Seminaari
Viikko 9: Päivä 4, Ohiossa


Viikko 9: Päivä 4

Ohiossa

Johdanto

Tammikuun 1831 lopussa profeetta Joseph Smith ja hänen vaimonsa Emma sekä Sidney Rigdon ja Edward Partridge lähtivät New Yorkin osavaltiosta Ohioon. Suurin osa muista New Yorkin osavaltiossa asuvista kirkon jäsenistä tuli heidän jälkeensä seuraavien viiden kuukauden aikana.

Niitä pyhiä, jotka kokoontuivat Ohioon, siunattiin suuresti. Profeetta Joseph Smithin kautta saadut jatkuvat ilmoitukset johtivat siihen, että he saivat lisää ymmärrystä Jeesuksen Kristuksen evankeliumista. Lisäksi he saivat siunauksia temppelin rakentamisesta ja evankeliumin saarnaamisesta. Vaikka kirkko kasvoi Ohiossa jäsenmäärältään ja hengelliseltä voimaltaan, niin vastustus kirkkoa ja sen johtajia kohtaan lisääntyi myös. Lopulta vuoden 1838 tammikuussa monien kirkon jäsenten oli paettava Ohiosta ja liityttävä niiden pyhien joukkoon, jotka asuivat Missourissa. Tämä oppiaihe tarjoaa sinulle katsauksen pyhien kokemuksiin Ohiossa. Tulevissa oppiaiheissa opit lisää näihin tapahtumiin ja opetuksiin liittyviä yksityiskohtia.

Herra käskee pyhien kokoontua Ohioon ottamaan vastaan luvattuja siunauksia

Oletko sinä tai onko joku perheessäsi joskus muuttanut uuteen taloon? Mitä haasteita muuton yhteydessä koettiin? Mitä siunauksia muutosta on koitunut?

Vaikka muuttamisen syyt saattavat vaihdella, niin muuttaessaan jonnekin ihmiset tekevät usein uhrauksia, koska he uskovat, että elämä uudessa paikassa on heille parempaa.

Palauta mieleesi tapahtumat, joista luit tutkiessasi lukuja OL 37–38 ja jotka liittyivät Herran pyhille antamaan käskyyn lähteä New Yorkin osavaltiosta ja muuttaa Ohioon. Kun Herra käski heitä kokoontumaan Ohioon, Hän myös lupasi, että he saisivat siellä erityisiä siunauksia.

  1. Jäljennä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraava taulukko:

    Lupaukset

    OL 38:31–32

    a.

    b.

    c.

    d.

    OL 38:33

    e.

    OL 42:61

    f.

    Lue OL 38:31–32 ja kirjoita ”Lupaukset”-sarakkeen kohtiin ad neljä asiaa, jotka Herra sanoi pyhien saavan, kun nämä saapuisivat Ohioon.

    Lue OL 38:33 ja kirjoita taulukon kohtaan e, minne Herra sanoi lähettävänsä lähetyssaarnaajia.

    Pian sen jälkeen kun Joseph Smith saapui Ohioon, hän sai ilmoituksen, joka on luvussa OL 42. Silmäile kohtaa OL 42:61 ja selvitä, minkä lupauksen Herra vielä antoi. Kirjoita taulukon kohtaan f ”ilmoitusta ilmoituksen päälle”.

Tämän oppiaiheen neljä osiota auttavat sinua oppimaan lisää siitä, kuinka Herra täytti nämä lupaukset, kun Hänen kansansa kokoontui Ohioon vuosina 1831–1838.

”Minä annan teille lakini” (OL 38:32)

Herra lupasi antaa pyhille lakinsa, kun nämä kokoontuisivat Ohioon. Miksi lait ovat tärkeitä? Miksihän lait ovat tärkeitä Herran kirkossa?

Lue luvun OL 42 johdanto. Kun pyhät vuonna 1831 olivat saapuneet Ohioon, Herra täytti lupauksensa ja antoi ilmoituksen, josta käytetään nimitystä kirkon laki. Tämä laki sisältää käskyjä ja ohjeita, jotka ohjaavat kirkon toimintaa.

Lue luvun OL 42 tiivistelmä ja etsi lakeja, jotka Herra antoi pyhille. (Luvun tiivistelmä on johdannon jälkeen ennen ensimmäistä jaetta. Siinä annetaan jakeiden numerot ja lyhyt yhteenveto kyseisistä jakeista.) Voisit lukiessasi merkitä ilmauksen ”Omaisuuden pyhittämistä säätelevät lait esitetään”.

Tässä ilmoituksessa Herra antoi pyhityksen lain. Tämä laki on ”jumalallinen periaate, jonka mukaan ihmiset pyhittävät vapaaehtoisesti aikansa, kykynsä ja aineellisen omaisuutensa Jumalan valtakunnan vahvistamiseen ja rakentamiseen” (PKO, ”Pyhitys, pyhityksen laki”, scriptures.lds.org). Kirkon johtajia käskettiin perustamaan Yhdistynyt yhtiö (käytetään myös nimitystä yhdistynyt veljeskunta) hoitamaan kirkon ajallisia eli liiketaloudellisia hankkeita, auttamaan köyhiä ja osaltaan poistamaan ahneutta pyhien keskuudesta. Se oli tuossa vaiheessa siunaus pyhille, koska monien New Yorkin osavaltiosta tulleiden pyhien oli jätettävä taakseen kotinsa ja omaisuutensa. Yhdistynyt yhtiö antoi myös varoja monien kirkon hankkeiden rahoittamiseen, kuten lähetystyöhön ja ilmoitusten julkaisemiseen. Tulevissa oppiaiheissa saat tietää lisää pyhityksen laista ja sen vaikutuksista pyhiin.

”Teille annetaan voima korkeudesta” (OL 38:32)

Herra lupasi myös antaa pyhille ”voiman korkeudesta”, kun he saapuisivat Ohioon (ks. OL 38:32). Endaumentti [englanniksi endowment] on lahjoitus tai lahja. Lue OL 88:119 ja huomaa, minkä käskyn Herra antoi pyhille Ohiossa. Huone, johon tässä jakeessa viitataan, on temppeli. Kirtlandin temppeli Kirtlandissa Ohiossa oli ensimmäinen tällä taloudenhoitokaudella rakennettu temppeli. Lue OL 95:8 ja pane merkille, minkä Herra sanoi antavansa heille temppelissä.

Kuva
Kirtland Temple

Kirtlandin temppelin rakentaminen kesti noin kolme vuotta. Kun se oli vihitty vuonna 1836, Herra alkoi täyttää lupaustaan antaa pyhille voimaa korkeudesta, ja he kokivat ihmeellisiä hengellisiä siunauksia. Herra esimerkiksi lähetti Kirtlandin temppeliin kolme taivaallista sanansaattajaa – Mooseksen, Eliaan ja Elian – palauttamaan välttämättömiä pappeuden avaimia maan päälle. Nämä avaimet antaisivat pyhille valtuuden suorittaa temppelitoimituksia ja sinetöidä sekä elävien että kuolleiden perheitä iankaikkisuudeksi. Lisäksi tässä vaiheessa palautettiin ”avaimet Israelin kokoamiseksi” (OL 110:11). Näiden avainten välityksellä lähetyssaarnaajille annetaan voima opettaa evankeliumia kautta maailman.

Te lähdette ”maailmaan kaikkien kansakuntien keskuuteen” (OL 38:33)

Kun Kirtlandin temppeli oli vihitty ja avaimet Israelin kokoamiseksi oli palautettu, Jeesuksen Kristuksen evankeliumia alettiin saarnata entistä useammissa paikoissa. Ota esiin kartta 3 ”New Yorkin, Pennsylvanian ja Ohion alue Yhdysvalloissa”, joka on kolmoissidoksesi loppuosassa, jossa on kirkon historian karttoja. Huomaa, että Kirtland Ohiossa sijaitsi ihanteellisella paikalla aloittaa lähetyssaarnaajien lähettäminen kaikkialle maailmaan opettamaan evankeliumia ”kaikkien kansakuntien keskuuteen” (OL 38:33). Kirtland oli lähellä useita tärkeimpiä kuljetusreittejä Yhdysvalloissa. Kirtlandista lähetyssaarnaajien ei tarvinnut matkustaa kuin lyhyitä matkoja päästäkseen Amerikan suurimmilla joilla ja Eriejärvellä liikennöiville höyrylaivoille. He pääsivät myös valtakunnallisen tieverkoston kautta etelään ja kanavien kautta pohjoiseen. Tästä syystä Kirtlandista lähdettiin lähetystyöhön Kanadaan, muihin osiin Yhdysvaltoja ja Isoon-Britanniaan.

Tänä aikana tehdyn lähetystyön ansiosta kirkon jäsenmäärä eri puolilla maailmaa lisääntyi tuhansilla. Vuonna 1837 vanhimmat Heber C. Kimball ja Orson Hyde sekä viisi muuta kutsuttiin lähetystyöhön Isoon-Britanniaan, missä he kastoivat noin 2 000 henkeä. Vuoteen 1838 mennessä, kun pyhät lähtivät Kirtlandista vainon vuoksi, Kirtlandin alueella asui noin 2 000 kirkon jäsentä. Kirkon koko jäsenmäärä eri puolilla maailmaa oli lähes 18 000.

”Sinä saat ilmoitusta ilmoituksen päälle” (OL 42:61)

Ota Opista ja liitoista esiin kohta Sisältö aikajärjestyksessä (johdannon jäljessä) ja huomaa, missä paikassa useimmat ilmoitukset saatiin.

Kuten voit havaita, Ohiossa saatiin useampia ilmoituksia kuin missään muussa paikassa. Herran lupaus siitä, että pyhät saisivat ilmoitusta ilmoituksen päälle, kun he olisivat kokoontuneet Ohioon, täyttyi.

  1. Lue kunkin seuraavan luvun johdanto ja tiivistelmä. Kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutamin sanoin tiivistäen, mitä ilmoitus koskee, ja 1–2 virkettä, joilla kuvailet, kuinka kyseinen ilmoitus on ollut siunauksena kirkolle ja omassa elämässäsi.

    1. OL 76

    2. OL 84

    3. OL 89

Kun pyhät olivat Ohiossa, Herra myös käski profeetta Joseph Smithiä järjestämään kirkon johtajiston. Sinä aikana järjestettiin virallisesti ensimmäinen presidenttikunta, kahdentoista apostolin koorumi ja seitsemänkymmenen koorumi. Tänä samana aikana Joseph Smith jatkoi myös työtään raamatunkäännöksen parissa.

Vastustus ja luopumus koettelevat uskollisia Ohiossa

Vaikka Herra siunasi pyhiä Ohiossa, myös vastustus kirkkoa kohtaan lisääntyi. Heti kun pyhät saapuivat Kirtlandiin, mormoneja vastustavat arvostelijat alkoivat hyökätä kirkkoa vastaan. Monet hyökkäyksistä tulivat halventavien sanomalehtijuttujen ja -artikkelien muodossa.

Kuva
Joseph Smith

Profeetta Joseph Smith sanoi näistä julkaisuista: ”Monia vääriä selontekoja, valheita ja mielettömiä kertomuksia julkaistiin lehdissä ja levitettiin joka suuntaan, jotta ihmiset eivät tutkisi tätä työtä eivätkä omaksuisi uskoa” (History of the Church, osa 1, s. 158).

Huolimatta näistä ja muista vaikeuksista pyhiä kokoontui edelleen Kirtlandiin, etenkin vuosina 1836–1838. Vuonna 1836 Joseph Smithiä painoi Kirtlandin temppelin rakennuskustannuksiin otetun velan taakka. Vaikka kirkko omisti merkittäviä määriä maata, se tarvitsi myös käteisvaroja erääntyvien lainojen maksamiseen. Kirkon luottotarpeiden ja Kirtlandin kasvavan asukasmäärän vuoksi kirkon johtajat suunnittelivat paikallisen pankin perustamista. Ohion lainsäädäntöelin eväsi heidän hakemuksensa pankin perustamisesta. Pankin perustamisen sijaan pyhät perustivat yhtiön nimeltä Kirtland Safety Society, joka toimi pankkina.

Vuonna 1837 Yhdysvaltojen yli pyyhkäisi taloudellinen paniikki. Paniikin vaikutukset tuntuivat koko maassa, ja useita pankkeja kaatui. Lisäksi jotkut niistä, jotka olivat olleet hoitamassa Kirtland Safety Societyn pankkitoimintaa, eivät olleet rehellisiä toimissaan. Myös Kirtland Safety Society jouduttiin sulkemaan, ja sadat ihmiset, jotka olivat sijoittaneet siihen rahaa, menettivät lähestulkoon kaiken, mitä olivat sijoittaneet. Joseph Smithin menetykset olivat suurempia kuin kenenkään muun. Monet pyhät syyttivät profeettaa sanoen, että tämä oli vastuussa heidän taloudellisista ongelmistaan, ja siitä seurasi joukko oikeusjuttuja. Kirkon johtajat, jotka olivat olleet perustamassa Kirtland Safety Societya, olivat virheellisesti olettaneet, että yksityisillä henkilöillä olisi laillinen oikeus perustaa yksityisyritys, joka harjoittaisi pankkitoimintaa, ja heille määrättiin 1 000 dollarin suuruinen sakko Ohion pankkilakien rikkomisesta.

Nämä vaikeat tapahtumat johtivat siihen, että jotkut kirkon jäsenistä luopuivat. Talvella 1837 ja keväällä 1838 vaino yltyi niin ankaraksi, että useimpien pyhien oli pakko lähteä Ohiosta. Muutamien kirkon johtajien, kuten Joseph Smithin, Sidney Rigdonin ja Brigham Youngin, oli paettava Kirtlandista henkensä edestä.

  1. Sen perusteella, mitä olet oppinut tästä oppiaiheesta, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutama virke siitä, miltä sinusta olisi tuntunut asua Ohiossa tänä aikana kirkon historiassa. Kerro, mihin asioihin olisit halunnut osallistua ja mitkä asiat olisivat olleet sinulle haasteellisia.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut oppiaiheen ”Ohiossa” ja suorittanut siinä annetut tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: