Seminaari
Viikko 19: Päivä 2, Oppi ja liitot 88:41–69


Viikko 19: Päivä 2

Oppi ja liitot 88:41–69

Johdanto

Tämä oppiaihe on toinen kolmesta, joissa tutkitaan lukuun OL 88 tallennettua ilmoitusta. Se osuus ilmoituksesta, jota käsitellään tässä oppiaiheessa, annettiin ylipappien konferenssissa Kirtlandissa Ohiossa 27. ja 28. joulukuuta 1832. Siihen sisältyy Jeesuksen Kristuksen selitys siitä, kuinka Jumala hallitsee luotujaan, sekä meille osoitettu kutsu lähestyä Häntä.

Oppi ja liitot 88:41–50

Vapahtaja ilmoittaa, että jumalallinen laki hallitsee kaikkea

Kuva
stars

Oletko joskus katsellut tähtiä ja ajatellut Jumalaa ja Hänen luomistöitään? Mitä kysymyksiä tai ajatuksia olet pohtinut, kun olet katsellut taivaalle?

Kun ihmiset tarkastelevat Jumalan luomistöiden suuruutta, he tuntevat joskus itsensä pieniksi ja merkityksettömiksi. He saattavat miettiä, onko Jumala tietoinen heistä. Monet niistä jakeista, joita tutkit tänään luvusta OL 88, osoittavat Jumalan olevan tietoinen sinusta ja Hänen haluavan lähestyä sinua.

Lue OL 88:41. Mieti, kuinka tämä jae osoittaa, että Jumalalla on voima olla tietoinen sinusta ja tarpeistasi. Lue sitten OL 88:42–45 ja kiinnitä huomiota siihen, miten Jumala hallitsee luomistöitään kuten aurinkoa, kuuta, tähtiä ja planeettoja. Voisit merkitä, mitä löydät.

  1. Ajattele joitakin Jumalan luomistöitä taivaissa ja maan päällä. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi yhdestä Jumalan luomistyöstä, joka hämmästyttää sinua. Mitä se luomistyö opettaa sinulle Luojasta?

  2. Lue OL 88:46–47 ja pane merkille, mitä Herra sanoi meidän näkevän, kun me katselemme Jumalan luomistöitä. Kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä näemme, kun katselemme vähäisintäkin Jumalan luomistöistä?

    2. Kuinka ne luomistyöt, joita näet taivaalla ja maan päällä, osaltaan vahvistavat todistustasi Jumalasta?

  3. Tutki jakeita OL 88:48–50. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi omin sanoin yhteenveto näistä jakeista. Mitä näissä jakeissa opetetaan Jeesuksesta Kristuksesta?

Oppi ja liitot 88:51–61

Herra esittää vertauksen pellolla työtä tehneistä miehistä, joiden luona käytiin vuorollaan

Kohdassa OL 88:51–60 on vertaus, joka auttaa meitä ymmärtämään, kuinka Jumala on vuorovaikutuksessa luomiensa valtakuntien kanssa. Vertaus on kertomus, jossa käytetään vertauskuvia totuuden opettamiseen.

Lue OL 88:51–55 ja pane merkille, mitä vertauksen mies käski kunkin palvelijansa tehdä ja mitä hän lupasi kullekin palvelijalleen.

Kohdassa OL 88:56–60 kerrotaan, että pellon herra kävi vuorotellen jokaisen palvelijansa luona: ”He kaikki saivat herransa kasvojen valon, jokainen tuntinaan ja aikanaan” (OL 88:58).

Lue OL 88:61 ja pane merkille, mitä tämä vertaus opettaa meille siitä, kuinka Jumala on vuorovaikutuksessa luomiensa valtakuntien kanssa.

Maapallo, jonka päällä me asumme, on yksi niistä valtakunnista, joiden luona Herra on luvannut käydä. Yksi totuus, jonka voimme oppia tästä vertauksesta, on se, että Herra käy kussakin valtakunnassaan ja sen asukkaiden luona omana aikanaan. Voisit kirjoittaa tämän totuuden pyhiin kirjoituksiisi.

Kuva
Jesus Christ

Me pääsemme nauttimaan Herran läsnäolosta maan päällä tuhatvuotisen valtakunnan aikana Hänen toisen tulemisensa jälkeen.

Oppi ja liitot 88:62–69

Jumala lupaa lähestyä meitä, kun me lähestymme Häntä

Pohdi seuraavia kysymyksiä: Kuinka lähellä Herraa tunnet olevasi? Haluaisitko tuntea olevasi lähempänä Häntä?

Lue OL 88:62–63 ja pane merkille, mitä me voimme tehdä kutsuaksemme Herraa lähestymään meitä. Voisit merkitä, mitä löydät.

  1. Tee seuraavaa pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi:

    1. Kirjoita periaate, jonka opit jakeen OL 88:63 pohjalta siitä, kuinka lähestyä Herraa.

    2. Kirjoita kolme jakeessa 63 olevaa verbiä, jotka antavat sinulle näkemystä siitä, kuinka sinä voit lähestyä Herraa.

    3. Vastaa seuraavaan kysymykseen: Mitä olet tehnyt etsiäksesi, pyytääksesi ja kolkuttaaksesi, jotta lähestyisit Herraa?

Lue OL 88:64 ja katso, mitä Herra lupaa niille, jotka rukoilevat Isää Hänen nimessään.

Mitä Herra opetti siitä, miten taivaallinen Isä vastaa rukouksiimme? Tämän jakeen ilmauksen ”on teille tarpeen” voisi korvata ilmauksella ”on teidän parhaaksenne”. Yksi periaate, jonka voimme oppia tästä jakeesta, on siis se, että taivaallinen Isä vastaa rukouksiimme tavalla, jonka Hän tietää olevan meille parhaaksi.

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

Kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Richard G. Scottin seuraavat sanat voivat auttaa sinua ymmärtämään, miksi sinun tulisi olla kiitollinen silloinkin kun taivaallinen Isä vastaa rukoukseen tavalla, joka ei ole sitä, mitä toivoit tai odotit: ”On kovin raskasta, kun vilpittömään rukoukseen jostakin sellaisesta, mitä oikein kovasti toivotte, ei vastata niin kuin te haluatte. On vaikea ymmärtää, miksi kuuliaisesta elämästä kumpuavan syvän ja vilpittömän uskon osoittaminen ei tuota toivottua tulosta. – – Joskus on vaikea tietää, mikä on teille ajan mittaan parasta tai tarpeen. Elämänne on helpompaa, kun hyväksytte sen, että se, mitä Jumala elämässänne tekee, on teidän iankaikkiseksi hyväksenne.” (”Rukouksen ylimaallisen lahjan hyödyntäminen”, Liahona, toukokuu 2007, s. 9–10.)

  1. Mitä sinun tulee tehdä, kun vastaukset rukouksiin tulevat odottamattomilla tavoilla? Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kokemuksesta, joka sinulla on ollut ja jolloin taivaallinen Isä on vastannut rukouksiisi tavalla, joka on ollut sinulle parhaaksi.

Kohdasta OL 88:66 saamme tietää, että yksi tapa, jolla Jumala kommunikoi kanssamme, on ”kuin huutavan ääni autiomaassa”. Lue kyseinen jae ja huomaa, kuinka Jumalan ääni tavoittaa meidät. Ajattele tilanteita, jolloin olet tuntenut, että Jumala on ollut lähelläsi, vaikka et olekaan nähnyt Häntä.

Lue OL 88:67–69 ja pane merkille, millä muilla tavoilla voit lähestyä Herraa. Voisit merkitä, mitä löydät.

Täydennä näiden jakeiden avulla seuraava lausuma: Jos silmämääränäni on vain Jumalan kunnia, niin .

Jakeen 67 ilmaus ”silmämääränänne on vain minun kunniani” tarkoittaa sitä, että on täysin omistautunut Jumalan työhön ja päämääriin.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kenet sellaisen tunnet, joka vaikuttaa olevan täynnä Herran valoa?

    2. Millä tavoin näet Herran valon kyseisessä henkilössä?

Huomaa jakeesta 68, että sinun täytyy pyhittäytyä, jotta mielesi määränä olisi yksin Jumala. Ilmaus ”pyhittäytykää” tarkoittaa tarvetta tulla puhdistetuksi synnistä. Sinä voit pyhittäytyä Jeesuksen Kristuksen sovituksen ja Pyhän Hengen vaikutuksen kautta, kun teet parannuksen synneistäsi, otat vastaan pappeuden toimituksia ja pidät liittosi.

  1. Kertaa opinkohdat ja periaatteet, jotka olet löytänyt tästä oppiaiheesta. Kuvittele sitten, että katselet tähtiä ystävän kanssa, josta tuntuu, ettei Jumala ole tietoinen hänestä. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä sanoisit ystävällesi.

Lue tämän oppiaiheen päätteeksi ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Dieter F. Uchtdorfin seuraavat sanat ja pohdiskele niitä:

Kuva
President Dieter F. Uchtdorf

”Rakkaat veljeni ja sisareni, on ehkä totta, ettei ihminen ole mitään verrattuna maailmankaikkeuden suuruuteen. Toisinaan saatamme tunteakin itsemme merkityksettömiksi, näkymättömiksi, yksinäisiksi tai unohdetuiksi. Mutta muistakaa aina – te olette tärkeitä Hänelle! – –

Jumala ei näe teitä vain pienellä planeetalla asuvina kuolevaisina olentoina, jotka elävät lyhyen aikaa – Hän näkee teidät lapsinaan. Hän näkee teidät sellaisina kuin teistä voi ja on tarkoitus tulla. Hän haluaa teidän tietävän, että te olette tärkeitä Hänelle.” (”Te olette tärkeitä Hänelle”, Liahona, marraskuu 2011, s. 22.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen OL 88:41–69 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: