Seminaari
Viikko 4: Päivä 1, Oppi ja liitot 8–9


Viikko 4: Päivä 1

Oppi ja liitot 8–9

Johdanto

Huhtikuussa 1829 Oliver Cowdery alkoi auttaa profeetta Joseph Smithiä kultalevyjen kääntämisessä toimien kirjurina. Koska Herra oli tarjonnut Oliverille kääntämisen lahjaa, jos tämä sitä halusi (ks. OL 6:25), Oliver ”alkoi olla tavattoman innoissaan siitä, että hänelle annettaisiin voima kääntää” (Joseph Smith, julkaisussa History of the Church, osa 1, s. 36). Herra vuorostaan sanoi, että Hän antaisi Oliverille kyvyn kääntää Oliverin uskon mukaan.

Kun Oliver yritti kääntää, hän ilmeisesti pääsi hyvin alkuun, mutta hän ei jatkanut niin kuin oli aloittanut (ks. OL 9:5). Profeetta sai luvussa OL 9 olevan ilmoituksen, jossa selitetään, miksi Oliverin yritykset kääntää eivät onnistuneet. Herra opetti Oliverille, ettei ollut enää tarkoituksenmukaista, että Oliver kääntäisi. Sen sijaan Oliverin piti keskittyä tehtäväänsä Josephin kirjurina. Luvut OL 8–9 sekä OL 6 ovat perustavanlaatuisia ilmoituksia koskien Pyhää Henkeä ja tapoja, joilla voimme tavoitella Herralta ilmoitusta ja huomata ilmoituksen.

Oppi ja liitot 8

Herra antaa Oliver Cowderylle opetusta ilmoituksen lahjasta

Oletko koskaan ihmetellyt, miten voit huomata, kun Jumala puhuu sinulle tai vastaa rukouksiisi?

Lue OL 8:1, niin näet, kuinka Herra opetti Oliver Cowderya rukoilemaan. Lue sitten OL 8:2–3 ja merkitse ilmauksia, jotka kuvailevat sitä, miten Herra sanoi vastaavansa Oliverin rukouksiin. OL 8:2–3 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta pystyt tulevaisuudessa löytämään sen.

  1. Tee pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kaksi saraketta. Kirjoita ensimmäiseen otsikoksi Tavoittele ilmoitusta Jumalalta. Kirjoita toiseen otsikoksi Vastaanota ilmoitusta Jumalalta. Kirjoita ensimmäiseen sarakkeeseen ainakin yksi periaate, jonka olet oppinut ilmoituksen tavoittelemisesta kohdasta OL 8:1. Kirjoita toiseen sarakkeeseen totuus, jonka Herra opetti jakeissa 2–3 siitä, millä tavoin Hän puhuu meille.

Kuva
The Crossing of the Red Sea

Muistatko kertomuksen siitä, kun Mooses jakoi Punaisenmeren? Herra oli käskenyt Moosesta vapauttamaan orjuudessa olevat Israelin lapset. Myöhemmin, kun egyptiläisten sotajoukot ajoivat heitä takaa, Mooses huomasi, että hän ja hänen kansansa olivat jääneet ansaan Punaisenmeren rannalle. Millä tavoin Herra kohdan OL 8:2–3 mukaan innoitti Moosesta jakamaan Punaisenmeren?

Yksi totuus, jonka opimme näistä jakeista, on se, että Herra puhuu mielellemme ja sydämellemme Pyhän Hengen voimalla. Mieti tilanteita, jolloin Herra on puhunut sinulle tällä tavoin.

Seuraavissa lainauksissa kahdentoista apostolin koorumin presidentti Boyd K. Packer ja kahdentoista apostolin koorumin jäsen, vanhin Richard G. Scott kuvailevat sitä, millä tavoin Jumala puhuu heille.

Presidentti Packer on sanonut:

Kuva
President Boyd K. Packer

”Te voitte oppia nyt nuoruudessanne vaeltamaan Pyhän Hengen johdatuksessa.

Apostolina kuuntelen nykyään samaa innoituksen ääntä. Se tulee samasta lähteestä samalla tavoin kuin se, jota kuuntelin poikana ollessani. Ääni on vain paljon selkeämpi nykyään.” (”Rukoukset ja vastaukset”, Valkeus, toukokuu 1980, s. 36.)

Vanhin Scott on opettanut:

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

Mieleen tuleva vaikutelma on hyvin yksityiskohtainen.

Tarkkoja sanoja voi kuulla tai tuntea, ja ne voidaan kirjoittaa aivan kuin ohjetta saneltaisiin.

Sydämeen tuleva ilmoitus on yleisluonteisempi vaikutelma. Herra aloittaa usein antamalla vaikutelmia. Kun ihminen tunnistaa niiden tärkeyden ja noudattaa niitä, hän saa suuremman kyvyn vastaanottaa yksityiskohtaisempia ohjeita mieleen. Jos sydämeen tulevaa vaikutelmaa noudatetaan, sitä vahvistetaan yksityiskohtaisemmalla mieleen annettavalla ohjeella.” (”Helping Others to Be Spiritually Led”, puhe kirkon koululaitoksen uskonnonopettajille, 11. elokuuta 1998, s. 3–4; si.lds.org.)

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Oppi ja liitot 8:2–3

Sinun on helpompi muistaa, kuinka Herra puhuu mielellesi ja sydämellesi, kun kirjoitat jakeet OL 8:2–3 korttiin tai paperilapulle. Pyri opettelemaan nämä jakeet ulkoa sanomalla ne joka aamu ja ilta ennen kuin pidät oman rukouksesi. Kun olet opetellut ne ulkoa, voisit lausua ne jollekulle ystävälle tai perheenjäsenelle ja selittää, mitä ne merkitsevät sinulle.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tilanteesta, jolloin taivaallinen Isä on puhunut mielellesi ja sydämellesi Pyhän Hengen välityksellä.

Oppi ja liitot 9

Herra selittää, miksi Oliver Cowderylla oli vaikeuksia kääntää

Mitä merkittäviä päätöksiä sinä teet tulevan vuoden aikana? Entä seuraavan 5 tai 10 vuoden kuluessa? Pohdi, miksi saattaisit haluta Herralta johdatusta näiden merkittävien päätösten tekemiseen.

Luvussa OL 9 Herra selittää, miksi Oliver Cowderylla oli ollut vaikeuksia kääntää levyjä. Herran selitys voi auttaa sinua ymmärtämään, kuinka tavoitella ja vastaanottaa johdatusta niihin päätöksiin, joita teet omassa elämässäsi.

Lue OL 9:1–4 ja pane merkille, mihin työhön Herra kehotti Oliveria keskittymään kääntämisen sijaan. Lue sitten OL 9:5–6, 11 ja merkitse syitä, joiden vuoksi Oliver ei onnistunut, kun hän yritti kääntää.

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

Presidentti Joseph Fielding Smith on sanonut: ”Oliver epäonnistui, koska hän ei jatkanut siten kuin aloitti, ja koska työ oli vaikeaa, hän menetti uskonsa” (Church History and Modern Revelation, 2 osaa, 1953, osa 1, s. 51).

Mitä voimme Oliver Cowderyn kokemuksen pohjalta oppia siitä, mitä meidän täytyy tehdä saadaksemme ilmoitusta Herralta? Millä tavoin pelko tai uskon puute voisivat estää meitä saamasta ilmoitusta Herralta tai toimimasta sen mukaan?

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt:

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

”Ilmoitukseen ja tärkeiden päätösten tekemiseen liittyvässä prosessissa pelko näyttelee tuhoisaa, toisinaan halvaannuttavaa roolia. Oliver Cowderylle, joka menetti ainutlaatuisen tilaisuuden, koska hän ei tarttunut siihen aikanaan, Herra sanoi: ’Et jatkanut kuten aloitit.’ Kuulostaako tämä tutulta niistä, jotka ovat saaneet kokea valaistumista ja sitten tulleet toisiin ajatuksiin ja antaneet periksi epäilyksille, jotka uudelleen valtaavat mielen? – –

Kun olette saaneet sanoman, kun olette maksaneet sen hinnan, joka vaaditaan tunteaksenne Herran rakkauden ja kuullaksenne Hänen sanansa, kulkekaa eteenpäin. Älkää pelätkö, älkää horjuko, älkää saivarrelko, älkää valittako. – – Karkottakaa pelkonne ilmoituksen hengen avulla ja kahlatkaa rohkeasti veteen.” (Ks. ”Älkää siis heittäkö pois rohkeuttanne”, Liahona, kesäkuu 2000, s. 40–41.)

Ajattele tilannetta, jolloin sinun piti osoittaa uskoa tavoitellaksesi Herralta vastausta tai toimiaksesi sen mukaan. Mitä sinä voit tehdä tavoitellessasi vastausta?

Lue OL 9:7–8 ja pane merkille toinen syy, miksi Oliverilla oli vaikeuksia saada Herran apua kääntämisyrityksissään. Mitä mielestäsi tarkoittavat sanat ”[tutki] sitä tarkoin mielessäsi”?

Yksi totuus, jonka voimme oppia näistä jakeista, on se, että ilmoituksen saaminen ja huomaaminen edellyttää meiltä ponnistelua. Voisit lisätä tämän totuuden siihen luetteloon, jonka teit pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tehtävässä 1 ja johon kirjoitit, millä tavoin tavoitella ilmoitusta Herralta. Muista, että kun olemme tutkineet tarkoin päätöksiämme, meidän tulee kysyä Herralta, ovatko päätelmämme oikeita.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Miksi Herra vaatii, että me itse pohdimme ja tutkimme asiaa ja sitten viemme päätöksemme Hänelle vahvistettavaksi sen sijaan, että vain pyytäisimme Häntä tekemään päätöksemme meidän puolestamme?

Pohdi, kuinka alla kuvatut henkilöt voisivat käyttää jakeissa OL 9:7–8 olevia totuuksia saadakseen ilmoitusta omaan tilanteeseensa.

  • Nuori mies ei ole varma, tuleeko hänen mennä opiskelemaan vai etsiä työpaikka ja hankkia ammattikoulutus.

  • Nuori nainen yrittää päättää, kuinka voi vetäytyä pois niiden ystäviensä luota, joilla on häneen kielteinen vaikutus.

  • Nuori kotiin palannut lähetyssaarnaaja miettii avioliittoa ja sitä, onko eräs tietty henkilö sopiva aviokumppani.

Lue OL 9:8–9 ja pane merkille, kuinka Oliver Cowdery voisi tietää, oliko hänen päätöksensä oikea vai väärä. Mitä voimme jakeen 8 perusteella oppia siitä, kuinka Herra vastaa meille, kun kysymme, onko jokin päätös, jota olemme tekemässä, oikein?

Oliver Cowderylle luvattu sydämen palaminen rinnassa on vain yksi tapa, jolla Pyhä Henki saattaa vahvistaa oikean ratkaisun. Hengen vahvistukset voivat tulla moninaisin henkilökohtaisin ja syvällisin tavoin.

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

Vanhin Richard G. Scott on puhunut tavasta, jota Herra saattaa käyttää saadakseen meidät tuntemaan, ”että se on oikein” (OL 9:8): ”Rauhan tunne on yleisin vahvistava todistus, mitä itse koen. Kun olen ollut hyvin huolissani jostakin tärkeästä asiasta, kamppaillut sen ratkaisemiseksi onnistumatta, olen jatkanut uskossa noita yrityksiä. Myöhemmin on tullut rauha, joka on vallannut minut kokonaan hälventäen huoleni, kuten Hän on luvannut.” (”Rukouksen ylimaallisen lahjan hyödyntäminen”, Liahona, toukokuu 2007, s. 10.)

Vanhin Scott on myös selittänyt, miltä hänestä tuntuu vastaus silloin, kun hänen päätöksensä ei ole oikein: ”Voitte tuntea sen levottoman tunteen, ajatusten hämärtymisen” (”Rukouksen ylimaallisen lahjan hyödyntäminen”, s. 10).

Voisit kirjoittaa vanhin Scottin jälkimmäisen ajatuksen pyhien kirjoitustesi marginaaliin jakeen OL 9:9 viereen tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi.

Kohdassa OL 9:10–14 Herra vahvisti Oliverille, ettei Hän ollut tuominnut Oliveria sen vuoksi, ettei tämä pystynyt kääntämään. Herra kehotti Oliveria jatkamaan kirjoittamista profeetan apuna ja pysymään lujana siinä työssä, jota Herra oli kutsunut hänet tekemään (ks. OL 9:14). Herra lupasi Oliverille, että jatkuva uutteruus ja kuuliaisuus toisivat iankaikkisen elämän.

  1. Käyttäen apuna sitä, mitä olet oppinut luvuista OL 8–9, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi jäsentely 2–3 minuutin puheeseen, jonka aiheena on ilmoituksen saaminen Herralta. Sisällytä jäsentelyysi neuvoja siihen, mitä meidän täytyy tehdä tavoitellessamme ilmoitusta Herralta, sekä opetusta siitä, kuinka Herra kommunikoi meidän kanssamme.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut OL 8–9 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: