Seminaari
Viikko 27: Päivä 2, Oppi ja liitot 124:84–145; 125–126


Viikko 27: Päivä 2

Oppi ja liitot 124:84–145; 125–126

Johdanto

Jakeissa OL 124:84–145, jotka saatiin 19. tammikuuta 1841, on Herran neuvoja yksittäisille kirkon jäsenille. Hän myös nimesi niitä, joiden oli määrä palvella erilaisissa pappeuden johtotehtävissä. Maaliskuussa 1841 profeetta Joseph Smith sai ilmoituksen, joka on tallennettu lukuun OL 125 ja jossa Herra ilmoitti tahtonsa pyhien kokoontumisesta Iowan territorioon. Heinäkuun 9. päivänä 1841 profeetta sai luvussa OL 126 olevan ilmoituksen, jossa Herra sanoi Brigham Youngille, ettei tätä vaadittu enää jättämään perhettään palvellakseen lähetystyössä.

Oppi ja liitot 124:84–122

Herra antaa neuvoja tietyille henkilöille

Ajattele tilannetta, jolloin olet saanut neuvoja joltakulta, joka on halunnut auttaa sinua. Noudatitko niitä neuvoja? Miksi tai miksi et?

Kuva
young man and bishop

Jakeissa OL 124:84–118 Herra antoi tietyille kirkon jäsenille henkilökohtaisia neuvoja, joiden noudattaminen toisi suuria siunauksia. Lue seuraavat jakeet ja katso, mitä yhtäläisyyksiä huomaat näille henkilöille annetuissa neuvoissa. (Voi olla hyvä tietää, että neuvoilla tarkoitetaan tässä opastusta tai ohjausta. Voisit merkitä samankaltaiset neuvot.)

Käy uudelleen läpi lukemasi jakeet ja etsi siunauksia, joita Herra lupasi, jos nämä miehet seuraisivat Hänen heille antamiaan neuvoja. Kirjoita annetulle riville siunaukset, joita Herra lupasi heille:

Yksi periaate, jonka opimme näistä jakeista ja joka soveltuu kaikkiin Jumalan lapsiin, on se, että jos kuulemme profeettojen neuvoja, meidän käy hyvin.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä erityisiä neuvoja kirkon presidentti on antanut viime vuosina?

    2. Milloin sinua on siunattu siitä, että olet kuullut profeettojen neuvoja?

Lue OL 124:84 ja pane merkille, mitä Herra sanoi kirkon jäsenen nimeltä Almon Babbitt tehneen sen sijaan että olisi noudattanut kirkon presidenttikunnan neuvoja. Voi olla hyödyllistä tietää, että ”kultainen sonni” viittaa epäjumalaan, jonka Aaron teki Israelin lapsille, kun profeetta Mooses oli Siinainvuorella (ks. 2. Moos. 32). Se on vertauskuvana maailmallisista asioista, jotka voivat häiritä meitä ja estää meitä vastaanottamasta hengellisiä siunauksia.

Jakeen 84 mukaan Almon Babbittin ”kultainen sonni” oli se, että hän pyrki vahvistamaan omia neuvojansa eikä ensimmäisen presidenttikunnan neuvoja.

Lue presidentti Spencer W. Kimballin varoitus niistä monista epäjumalista, joita ihmiset palvovat nykyään, ja mieti, kuinka nämä nykyajan epäjumalat saattaisivat korvata elävien profeettojen neuvojen noudattamisen:

Kuva
Presidentti Spencer W. Kimball

”Nykyaikaiset epäjumalat voivat saada sellaisia muotoja kuin vaatteet, talot, liiketoimet, koneet, autot, huvipurret ja monet muut aineelliset houkuttimet, jotka saavat poikkeamaan pois jumaluuteen johtavalta polulta. Onko sillä mitään väliä, ettei kyseinen kohde ole jumalankuvan muotoinen? – –

Aineettomistakin asioista tulee jumalia aivan yhtä helposti. Oppiarvoista, oppineisuudesta ja arvonimistä voi tulla epäjumalia. – – [Yliopiston] oppiarvo sekä sen kautta saatava varallisuus ja turvallisuus tuntuvat niin houkuttelevilta, että [palveleminen lähetystyössä] jää toiselle sijalle. Jotkut laiminlyövät toiminnan kirkossa opiskeluvuosinaan pitäen maallista koulutusta tähdellisempänä ja ylenkatsoen tekemänsä hengelliset liitot. – –

Monet palvovat metsästystä, kalaretkiä, lomia, viikonloppuretkiä ja ulkoilua. Joillakin taas on epäjumalinaan urheilukilpailut, baseball, jalkapallo, härkätaistelu tai golf. Nämä riennot estävät heitä enimmän aikaa palvelemasta Herraa ja tukemasta Jumalan valtakunnan rakentamista. Asianomaisista tämä ei ehkä vaikuta vaaralliselta, mutta se kuitenkin osoittaa, mihin he ovat kiintyneet.

Vielä ihmiset palvovat vallan ja maineen jumalaa. Monet polkevat jalkoihinsa hengelliset ja usein eettisetkin arvot pyrkiessään menestykseen. Nämä vallan, rikkauksien ja vaikutusvallan jumalat ovat mitä vaateliaimpia ja ovat aivan yhtä todellisia kuin Israelin lasten kultaiset sonnit autiomaassa.” (Ks. Anteeksiantamuksen ihme, 1978, s. 46–47.)

Kuva
coins and bills
  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Millä tavoin ihmiset saattaisivat asettaa omat neuvonsa niiden neuvojen edelle, joita Herra antaa meille profeettojensa kautta?

Muista, että sinä voit luottavaisesti noudattaa profeettojen neuvoja ja ohjeita, koska he puhuvat Herran sanoja (ks. OL 1:38).

Jakeissa OL 124:119–122 on ohjeita kirkolle Nauvoo Housen rakentamisesta, jonka oli määrä olla kirkon omistama hotelli.

Oppi ja liitot 124:123–145

Herra nimeää ne, joiden tulee palvella erilaisissa pappeuden johtotehtävissä

Luettele joitakin pappeuden johtotehtäviä kirkossa:

Jakeissa OL 124:123–145 Herra nimesi tiettyjä henkilöitä palvelemaan erilaisissa pappeuden johtotehtävissä. Lue jakeet 123–142 ja pane merkille, mitä pappeuden johtotehtäviä Herra mainitsi. Lisää ne, joita sinulla ei ollut luettelossasi.

Lue OL 124:143 ja pane merkille syy, miksi Herra kutsuu pappeusjohtajia ja antaa pappeuden avaimia.

Me opimme tästä jakeesta seuraavan totuuden: Herra kutsuu pappeusjohtajia hallitsemaan palvelutyötä ja auttamaan pyhien täydelliseksi tekemisessä. (Palvelutyö ja pyhien täydelliseksi tekeminen viittaa työhön, jota tekemällä kaikkia taivaallisen Isän lapsia autetaan pääsemään lähemmäksi Häntä ja palaamaan kelvollisina Hänen luokseen.) Voisit merkitä pyhiin kirjoituksiisi ne sanat tai ilmaukset, joissa opetetaan tätä totuutta.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi yhdestä tai kahdesta tavasta, jolla pappeusjohtajasi ovat auttaneet sinua pääsemään lähemmäksi taivaallista Isääsi.

Oppi ja liitot 125

Herra ohjaa pyhiä kokoontumaan paikkoihin, jotka Hän määrää

Kun pyhät oli karkotettu Missourista talvella 1838–1839, he siirtyivät Illinoisiin ja Iowaan ja asettuivat siellä Mississippin kummallekin puolelle. Luvun OL 125 ilmoitus saatiin maaliskuussa 1841, ja siinä Herra ilmoitti tahtonsa pyhistä Iowan territoriossa. Kun luet lukua OL 125, pane merkille, mitä ohjeita Herra antoi näille pyhille.

Oppi ja liitot 126

Brigham Youngia ei enää vaadita jättämään perhettään lähetystyön vuoksi

Kuvittele, millaista olisi jättää perheesi, jotta voit palvella lähetystyössä Herraa seuraavat viisi kesää ja saada sitten kutsu palvella lähetystyössä vieraassa maassa lähes kaksi vuotta. Miltä sinusta tuntuisi jättää perheesi niin monta kertaa? Miltä se sinusta tuntuisi, jos olisit vastuussa perheesi tarpeiden täyttämisestä?

Sen jälkeen kun Brigham Young oli liittynyt kirkkoon huhtikuussa 1832, hän palveli seuraavien yhdeksän vuoden aikana seitsemän kertaa lähetystyössä. Ensimmäisen kerran hän oli lähetystyössä kasteensa jälkeisen talven. Sitten hän palveli lähetystyössä vielä viisi muuta kertaa peräkkäisinä kesinä 1833–1837, joihin sisältyi osallistuminen Siionin leirikuntaan. Nämä lähetystyötehtävät kestivät kolmesta viiteen kuukautta. Vuonna 1838 Brigham Young ja muut apostolit kutsuttiin lähetystyöhön Isoon-Britanniaan. He noudattivat Herran ohjeita lähteä tähän lähetystyöhön Far Westistä Missourista 26. huhtikuuta 1839 (ks. OL 118). Brigham ja muut apostolit viettivät muutamat seuraavat kuukaudet Iowassa ja Illinoisissa tehden lisää valmisteluja Ison-Britannian matkaa varten. Kesällä 1839 alueelle levisi malariaepidemia, ja hekin sairastuivat.

Kuva
Presidentti Brigham Young

Lue Brigham Youngin seuraavat sanat ja etsi todisteita siitä, miten Brigham suhtautui Herran palvelemiseen, vaikka oli niin sairas, ettei kyennyt lähtiessään edes nousemaan vankkureihin ilman apua: ”Olin päättänyt mennä Englantiin tai kuolla sitä yrittäessäni. Olin päättänyt vakaasti, että tekisin sen, mitä minulta elämän ja pelastuksen evankeliumissa vaadittiin, tai kuolisin sitä yrittäessäni.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Brigham Young, 1997, s. 5.)

Brigham Youngin lähetystyöpalvelu edellytti uhrauksia myös hänen perheeltään. Lue seuraava yhteenveto Brighamin perheen olosuhteista, kun hän lähti lähetystyöhön Isoon-Britanniaan:

Brigham Young lähti Montrosesta Iowasta Isoon-Britanniaan 14. syyskuuta 1839, vain 10 päivää sen jälkeen kun hänen vaimonsa Mary Ann oli synnyttänyt heidän neljännen lapsensa. Myös Mary Ann sairasti malariaa. Se oli viides kerta heidän naimisiin mentyään, kun hän oli hyvästellyt Brighamin tämän lähtiessä lähetystyöhön. Koska heidät oli karkotettu kodistaan ja he olivat menettäneet suurimman osan omaisuudestaan Missourissa edellisenä vuonna, he olivat rutiköyhiä. Brigham pystyi jättämään Mary Annille vain 2,72 dollaria perhettä varten. Brigham ja Mary Ann turvasivat siihen, että Herra pitäisi heistä huolen, ja he luottivat Herran antamaan lupaukseen, että apostolien perheiden tarpeista huolehdittaisiin, kun apostolit olivat lähetystyössä (ks. OL 118:3).

Kun vanhimmat Brigham Young, Heber C. Kimball ja George A. Smith matkustivat kohti Yhdysvaltain itäosia päästäkseen lähetystyöhön Isoon-Britanniaan, ”Brigham työnsi kätensä matka-arkkuunsa ja löysi aina juuri tarpeeksi rahaa seuraavaa postivaunumatkaa varten. Hän luuli Heberin täydentävän matkakassaa mutta sai myöhemmin selville, ettei tämä ollutkaan tehnyt niin. Veljet olivat aloittaneet matkansa mukanaan 13 dollaria ja 50 senttiä lahjoituksina saatua rahaa. Matkan aikana he kuitenkin käyttivät matkalippuihin yli 87 dollaria. Heillä ei ollut aavistustakaan siitä, miten loput rahat olivat joutuneet matka-arkkuun, ’ellei sitten joku taivaallisen maailman näkymätön edustaja ollut tehnyt sitä evankeliumin julistamisen edistämiseksi’ [julkaisussa Leonard J. Arrington, Brigham Young: American Moses, 1985, s. 77].” (Ks. Kirkon historia aikojen täyttyessä, uskonto 341–343, 2004, s. 241.)

Kuva
British Isles

Brigham Young johti lähetystyötä Brittein saarilla.

Kun Brigham Young ohjasi lähetystyön laajenemista kaikkialle Brittein saarille, hän osoitti suurta hengellistä ja hallinnollista kyvykkyyttä. Brigham Youngin ja muiden apostolien johdolla kirkko kasvoi ilmiömäisellä tavalla Isossa-Britanniassa. Siinä vaiheessa kun suurin osa apostoleista päätti lähetystyötehtävänsä Brittein saarilla huhtikuun lopulla 1841, kirkkoon oli liittynyt yli 5 000 ihmistä, joista noin 1 000 oli muuttanut muutamaa kuukautta aiemmin Nauvooseen.

”Tämä lähetystyö oli tärkeää koulutus- ja kypsymisaikaa kahdentoista apostolin koorumille. Brigham Youngilla oli tilaisuus vahvistaa johtamistaitojaan, joita tarvittiin pian Nauvoossa – –. Isossa-Britanniassa kokemiensa koettelemusten ja tekemiensä uhrausten kautta sekä työskennellessään yhteisen tavoitteen hyväksi kaksitoista apostolia yhdistyivät tavalla, joka varmisti kirkolle vankan johtajiston tulevina vuosina.” (Kirkon historia aikojen täyttyessä, s. 248.)

Johdettuaan kirkon lähetystyötä Isossa-Britanniassa Brigham Young saapui Nauvooseen Illinoisiin 1. heinäkuuta 1841. Kahdeksan päivää myöhemmin profeetta Joseph Smith sai ilmoituksen, joka on tallennettuna luvussa OL 126.

Lue OL 126:1–3 nähdäksesi, mitä Herra sanoi Brighamille tämän palvelutyöstä. Milloin sinusta on tuntunut, että Herra on ollut tyytyväinen palvelemiseesi?

Sen perusteella, mitä opit jakeista 1–2, täydennä seuraava periaate, joka koskee palvelemistamme: Jos teemme ahkerasti työtä Herralle, Hän vanhurskaan uhrimme.

”Sen lisäksi, että Brigham Young voi nyt tämän ilmoituksen jälkeen olla paljon enemmän perheensä kanssa kuin hän oli ollut useaan vuoteen ennen sitä, hän oli myös lähellä profeetta Joseph Smithiä suuren osan aikaa (kaksi vuotta ja neljä kuukautta Joseph Smithin elämän kolmesta viimeisestä vuodesta).

Näyttää ilmeiseltä, että Herra, joka tunsi Brigham Youngin ja kirkon tulevaisuuden, piti Brighamin lähellä Josephia, jotta hän voisi oppia ne tärkeät asiat, jotka hänen oli tärkeätä tuntea johtaessaan kirkkoa Josephin kuoleman jälkeen.” (Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, uskonto 324–325, 1986, s. 300.)

Kuva
statue of Brigham Young and Joseph Smith

Koska Brigham Young oli läheisessä kanssakäymisessä profeetta Joseph Smithin kanssa, hän oppi, mitä hänen piti tietää johtaakseen kirkkoa Josephin kuoleman jälkeen.

Vaikka Brigham Youngia ei enää vaadittu jättämään perhettään lähetystyön vuoksi, hän palveli muutamia kertoja lyhytaikaisissa lähetystyötehtävissä ennen profeetan kuolemaa. Herra hyväksyi Brigham Youngin vanhurskaan uhrin ja uutterat ponnistelut Hänen työssään.

  1. Mieti, mitä tilaisuuksia sinulla on palvella Herraa. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutamia virkkeitä, joissa selität, kuinka sinä voit noudattaa sellaisten johtajien kuten Brigham Youngin esimerkkiä ja tehdä uutterasti työtä, kun sinulla on näitä tilaisuuksia.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen OL 124:84–145; 125–126 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: