Bibliotek
Hva lærer Joseph Smiths eksempel meg om å lære evangeliet?


Hva lærer Joseph Smiths eksempel meg om å lære evangeliet?

Joseph Smith søkte åndelig kunnskap samtidig som han var Herrens redskap til å gjengi evangeliet. Han grunnet på Skriftene, stilte inspirerte spørsmål og handlet i samsvar med det han lærte. Når vi følger profetens eksempel, kan vi få svar på våre spørsmål og inspirasjon til å veilede vårt eget liv.

Forbered deg åndelig

Tenk på de erfaringene du har hatt med å studere evangeliet. Hvordan inspirerer Joseph Smiths eksempel deg med hensyn til å lære evangeliet?

Hvilken innfallsvinkel har ungdommene i din klasse til læring? Hvordan kan Joseph Smiths eksempel berike deres læring av evangeliet?

Studer Joseph Smiths liv. Hva lærer hans eksempel deg om læring av evangeliet? Hva kan du dele med ungdommene?

L&p 76:15-21 (Joseph Smith grunnet på Skriftene)

Joseph Smith – Historie (Joseph Smith anvendte Skriftene på seg selv, stilte inspirerte spørsmål og handlet i samsvar med det han lærte)

Jairo Mazzagardi, “Det hellige sted hvor gjenopprettelsen fant sted,”Ensign eller Liahona, mai 2016, 56-58

Craig C. Christensen, “Disse ting vet jeg selv,” Ensign eller Liahona, nov. 2014, 50–52

Få kunnskap om evige sannheter,” Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 257

“Hvilken skjønn og yndig morgen,” Salmer, nr. 13

Video: “Opprinnelse”

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren forberedte seg til å undervise ved å tilbringe tid alene i bønn og faste. Han søkte sin himmelske Faders veiledning. Hva kan du gjøre for å følge Frelserens eksempel på undervisning?

Bilde

Videoer: “Undervisning i evangeliet på Frelserens måte”

Se mer

Finn sammenhenger

I løpet av de første minuttene av hver leksjon, bør du hjelpe de unge å finne sammenhenger mellom det de lærer på forskjellige steder (for eksempel personlig studium, Seminar, andre klasser i Kirken eller opplevelser sammen med sine venner). Hvordan kan du hjelpe dem å se hvordan evangeliet er relevant i dagliglivet? Forslagene nedenfor kan hjelpe:

  • Oppfordre ungdommene til å stille spørsmål om en læresetning de studerer.

  • Be hver ungdom lage en enkel tegning på tavlen som forestiller noe han eller hun vet om Joseph Smiths liv (eller vis og snakk om bilder av hendelser fra hans liv, se Kunst inspirert av evangeliet, 89-97). Skriv på tavlen: “Hva lærer Joseph Smiths eksempel meg om å lære evangeliet?” Be ungdommene foreslå noen svar og fortsette å tenke på dette spørsmålet gjennom hele leksjonen.

Lær sammen

Hver av aktivitetene nedenfor kan hjelpe ungdommene å lære av Joseph Smiths eksempel som en som studerte evangeliet. Følg Åndens veiledning, og velg en eller flere av disse som vil fungere best for din klasse:

  • Be en av ungdommene gå gjennom Joseph Smiths historie 1:5–17 i løpet av uken og komme forberedt til å dele hva Joseph Smith gjorde for å finne svar på sine spørsmål. Som en klasse kan dere gå gjennom eldste Jairo Mazzagardis tale “Det hellige sted hvor gjenopprettelsen fant sted,” og se hvordan eldste Mazzagardi søkte svar på sitt spørsmål. Hvordan er eldste Mazzagardis erfaring lik den Joseph Smith opplevde? Hvilke spørsmål om evangeliet har ungdommene? Hvordan kan de ta imot eldste Mazzagardis utfordring om å  “følge Joseph Smiths eksempel” når de har spørsmål? 

  • Be klassens medlemmer lese avsnittet “Da må han be til Gud” i eldste Craig C. Christensens tale “Disse ting vet jeg selv.” Be dem skrive på tavlen mulige svar på eldste Christensens spørsmål: “Ser dere i Josephs erfaring et mønster dere kan anvende for å oppnå eller styrke deres eget vitnesbyrd?” Oppfordre dem til å granske Joseph Smith – Historie 1:5–17 for å finne svar på dette spørsmålet.

  • Hjelp ungdommene å lage en liste over prinsipper og egenskaper som hjelper oss å lære evangeliet (for eksempel ydmykhet, ettertanke, å anvende Skriftene på oss selv og å stille inspirerte spørsmål). Gi hver ungdom en av følgende deler av Joseph Smith – Historie: vers 10-20, 21-26, 28-33, 34-47, 48-54, 68-75. Be ungdommene granske disse versene for å finne ytterligere prinsipper for læring og eksempler på at Joseph Smith anvendte disse prinsippene. Hvordan kan ungdommene anvende disse prinsippene i sin egen innsats for å lære evangeliet?

  • Sammen kan dere lese teksten til  “Hvilken skjønn og yndig morgen” (Salmer, nr. 13), og finn ord som beskriver Joseph Smiths holdning da han søkte etter sannhet. Hjelp ungdommene å definere eventuelle ukjente ord. Hvordan kan ungdommene følge Joseph Smiths eksempel i sin søken etter sannhet? Som en del av denne aktiviteten kan du vurdere å vise videoen “Opprinnelse.”

  • Del klassen i grupper, og gi hver gruppe en del av kapitlet “Få kunnskap om evige sannheter” i Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith. Be ungdommene tegne noe som representerer Joseph Smiths læresetninger om hvordan de kan forbedre sitt studium av evangeliet.

Be ungdommene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de hva Joseph Smiths erfaringer lærer oss om å lære evangeliet? Hvilke følelser eller tilskyndelser får de? Har de andre spørsmål? Ville det være verdt å bruke mer tid på dette emnet?

Studieteknikker

Søk etter prinsipper. Et prinsipp er en sannhet som veileder våre handlinger. Noen ganger fremgår prinsipper tydelig i Skriftene eller profetenes ord, og andre ganger er de underforstått i en historie. I den første aktiviteten i denne delen blir ungdommene bedt om å lage en liste over prinsipper for læring. Når de gransker Skriftene, kan følgende spørsmål hjelpe: Hvilke prinsipper lærer jeg av dette skriftstedet? Er de forskjellige fra det jeg har trodd eller lært før? Inspirerer de meg til å forandre noe i livet mitt? Be dem merke seg prinsipper i sitt eget og familiens studium av evangeliet.

Oppfordre til å handle

Be hver ungdom skrive ned en ting han eller hun vil gjøre for å bli bedre til å lære evangeliet basert på Joseph Smiths eksempel. Be ungdommene dele med hverandre hva de skrev.