Bibliotek
Hvordan kan jeg gjøre nadverden mer meningsfylt for meg?


Hvordan kan jeg gjøre nadverden mer meningsfylt for meg?

Under nadverden hver uke skulle vi granske vårt liv, grunne på Frelserens forsoning og overveie hva vi må gjøre for å omvende oss fra våre synder. Vi må ikke være fullkomne for å kunne ta del i nadverden, men vi skulle ha en ydmyk og angrende ånd. Nadverden kan bli en kilde til styrke og en mulighet til på nytt å vie oss til å etterleve evangeliet.

Forbered deg åndelig

Hva gjør du for at nadverden skal bli mer meningsfylt? Har du hatt en opplevelse med nadverden som du kan dele med ungdommene?

Hvilke velsignelser kan ungdommene få hvis de forstår hvor hellig nadverden er? Hva er noen mulige distraksjoner for ungdommene før og under nadverden? Hvordan kan de overvinne disse distraksjonene?

Ved bønnens hjelp, studer disse skriftstedene og ressursene. Hva kan du dele med ungdommene for å hjelpe dem å få en mer meningsfylt opplevelse av nadverden?

Matteus 26:26-28; 3 Nephi 18:1-13 (Frelseren innstifter nadverden)

1 Korinterbrev 11:23-29; 3 Nephi 9:20; L&p 20:37; 59:8-12 (Forberedelse til verdig deltagelse i nadverden)

Peter F. Meurs, “Nadverden kan hjelpe oss å bli hellige”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 85-87

Dale G. Renlund, “Så jeg kunne trekke alle mennesker til meg”, Ensign eller Liahona, mai 2016, 39-42

Cheryl A. Esplin, “Nadverden – en fornyelse for sjelen”, Ensign eller Liahona, nov. 2014, 12–14

Nadverden”, Tro mot pakten (2004), 103-105

Video: “Nadverden hjelper oss å komme nærmere Jesus Kristus”

Undervisning på Frelserens måte

Jesus Kristus hjalp dem han underviste å oppdage evangeliets lærdommer i sine egne erfaringer og i verden rundt seg. Han talte om fiske, fødsel og om å arbeide på markene. Hvordan kan du bruke kjente opplevelser til å hjelpe ungdommene å forstå evangeliets prinsipper?

Finn sammenhenger

I løpet av de første minuttene av hver leksjon, bør du hjelpe ungdommene å finne sammenhenger mellom det de lærer på forskjellige steder (for eksempel personlig studium, Seminar, andre klasser i Kirken eller opplevelser sammen med sine venner). Hvordan kan du hjelpe dem å se evangeliets relevans i dagliglivet? Forslagene nedenfor kan hjelpe:

  • Be ungdommene fortelle om en gang da en lærer effektivt underviste i et prinsipp i evangeliet.

  • Be ungdommene fullføre setningen “Jeg kan gjøre nadverden mer meningsfylt for meg selv ved å ___________.” Be dem notere sine svar på tavlen og legge mer til på listen gjennom hele leksjonen.

Lær sammen

Hver av aktivitetene nedenfor vil hjelpe ungdommene å lære hvordan de kan gjøre nadverden mer meningsfylt for dem. Ved Åndens inspirasjon velger du en eller flere som vil fungere best for din klasse:

  • Be elevene tenke på en gang de opplevde at noen de kjente gjorde noe spesielt for dem. Hvordan føltes det? For å hjelpe ungdommene å forstå at Frelseren utførte forsoningen for hver og en av dem individuelt, kan du invitere dem til å sammen lese avsnittet som starter med “Uansett hva vår nåværende retning” fra talen til eldste Dale G. Renlund “Så jeg kunne trekke alle mennesker til meg”. Hva var det kvinnen i talen lærte? Hva kan ungdommene gjøre for å gjøre nadverden til en mer hellig opplevelse? Du kan gi hvert medlem av klassen et lite kort. Be så klassemedlemmene skrive ned det de tenkte på forrige gang de tok nadverden.  De kan også skrive noe av det de ønsker å tenke på for å hjelpe dem å fokusere på Frelseren neste gang de tar del i nadverden. 

  • Vis et bilde av Frelseren som forretter nadverden (se Kunst inspirert av evangeliet,54). Mens du leser Matteus 26:26-28, kan du be ungdommene se på bildet og forestille seg hvordan det ville ha vært å være der. Fortell hvordan nadverden har styrket din kjærlighet til Frelseren og ditt vitnesbyrd om forsoningen. Be ungdommene bære vitnesbyrd. Oppfordre ungdommene til å tenke over hva de har snakket om i dag, neste gang de tar del i nadverden. Hvilke andre hendelser fra Frelserens liv kan de tenke på under nadverden?

  • Spør ungdommene hvilken nadverdssalme de liker best (de kan om nødvendig se i emneregisteret bakerst i salmeboken), og be dem forklare hvorfor den er meningsfylt for dem. Syng, lytt til eller les en eller flere av disse salmene, og les skriftstedene som er oppført på slutten av hver salme. Hva lærer salmene oss om nadverden? Hvordan hjelper salmer oss å forberede oss til nadverden?

  • Be hvert klassemedlem om å velge et av skriftstedene i denne oversikten og lese det, og se etter ting Herren ber oss om å gjøre for å forberede oss til nadverden. Be ungdommene fortelle hva de finner ut. Hvorfor vil Herren at vi skal forberede oss til nadverden på disse måtene? Be dem fortelle om andre ting de gjør for å gjøre nadverden til en mer meningsfylt opplevelse. Be ungdommene velge noe de vil gjøre når de forbereder seg til å ta del i nadverden neste uke.

  • Be ungdommene lese eldste Peter F. Meurs’ tale “Nadverden kan hjelpe oss å bli hellige” eller historien om Unge Kvinners lederen i søster Cheryl A. Esplins tale “Nadverden – en fornyelse for sjelen”. Be dem lete etter svar på spørsmålet “Hvordan kan jeg gjøre nadverden mer meningsfylt for meg?” Be dem skrive sine svar på tavlen og fortelle om noe de har tenkt å gjøre for å anvende rådene i talen de har lest. 

  • Hvis det er mulig, kan dere som klasse gå til nadverdsbordet og forberedelsesrommet. Be noen bærere av Det aronske prestedømme (lærere eller prester) eller biskopen forklare hvordan nadverden blir forberedt, og bære vitnesbyrd om hvor hellig denne ordinansen er. Oppfordre andre i klassen til å bære sitt vitnesbyrd og uttrykke sine tanker om hva de kan gjøre for å behandle nadverden med større ærbødighet.

Be ungdommene fortelle hva de har lært i dag. Hvilke følelser eller tilskyndelser får de? Forstår de hvordan de kan gjøre nadverden mer meningsfylt for seg selv? Har de andre spørsmål? Ville det være verdt å bruke mer tid på dette emnet?

Studieteknikker

Visualisere hendelser i Skriftene. I den første aktiviteten i denne delen oppfordres ungdommene til å forestille seg hva de ville følt eller hva de ville gjort om de hadde vært tilstede da en hendelse i Skriftene fant sted. Å visualisere hendelser i Skriftene kan hjelpe ungdommene å anvende historiene på sitt eget liv. Oppfordre dem til å gjøre dette ofte i sitt personlige skriftstudium.

Bilde

Videoer: “Personliggjør evangeliets læresetninger”

Se mer

Oppfordre til å handle

Spør ungdommene hva de føler seg inspirert til å gjøre på grunn av det de har lært i dag. Oppfordre dem til å handle etter disse følelsene. Søk Ånden idet du med bønnens hjelp vurderer hvordan du kan følge opp.