Seminaari
Viikko 28: Päivä 4, Oppi ja liitot 132:1–33


Viikko 28: Päivä 4

Oppi ja liitot 132:1–33

Johdanto

Oppi ja liitot 132 sisältää ilmoituksen avioliiton uudesta ja ikuisesta liitosta. Vaikka tämä ilmoitus tallennettiin 12. heinäkuuta 1843, profeetta Joseph Smith tunsi tämän ilmoituksen totuuksia ja opetti niitä jo vuonna 1831. Tässä oppiaiheessa saat lisää tietoa avioliiton uuden ja ikuisen liiton ehdoista sekä lupauksista, jotka on annettu niille, jotka pitävät sen kunniassa.

Oppi ja liitot 132:1–18

Herra esittää uuden ja ikuisen liiton ehdot

Kuva
linked hands

Kohdassa OL 132:1–2 kerrotaan, että profeetta Joseph Smith kysyi Herralta, miksi Abrahamilla, Iisakilla, Jaakobilla ja muilla Vanhan testamentin henkilöillä oli monia vaimoja. Tämä kysymys johti ilmoitukseen, joka on tallennettu lukuun OL 132 ja joka sisältää ohjeita pluraaliavioliittokäytännöstä. Raamatussa ja Mormonin kirjassa opetetaan, että Jumalan normi avioliitolle on se, että yksi mies solmii avioliiton yhden naisen kanssa, ellei Hän julista toisin (ks. 2. Sam. 12:7–8; MK Jaak. 2:27, 30). Luvussa OL 132 on ilmoitus, joka loi pluraaliavioliittokäytännön kirkon jäsenten keskuuteen 1840-luvun alkupuolelta 1890-luvulle, jolloin Herra ilmoitti, etteivät pyhät enää saa solmia pluraaliavioliittoja.

Kun tutkit lukua OL 132, etsi vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

  • Kuinka iankaikkinen avioliitto siunaa sinua tässä elämässä ja ikuisesti?

  • Miksi temppelissä solmittu avioliitto on niin tärkeä?

Lue OL 132:3–6 ja ota selville, mitä seuraa siitä, että astuu avioliiton uuteen ja ikuiseen liittoon, ja mitä seuraa siitä, että hylkää sen liiton. Sanat tuomittuja ja tuomitaan, jotka esiintyvät jakeissa 4 ja 6, tarkoittavat sitä, että ihmisen iankaikkinen edistyminen päättyy.

Mikä on jakeen 6 mukaan se siunaus, jonka ihmiset saavat, kun he pysyvät avioliittoa koskevassa Herran laissa eli hyväksyvät sen?

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

Presidentti Joseph Fielding Smith viittasi jakeeseen OL 132:7 opettaessaan, mitä ”uusi ja ikuinen liitto” merkitsee: ”Tässä [jakeessa OL 132:7] on selvä ja yksityiskohtainen määritelmä uudesta ja ikuisesta liitosta. Se käsittää kaiken – se on evankeliumin täyteys. Siten asianmukainen avioliittoon vihkiminen, kaste, pappeuteen asettaminen, kaikki muu – jokainen sopimus, jokainen velvoite, jokainen toimitus, joka kuuluu Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin ja jonka sinetöi lupauksen Pyhä Henki, on tässä annetun lain mukaan osa uutta ja ikuista liittoa.” (Ks. Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 1, s. 156.)

Ihmiset tekevät usein sopimuksia toistensa kanssa. Lue OL 132:7 ja pane merkille, mitä tapahtuu ihmisten tekemille sopimuksille, kun me kuolemme. Katso myös, minkä kahden ehdon on täytyttävä, jotta liitto olisi sitova, kun olemme kuolleet.

Jakeesta 7 me opimme seuraavan totuuden: Kun liitto solmitaan asianmukaisella pappeuden valtuudella ja sen sinetöi lupauksen Pyhä Henki, se kestää ikuisesti.

Saatat miettiä, mitä tarkoitetaan lupauksen Pyhän Hengen sinetöimisellä. Pyhien kirjoitusten oppaassa annetaan seuraava selitys: ”Pyhä Henki on lupauksen Pyhä Henki (Ap. t. 2:33). Hän vahvistaa sen, että ihmisten vanhurskaat teot, toimitukset ja liitot ovat Jumalan mielen mukaisia. Lupauksen Pyhä Henki todistaa Isälle, että pelastavat toimitukset on suoritettu oikein ja että niihin liittyvät liitot on pidetty.” (PKO, ”Lupauksen Pyhä Henki”, scriptures.lds.org.)

  1. Lue OL 132:15–18 ja pane merkille kaksi eri tapaa, joilla mies ja nainen voivat solmia keskenään avioliiton. Mieti sitten seuraavia esimerkkejä ja kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset kysymyksiin sen mukaan, miten ymmärrät lukemasi jakeet.

    1. Esimerkki 1: Mies ja nainen rakastuvat, noudattavat siveyden lakia ja solmivat onnellisina avioliiton paikallisen viranomaisen vihkimänä. Heitä ei sinetöidä temppelissä. Heidän vihkiseremoniaansa sisältyvät sanat ”kunnes kuolema teidät erottaa”. Muutamaa vuotta myöhemmin aviomies kuolee onnettomuudessa. Mitä kohdan OL 132:15–17 mukaan tapahtuu avioliitolle, kun aviomies kuolee?

    2. Esimerkki 2: Mies ja nainen solmivat avioliiton. He lupaavat toisilleen, että he rakastavat toisiaan aina ja että he ovat aina yhdessä, mutta heitä ei sinetöidä temppelissä. He uskovat, että koska he rakastavat toisiaan, Jumala sallii heidän olla yhdessä ikuisesti. Mitä kohdan OL 132:18 mukaan tapahtuu heidän avioliitolleen, kun jompikumpi heistä kuolee?

    Kun mietit näitä esimerkkejä, muista, että me suoritamme temppeleissä toimituksia niiden ihmisten puolesta, jotka ovat kuolleet ilman mahdollisuutta ottaa vastaan pelastavia pappeuden toimituksia. Olet ehkä ollut kastettavana ja konfirmoitavana kuolleiden puolesta. Kelvolliset kirkon jäsenet, jotka ovat saaneet endaumentin, voivat saada endaumentin ja sinetöimistoimitukset niiden ihmisten puolesta, jotka ovat kuolleet ilman että ovat saaneet niitä toimituksia itselleen.

Oppi ja liitot 132:19–33

Herra lupaa siunauksia niille, jotka ovat kuuliaisia selestisen avioliiton laille

Vanhin Enrique R. Falabella seitsemänkymmenen koorumista on kertonut seuraavan kokemuksen. Kun luet sitä, merkitse, miksi hän ja hänen vaimonsa tunsivat surua ja miksi he tunsivat onnellisuutta.

Kuva
Elder Enrique R. Falabella

”Kun palasin lähetystyöstäni, tapasin kauniin nuoren naisen – –. Olin hänen lumoissaan siitä hetkestä saakka, kun näin hänet ensi kerran.

Vaimoni oli asettanut tavoitteen solmia avioliitto temppelissä, vaikka siihen aikaan lähimpään temppeliin oli matkaa yli 6 400 kilometriä.

Siviilivihkimisseremoniamme oli sekä iloinen että surullinen, sillä avioliitollamme oli eräpäivä. Virkailija lausui sanat: ’Ja nyt julistan teidän mieheksi ja vaimoksi’, mutta jatkoi välittömästi sanoen: ’Kunnes kuolema teidät erottaa.’

Uhrauksia tehden me ryhdyimme siis hankkimaan menolippua Mesan temppeliin Arizonassa Yhdysvalloissa.

Ollessamme temppelissä polvistuneina alttarin ääreen valtuutettu palvelija lausui kaipaamani sanat, jotka julistivat meidät aviomieheksi ja vaimoksi ajaksi ja koko iankaikkisuudeksi.” (”Koti – elämän koulu”, Liahona, toukokuu 2013, s. 102.)

Kuva
Elder and Sister Falabella

Miksi Falabellat eivät olleet tyytyväisiä siviilivihkimiseensä?

  1. Tutki jakeita OL 132:19–21 ja pane merkille, mitä siunauksia Herra lupaa niille, jotka ovat uskollisia avioliiton uudessa ja ikuisessa liitossa. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi näihin jakeisiin liittyviä ajatuksiasi.

Seuraavista tiedoista voi olla sinulle apua, kun tutkit näitä jakeita: Sana pysyä ilmauksissa ”pysytte minun liitossani” (jae 19) ja ”pysy minun laissani” (jae 21) viittaa pysymiseen uskollisena Herran liitossa ja laissa. Voisit merkitä nämä ilmaukset.

Jakeessa OL 132:19 on lupaus, että jos mies ja nainen solmivat avioliiton ”uuden ja ikuisen liiton” ja ”sen sinetöi heille lupauksen Pyhä Henki”, niin he tulevat esiin ensimmäisessä ylösnousemuksessa ja perivät ”valtaistuimia, valtakuntia, ruhtinaskuntia ja valtoja”, kunhan he pysyvät liitossa eivätkä tee ”murhaa vuodattaen viatonta verta” (ks. myös OL 132:27).

Ilmaukset ”jälkeläisten – – jatkuminen aina ja ikuisesti” (jae 19) ja ”heidän olemassaolonsa jatkuu” (jae 20) viittaavat lupaukseen, että perheemme ja jälkeläisemme voivat olla olemassa iankaikkisesti.

Jakeista OL 132:19–21 me opimme seuraavat periaatteet:

  • Jos mies ja nainen pysyvät avioliiton uudessa ja ikuisessa liitossa, niin he saavat korotuksen ja kirkkauden.

  • Jos mies ja nainen pysyvät avioliiton uudessa ja ikuisessa liitossa, niin heillä on jälkeläisten iankaikkinen jatkuminen.

  • Jos mies ja nainen pysyvät avioliiton uudessa ja ikuisessa liitossa, niin heidän avioliittonsa on voimassa iankaikkisesti.

  • Jos mies ja nainen pysyvät avioliiton uudessa ja ikuisessa liitossa, niin heistä tulee Jumalan kaltaisia.

Mieti seuraavaa esimerkkiä. Vastaa kysymykseen sen mukaan, miten ymmärrät jakeet OL 132:19–21.

Kuva
linked hands with Salt Lake Temple in background

Esimerkki 3: Nuori mies ja nuori nainen sinetöidään pyhässä temppelissä pappeuden valtuudella. He kumpikin elävät uskollisesti ja pitävät liittonsa. Mitä heidän avioliitolleen tapahtuu, kun he ovat kuolleet?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä mielestänne aviomiehen ja vaimon täytyy tehdä, että he pysyvät avioliittoon kuuluvassa liitossa? (Kun vastaat tähän kysymykseen, mieti sekä heidän keskinäistä suhdettaan että heidän suhdettaan Jumalaan.)

Lue OL 132:22–25 ja kiinnitä erityisesti huomiota Herran kuvaukseen ”portista” ja ”tiestä”, jotka johtavat korotukseen. Sana ahdas jakeessa 22 tarkoittaa kapeaa tai tinkimätöntä, ei salli harhautumista pois suunnasta.

  1. Piirrä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kuva porteista ja poluista, joita kuvaillaan jakeissa OL 132:22–25, ja vastaa sitten seuraaviin kysymyksiin:

    1. Millä tavoin mielikuva avarasta portista ja laveasta tiestä kuvaa yhteiskunnan nykyisiä mielipiteitä parisuhteista ja avioliitosta?

    2. Millä tavoin nämä mielipiteet ovat avioliiton uuden ja ikuisen liiton vastaisia?

Jakeiden 22 ja 25 mukaan monet eivät löydä sitä kapeaa tietä, joka johtaa korotukseen, koska he eivät ota vastaan Jeesusta Kristusta eivätkä pysy Hänen laissaan, johon sisältyy iankaikkinen avioliitto.

Kuva
Rexburg Idaho Temple

Näistä jakeista me opimme, että saadaksemme korotuksen ja iankaikkisen elämän meidän täytyy tuntea taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus, tulla Heidän kaltaisikseen ja pysyä Heidän laissaan. Jakeissa OL 132:29–33 me näemme esimerkin tästä periaatteesta. Meille kerrotaan, että Abraham oli uskollinen ja kuuliainen iankaikkista avioliittoa koskevalle Herran laille ja että hän sai lupauksen jälkeläisten iankaikkisesta jatkumisesta.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miksi iankaikkista avioliittoa koskeva laki on tärkeä sinulle?

    2. Mitä aiot tästä päivästä lähtien tehdä valmistautuaksesi menemään temppeliin ja solmimaan avioliiton ajaksi ja koko iankaikkisuudeksi?

    3. Mitä siunauksia voivat tässä elämässä saada ne, jotka noudattavat Jumalan lakia tulla sinetöidyksi temppelissä?

Valmistaudu nyt olemaan kelvollinen menemään temppeliin ja solmimaan avioliitto iankaikkisuudeksi, jotta voit päästä osalliseksi niistä siunauksista, jotka taivaallinen Isä on varannut sinulle.

Tällä viikolla tutkitte opettajanne kanssa jakeita OL 132:34–66. Niissä jakeissa käsitellään pluraaliavioliittoa koskevaa oppia. Opettajanne kanssa keskustelette Herran tänä aikana antamasta avioliiton perusteesta – että ”avioliitto miehen ja naisen välillä on Jumalan säätämä” (”Perhe – julistus maailmalle”, Liahona, marraskuu 2010, s. 129). Keskustelette myös siitä, kuinka Herra on käskenyt tiettyinä aikoina, että jotkut Hänen kansastaan elävät pluraaliavioliiton lain mukaan (ks. MK Jaak. 2:27, 30). Saat tietoa Herran antamasta käskystä elää pluraaliavioliiton lain mukaan myöhempinä aikoina, osana kaiken palauttamista (ks. Ap. t. 3:21), sekä Hänen myöhemmästä käskystään lopettaa tuo käytäntö (ks. Virallinen julistus 1).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen OL 132:1–33 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: