka tulevat heidän asettamisensa myötä. Hän sanoo, että pappeudenhaltijoiden tulee palvella muita ja pitää itsensä puhtaina. Kun he tekevät niin, Herra antaa heille voimaa voittaa sellaisia vääriä henkiä, joita oli joidenkin pyhien keskuudessa.

Oppi ja liitot 50:37–46

Herra kannustaa palvelijoitaan kasvamaan edelleen armossa ja totuudessa ja vakuuttaa heille, että Hän on heidän kanssaan

Kuva
family prayer

Kuvittele seurakuntanne pieniä lapsia palvelemassa kokoaikaisessa lähetystyössä, kun he ovat vanhempia. Mitä he tarvitsevat ollakseen valmistautuneita palvelemaan? Millä tavoin me olemme näiden pienten lasten kaltaisia?

Kohdassa OL 50:37–46 Herra puhui erityisesti muutamille vanhimmille, jotka olivat palvelemassa vuonna 1831. Hänen sanansa soveltuvat kuitenkin myös meihin. Tutki jakeita OL 50:40–46 ja pane merkille lohtua ja varmuutta ilmaisevia sanoja tai ilmauksia. Voisit merkitä, mitä löydät.

Jakeessa OL 50:40 Herra sanoo, että ”teidän täytyy kasvaa armossa”. Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että ”kasvaa armossa”?

Kun mietit tätä kysymystä, voisit lukea sanan armo määritelmän Pyhien kirjoitusten oppaasta tai julkaisusta Lujana uskossa. Se, mitä opimme jakeista OL 50:37–46, auttaa meitä tietämään, että Vapahtaja haluaa meidän kasvavan armossa ja totuuden tuntemisessa sekä luottavan Häneen. Aivan kuten Hän lupasi näille vanhimmille, samoin Hän valvoo meitä, kun me luotamme Häneen ja pyrimme tekemään Hänen tahtonsa.

Mitä sinulle merkitsee se, että Herra sanoo: ”Te olette minun”? Kuinka tämä vakuutus voi auttaa meitä olemaan pelkäämättä (ks. OL 50:41)?

Mitkä muut lupaukset kohdassa OL 50:40–46 ovat sinulle merkityksellisiä?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun OL 50 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: