Bibliotek
Hvordan kan jeg få hjelp til å bli en bedre lærer når jeg stoler på Frelserens nåde?


Hvordan kan jeg få hjelp til å bli en bedre lærer når jeg stoler på Frelserens nåde?

I vår innsats for å undervise i evangeliet kan vi noen ganger føle at vi ikke strekker til. Men vi kan fatte mot ved Herrens løfte om at hans “nåde er tilstrekkelig… [til å] la det svake bli til styrke” (Ether 12:27). Når vi ydmyker oss, innrømmer våre svakheter og viser tro på Jesus Kristus, vil han styrke oss så vi kan undervise i hans evangelium på en måte som behager ham.

Forbered deg åndelig

Hvordan har du funnet svar på dine spørsmål om evangeliet? Hvilke studiemetoder har hjulpet deg?

Hvilke studiemetoder er de unge kjent med? Er det en studiemetode som en av de unge kunne lære klassen?

Jeremia 1:5–9; Moses 6:31–34 (Profeter følte seg utilstrekkelige, men mottok hjelp fra Herren)

1 Korinterbrev 1:27–31; L&p 1:19–23 (Evangeliet blir forkynt av de svake og enfoldige)

Jakobs bok 4:7; Ether 12:23–29 (Frelserens nåde er tilstrekkelig til å styrke de ydmyke)

Alma 17:9–11; 29:9 (Vi kan bli redskaper i Herrens hender til å bringe andre til Kristus)

David A. Bednar, “I Herrens styrke”, Ensign eller Liahona, nov. 2004, 76–78

David M. McConkie, “Læring og undervisning i evangeliet”, Ensign eller Liahona, nov. 2010, 13–15

Undervis på Frelserens måte

Frelseren forberedte seg til å undervise ved å tilbringe tid alene i bønn og faste, og ved å søke rettledning fra sin Fader. Hvordan kan du følge hans eksempel når du forbereder deg til å undervise de unge?

Se sammenhengen

I løpet av de første minuttene av hver klasse kan du hjelpe de unge å se sammenhengen mellom det de lærer i forskjellige situasjoner (som personlig studium, Seminar, andre klasser i Kirken eller sammen med sine venner). Hvordan kan du hjelpe dem å se hvordan evangeliet er aktuelt i hverdagen? Forslagene nedenfor kan være nyttige for deg:

  • Be de unge fortelle hva de har lært om forsoningen og hvilke spørsmål de har om det de har lært.

Lær sammen

Alle aktivitetene nedenfor kan oppmuntre de unge til å stole på at Frelserens nåde hjelper dem å bli bedre lærere. Følg Åndens veiledning, og velg en eller flere som vil fungere best for din klasse:

  • Be de unge fortelle om en gang de mottok et oppdrag som de syntes var vanskelig eller overveldende. Hvilke fremtidige oppdrag kan de komme til å motta som kan få dem til å føle seg overveldet? Les sammen som klasse de første11 avsnittene av eldste David A. Bednars tale “I Herrens styrke,”, og be de unge rekke opp hånden når de hører eller leser noe som kan styrke eller oppmuntre dem når de mottar slike oppdrag, og fortelle klassen hva de har lært. Hvordan kan de anvende det de lærer på anledningene de får til å undervise andre i evangeliet? Overvei å fortelle om en personlig erfaring da du mottok styrke fra Herren til å utføre et oppdrag som syntes vanskelig.

  • På forhånd ber du en av de unge som spiller et musikkinstrument, om å ta med seg instrumentet sitt til klassen (eller vise et bilde av det). Be de unge drøfte hva han eller hun gjør for å forsikre seg om at musikkinstrumentet fungerer som det skal. Be klassen lese Alma 17:9–11 og beskrive hvordan en som spiller et musikkinstrument, kan sammenlignes med Herren som bruker oss som instrumenter for å undervise i hans evangelium. Hva gjorde Mosiahs sønner for å forberede seg til å være effektive redskaper eller instrumenter i Herrens hender? Hvordan kan de unge følge deres eksempel når de underviser?

  • Be de unge lese David M. McConkies tale, “Læring og undervisning i evangeliet”. Oppfordre dem til å skrive en liste på tavlen over ting bror McConkie sier er viktige når man underviser i evangeliet, og ting han sier ikke er viktige. Oppmuntre dem til å fortelle hvordan historiene bror McConkie bruker, illustrerer punktene de har skrevet på tavlen. Be de unge planlegge hvordan de kan bruke det de lærer av talen, til å benytte seg av Herrens styrke når de underviser andre.

  • Be de unge tenke seg at en venn har mottatt et oppdrag fra biskopen om å undervise en klasse eller holde en tale, og vennen føler seg utilstrekkelig og ønsker ikke å ta imot oppdraget. Hvordan ville de oppmuntre vennen? Hvilke skriftsteder kunne de bruke for å hjelpe ham eller henne? (Se for eksempel skriftstedene som foreslås i denne oversikten.) Be dem rollespille at de hjelper en i denne situasjonen ved å bruke disse skriftstedene.

Be de unge fortelle hva de har lært i dag. Forstår de hvordan Frelserens nåde kan hjelpe dem å bli bedre lærere? Har de noen flere spørsmål? Ville det være verdifullt å bruke mer tid på dette emnet?

Undervisningstips

“Latterliggjør eller kritiser aldri et spøramål eller en kommentar, men vis høflighet og kjærlighet når du gjør ditt beste for å gi respons. Når folk føler at deres kommentarer blir verdsatt, vil de være mer innstilt på å fortelle om egne erfaringer og følelser og bære vitnesbyrd” (Undervisning, intet større kall [2000], 64).

Oppfordre til å handle

  • Spør de unge hva de føler seg inspirert til å gjøre etter det de har lært i dag. Oppmuntre dem til å handle ifølge disse følelsene. Overvei måter du kan følge opp dette på.

  • Bær vitnesbyrd om den styrke og hjelp Herren har gitt deg i din oppgave med å undervise.