Seminaari
Viikko 1: Päivä 3, Oppi ja liitot 1


Viikko 1: Päivä 3

Oppi ja liitot 1

Johdanto

Marraskuuhun 1831 mennessä profeetta Joseph Smith oli tallentanut muistiin yli 60 ilmoitusta. Useimmilla kirkon jäsenillä ei kuitenkaan ollut niitä käytössään. Profeetta kutsui Hiramissa Ohiossa koolle konferenssin, jossa keskusteltaisiin ilmoitusten julkaisemisesta kirjaksi, joka saisi nimekseen Käskyjen kirja. Vanhimmista koostuva komitea laati kirjaan esipuheen. Konferenssiin osallistuneet olivat tyytymättömiä tähän luonnokseen ja toivoivat, että Joseph Smith pyytäisi esipuhetta Herralta. Käännyttyään Herran puoleen rukouksessa Joseph sai esipuheen ilmoituksessa. Herran esipuhe Käskyjen kirjaan on nyt Opin ja liittojen luku 1.

Oppi ja liitot 1:1–16

Herra varoittaa tuomioista, jotka kohtaavat kapinallisia toisen tulemisen aikaan

Kuva
3 boys in woods

Mieti seuraavaa kolmen veljeksen saamaa kokemusta. Heitä varjeltiin vaaralta, koska he kuuntelivat isänsä antamaa varoitusta:

”Mike ja hänen nuoremmat veljensä Eric ja Tom kävivät mielellään patikoimassa isänsä kanssa. Isä sanoi aina, että hän tunsi vuoret kuin omat taskunsa. Hän oli varttuessaan kulkenut samoja polkuja oman isänsä kanssa, joka oli lammaspaimen. – –

Eräänä kesäpäivänä [pojat] olivat innoissaan lähestyessään polun yläpäätä – ylänköniittyä, joka oli täynnään vehreää ruohoa ja lähestulkoon kaikenvärisiä kukkia. Ja niinpä he ryntäsivät juoksuun puiden lomasta vinhaa vauhtia, vaikka olivatkin väsyneitä aamupäivän patikoinnistaan. He halusivat singahtaa sille niitylle kuin rusakot.

’Pysähtykää, kun pääsette niitylle’, isä huusi heidän peräänsä. ’Tavataan siellä.’ He juoksivat eteenpäin, kukin pyrkien pääsemään toisten edelle. – –

[He unohtivat] isän ohjeen. He juoksentelivat ympyrää korkeassa ruohikossa, toistensa perässä hypellen ja väistellen, huutaen ja kiljuen ja toisiaan kiinni ottaen. – –

Sitten Eric sai idean. ’Juostaan kilpaa koko niityn poikki!’ Tom epäröi. He eivät nähneet niittyaukean toiselle laidalle, koska heinikkoinen kumpu peitti sen näkyvistä. Mutta Mike ei ollut huolissaan. ’Minun mielestäni tämä on sama niitty, jolla kävimme viimekin kesänä’, hän vakuutti veljilleen.

He kokoontuivat uudelleen puiden luokse. ’Paikoillenne!’ Eric huusi. ’Valmiina! Hep!’ Ilmavirta tuntui viileältä ja raikkaalta Miken poskilla ja hiuksissa, ja mitä lujempaa hän juoksi, sitä voimakkaammin ilmavirta tuntui. Pian hän johti kisaa. Hänestä tuntui, että hän voisi juosta loputtomiin.

’SEIS!’ heidän takanaan mylvähti ääni kuin ukkosen jyrinä. Kaikki kolme poikaa pysähtyivät välittömästi. He kääntyivät ja näkivät isän juoksevan heitä kohti niityn laidalta. ’Tulkaa takaisin tänne vierelleni’, isä huusi tällä kertaa lempeämmin. Pojat tottelivat. – – [Sitten] he kävelivät yhdessä niityn poikki. Kun he pääsivät pienen kukkulan laelle, isä yhtäkkiä pysähtyi.

Vain muutaman askeleen päässä jyrkkä kallio vietti alaspäin miltei 10 metriä. Jos he olisivat juosseet, he eivät olisi mitenkään ehtineet näkemään sitä ajoissa pysähtyäkseen. – –

’Olisimme voineet kuolla’, Mike sanoi hiljaa.

’No, ehkä. Olen todella iloinen, että lakkasitte juoksemasta, vaikken ehtinyt selittämään. Joskus meidän täytyy ensin totella ja vasta sitten esittää kysymyksiä!’

’Varsinkin silloin, kun joku muu tietää, mitä on edessäpäin, eikä itse tiedä’, Mike sanoi.” (Ana Nelson Shaw, ”Stop!”, Friend, kesäkuu 2005, s. 47–48.)

Kuva
father and boys at top of cliff

Pohdiskele tilannetta, jolloin joku on yrittänyt kiinnittää huomiosi ja varoittaa sinua jostakin. Kuinka toimit silloin? Tunnetko kiitollisuutta siitä, että hän yritti varoittaa sinua? Miksi tai miksi et?

Opissa ja liitoissa Herra antaa varoituksia, käskyjä ja ohjeita, jotka ovat ratkaisevan tärkeitä onnellemme ja pelastuksellemme. Kuten edellä on mainittu, Herra ilmoitti luvun 1 esipuheena muihin ilmoituksiin, jotka ovat Opissa ja liitoissa. Esipuhe valmistaa lukijaa kirjan sisältöön tiivistämällä sanoman ja kirjoittajan tarkoituksen.

Lue OL 1:1–3 ja pane merkille sanoja tai ilmauksia, joita Herra käytti saadakseen lukijan huomion. Kirjoita annetuille viivoille vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Kenelle Herra puhuu näissä jakeissa?

  • Mitä sinun mielestäsi tarkoittaa ilmaus ”heidän pahat tekonsa kuulutetaan talojen katoilta ja heidän salaiset tekonsa paljastetaan” (OL 1:3)?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miksi mielestäsi on tärkeää varoittaa ihmisiä siitä, että salassa tehdyt synnit tulevat julkiseen tietoon.

Lue OL 1:4–7 ja pane merkille, miten Herra toimittaa varoituksensa kaikille ihmisille.

Herra puhuu varoituksensa kaikille ihmisille valittujen opetuslastensa välityksellä. Herra antaa varoituksia palvelijoidensa ja pyhien kirjoitusten välityksellä. Käy läpi muutamia viimeisimmän yleiskonferenssin puheita, joita ensimmäisen presidenttikunnan ja kahdentoista apostolin koorumin jäsenet ovat pitäneet. Mitä neuvoja tai varoituksia olet kuullut Herran apostolien ja profeettojen antavan viime aikoina?

Yksi varoituksista, joita Herra antaa kohdassa OL 1:8–10, on se, että Hän tuomitsee ihmiset heidän tekojensa mukaan ja sen mukaan, kuinka he kohtelevat muita. Lue OL 1:11–14 ja pane merkille, mitä muita varoituksia Herra on antanut. Kun luet näitä jakeita, pohdi, mihin tapahtumaan Herra viittaa jakeessa OL 1:12.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä mielestäsi tarkoittaa Herran varoitus, jonka mukaan ne, jotka eivät ota varteen Hänen profeettojensa sanoja, ”erotetaan pois kansan keskuudesta” (OL 1:14)?

Herran varoitukset ovat välttämättömiä kaikkialla maailmassa vallitsevan jumalattomuuden ja luopumuksen vuoksi. Ne, jotka eivät ota varteen Hänen profeettojensa sanoja, erotetaan vanhurskaista ja he menettävät ne siunaukset, jotka ovat mahdollisia evankeliumin toimitusten ja liittojen myötä.

  1. Lue OL 1:15–16. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi luettelo sanoista tai ilmauksista, jotka kuvailevat sitä jumalattomuutta eli luopumusta, jonka Herra sanoi vallitsevan viimeisinä aikoina. Vastaa sitten seuraavaan kysymykseen: Millä tavoin ihmiset meidän aikanamme kulkevat ”omaa tietänsä ja oman jumalansa kuvan perässä”?

Oppi ja liitot 1:17–33

Evankeliumi palautettiin profeetta Joseph Smithin kautta ennen tulevaa suurta onnettomuutta

Pane merkille, mitä ilmausta Herra käytti jakeessa OL 1:17 viitatessaan jumalattomuuden, luopumuksen ja hävityksen seurauksiin, jotka ilmenisivät maan ihmisten keskuudessa viimeisinä aikoina.

Jakeissa OL 1:17–33 on Herran ratkaisuja, jotka auttavat meitä selviytymään viimeisten aikojen suuresta onnettomuudesta. Täydennä seuraava taulukko lukemalla vasemmasta sarakkeesta pyhien kirjoitusten viitteet ja panemalla merkille Herran ratkaisut, jotka auttavat meitä selviytymään viimeisten aikojen suuresta onnettomuudesta. Kirjoita keskimmäiseen sarakkeeseen kuvauksia tai piirrä kuvia siitä, mitä löydät pyhien kirjoitusten viitteistä. Voisit myös piirtää näistä kuvauksista kuvan pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjasi sivulle. Kirjoita oikeanpuoleiseen sarakkeeseen lyhyet selostukset siitä, kuinka Herran ratkaisut auttavat meitä viimeisten aikojen suuressa onnettomuudessa.

Pyhien kirjoitusten viite

Minkä ratkaisun Herra antoi suureen onnettomuuteen, joka kohtaisi maailmaa?

Kuinka tämä ratkaisu voi auttaa meitä kohtaamaan viimeisten aikojen suuren onnettomuuden?

OL 1:17

OL 1:18–23

OL 1:29

OL 1:30

Jotta sinun on helpompi pohtia edelleen Herran julistusta jakeessa OL 1:30, merkitse tässä jakeessa ne sanat, jotka tähdentävät tätä totuutta: Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on ainoa tosi ja elävä kirkko maan päällä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kun muistelet sitä, mitä olet edellisessä oppiaiheessa oppinut suuresta luopumuksesta, kuinka selittäisit jollekulle, miksi Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on ainoa tosi ja elävä kirkko maan päällä?

Kuva
Vanhin David A. Bednar

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, mitä tarkoittaa se, että kuuluu ”elävään” kirkkoon: ”Tämä palautettu kirkko on tosi, koska se on Vapahtajan kirkko. Hän on ’tie, totuus ja elämä’ (Joh. 14:6). Ja se on elävä kirkko Pyhän Hengen toiminnan ja lahjojen vuoksi. Kuinka siunattuja olemmekaan, kun elämme aikaa, jolloin pappeus on maan päällä ja voimme ottaa vastaan Pyhän Hengen.” (”Ottakaa vastaan Pyhä Henki”, Liahona, marraskuu 2010, s. 97.)

Pyhän Hengen lahjan ansiosta Herra kykenee johtamaan kirkkoaan jatkuvalla ilmoituksella. Tämä jatkuva ilmoitus on esimerkki siitä, kuinka kirkko on elävä kirkko.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus yhteen tai kumpaankin seuraavista kysymyksistä:

    1. Miksi sinun on tärkeää tietää, että kuulut ainoaan toteen ja elävään kirkkoon maan päällä?

    2. Mitähän jakeessa OL 1:30 tarkoittaa se, kun Herra sanoi olevansa mieltynyt kirkkoonsa yleensä eikä yksilöinä?

Tutki jakeita OL 1:31–33 ja yhdistä se, mitä Herra sanoo synnistä ja parannuksesta, sopivaan kysymykseen seuraavassa taulukossa.

  1. Missä määrin Herra ei voi suvaita syntiä?

  1. Valo ja Hänen Henkensä otetaan pois

  1. Kuinka voi saada anteeksi?

  1. Ei vähäisimmässäkään määrin

  1. Mitä tapahtuu niille, jotka eivät tee parannusta?

  1. Tekee parannuksen ja pitää käskyt

Oppi ja liitot 1:34–39

Herra ohjaa meitä tutkimaan antamiaan ilmoituksia ja käskyjä

Lue OL 1:34–36 ja huomaa Herran varoitus ja kehotus kaikille ihmisille valmistautua Hänen toiseen tulemiseensa. Lue OL 1:37–39 ja pane merkille totuuksia, joita Herra tähdentää Opin ja liittojen esipuheensa lopussa. (OL 1:37–38 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta.)

Ellet ole jo tehnyt niin, voisit merkitä sanoja tai ilmauksia, jotka opettavat seuraavia totuuksia: Meidän tulee tutkia käskyjä, jotka Herra on antanut. Herran kaikki sanat toteutuvat. Herran sanat ovat totta, olipa ne puhuttu Hänen tai Hänen palvelijoidensa äänellä.

  1. Sen perusteella, mitä olet oppinut tänään, kuinka sinulle voi olla siunaukseksi se, että tutkit niitä käskyjä ja ilmoituksia, jotka Herra on antanut Opissa ja liitoissa? Kirjoita ajatuksiasi pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tavoite tutkia kouluvuoden aikana päivittäin Oppia ja liittoja. Voisit sisällyttää tavoitteeseesi sen, milloin, missä ja kuinka pitkään tai kuinka monta sivua aiot joka päivä tutkia.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Oppi ja liitot 1:37–38

Jotta sinun on helpompi opetella ulkoa OL 1:37, kirjoita paperille kunkin sanan alkukirjain. Toista jaetta OL 1:37 (käyttäen tarvittaessa apuna pyhiä kirjoituksiasi), kunnes osaat koko jakeen käyttäen apuna vain alkukirjaimia. Pyyhi sitten pois muutamia kirjaimia tai peitä ne ja sano pyhien kirjoitusten jae uudelleen. Jatka näin, kunnes kaikki kirjaimet on pyyhitty ja osaat koko jakeen ulkomuistista. Toimi näin myös jakeen OL 1:38 kohdalla.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun OL 1 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: