Bibliotek
Hva kan jeg lære av Skriftene som kan hjelpe meg å forberede meg til det annet komme?


Hva kan jeg lære av Skriftene som kan hjelpe meg å forberede meg til det annet komme?

Jesus Kristus har lovet at han vil komme tilbake til jorden igjen i kraft og herlighet. En del av vårt ansvar som siste-dagers-hellige, er å forberede oss og bidra til å forberede verden til det annet komme. For de rettferdige vil det annet komme være en dag med fred og seiersglede. Vi vet ikke nøyaktig når Frelseren vil komme igjen, men å studere profetiene og iaktta tegnene på hans komme kan styrke vårt vitnesbyrd om det annet komme og hjelpe oss å være forberedt når han kommer.

Forbered deg åndelig

Hvilke skriftsteder om det annet komme har gitt deg fred? Hva gjør du for å forberede deg til det annet komme?

Er ungdommene i klassen fortrolige med å bruke studiehjelpemidlene i Skriftene? På hvilke måter vil det å lære å studere Skriftene være til velsignelse for ungdommene?

Studer ydmykt disse skriftstedene og andre ressurser. Hva føler du deg inspirert til å dele med ungdommene?

Lukas 21:34-36 (Vi skulle våke og be for å holde oss verdige til å stå for Herrens åsyn)

2 Peter 3:10-13; Joseph Smiths oversettelse, 2 Peter 3:10-13, Veiledning til Skriftene (Vi skulle se etter og forberede oss til Frelserens komme)

1 Nephi 22:17 (De rettferdige behøver ikke frykte)

L&p 45:26-44; Joseph Smith – Matteus 1:21-36 (Tegn på Kristi annet komme)

L&p 49:7; Joseph Smith – Matteus 1:40 (Ingen kjenner timen og dagen da Herren kommer)

Jesu Kristi annet komme,” Tro mot pakten (2004), 72-73

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren oppfordret dem han underviste, til å handle i tro og etterleve de sannheter han forkynte. I all sin undervisning fokuserte han på å hjelpe sine tilhengere å etterleve evangeliet av hele sitt hjerte. Hvordan oppmuntrer du ungdommene til å handle i samsvar med det de lærer?

Bilde

Video: “Vi lærer”

Se mer

Finn sammenhenger

I løpet av de første minuttene av hver leksjon bør du hjelpe ungdommene å finne sammenhenger mellom det de lærer på forskjellige steder (for eksempel i personlig studium, i Seminar, i andre klasser i Kirken eller sammen med sine venner). Hvordan kan du hjelpe dem å se hvordan evangeliet er relevant i dagliglivet? Forslagene nedenfor kan hjelpe:

  • Oppfordre ungdommene til å snakke om emner de lærer om i sitt personlige studium eller i Kirkens klasser. Hvilke spørsmål har de om det de lærer?

  • Vis bilder av Frelserens fødsel og det annet komme (se Kunst inspirert av evangeliet, 30, 66). Be ungdommene synge, lytte til eller lese salmen “Kom nå alle, store, små” (Salmer, nr. 134), og lage en liste under hvert bilde over de ord og uttrykk de finner som beskriver hvordan hans jordiske virke var annerledes enn hans annet komme. Spør ungdommene hvilke spørsmål de har om det annet komme. Skriv spørsmålene deres på tavlen, og be dem lete etter svar mens de studerer skriftsteder om det annet komme i denne leksjonen.

Lær sammen

Hver av aktivitetene nedenfor kan hjelpe ungdommene å forstå hvordan de kan forberede seg til det annet komme. Følg Åndens veiledning, og velg en eller flere som vil fungere for din klasse:

  • Skriv på tavlen følgende spørsmål om det annet komme: Hva vil skje? Hva kan jeg gjøre for å forberede meg? Hva mer lærer jeg? Be ungdommene slå opp “Jesus Kristus, Annet komme” i Veiledning til Skriftene og velge noen skriftsteder å lese, på jakt etter svar på disse spørsmålene. Be dem fortelle om det de finner ut.

  • Be ungdommene lese “Jesu Kristi annet komme” i Tro mot pakten. Vis ungdommene hvordan de kan lage en skriftstedkjede ved hjelp av skriftstedene det er henvist til i denne delen. De kan lage en skriftstedkjede for hver av de profeterte hendelsene og tegnene som er nevnt på side 72-73. Hvis de for eksempel skal lage en skriftstedkjede om “Tegn i himmelen og på jorden”, kan de slå opp Joel 2:30-31 og skrive i margen henvisningen til neste skriftsted, Matteus 24:29-30. I margen ved siden av Matteus 24:29-30 kan de skrive L&p 29:14-16, og så videre. Oppfordre ungdommene til å finne andre skriftsteder om dette emnet og legge dem til i kjeden sin. Spør ungdommene hvorfor de tror skriftstedkjeder er nyttige. Hvilke tegn på det annet komme lærte de om i disse skriftstedene som de ikke visste om før? Hvorfor tror de det er viktig å kjenne til tegn på Kristi annet komme? (se L&p 45:34-39).

  • Les Lære og pakter 45:44 som klasse. Vis klassen hvordan det å lese fotnotene til dette verset kan hjelpe dem å forstå det bedre. Fotnote c henviser for eksempel til Markus 13:32-37, som lærer oss at ingen kjenner dagen eller timen for det annet komme. Dette hjelper oss å forstå hvorfor vi skulle være årvåkne. Gi hver ungdom et skriftsted om det annet komme, for eksempel de som er foreslått i denne oversikten eller på side 72-73 i Tro mot pakten. Be ungdommene studere versene og skrive ned eventuell innsikt de får ved å slå opp vers i fotnotene. Gi ungdommene tid til å fortelle hva de har lært av sitt studium. Hvordan vil det de lærte, hjelpe dem å bli bedre forberedt til det annet komme?

  • Be ungdommene slå opp 2 Peter 3:10 og følge med mens ett klassemedlem leser Joseph Smiths oversettelse av dette verset i Veiledning til Skriftene. Be dem merke seg steder der Joseph Smiths oversettelse er annerledes. Hvilken ytterligere kunnskap gir Joseph Smiths oversettelse dem om å forberede seg til det annet komme? Fortsett med denne aktiviteten for vers 11 til og med 13.

Be ungdommene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de hvordan de kan studere Skriftene for å lære om det annet komme? Har de andre spørsmål? Ville det være verdt å bruke mer tid på dette emnet?

Studieteknikker

Bruk Veiledning til Skriftene. I den første aktiviteten i denne delen oppfordres ungdommene til å bruke Veiledning til Skriftene til å finne skriftsteder om Jesu Kristi annet komme. Under hver oppføring i Veiledning til Skriftene finnes relaterte ord eller uttrykk som kan hjelpe ungdommene å lære mer om emnet de studerer. Ungdommene kan også tenke på andre ord med tilknytning til emnet, og slå dem opp i Veiledning til Skriftene. Oppfordre dem til å bruke Veiledning til Skriftene når de ønsker å lære om et bestemt emne i evangeliet.

Oppfordre til å handle

Be ungdommene fortelle om eventuelle tilskyndelser de har fått i løpet av leksjonen. Hva vil de gjøre for å forberede seg til det annet komme? Hva har de lært i dag som de vil anvende i sitt personlige skriftstudium?