Seminaari
Viikko 17: Päivä 2, Oppi ja liitot 78–80


Viikko 17: Päivä 2

Oppi ja liitot 78–80

Johdanto

Maaliskuun 1. päivänä 1832 Herra antoi profeetta Joseph Smithille ilmoituksen, joka on nyt tallennettuna luvussa OL 78. Tässä ilmoituksessa Herra ohjasi profeettaa perustamaan organisaation (joka tunnettiin myöhemmin yhdistyneenä yhtiönä) hoitamaan kirkon varastohuoneita ja julkaisuhankkeita. Herra kuvaili myös niitä siunauksia, joita pyhät saisivat, jos he noudattaisivat käskyä perustaa tämä yhtiö. Koska tätä kirkon perustamaa liikeyritystä haluttiin suojella kirkon vihollisilta, osa tämän ilmoituksen sanoista muutettiin, kun se julkaistiin ensimmäisen kerran Opin ja liittojen vuoden 1835 laitoksessa. Esimerkiksi sana yhtiö muutettiin sanaksi veljeskunta (ks. OL 78:4).

Samoihin aikoihin kun Herra käski Joseph Smithiä perustamaan yhdistyneen yhtiön, Hän antoi ilmoitukset, jotka on tallennettu lukuihin OL 79–80. Näissä ilmoituksissa Herra kutsui Jared Carterin, Stephen Burnettin ja Eden Smithin palvelemaan lähetyssaarnaajina.

Oppi ja liitot 78:1–16

Herra käskee profeetta Joseph Smithiä perustamaan yhdistyneen yhtiön

Raha on tärkeä osa sitä maailmaa, jossa me elämme, ja sitä voidaan käyttää vanhurskaisiin tai jumalattomiin tarkoituksiin. Kirjoita alla olevaan tilaan muutamia tapoja, joilla rahaa voidaan käyttää vanhurskaisiin tarkoituksiin, ja muutamia tapoja, joilla sitä voidaan käyttää jumalattomiin tarkoituksiin.

Vanhurskaita tarkoituksia

Jumalattomia tarkoituksia

Kuva
barrels and bags of grain

Toukokuussa 1831 Herra antoi käskyn varastohuoneen perustamisesta ylimääräisten tarvikkeiden ja rahan kokoamiseksi köyhien hyväksi (ks. OL 51). Lisäksi kirkko tarvitsi varoja, joilla voitiin ostaa maata ja kustantaa profeetta Joseph Smithin saamien ilmoitusten julkaiseminen. Näiden varojen hankkimiseen oli olemassa kolme erillistä organisaatiota: 1) Newel K. Whitneyn kauppa Kirtlandissa Ohiossa, 2) Sidney Gilbertin pitämä kauppa Missourissa ja 3) julkaisuyhtiö, joka oli perustettu valvomaan kirkon julkaisujen painatusta. Herran ohjeet jakeessa OL 78:3 johtivat näiden kolmen organisaation yhdistämiseen. Uutta organisaatiota nimitettiin yhdistyneeksi yhtiöksi ja sen osakkaina olivat Joseph Smith, Sidney Rigdon, Newel K. Whitney, Edward Partridge, Sidney Gilbert, Oliver Cowdery, John Whitmer, William W. Phelps ja Martin Harris.

Luvussa OL 78 sana veljeskunta tarkoittaa yhdistynyttä yhtiötä. Lue OL 78:3–4 ja pane merkille, mitä pyhät voisivat tehdä tämän yhtiön tai veljeskunnan ansiosta.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä asiaa Herra halusi kohdan OL 78:4 mukaan edistää yhdistyneen yhtiön kautta?

Lue OL 78:5–6 ja pane merkille, miksi Herra käski pyhien auttaa Hänen kansansa köyhiä (ks. OL 78:3).

Kuten näissä jakeissa on mainittu, taivaallisiin asioihin sisältyy siunauksia, jotka ovat luonteeltaan iankaikkisia, kuten tieto, todistus ja mahdollisuudet saada pelastavat toimitukset.

Saattaa olla hyödyllistä tietää, että samanarvoisuus maanpäällisissä asioissa ei tarkoita sitä, että jokaisella on täsmälleen sama omaisuus, vaan pikemminkin, että jokaisella perheellä on riittävästi varallisuutta tarpeisiinsa ja puutteisiinsa omien olosuhteidensa mukaisesti.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutama virke, joissa selität, kuinka mielestäsi se, että olemme samanarvoisia maanpäällisissä asioissa, auttaa meitä olemaan samanarvoisia taivaallisten asioiden saamisessa.

Lue OL 78:7. Kun luet, pane merkille toinen syy siihen, miksi Herra käski pyhiä muodostamaan yhdistyneen yhtiön ja pitämään huolta köyhistä. Täydennä sitten seuraava periaate: Herran käskemien asioiden tekeminen valmistaa meitä .

Millähän tavoin kuuliaisuus käskylle perustaa yhdistynyt yhtiö auttaisi pyhiä valmistautumaan perimään paikan selestisessä valtakunnassa?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi luettelo niin monesta Herran käskystä kuin ehdit yhdessä minuutissa. Valitse sitten yksi kirjoittamistasi käskyistä ja kirjoita muutama virke, joissa selität, kuinka tuon käskyn noudattaminen voi osaltaan valmistaa sinua saamaan paikan selestisessä valtakunnassa.

Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

Kun luet kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraavia sanoja, mieti, miksi on tärkeää ymmärtää, mitä varten Herra antaa meille käskyjä: ”Viimeinen tuomio ei ole vain lopullinen arvio hyvistä ja pahoista teoistamme – kaikesta siitä, mitä olemme tehneet. Se on tekojemme ja ajatustemme lopullisen vaikutuksen tunnustamista – sitä, mitä meistä on tullut. Ei riitä, että tekee vain sen, mitä on tehtävä. Evankeliumin käskyt, toimitukset ja liitot eivät ole luettelo talletuksista, joita edellytetään tehtäviksi jollekin taivaalliselle tilille. Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on suunnitelma, joka osoittaa meille, kuinka me voimme tulla sellaisiksi kuin taivaallinen Isämme haluaa meidän tulevan.” (”Haaste muuttua”, Liahona, tammikuu 2001, s. 40.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka se, että ymmärrämme, miksi Herra antaa meille käskyjä, auttaa meitä osoittamaan Hänelle kuuliaisuutta uskollisemmin?

Lue OL 78:8–9 ja pane merkille niiden henkilöiden nimet, jotka Herra nimitti perustamaan yhdistyneen yhtiön.

Huomaa jakeesta 9, että Herra käski näitä miehiä istumaan neuvostossa Siionin pyhien kanssa, tarkoittaen kirkon jäseniä Independencessä Missourissa. Noudattaakseen tätä käskyä Joseph Smithin, Newel K. Whitneyn ja Sidney Rigdonin pitäisi matkustaa miltei 1 600 kilometriä (kumpaankin suuntaan) Ohiossa sijaitsevan Hiramin ja Missourissa sijaitsevan Independencen välillä. Huhtikuussa 1832 – alle kuukausi tämän ilmoituksen saamisen jälkeen – nämä kolme miestä tottelivat käskyä ja matkustivat Missouriin.

Mitä heidän suhtautumisensa opettaa sinulle uskosta ja kuuliaisuudesta Herran käskyille?

Pian Missouriin saavuttuaan nuo kolme pitivät neuvoston kokouksen, jossa he perustivat yhdistyneen yhtiön ilmoituksessa saatujen ohjeiden mukaisesti. Yhdistyneen yhtiön liiketoiminnan tuottamat voitot sijoitettaisiin varastohuoneeseen, jotta pidettäisiin huolta köyhistä ja rahoitettaisiin kirkon muita taloudellisia tarpeita.

Jakeissa OL 78:10–16 Herra tähdensi yhdistyneen yhtiön tärkeyttä. Hän selitti, että jos pyhät noudattaisivat Hänen ohjeitaan, Hän auttaisi heitä toteuttamaan Hänen käskynsä ja kirkko voisi pysyä riippumattomana kaikista muista maallisista osapuolista.

Oppi ja liitot 78:17–22

Herra kuvaa siunauksia, jotka ovat saatavilla niille, jotka pitävät Hänen käskynsä

Ajattele lahjoja tai siunauksia, joita olet saanut nuorempana ja joita arvostat entistä enemmän nyt, kun olet vanhempi. Miksi arvostat näitä lahjoja tai siunauksia enemmän nyt? Mieti, kuinka tämä voi liittyä siunauksiin, joita taivaallinen Isämme on valmistanut meille.

Lue OL 78:17–18 ja huomaa, millä tavoin pyhät olivat pienten lasten kaltaisia. (Voisit sijoittaa pronominien te ja teille tilalle oman nimesi, jotta sinun on helpompi tehdä näistä jakeista itsellesi henkilökohtaisia.)

Kuva
Christ with sheep

Pohdi, kuinka tieto siitä, että Herra johdattaa meitä (ks. OL 78:18), voi auttaa meitä olemaan rohkealla mielellä silloinkin kun emme pysty ymmärtämään tai kestämään kaikkea?

Lue OL 78:19 ja pane merkille, minkä neuvon Herra antoi pyhille. (OL 78:19 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla.)

Täydennä seuraava periaate sen pohjalta, mitä olet oppinut jakeesta 19: Jos me , Herra moninkertaistaa siunauksemme.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka voit vieläkin paremmin ottaa kaiken vastaan kiitollisin mielin?

    2. Kuinka se, että päätät ottaa kaiken vastaan kiitollisin mielin, auttaa sinua olemaan rohkealla mielellä?

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – OL 78:19

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kahden minuutin puhe, joka perustuu kohtaan OL 78:19. Varmista, että sisällytät puheeseesi seuraavaa: 1) tähän jakeeseen liittyvät taustatiedot, 2) periaate, jota jakeessa opetetaan, ja 3) jokin henkilökohtainen kokemus, joka havainnollistaa tämän jakeen opettamaa totuutta. Kun puheesi on valmis, esitä se jollekulle perheenjäsenelle tai ystävälle. Kotiopiskeluseminaarin opettajasi saattaa myös pyytää sinua pitämään valmistamasi puheen luokassanne.

Lue OL 78:20–22 ja pane merkille, mitä neuvoja Herra antoi.

Oppi ja liitot 79–80

Jared Carter, Stephen Burnett ja Eden Smith kutsutaan palvelemaan lähetystyössä

Lukuihin OL 79 ja 80 tallennetuissa ilmoituksissa Herra kutsui kolme miestä palvelemaan lähetyssaarnaajina. Lue kumpikin luku ja pane merkille periaatteita, jotka soveltuvat lähetystyöhön. Pohdi, kuinka voit toteuttaa löytämiäsi periaatteita, jotta voit tehokkaammin kertoa evankeliumista jollekulle tutulle.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut OL 78–80 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: