Bibliotek
Hva kan Frelserens eksempel lære meg om læring av evangeliet?


Hva kan Frelserens eksempel lære meg om læring av evangeliet?

Når det gjelder læring av evangeliet, som i alt annet, er Jesus Kristus vårt fullkomne eksempel. Fordi han var fullkomment lydig og underdanig sin Fader, “gikk [han] frem i visdom og alder og i velvilje hos Gud og mennesker” (Lukas 2:52). Akkurat slik Frelseren mottok “nåde for nåde” (L&p 93:12), må vi tålmodig søke lys og kunnskap fra Gud i våre anstrengelser for å lære evangeliet.

Forbered deg åndelig

Hvilke Kristus-lignende egenskaper mener du er viktige for å lære evangeliet? Hvordan har det å utvikle disse egenskapene hjulpet deg i din innsats for å studere og undervise i evangeliet?

Hva kan ungdommene forstå om Frelseren som vil hjelpe dem å bli bedre til å studere evangeliet?

Studer ydmykt følgende skriftsteder og ressurser. Hva vil inspirere ungdommene du underviser?

Lukas 2:40-52 (Jesus Kristus vokste i visdom og forståelse som gutt)

Johannes 5:30 (Jesus Kristus søkte alltid sin Faders vilje)

1 Korinterbrev 2:14 (Det naturlige menneske tar ikke imot det som hører Ånden til)

L&p 1:26-28; 112:10 (Hvis vi er villige og ydmyke, vil Herren undervise oss)

L&p 93:11-20 (Vi kan motta nåde for nåde slik Frelseren gjorde)

L&p 130:18-19 (Vi får kunnskap og intelligens ved flid og lydighet)

Richard G. Scott, “Skaff deg åndelig kunnskap,” Lys over Norge, jan. 1994, 88

Robert R. Steuer, “Vær lærevillig,” Ensign eller Liahona, juli 2002, 34

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren elsket dem han underviste. Han ba for dem og tjente dem kontinuerlig. Hvordan kan bønn og tjeneste for de ungdommene du underviser, hjelpe dem å føle din kjærlighet til dem? Hvordan vil dette påvirke kvaliteten på din undervisning?

Bilde

Video: “Fortell historier og gi eksempler”

Se mer

Finn sammenhenger

I løpet av de første minuttene av hver leksjon, bør du hjelpe ungdommene å finne sammenhenger mellom det de lærer på forskjellige steder (for eksempel personlig studium, Seminar, andre klasser i Kirken eller opplevelser sammen med sine venner). Hvordan kan du hjelpe dem å se hvordan evangeliet er relevant i dagliglivet? Forslagene nedenfor kan hjelpe:

  • Be ungdommene fortelle om noe de lærer om Frelseren i sitt personlige studium. Hva gjør de for å prøve å bli mer lik ham?

  • Be ungdommene lage en liste på tavlen over Jesu Kristi egenskaper (du finner noen ideer i Forkynn mitt evangelium,side 126). Hvilke av disse egenskapene tror ungdommene kan hjelpe oss å bli bedre til å lære evangeliet? Be dem forklare sine svar og gi eksempler på hvordan Frelseren viste disse egenskapene.

Lær sammen

Hver av de følgende aktiviteter vil hjelpe ungdommene å forstå hvordan det å utvikle Kristus-lignende egenskaper kan hjelpe dem å bli bedre til å lære evangeliet. Ifølge Åndens inspirasjon velger du en eller flere som vil fungere best for din klasse:

  • Les som klasse ett eller flere av følgende skriftsteder: Lukas 2:40-52; Johannes 5:30; Lære og pakter 93:11-20. Be ungdommene se i disse versene etter gode elevers egenskaper som Frelseren var et eksempel på. Be dem fortelle hva de finner ut, sammen med andre egenskaper en god elev har, som de ønsker å utvikle i sitt eget liv.

  • Skriv følgende skriftstedhenvisninger på tavlen: Johannes 5:30; L&p 1:26-28; 112:10; 130:18-19. Be hver ungdom velge en av henvisningene, lese den og finne en egenskap som en god elev har. Hvorfor er disse egenskapene viktige for å lære evangeliet? Be ungdommene planlegge hvordan de kan anvende disse egenskapene i sitt studium av evangeliet.

  • Be hvert klassemedlem lese om ett av de fire prinsippene for å oppnå åndelig kunnskap i eldste Richard G. Scotts tale “Skaff deg åndelig kunnskap”. Be ungdommene fortelle hva de lærer om å lære av eldste Scotts budskap. På hvilke måter var Frelseren et eksempel på disse prinsippene? Be dem fortelle hvordan de kan anvende disse prinsippene i sin egen læring av evangeliet.

  • Be ungdommene lese eldste Richard R. Steuers tale “Vær lærevillig.” Be dem velge et eksempel fra Skriftene som eldste Steuer bruker, som interesserer dem. Be dem se etter historien i Skriftene (ved hjelp av henvisningene i talen), lese mer om den og dele det de leser med resten av klassen. Hva lærer de av disse historiene om å være lærevillig? Hvilke lignende eksempler kan de gi fra sitt eget liv? Hvordan kan de følge disse eksemplene i sitt eget studium av evangeliet?

Be ungdommene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de hvordan det å bli mer lik Kristus kan hjelpe dem å bli bedre til å lære evangeliet? Hvilke følelser eller tilskyndelser får de? Har de andre spørsmål? Ville det være verdt å bruke mer tid på dette emnet?

Studieteknikker

Se etter Jesu Kristi egenskaper. I den første aktiviteten i denne delen blir ungdommene bedt om å se etter Kristi egenskaper i Skriftene. Oppfordre ungdommene til å gjøre dette når de leser Skriftene. De kan tenke på spørsmål som “Hva kan jeg lære om Jesus Kristus? Hva må jeg forandre i livet mitt for å bli mer lik ham?”

Oppfordre til å handle

Spør ungdommene hva de føler seg inspirert til å gjøre på grunn av det de har lært i dag. Oppfordre dem til å handle etter disse følelsene. Overvei hvordan du kan følge opp.