Seminaari
Viikko 9: Päivä 2, Oppi ja liitot 38


Viikko 9: Päivä 2

Oppi ja liitot 38

Johdanto

Joulukuussa 1830 Herra käski kirkon jäseniä kokoontumaan Ohioon (ks. OL 37). Tammikuun 2. päivänä 1831 pyhät New Yorkin osavaltion eri seurakunnista kokoontuivat pitämään kirkon kolmatta konferenssia. Konferenssin aikana saatiin luvun OL 38 ilmoitus, jossa Herra rohkaisi pyhiä ja auttoi heitä ymmärtämään Hänen käskyään mennä Ohioon.

Oppi ja liitot 38:1–7

Jeesus Kristus kertoo pyhilleen, että Hän on heidän keskellään

Oletko koskaan huomannut, että joidenkin käskyjen noudattaminen on sinulle helppoa ja muiden käskyjen noudattaminen saattaa olla vaikeampaa? Luettele joitakin käskyjä, joita sinun on mielestäsi helppo noudattaa:

Kuva
For the Strength of Youth booklet

Pohdi nyt, mitä käskyjä sinun saattaa olla vaikeampi noudattaa ja miksi.

Kirkon konferenssin aikana tammikuussa 1831 muutamat New Yorkin osavaltiossa asuvat pyhät kysyivät Ohioon muuttamista koskevasta käskystä. Mieti, miksi joidenkuiden näistä kirkon jäsenistä oli kenties vaikea noudattaa tätä käskyä.

Jotkut New Yorkin osavaltion pyhistä olivat haluttomia jättämään tuottoisat maatilansa ja mukavat olonsa ja siirtymään uuteen paikkaan, mihin liittyisi paljon epävarmuutta. Lisäksi jotkut saattaisivat menettää rahaa tilansa myynnissä, jos he edes saisivat sen myydyksi.

Pyhien huolien vuoksi Joseph Smith rukoili saadakseen lisää tietoa käskystä kokoontua Ohioon, ja hän sai luvussa OL 38 olevan ilmoituksen. Kun tutkit tätä ilmoitusta, opit totuuksia, jotka voivat auttaa sinua noudattamaan halukkaasti kaikkia Herran käskyjä – niitäkin, joita sinun on vaikea noudattaa.

Lue OL 38:1–3 kiinnittäen huomiota siihen, mitä periaatteita voit oppia Jeesuksesta Kristuksesta. (Voisit merkitä pyhiin kirjoituksiisi tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä opit.)

Yksi tärkeä periaate, jonka opimme jakeesta 2, on se, että Jeesus Kristus tietää kaiken. Mieti, millä tavoin tämän periaatteen ymmärtäminen on saattanut auttaa niitä pyhiä, joiden oli vaikea noudattaa käskyä lähteä New Yorkin osavaltiosta ja muuttaa Ohioon.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutama virke siitä, millä tavoin tämä periaate voisi auttaa myös sinua hetkinä, jolloin sinulla on vaikeuksia noudattaa tiettyjä Herran antamia käskyjä.

Ennen tämän ilmoituksen saamista profeetta Joseph Smith oli tehnyt työtä innoitetun raamatunkäännöksen parissa ja saanut tekstin, joka sisältyy nyt Kallisarvoisen helmen lukuihin Moos. 6–7. Näissä luvuissa on kertomus profeetasta nimeltä Henok ja hänen kansastaan. Heitä kutsuttiin Siioniksi heidän vanhurskautensa vuoksi.

Lue OL 38:4 ja huomaa, mitä Herra teki Henokin ja hänen kansansa hyväksi. Sinun voi olla hyödyllistä tietää, että kun Herra käytti ilmausta ”omaan huomaansa”, Hän tarkoitti, että he ovat Hänen luonaan.

Mitä Vapahtaja jakeen 4 lopussa sanoi tehneensä niiden hyväksi, jotka ovat uskoneet Hänen nimeensä?

Pohdi, kuinka tieto siitä, että Jeesus Kristus vetoaa taivaalliseen Isään niiden puolesta, jotka uskovat Häneen, auttaa henkilöä, jolla on vaikeuksia jatkaa yrittämistä.

Lue OL 38:5–7 ja pane merkille, mitä Jeesus Kristus sanoi siitä, missä Hän on.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka se, että uskot jakeessa OL 38:7 opetettuihin periaatteisiin, voi osaltaan antaa sinulle lohdutusta ja rohkeutta?

Oppi ja liitot 38:8–12

Herra kuvailee, kuka kestää Hänen toisen tulemisensa

Auttaessaan New Yorkin osavaltion pyhiä ymmärtämään, miksi oli tärkeää kokoontua Ohioon, Vapahtaja puhui toisesta tulemisestaan.

Kuva
The Second Coming

Lue OL 38:8–10 ja pane merkille, mitä Vapahtaja on ilmoittanut toisesta tulemisestaan. Sinun saattaa olla hyödyllistä tietää, että niitä, jotka kestävät toisen tulemisen (ks. OL 38:8), ei hävitetä, vaan he voivat sen sijaan jäädä maan päälle Vapahtajan kanssa, kun Hän tulee. Pohdi, kuinka Herran sanat jakeissa 8–10 voivat auttaa sinua ymmärtämään, miksi on tärkeää olla puhdistettu ja tahraton ennen toista tulemista.

Lue OL 38:11–12, niin saat tietää joistakin olosuhteista, jotka tulevat vallitsemaan maan päällä ennen Vapahtajan toista tulemista. Kuvaus enkeleistä, jotka odottavat käskyä niittää maa, on viittaus Vapahtajan vertaukseen vehnästä ja rikkaviljasta (ks. Matt. 13:24–30; OL 86:1–7). Tässä vertauksessa vehnä (ne, jotka ovat vanhurskaita) kootaan ennen kuin rikkavilja (ne, jotka ovat jumalattomia) kootaan ja poltetaan.

Pohdi, mitä sinä voit tehdä valmistautuaksesi paremmin, jotta kestät Jeesuksen Kristuksen toisen tulemisen hetken etkä olisi rikkaviljan seassa.

Oppi ja liitot 38:13–33

Jeesus Kristus selittää, miksi Hän on käskenyt kirkkonsa jäseniä kokoontumaan Ohioon

Ajattele tilannetta, jolloin olet tuntenut olevasi vaarassa joko fyysisesti tai hengellisesti. Mitkä varoitukset auttoivat sinua tietämään olevasi vaarassa?

Herra varoitti pyhiä vaaroista, joita he kohtaisivat, jos he jäisivät New Yorkin osavaltioon. Katso jakeen OL 38:12 viimeistä lausetta. Mitä Herra opettaa pyhien vihollisesta?

Lue OL 38:13, 28–29 ja huomaa, mitä aikeita yhdistyneellä vihollisella on. Näistä jakeista me opimme, että Herra voi varoittaa meitä vaarasta. Näitä varoituksia voi tulla Pyhän Hengen kehotusten kautta tai Herran palvelijoiden opetusten kuten yleiskonferenssissa pidettyjen puheiden välityksellä.

  1. Milloin Herra on varoittanut sinua tai jotakuta tuntemaasi henkilöä hengellisestä tai fyysisestä vaarasta? Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi varoituksesta, jonka itse olet saanut tai joku perheenjäsen tai ystävä on saanut Herralta, ja siitä, mitä teit (tai toivoisit tehneesi) tai mitä perheenjäsen tai ystävä teki saamansa varoituksen johdosta.

Lue OL 38:14–15, 30 ja pane merkille, mitä Herra käski pyhiä tekemään. Täydennä seuraava periaate sen pohjalta, mitä opit jakeen 30 lopusta: Jos me olemme , niin .

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miksi mielestäsi valmistautuminen antaa meille itseluottamusta vastoinkäymisissä tai vaaroissa?

    2. Mitä sinä voit tehdä ollaksesi valmis vastustajan pyrkimyksiin vahingoittaa sinua?

Muista, että muutamat New Yorkin osavaltion pyhät kysyivät, miksi heitä käskettiin lähtemään Ohioon. Lue OL 38:16, 31–33 ja kiinnitä huomiota siihen, kuinka pyhiä siunattaisiin, jos he noudattaisivat tätä käskyä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka käsky muuttaa pois New Yorkin osavaltiosta olisi saattanut koitua pyhien fyysiseksi pelastukseksi?

    2. Kuinka käsky kokoontua Ohioon olisi voinut koitua heidän hengelliseksi pelastuksekseen?

Näistä jakeista me opimme, että Herra voi varoittaa meitä vaarasta ja antaa meille käskyjä suojaksemme.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutama virke, joissa selität, kuinka käskyjen pitäminen voi suojella meitä sekä fyysisesti että hengellisesti.

Oppi ja liitot 38:34–42

Kirkko saa käskyjä, jotka koskevat kokoontumista Ohioon

OL 38:34–42 sisältää käskyjä ja neuvoja, jotka auttaisivat pyhiä heidän muuttaessaan Ohioon. Monien pyhien ainoa mahdollisuus elättää itsensä oli heidän maatilansa. Kun niin monet kirkon jäsenet panivat maatilansa samaan aikaan myyntiin, maata oli yhtäkkiä runsaasti tarjolla. Kun valittavana oli niin monia vaihtoehtoja, ostajat pystyivät ostamaan pyhien maatilat paljon tavallista alhaisemmalla hinnalla.

Lue OL 38:37, 39 ja pane merkille, mitä neuvoja Herra antoi pyhille koskien heidän maatilojaan ja rikkauksiaan. Mieti, kuinka usko Herran iankaikkisiin lupauksiin voi auttaa meitä noudattamaan Hänen käskyjään silloinkin kun ne edellyttävät meiltä uhrausta.

Monet New Yorkin osavaltion pyhistä olivat kuuliaisia Herran käskylle ja tekivät suuria uhrauksia kokoontuakseen Ohioon.

  1. Tämän päivän oppiaiheen alussa sinua pyydettiin miettimään, mitä käskyjä sinun saattaa olla vaikeampi noudattaa kuin muita. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka tästä oppiaiheesta oppimiesi periaatteiden ymmärtäminen voi auttaa sinua saamaan sitä uskoa ja luottamusta, jota tarvitset ollaksesi kuuliainen niille käskyille.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun OL 38 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: