Bibliotek
Hvordan kan jeg bli en bedre lærer?


Hvordan kan jeg bli en bedre lærer?

Effektiv undervisning er en viktig del av å bygge opp Herrens rike, og vi har alle mange muligheter til å undervise. Selv om vi kanskje ikke har et formelt kall til å undervise, har vi anledninger til å undervise i vår familie og som naboer og venner. Vi kan bli bedre lærere ved ærlig å evaluere våre egne sterke og svake sider, ydmykt søke Herrens hjelp og flittig prøve å utvikle de evner og egenskaper som betyr mest for undervisning i evangeliet.

Forbered deg åndelig

Hvordan har du blitt velsignet ved effektive lærere? Hva har du gjort for å bli en bedre lærer?

Hvilke muligheter har du gitt ungdommene du underviser? Hvilke sterke og svake sider har de som lærere?

Studer disse skriftstedene og ressursene ydmykt. Hva vil hjelpe ungdommene å forstå hvordan de kan bli bedre lærere?

Ether 12:27 (Herren vil hjelpe oss å la det svake bli til styrke)

L&p 42:14 (Vi må ha Ånden for å undervise)

L&p 88:78 (Undervis flittig)

Robert D. Hales, “‘Kom så og følg meg’ ved å praktisere kristen kjærlighet og tjeneste,” Ensign eller Liahona, nov. 2016, 22–24

Innledning: Undervisning på Frelserens måte,” Undervisning på Frelserens måte (2016), 4–5

Bli en mer Kristus-lignende lærer: En personlig evaluering,” Undervisning på Frelserens måte (2016), 37

Dallin H. Oaks, “Undervisning i evangeliet,” Liahona, jan. 2000, 78-80

David M. McConkie, “Undervis med kraft og myndighet fra Gud,Ensign eller Liahona, nov. 2013

Undervis i evangeliet,” Tro mot pakten (2004), 163-66.

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren ga sine disipler det viktige ansvaret å undervise, velsigne og tjene andre. Hvordan vil ungdommene bli velsignet ved å få anledninger til å undervise andre i det de lærer?

Finn sammenhenger

I løpet av de første minuttene av hver leksjon bør du hjelpe ungdommene å finne sammenhenger mellom det de lærer på forskjellige steder (for eksempel i personlig studium, i Seminar, i andre klasser i Kirken eller sammen med sine venner). Hvordan kan du hjelpe dem å se hvordan evangeliet er relevant i dagliglivet? Forslagene nedenfor kan hjelpe:

  • Be ungdommene kort fortelle om en leksjon på familiens hjemmeaften, i Seminar eller i kirken som de likte spesielt godt.

  • Be ungdommene tenke på en favorittlærer som har inspirert dem til å etterleve evangeliet. Hva var det som gjorde denne læreren effektiv? Hvilke egenskaper hadde han eller hun som ungdommene ønsker å etterligne? Be ungdommene lese det som står under “Frelserens måte å undervise på” på side 4 i Undervisning på Frelserens måte og se etter egenskaper som Kristus-lignende lærere har. Hvordan bidrar effektive lærere i evangeliet til å bygge opp Guds rike?

Lær sammen

Hver av aktivitetene nedenfor kan hjelpe ungdommene å lære hvordan de kan bli bedre lærere. Følg Åndens veiledning, og velg en eller flere som vil fungere for din klasse:

  • Del klassen i tre grupper, og be hver gruppe lese ett av følgende skriftsteder: Ether 12:27; L&p 42:14; L&p 88:78. Be dem grunne på og snakke om hva disse skriftstedene lærer oss om å bli bedre lærere. Oppfordre dem til å slå opp skriftstedene i fotnotene til disse versene for å få ytterligere innsikt om å bli bedre lærere, og be dem fortelle hva de finner ut. Be ungdommene lese det som står under “Undervis i evangeliet” i Tro mot pakten (163-66), og lage en liste over hvordan de kan bli bedre lærere.

  • Be ungdommene finne og skrive på tavlen de seks grunnleggende prinsipper for undervisning i del III av eldste Dallin H. Oaks tale “Undervisning i evangeliet”. Be dem vurdere hvor godt de anvender disse prinsippene i sin undervisning. Be dem velge ett av disse prinsippene som de ønsker å lære mer om eller forbedre i sin egen undervisning. Be dem om å studere dette prinsippet i eldste Oaks tale og fortelle hva de har lært og hva de har tenkt å gjøre for å anvende dette prinsippet neste gang de underviser andre.

  • Del klassen i to grupper. Be én gruppe lese “Vurder dine sterke og svake sider,” på side 24-25 i Undervisning, intet større kall, og den andre gruppen lese “Legg en plan for forbedring” på side 25-26. Be dem om å diskutere det de har lært i sine grupper, og dele de viktigste punktene i diskusjonen sin med den andre gruppen. Be ungdommene tenke på en fersk erfaring de har hatt med å undervise (for eksempel på familiens hjemmeaften, i en klasse i Kirken eller som hjemmelærer). Be hver ungdom fylle ut en oversikt som den på side 25, for å legge en plan for å bli bedre som lærer i evangeliet.

  • Skriv på tavlen: “Hva kan jeg gjøre for å bli en bedre lærer?” Be ungdommene lese de tre avsnittene som begynner med uttrykket  “Å lære hverandre rikets lære” i eldste Robert D. Hales' tale “‘Kom så og følg meg’ ved å praktisere kristen kjærlighet og tjeneste.” De kan også lese “Innledning: Undervisning på Frelserens måte” i Undervisning på Frelseren måte. Be dem lete etter svar på dette spørsmålet og dele det de finner. Hvordan vil de anvende det de har lært på sin egen undervisning?

  • Be ungdommene lese “Undervisningsmetoder” i Tro mot pakten og skrive på tavlen undervisningsmetodene de finner der. Når har ungdommene sett disse metodene brukt? Be hver ungdom velge en av artiklene om tro, og bruke noen minutter i klassen til å forberede seg til å undervise en gruppe barn i den ved hjelp av en av metodene på tavlen. Be ungdommene presentere det de forberedte.

Be ungdommene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de hvordan de kan bli bedre lærere? Har de andre spørsmål? Ville det være verdt å bruke mer tid på dette emnet?

Studieteknikker

Bruk fotnoter. I den første aktiviteten i denne delen oppfordres ungdommene til å bruke fotnotene i Skriftene. Hjelp dem å forstå hvordan fotnotene kan utdype deres forståelse av det de leser. Oppmuntre ungdommene til å bruke fotnotene ofte for å forbedre sitt personlige studium av Skriftene.

Bilde

Videoer: “Undervis hverandre fra Skriftene”

Se mer

Oppfordre til å handle

Be ungdommene fortelle om eventuelle tilskyndelser de har fått i løpet av leksjonen. Hva vil de gjøre for å bli bedre lærere? Oppfordre dem til å fortelle om sine erfaringer i fremtidige leksjoner.