Bibliotek
Hvordan kan Den hellige ånd hjelpe meg å lære?


Hvordan kan Den hellige ånd hjelpe meg å lære?

Frelseren lovet at Den hellige ånd vil lære oss alle ting og minne oss om alt (se Johannes 14:26). Når vi lærer om evangeliet, er en del av vårt ansvar å søke å bli ledsaget av Den hellige ånd, slik at han inspirerer oss i vårt studim av evangeliet – i en klasse, i vårt personlige studium og i andre situasjoner som omhandler evangeliet. Å lære ved Ånden innebærer å be om hans innflytelse og lytte etter tilskyndelser til å opplyse vår forstand (se Alma 32:28).

Forbered deg åndelig

Hvordan har Den hellige ånd hjulpet deg å lære evangeliet? Hvilke erfaringer kan du dele med de unge?

Kommer de unge til klassen åndelig forberedt til å lære? Hvordan vil de lære bedre hvis de søker Ånden?

Les ydmykt disse skriftstedene og hjelpekildene. Hva føler du vil inspirere de unge til å søke å lære ved Ånden?

Johannes 16:13 (Den hellige ånd vi lede oss til sannhet)

1 Korinterbrev 2:9–14 (Det som er av Gud, blir bare forstått ved Den hellige ånd)

1 Nephi 10:19 (Hvis vi søker flittig, vil Den hellige ånd åpenbare Guds mysterier)

Alma 5:45–46; Moroni 10:3–5 (Gjennom Den hellige ånd kan vi få et vitnesbyrd om sannheten)

L&p 11:12–14 (Ånden opplyser vårt sinn)

Donald L. Hallstrom, “Omvendt til evangeliet gjennom Hans kirke”, Ensign eller Liahona, mai 2012, 13–15

A. Roger Merrill, “Motta ved Ånden,” Ensign eller Liahona, nov. 2006, 92–94

Å lære ved Den hellige ånd”, Forkynn mitt evangelium (2005), 18

Undervis på Frelserens måte

Frelseren hadde tillit til sine disipler og ga dem ansvar for å undervise, velsigne og tjene andre. Hvilke anledninger kan du gi de unge til å dele det de lærer med andre?

Se sammenhengen

I løpet av de første minuttene av hver klasse kan du hjelpe de unge å se sammenhengen mellom det de lærer i forskjellige situasjoner (som personlig studium, Seminar, andre klasser i Kirken eller sammen med sine venner). Hvordan kan du hjelpe dem å se hvordan evangeliet er aktuelt i hverdagen? Forslagene nedenfor kan være nyttige:

  • Be de unge fortelle om en erfaring i sin familie som har lært dem noe om Gud.

  • Be de unge lese president Spencer W. Kimballs svar på spørsmålet “Hva gjør du når du er på et kjedelig nadverdsmøte?” (i eldste Donald L. Hallstroms tale “Omvendt til hans evangelium gjennom hans kirke”). Hvorfor sa president Kimball at han aldri hadde vært på et kjedelig nadverdsmøte? Be de unge fortelle om erfaringer med å føle Ånden under et nadverdsmøte eller en annen klasse i Kirken. Hva gjorde de for å forberede seg åndelig til disse erfaringene? Be dem skrive sine svar på tavlen.

Lær sammen

Alle aktivitetene nedenfor vil hjelpe de unge å forstå hva det betyr å lære ved Ånden. Følg Den hellige ånds inspirasjon, og velg en eller flere som vil fungere best for din klasse:

  • Be hvert klassemedlem lese ett av skriftstedene som blir foreslått i denne oversikten, og se etter hvilke roller Den hellige ånd har med hensyn til å hjelpe oss å lære om evangeliet. Hva er noen av de potensielle konsekvensene av å prøve å studere evangeliet uten Åndens innflytelse? Overvei å fortelle om en personlig erfaring med å ha følt Den hellige ånds innflytelse mens du lærte om evangeliet. Innby de unge til å fortelle om lignende erfaringer.

  • Oppfordre de unge til å lese A. Roger Merrills liste over tre ting vi skulle gjøre for å motta ved Ånden (i hans tale “Motta ved Ånden”). Be hvert klassemedlem velge ett av de tre punktene og benytte et skriftsted eller en personlig erfaring som samsvarer med dette punktet. Oppfordre de unge til å fortelle om sine tanker om hvordan de kan anvende bror Merrills råd i sitt personlige studium, i Søndagsskolen og i andre situasjoner hvor de lærer om evangeliet.

  • Oppfordre de unge til å lese “Å lære ved Den hellige ånd” i Forkynn mitt evangelium (side 18) og identifisere velsignelser vi mottar når vi lærer ved Ånden. Med biskopens tillatelse kan du invitere heltidsmisjonærene (eller en nylig hjemvendt misjonær) til å fortelle klassen hvordan de har sett disse velsignelsene bli oppfylt når de søkte å lære ved Ånden. Be de unge nevne konkrete måter som det å lære ved Ånden kan være en velsignelse for dem nå. Hva vil de gjøre for å innby Ånden når de skal lære om evangeliet?

Be de unge fortelle hva de har lært i dag. Hvilke følelser eller inntrykk har de? Forstår de hva det betyr å lære ved Ånden? Har de andre spørsmål? Ville det være verdt å bruke mer tid på dette emnet?

Undervisningstips

“Ånden må være tilstede for at et evangelisk budskap skal nå frem til elevene (se 2 Nephi 33:1; L&p 42:14). Derfor skulle du benytte teknikker som vil anslå en passende tone for leksjonen og innby Ånden” (Undervisning, intet større kall [2000], 91).

Oppfordre til å handle

Spør de unge hva de føler seg inspirert til å gjøre etter det de har lært i dag. Oppmuntre dem til å handle ifølge disse følelsene. Søk Ånden når du med bønn overveier hvordan du kan følge opp dette.