Bibliotek
Hvordan kan jeg bruke Kirkens musikk til å lære om frelsesplanen?


Hvordan kan jeg bruke Kirkens musikk til å lære om frelsesplanen?

Det første presidentskap har uttalt: “Noen av de største prekener fremføres ved salmesang. Salmer beveger oss til omvendelse og gode gjerninger, bygger opp vitnesbyrd og tro, gir trøst til den trette og den sørgende og inspirerer oss til å holde ut inntil enden” (Salmer, ix). De fleste prinsipper i evangeliet, inkludert de som er knyttet til frelsesplanen, blir effektivt undervist gjennom salmer og annen kirkemusikk.

Forbered deg åndelig

Hvilke sannheter i evangeliet har du lært av salmer og annen kirkemusikk? Hvordan har musikk påvirket ditt vitnesbyrd og din tro? Hvilke erfaringer har lært deg kraften i musikk?

Hvordan påvirker musikk livet til ungdommene du underviser? Hvilke av ungdommene kan være i stand til å hjelpe deg å undervise de andre ungdommene om musikkens oppløftende kraft?

Studer ydmykt disse skriftstedene og andre ressurser. Hva føler du deg inspirert til å dele med ungdommene?

Kolosserne 3:16 (Undervis hverandre gjennom salmer eller musikk)

L&p 25:12 (De rettferdiges sang er en bønn til Herren)

Dallin H. Oaks, “Tilbedelse gjennom musikk,” Lys over Norge, jan. 1995, 8

Musikk og dans,Til styrke for ungdom (2011), 22-23

“Det første presidentskaps forord,” Salmer, ix-x

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren stolte på dem han underviste. Han forberedte dem og ga dem de viktige oppgavene å undervise, velsigne og tjene andre. Hvordan er ditt kall til å undervise ungdommen bevis på Frelserens tillit til deg? Hvordan kan du vise ungdommene at du stoler på deres evne til å undervise?

Finne sammenhenger

I løpet av de første minuttene av hver leksjon, bør du hjelpe ungdommene å finne sammenhenger mellom ting de lærer i forskjellige situasjoner (for eksempel personlig studium, Seminar, andre klasser i Kirken eller opplevelser sammen med venner). Hvordan kan du hjelpe dem å se evangeliets relevans i dagliglivet? Forslagene nedenfor kan hjelpe:

  • Be ungdommene gi eksempler på noe de ønsker å fortelle en venn om frelsesplanen. Hva kan de gjøre for å hjelpe vennen å lære?

  • Les som klasse “Det første presidentskaps forord” i salmeboken (side ix-x). Be ungdommene skrive på tavlen ting Det første presidentskap ber oss om å gjøre, og velsignelsene de lover oss.

Lær sammen

Hver av aktivitetene nedenfor vil hjelpe ungdommene å bruke Kirkens musikk til å lære mer om frelsesplanen. Følg Åndens veiledning, og velg en eller flere som vil fungere best for din klasse:

  • Vis ungdommene hvordan de bruker emneregisteret i salmeboken eller Barnas sangbok til å finne musikk knyttet til frelsesplanen. Be hver ungdom velge en salme eller sang og studere teksten og tilhørende skriftsteder (finnes på slutten av hver sang). Hvilken innsikt får de om frelsesplanen av salmenes tekst?

  • Be ungdommene fortelle om en åndelig opplevelse de har hatt med Kirkens musikk. Hva gjorde opplevelsen meningsfylt for dem? Hvordan kan musikk hjelpe deg å undervise en annen om en sannhet i evangeliet?

  • Skriv følgende overskrifter på tavlen: “Det førjordiske liv”, “Jordelivet” og “Livet etter døden”. Be ungdommene synge eller lytte til “O, min Fader” (Salmer, nr. 150). Be dem finne ut hva denne salmen lærer oss om disse tre fasene av frelsesplanen, og skrive det de finner under de riktige overskriftene på tavlen. Hva annet lærer de av denne salmen om vår himmelske Faders plan for oss? Hvilke andre salmer eller barnesanger kommer de på som lærer oss om frelsesplanen? Oppfordre dem til å uttrykke sine tanker og følelser om hvordan Ånden kan undervise oss gjennom musikk.

Be ungdommene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de hvordan de kan bruke Kirkens musikk til å undervise og lære om frelsesplanen? Hvilke følelser eller tilskyndelser har de? Har de andre spørsmål? Ville det være verdt å bruke mer tid på dette emnet?

Undervisningstips

“For å hjelpe elevene å forberede svar på spørsmål kan du, før du leser eller presenterer noe, fortelle dem at du vil be om svar. Du kan for eksempel si: ‘Lytt mens jeg leser dette avsnittet så dere kan fortelle meg hva som interesserer dere mest i det’ eller ‘Mens vi leser dette skriftstedet kan dere se om dere kan forstå hva Herren forteller oss om tro’” (Undervisning, intet større kall, 69).

Oppfordre til å handle

Be ungdommene grunne på hva de har lært i dag om undervisning og læring med musikk. Hva føler de seg inspirert til å gjøre på grunn av det de har lært? Hvordan vil det påvirke deres studium av evangeliet? hva de tenker om musikk? deres fremtidige anledninger til å undervise?