Seminaari
Viikko 13: Päivä 4, Oppi ja liitot 59


Viikko 13: Päivä 4

Oppi ja liitot 59

Johdanto

Elokuun 7. päivänä vuonna 1831 ollessaan Jacksonin piirikunnassa Missourissa profeetta Joseph Smith sai ilmoituksen, joka on luvussa OL 59. Tässä ilmoituksessa Herra esitti odotuksiaan pyhille, jotka olivat äskettäin saapuneet Siioniin. Näihin odotuksiin kuului esimerkiksi se, kuinka lepopäivää vietetään oikein. Herra myös vahvisti, että ne, jotka pitävät Hänen käskynsä, saavat hengellisiä ja ajallisia siunauksia.

Oppi ja liitot 59:1–4

Herra kuvailee siunauksia, jotka Hän suo uskollisille pyhille Siionissa

Newel Knightin äiti Polly Knight matkusti erään pyhien ryhmän kanssa lähes 1 500 kilometrin matkan Kirtlandista Ohiosta Jacksonin piirikuntaan Missouriin. Matkalla Missouriin sisar Knight sairastui vakavasti, mutta hän ei suostunut keskeyttämään matkaa vaan ilmaisi, että hänen suurin toiveensa oli astua jalallaan Siionin maahan ja tulla haudatuksi sinne. Hänen poikansa Newel kirjoitti, että yhdessä vaiheessa heidän matkallaan ”ostin lautaa tehdäkseni arkun siltä varalta, että hän kuolisi ennen saapumistamme määränpäähämme – niin nopeasti hänen vointinsa heikkeni. Mutta Herra antoi hänen sydämensä toiveen toteutua, ja hän sai elää niin kauan, että pääsi tuohon maahan.” (Scraps of Biography: Tenth Book of Faith-Promoting Series, 1883, s. 70; ks. myös History of the Church, osa 1, s. 199.) Sisar Knight kuoli kahden viikon kuluessa siitä, kun hän oli saapunut Jacksonin piirikuntaan Missouriin (Siioniin).

  1. Sinä päivänä, jona Polly Knight kuoli, profeetta Joseph Smith sai ilmoituksen, joka on tallennettu lukuun OL 59. Kuvittele, että sinua on pyydetty pitämään puhe sisar Knightin hautajaisissa. Lue OL 59:1–2 ja etsi ilmauksia, joita voisit käyttää puheessasi ja jotka voisivat olla merkityksellisiä hänen ystävilleen ja rakkailleen. Kirjoita ainakin kaksi tällaista ilmausta pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi ja selitä, millä tavoin ne liittyvät Polly Knightiin.

Huomaa, että jakeessa 1 Herra kohdisti ilmoituksen niille pyhille, jotka Polly Knightin tavoin olivat totelleet Hänen käskyään tulla Siionin maahan silmämääränä vain Hänen kunniansa. Voisit merkitä tämän ilmauksen pyhiin kirjoituksiisi. Jotta sinun on helpompi ymmärtää, mitä tarkoittaa se, että silmämääränä on vain Jumalan kunnia, kokeile seuraavaa tehtävää:

Purista kätesi höllästi nyrkkiin (sen verran että peukalo ja sormet menevät hieman päällekkäin). Sulje toinen silmä ja katso tällä sivulla olevaa Vapahtajan kuvaa kätesi muodostamasta pienestä aukosta. Avaa sitten toinenkin silmä ja katso kuvaa kummallakin silmällä. Huomaa, mitä kaikkea muuta näkyy näkökentässäsi, kun käytät molempia silmiäsi. Miten se eroaa siitä, kun katsot kuvaa vain yhdellä silmällä?

Kuva
Jesus Christ

Käyttäen vertauskuvana sitä, mitä opit tässä tehtävässä, mitä tarkoittaa se, että silmämääränä on vain Jumalan kunnia?

Lue OL 59:3–4 ja pane merkille sekä ajallisia (maallisia) että hengellisiä siunauksia, joita luvataan niille, jotka ovat kuuliaisia Herralle silmämääränään vain Hänen kunniansa. Huomaa, että jakeessa 4 Herra lupaa siunata uskollisia pyhiään ”monilla käskyillä”. Miksihän Herra halusi luvata tämän siunauksen, kun jotkut ihmiset eivät pidä käskyjä siunauksena? Pohdi, kuinka käskyjen noudattaminen on siunannut sinun elämääsi.

  1. Tee pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjasi sivulle kaksi saraketta. Anna ensimmäiselle sarakkeelle otsikoksi Ajallisia siunauksia ja toiselle sarakkeelle Hengellisiä siunauksia. Kirjoita kohdasta OL 59:1–4 löytämäsi siunaukset asianomaiseen sarakkeeseen.

Voisit kirjoittaa pyhien kirjoitustesi marginaaliin seuraavan periaatteen: Jos pidämme käskyt silmämääränämme vain Jumalan kunnia, niin meitä siunataan sekä ajallisesti että hengellisesti. Pane merkille muita esimerkkejä tästä periaatteesta, kun jatkat luvun OL 59 tutkimista.

Oppi ja liitot 59:5–8

Herra antaa pyhille käskyjä

Kuva
smiling young women

Herra jatkaa tätä ilmoitusta antamalla Siionin pyhille useita käskyjä. Lue OL 59:5 ja merkitse ensimmäinen käsky, jonka Herra antoi: Meidän täytyy rakastaa Jumalaa koko sydämestämme, väkevyydestämme, mielestämme ja voimastamme.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitähän se tarkoittaa, että rakastaa Herraa koko sydämestään, väkevyydestään, mielestään ja voimastaan?

    2. Miten saattaisit nähdä sellaisten henkilöiden toimivan ja asennoituvan, jotka rakastavat Herraa koko sydämestään, väkevyydestään, mielestään ja voimastaan?

Mieti, kuinka tämä käsky rakastaa Jumalaa koko sydämestämme, väkevyydestämme, mielestämme ja voimastamme voi vaikuttaa siihen, kuinka suhtaudumme kaikkiin Jumalan käskyihin. Kerro jollekulle perheesi jäsenelle tai ystävälle tilanteesta, jolloin rakkautesi Herraa kohtaan vaikutti tekemääsi päätökseen. Voisit kysyä henkilöltä, jonka kanssa keskustelet, millä tavoin Herran rakastaminen on vaikuttanut siihen, kuinka hän suhtautuu Herran käskyihin.

Jakeissa OL 59:6–8 on lisää käskyjä, jotka Herra antoi pyhille tänä aikana. Kun luet näitä jakeita, pohdi, kuinka näiden käskyjen pitäminen voi antaa meille mahdollisuuden osoittaa rakkauttamme Herraa kohtaan.

Jakeessa OL 59:6 Herra viittaa murhaan ja sanoo, ettei meidän pidä tehdä ”mitään sen kaltaista”. Millä tavoin abortti on murhan kaltainen? (Ks. Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 4–5.)

Oppi ja liitot 59:9–19

Herra opettaa pyhille lepopäivää koskevia asioita

Herra antoi käskyn, joka voisi auttaa pyhiä asettamaan Jumalan ensimmäiseksi elämässään ja syventämään suhdettaan Häneen. Lue OL 59:9–10 ja katso, mitä käskyä Herra tähdensi näissä jakeissa.

Jakeessa 9 Herra lupaa suuren siunauksen niille, jotka pyhittävät lepopäivän. Katso jaetta 9 ja huomaa, minkä lupauksen Herra antoi. Saattaa olla hyödyllistä tietää, että ilmaus ”niin ettei maailma saastuta” viittaa siihen, että pysyy puhtaana maailman synnillisyydestä. Käytä tämän jakeen sisältämää opetusta apuna ja täydennä seuraava periaate omin sanoin: Jos me , se auttaa meitä .

Kuva
Vanhin Mark E. Petersen

Liittyen tähän käskyyn pyhittää lepopäivä vanhin Mark E. Peterson kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Se, miten me pyhitämme lepopäivän tai olemme pyhittämättä sitä, on selkeä osoitus siitä, miten me henkilökohtaisesti suhtaudumme Herraan ja Hänen kärsimiseensä Getsemanessa, Hänen ristinkuolemaansa ja Hänen ylösnousemukseensa. Se on merkki siitä, olemmeko todella kristittyjä teoissamme vai onko meidän kääntymyksemme niin pinnallinen, että Hänen sovitusuhrinsa muistaminen merkitsee meille vain hyvin vähän tai ei mitään.” (”The Sabbath Day”, Ensign, toukokuu 1975, s. 49).

Kuinka osoitat Herralle rakkautesi Häntä kohtaan lepopäivänä?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka lepopäivän pyhittäminen on antanut tai voi antaa sinulle voimaa tulla puhtaaksi ja pysyä puhtaana maailman synnillisyydestä.

Jakeet OL 59:9–15 auttavat meitä ymmärtämään lepopäivän tarkoituksen ja sen, mitä voimme tehdä pyhittääksemme lepopäivän. Lue jakeet 9–15 huolellisesti ja pane merkille näkemyksiä siitä, kuinka voimme pyhittää lepopäivän. Esimerkiksi jakeesta 9 voisit huomata, että ”mene rukoushuoneeseen” (kirkossa käyminen) on tärkeä osa lepopäivän pyhittämistä. Katso, mitä muita ajatuksia saat, kun tutkit näitä jakeita. (Saattaisi olla hyödyllistä tietää, että ilmaus ”omistaaksesi hartautesi” jakeessa 10 tarkoittaa Jumalan palvelemista eli rakkautemme ja uskollisuutemme osoittamista Hänelle. Alaviite 12a selittää, että sana uhrilahjasi viittaa siihen, että ”käyttää aikaa, kykyjä tai varoja Jumalan ja lähimmäisten palveluksessa”; sana varoja viittaa yleensä varallisuuteen tai voimavaroihin, jotka lahjoitetaan kirkolle.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi ainakin kuusi sellaista lepopäivän pyhittämiseen liittyvää näkemystä, jotka sait lukiessasi jakeita OL 59:9–15. Voisit kirjoittaa, mitä meidän tulisi tehdä tai miten meidän tulisi asennoitua tai mitkä ovat Herran pyhäpäivän tarkoitukset. Kun olet saanut luettelosi valmiiksi, pohdi, kuinka lepopäivän pyhittäminen jollakin näistä osa-alueista on vaikuttanut suhteeseesi Herraan.

Kohdassa OL 59:15–19 Herra lupaa siunauksia niille, jotka pyhittävät Hänen pyhän päivänsä.

  1. Kirjoita henkilökohtainen tavoite siitä, mitä aiot tehdä, jotta voit pyhittää lepopäivän.

Oppi ja liitot 59:20–24

Herra antaa maallisia ja iankaikkisia siunauksia uskollisille

Millä tavoin Jumala on siunannut sinua viime aikoina? Mistä siunauksistasi tunnet eniten kiitollisuutta? Lue OL 59:20–21 ja kiinnitä huomiota siihen, miten Jumala suhtautuu meidän siunaamiseemme ja miten meidän itsemme tulisi suhtautua siihen. Mitä sinulle merkitsee tietää, että Jumala on hyvillään, kun Hän siunaa sinua?

Jakeessa OL 59:21 meille opetetaan, että me loukkaamme Jumalaa, kun emme osoita kiitollisuuttamme Hänelle emmekä pidä Hänen käskyjään. Tässä jakeessa kuvattu Jumalan kokema loukkaus ja viha ovat todiste Hänen rakkaudestaan meitä kohtaan. Hän on tyytymätön, kun me olemme kiittämättömiä tai tottelemattomia, koska sellaiset asenteet etäännyttävät meidät Hänestä.

Pohdi, millä tavoin suhteemme Jumalaan voi kärsiä, kun emme kiitä Häntä siunauksistamme.

Herra päätti tämän ilmoituksen toistamalla haluavansa siunata meitä sekä tässä elämässä että tulevassa elämässä. Lue OL 59:23–24 ja kiinnitä huomiota siihen, miten Herra siunaa niitä, jotka pitävät Hänen käskynsä.

Pohdi koko loppupäivän tai huomisen päivän ajan sitä, miten monilla tavoilla Jumala on siunannut sinua pitäessäsi Hänen käskynsä. Etsi tilaisuuksia osoittaa rakkautesi ja kiitollisuutesi Hänelle.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun OL 59 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: