Seminaari
Viikko 5: Päivä 4, Oppi ja liitot 19:23–41


Viikko 5: Päivä 4

Oppi ja liitot 19:23–41

Johdanto

Edellisen oppiaiheen johdannossa sait tietää, että Martin Harris allekirjoitti maatilansa kiinnityssopimuksen taatakseen, että E. B. Grandin saa maksun Mormonin kirjan painamisesta. Tämän Martin Harrisille annetun ilmoituksen jälkimmäisessä osassa OL 19:23–41 Herra kehotti Martinia antamaan auliisti omaisuudestaan Mormonin kirjan painatukseen. Martin myi lopulta maatilastaan 61 hehtaaria painatuskustannusten kattamiseksi.

Oppi ja liitot 19:23–24

Vapahtaja todistaa, että rauha tulee siitä, että ottaa vastaan oppia Häneltä

Milloin sinun on täytynyt tehdä jotakin vaikeaa, minkä tiesit olevan oikein mutta minkä lopputuloksesta olit epävarma tai hermoilit sitä? (Esimerkiksi olet ehkä tuntenut, että sinun pitää pysyä loitolla joistakin kavereista, koska heillä on sinuun huono vaikutus.) Mikä auttoi sinua saamaan uskoa tehdä sen, minkä tiesit olevan oikein, vaikka se olikin vaikeaa?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä vaikeita asioita sinua on pyydetty tekemään tai saatetaan jossakin vaiheessa pyytää tekemään, koska olet kirkon jäsen? Miksi niiden tekeminen on ollut tai olisi sinulle vaikeaa?

    2. Muuttuisivatko ajatuksesi ja suhtautumistapasi sen mukaan, kuka pyytäisi sinua tekemään sen vaikean asian? Miksi tai miksi ei?

Lue luvun OL 19 johdanto ja merkitse, kuka antoi tässä ilmoituksessa olevan käskyn Martin Harrisille. Jos sinä olisit Martinin asemassa, kuinka tieto siitä, että tämä käsky tulee Jumalalta, auttaisi sinua?

Martin Harris oli huolissaan siitä, että hänen piti kiinnittää osa maatilastaan Mormonin kirjan painatuskustannusten kattamiseksi. Herra vastasi Martinin huoleen ilmoittamalla asioita, joita Martinin piti tehdä, ja asioita, joita hänen piti tietää. Lue OL 19:23 ja merkitse lupaus, jonka Vapahtaja antoi Martin Harrisille. (OL 19:23 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta.) Voisit kirjoittaa pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavan periaatteen: Jos otamme vastaan oppia Kristukselta, kuuntelemme Hänen sanojaan ja vaellamme Hänen Henkensä sävyisyydessä, niin meillä on rauha.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Milloin olet tuntenut tässä periaatteessa luvattua rauhaa, kun olet tehnyt seuraavia asioita: tutkinut pyhiä kirjoituksia, kuunnellut puheita yleiskonferenssissa ja muissa kirkon kokouksissa sekä pohdiskellut evankeliumin siunauksia?

Lue OL 19:24 ja pane merkille, mitä Martin Harris oppi Jeesuksesta Kristuksesta. Pohdi, kuinka tämän oppiminen voisi auttaa sinua tuntemaan rauhaa, kun sinua pyydetään tekemään jotakin vaikeaa Herralle.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Oppi ja liitot 19:23

  1. Jotta sinun on helpompi opetella tämä pyhien kirjoitusten hallittava kohta ulkoa, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kirjaimet A–D. Lue sitten jae OL 19:23 niin moneen kertaan kuin ehdit kahdessa minuutissa. Kun kaksi minuuttia on kulunut, sulje pyhät kirjoituksesi ja kirjoita kirjainten A–C kohdalle kohdalle kolme asiaa, jotka meidän täytyy tehdä. Kirjoita sitten kirjaimen D kohdalle, mitä Herra on luvannut meidän saavan, jos teemme ne kolme asiaa.

Oppi ja liitot 19:25–35

Herra käskee Martin Harrisia myymään omaisuuttaan Mormonin kirjan painattamiseksi

Kun Herra oli luvannut Martin Harrisille rauhan sillä ehdolla, että tämä ottaisi vastaan oppia Vapahtajalta ja kuuntelisi Hänen sanojaan, Herra antoi hänelle lisää käskyjä ja neuvoja. Lue OL 19:26 ja pane merkille, mitä Herra käski Martin Harrisia tekemään. (Martin kiinnitti maatilastaan 61 hehtaaria Mormonin kirjan painatuskustannusten kattamiseksi.)

Kuva
Martin Harris farm

Tutki jakeita OL 19:25–35 ja pane merkille, mitä käskyjä ja neuvoja Herra antoi Martin Harrisille. Kun luet, pane merkille ilmaukset ”minä käsken” ja ”minä kiellän” sekä niitä vastaavat käskyt ja kiellot. Voisit merkitä ne.

Herra välitti Martin Harrisista ja antoi tälle erityisiä käskyjä tämän omia olosuhteita varten. Meillä ei ole riittävästi tietoa ymmärtääksemme, miksi Martin Harrisille annettiin tiettyjä käskyjä. Herra teki kuitenkin selväksi, mitä tapahtuisi, jos Martin ei piittaisi näistä käskyistä. Lue OL 19:33 ja pane merkille, mitä Herran sanojen mukaan tapahtuisi, jos Martin halveksisi näitä neuvoja. Tässä yhteydessä sana halveksia tarkoittaa sitä, ettei välitä jostakin, koska pitää sitä merkityksettömänä tai vähäarvoisena. Voisit kirjoittaa tämän määritelmän pyhiin kirjoituksiisi sanan halveksit viereen.

  1. Ajattele käskyjä ja neuvoja, joita olet saanut Herralta apostolien ja profeettojen sanojen, pappeuden siunausten (kuten patriarkallisen siunauksesi, jos olet saanut sellaisen) sekä pappeusjohtajiesi välityksellä. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miksi on tärkeää noudattaa tätä johdatusta.

Kuva
Vanhin Russell M. Nelson

Vanhin Russell M. Nelson kahdentoista apostolin koorumista on antanut seuraavan neuvon: ”[Noudattakaa] kaikkia Jumalan käskyjä tietäen, että ne on annettu siunaamaan Hänen lapsiaan ja antamaan heille iloa. [Te kohtaatte] ihmisiä, jotka valikoivat ne käskyt, jotka he aikovat pitää, ja jättävät huomiotta muut, joita vastaan päättävät rikkoa. Nimitän tätä valikoivaksi suhtautumistavaksi kuuliaisuuteen. Tällainen valikoiva tapa ei toimi. Se johtaa kurjuuteen. Valmistautuakseen kohtaamaan Jumalan ihminen pitää kaikki Hänen käskynsä. Hänen käskyjensä noudattaminen vaatii uskoa, ja niiden pitäminen vahvistaa tuota uskoa.” (Ks. ”Kohdatkaa tulevaisuus uskossa”, Liahona, toukokuu 2011, s. 35.)

Mieti, onko sinulla taipumus halveksia joitakin Herran sinulle antamia käskyjä tai olla välittämättä niistä ja onko jokin tietty käsky, jota voisit noudattaa omistautuneemmin.

Oppi ja liitot 19:36–41

Herra antaa Martin Harrisille tämän palvelutyötä koskevia neuvoja

Aivan kuten Martin Harrisin, meidän kaikkien on päätettävä, alistammeko me tahtomme Isän tahtoon vai emme, silloinkin kun se, mitä Hän pyytää, on vaikeaa. Presidentti Thomas S. Monson on kertonut seuraavaa nuoresta miehestä, jonka täytyi päättää, alistaisiko hän tahtonsa Isän tahtoon. Lue tämän kertomuksen ensimmäinen osa ja vertaa tämän nuoren miehen kokemusta Martin Harrisin kokemukseen.

Kuva
Presidentti Thomas S. Monson

”Jose Garcia, joka oli kotoisin vanhan Meksikon alueelta, [oli] syntynyt köyhyydessä, mutta häntä on ravittu uskolla, ja hän valmistautui lähetystyökutsua varten. Olin paikalla sinä päivänä, kun hänen suosituksensa saapui. Siinä sanottiin: ’Veli Garcian palvelus tulee olemaan suuri uhraus hänen perheelleen, sillä hän huolehtii suurelta osin perheen toimeentulosta. Hän omistaa ainoastaan kallisarvoisen postimerkkikokoelman, jonka hän on tarpeen tullen valmis myymään lähetystyönsä kustantamiseksi.’

Presidentti Kimball kuunteli tarkkaavaisena, kun tätä lausuntoa luettiin hänelle, ja sen jälkeen hän sanoi: ’Pyytäkää häntä myymään postimerkkikokoelmansa. Sellainen uhraus on koituva siunaukseksi hänelle.’” (Ks. ”Henkilökuvia uskosta”, Valkeus, huhtikuu 1979, s. 111.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka vaikeat päätökset, kuten se, joka Josen täytyi tehdä, olisivat helpompia, jos olemme jo kokeneet rauhaa, joka on seurausta kuuliaisuudesta Herran käskyille?

Lue OL 19:36–41 ja pane merkille sanoja tai ilmauksia, jotka opettavat seuraavaa periaatetta: Jos teemme Herran tahdon, Hän antaa meille siunauksia, jotka ovat arvokkaampia kuin maan aarteet.

Mitä siunauksia, jotka olisivat arvokkaampia kuin maan aarteet, Jose saisi palvelemalla lähetystyössä? Lue kertomuksen loppuosa ja pane merkille, minkä muun siunauksen Jose saisi siitä, että hän noudatti tätä periaatetta:

Kuva
Presidentti Thomas S. Monson

”Sitten tämä rakastava profeetta [presidentti Spencer W. Kimball] sanoi pilke silmäkulmassaan ja hymyillen: ’Saamme kirkon keskustoimistoon joka kuukausi tuhansia kirjeitä kaikkialta maailmasta. Pitäkää huolta siitä, että säästämme postimerkit ja annamme ne Joselle hänen lähetystyönsä päätyttyä. Hän tulee saamaan ilmaiseksi hienoimman postimerkkikokoelman, mitä kenelläkään nuorukaisella Meksikossa on.’” (Ks. ”Henkilökuvia uskosta”, s. 111.)

Pohdi, kuinka tästä oppiaiheesta oppimasi opinkohdat voisivat vahvistaa halukkuuttasi alistaa oma tahtosi Jumalan tahtoon.

Martin Harris noudatti käskyä antaa omaisuuttaan Mormonin kirjan painatuskustannusten kattamiseksi. Martinin valinnan ansiosta miljoonien ihmisten elämää on siunattu ja siunataan edelleen. Pohdi, mitä sinä voit tehdä alistaaksesi tahtosi paremmin taivaallisen Isän tahtoon.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen OL 19:23–41 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: