Bibliotek
Hvordan kan jeg finne svar på mine egne spørsmål om evangeliet?


Hvordan kan jeg finne svar på mine egne spørsmål om evangeliet?

En del av å bli åndelig selvhjulpen er å lære hvordan vi besvarer våre egne spørsmål om evangeliet. Åpenbaring kommer ofte når vi oppriktig søker svar på ektefølte spørsmål og har tro på Frelserens løfte: “Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det bli lukket opp for dere” (Matteus 7:7). Vi kan finne svar på egne spørsmål om evangeliet når vi ber, studerer Skriftene og ord fra levende profeter og søker veiledning fra Den Hellige Ånd.

Forbered deg åndelig

Hvilken rolle har det å søke etter svar på spørsmål spilt i din opplæring i evangeliet? Hvordan har du funnet svar på dine spørsmål?

Hvilke spørsmål har ungdommene stilt angående evangeliet? Hva kan du gjøre for å oppmuntre de unge til å søke svar på sine spørsmål angående evangeliet?

Studer disse skriftstedene og ressursene ved hjelp av bønn. Hva vil inspirere ungdommene til å søke svar på sine egne spørsmål angående evangeliet?

1 Nephi 15:2-11 (Laman og Lemuel hadde spørsmål, men spurte ikke Herren)

Alma 40:1-12; Ether 2:18-23; Joseph Smith – Historie 1:10-18 (Eksempler på personer som søker svar på sine spørsmål)

L&p 6:14-15 (Ånden kan opplyse vårt sinn når vi spør Herren.)

L&p 9:8-9 (Når vi har spørsmål, bør vi tenke dem ut i vårt sinn og så spørre Herren om det er riktig.)

W. Mark Bassett, “For vår åndelige utvikling og læring,” Ensign eller Liahona, nov. 2016, 52-54

Jeffrey R. Holland, “Herre, jeg tror,Ensign eller Liahona, mai 2013

Mormons bok besvarer sjelens spørsmål,” Forkynn mitt evangelium (2004), 107-8

James B. Martino, “Vend deg til Ham, og svarene vil komme,” Ensign eller Liahona, nov. 2015, 58–60

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren lærte mennesker å tenke over Skriftene selv og bruke dem til å finne svar på sine egne spørsmål. Hvordan vil de unge du underviser bli velsignet når de lærer å finne svar på de spørsmålene de har om evangeliet?

Bilde

Video: “Still oss spørsmål”

Se mer

Finn sammenhenger

I løpet av de første minuttene av hver leksjon bør du hjelpe ungdommene til å finne sammenhenger mellom det de lærer på forskjellige steder (for eksempel personlig studium, Seminar, andre klasser i Kirken eller opplevelser sammen med venner). Hvordan kan du hjelpe dem å se hvordan evangeliet er relevant i dagliglivet? Forslagene nedenfor kan være til hjelp:

  • Be ungdommene fortelle hvordan noe de har lært i en situasjon (personlig studium, på familiens hjemmeaften, Seminar, og så videre), har hjulpet dem til å forstå noe de har lært om i en annen situasjon.

  • Be de unge lage en liste over spørsmål folk ofte stiller om livet eller religion (noen eksempler finner du i Forkynn mitt evangelium,side 107 ). Hva forventer Herren at vi skal gjøre når vi har spørsmål? Oppfordre klassen til å tenke på disse spørsmålene i løpet av timen. Ikke bruk mye tid i klassen på å prøve å besvare disse spørsmålene, men i stedet fokuserer du på å lære de unge prinsipper som vil hjelpe dem å søke svar på egen hånd.

Lær sammen

Hver av aktivitetene nedenfor kan hjelpe ungdommene til å lære hvordan de kan finne svar på sine egne spørsmål om evangeliet. Følg Åndens veiledning, og velg en eller flere som vil fungere for din klasse:

  • Be ungdommene lage en liste av spørsmål de kan stille på Internett og få øyeblikkelige svar på, slik som, “Hvordan kommer været til å bli i morgen?” Hjelp dem å tenke ut eksempler på spørsmål av en åndelig natur som krever mer arbeid og tålmodighet, slik som, “Er Mormons bok sann?” I eldste W. Mark Bassetts tale, “For vår åndelige utvikling og læring,” les sammen de tre avsnittene som begynner med uttrykket: “For å kunne forstå Guds mysterier.” Be ungdommene lese 1 Nephi 2:16 og 1 Nephi 10:17 og identifisere hvordan Nephi viser hvert av de syv stegene for å finne kunnskap som blir nevnt i talen til eldste Bassett. Utfordre ungdommene til å følge Nephis eksempel når de har spørsmål om evangeliet. 

  • Be klassens medlemmer studere eldste James B. Martinos tale “Vend deg til Ham, og svarene vil komme”. Hva lærer vi om å finne svar på våre spørsmål av hans beretning om Mosiahs sønner og Laman og Lemuel? Du kan be klassens medlemmer sammenligne disse to historiene ved å lage en liste over forskjeller mellom hvordan personene oppførte seg, og konsekvensene av deres handlinger. Du kan også be klassens medlemmer fortelle om sine erfaringer med å motta svar på spørsmål.

  • Be de unge lese følgende skriftsted: Matteus 7:7; L&p 6:14-15; 9:7-9. Lag som klasse en liste over prinsipper vi finner i disse versene som underviser om å stille spørsmål og få svar. Hvorfor svarer ikke Herren alltid fullstendig eller umiddelbart på våre spørsmål? Vurder å fortelle de unge om en gang du hadde et spørsmål om evangeliet og fikk svar. Oppfordre ungdommene til å fortelle om lignende erfaringer.

  • Be de unge nevne personer i Skriftene som stilte spørsmål som førte til åpenbaring (om nødvendig kan du henvise dem til skriftstedene som foreslås i denne oversikten). Be de unge lese om disse menneskene i Skriftene og identifisere hvilke spørsmål de stilte, hvor de søkte svar på sine spørsmål og svarene de fikk. Be dem dele det de lærte med klassen. Hvilke andre prinsipper om å stille spørsmål kan de lære av disse erfaringene? Hvordan kan ungdommene anvende disse prinsippene på sine egne spørsmål?

  • Be et klassemedlem om å komme forberedt til å fortelle historien i Markus 9:14-27, eller les historien som klasse. Del klassen i tre grupper, og gi hver gruppe en av de tre observasjonene eldste Jeffrey R. Holland gjorde i historien i sin tale “Herre, jeg tror.” Hvordan kan de bruke eldste Hollands observasjoner når de eller noen de kjenner, har spørsmål eller tvil om evangeliet?

  • Les som klasse de fire første avsnittene av “Mormons bok besvarer sjelens spørsmål” i Forkynn mitt evangelium (side 107). Be hvert klassemedlem velge ett av de spørsmålene som er oppført som de selv eller noen de kjenner, har lurt på. Gi de unge tid i klassen til å lese det skriftstedet fra Mormons bok som refererer til spørsmålene de valgte. Be dem om å dele svarene de finner med klassen og forklare hvordan de kan bruke Mormons bok til å hjelpe andre med å finne svar på lignende spørsmål.

Etter å ha gjort en av de ovennevnte aktivitetene kan du be ungdommene se på spørsmålene de skrev ned i begynnelsen av klasseperioden. Gi dem muligheten til å planlegge hvordan de vil søke etter svar på sine spørsmål. Hvis mulig lar du dem begynne å se etter svar i Skriftene, ord fra levende profeter, Til styrke for ungdom og andre av Kirkens ressurser.

Be ungdommene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de hvordan de skal finne svar på sine egne spørsmål om evangeliet? Har de flere spørsmål? Ville det være verdt å bruke mer tid på dette emnet?

Undervisningstips

Vurder å kontakte et klassemedlem flere dager i forveien, og be vedkommende undervise hele eller deler av leksjonen. Oppmuntre de unge til å bruke disse oversiktene når de forbereder seg til å undervise.

Oppfordre til å handle

Be ungdommene fortelle om eventuelle tilskyndelser de har fått i løpet av leksjonen. Hva vil de gjøre for å finne svar på sine egne spørsmål om evangeliet? Oppfordre dem til å fortelle hva de finner ut under fremtidige leksjoner.