Bibliotek
Hvordan kan jeg bruke sammenligninger for å undervise andre om Jesu Kristi forsoning?


Hvordan kan jeg bruke sammenligninger for å undervise andre om Jesu Kristi forsoning?

For å hjelpe andre å forstå et abstrakt, åndelig begrep som forsoningen, er det nyttig å sammenligne det med noe håndgripelig og kjent. Herren og hans profeter viser ofte til kjente gjenstander eller opplevelser for å hjelpe dem de underviser til å forstå åndelige prinsipper. Når vi studerer disse sammenligningene, kan vi forstå forsoningen bedre selv, og vi kan bli mer effektive når det gjelder å undervise andre om den.

Forbered deg åndelig

Hvilke sammenligninger eller konkretiseringer har hjulpet deg å forstå forsoningen bedre?

Hvilke anledninger har de unge til å undervise andre om forsoningen? Hvordan kan bruk av sammenligninger hjelpe de unge å undervise mer effektivt?

Jesaja 1:18 (Jesaja viser til snø og ull for å undervise om omvendelse)

Matteus 11:28–30 (Frelseren sammenligner hjelpen han gir oss med et åk)

Lukas 15:11–32 (Lignelsen om den fortapte sønn)

2 Nephi 1:15 (Lehi sammenligner forløsning med å bli omfavnet i Guds kjærlighets armer)

Jeffrey R. Holland, “Der rettferd, kjærlighet og barmhjertighet møtes,” Ensign eller Liahona, mai 2015, 104–6

Dallin H. Oaks, “Forsoningen og tro”, Liahona, apr. 2008, 8–13

Video: “Mellommannen”; se også Book of Mormon Presentations

Undervis på Frelserens måte

Frelseren fortalte enkle historier, lignelser og eksempler fra det virkelige liv som hjalp dem han underviste å oppdage evangeliets leksjoner i verden rundt seg. Hvordan kan du hjelpe de unge å undervise på Frelserens måte? (Se Undervis i evangeliet på Frelserens måte, 4–5.)

Se sammenhengen

I løpet av de første minuttene av hver klasse kan du hjelpe de unge å se sammenhengen mellom det de lærer i forskjellige situasjoner (som personlig studium, Seminar, andre klasser i Kirken eller sammen med sine venner). Hvordan kan du hjelpe dem å se hvordan evangeliet er aktuelt i hverdagen? Forslagene nedenfor kan være nyttige for deg:

  • Spør de unge hva deres lærere, ledere og foreldre har gjort for å hjelpe dem å forstå forsoningen.

Lær sammen

Alle aktivitetene nedenfor kan hjelpe de unge å lære hvordan de kan bruke sammenligninger til å undervise andre om forsoningen. Følg Åndens veiledning, og velg en eller flere som fungerer best for din klasse:

  • Vis videoen “Mellommannen”. Oppfordre de unge til å arbeide hver for seg og lage en liste over de forskjellige komponentene i sammenligningen som president Boyd K. Packer bruker (f.eks. kreditoren, skyldneren, gjelden osv.) og skrive ned hva disse representerer. Del klassen inn i par, og be dem lære hverandre om forsoningen ved å benytte president Packers sammenligning. Hvordan hjelper denne sammenligningen de unge å forstå forsoningen bedre?

  • Be de unge tenke på og fortelle om eksempler på sammenligninger i Skriftene som kan brukes til å undervise om forsoningen (se for eksempel skriftstedene som er foreslått i denne oversikten). Hva lærer de om forsoningen av disse sammenligningene? Skriv på tavlen: “__________ er som __________.” Oppfordre de unge til å fylle ut den første blanke linjen med et prinsipp som angår forsoningen (som omvendelse, tilgivelse eller oppstandelse) og den andre blanke linjen med noe kjent som de kan bruke for å lære andre om dette prinsippet. Gi de unge flere anledninger til å praktisere denne undervisningsmetoden.

  • Del klassen i to grupper. Gi den ene gruppen i oppdrag å lese og diskutere eldste Jeffrey R. Hollands historie om brødrene som klatret opp fjellveggen (i sin tale “Der rettferd, kjærlighet og barmhjertighet møtes”). Be den andre gruppen lese og diskutere eldste Dalin H. Oaks eksempel om et tre som bøyer seg i vinden (i artikkelen “Forsoningen og tro”. Be hver gruppe fortelle den andre gruppen hva de lærte om forsoningen av sammenligningen de studerte.

Be de unge fortelle hva de har lært i dag. Forstår de hvordan de kan bruke sammenligninger for å undervise andre om forsoningen? Har de noen flere spørsmål? Ville det være verdifullt å bruke mer tid på dette emnet?

Undervisningstips

“En dyktig lærer tenker ikke: ‘Hva skal jeg gjøre i klassen i dag?’, men heller ‘Hva vil elevene mine gjøre i klassen i dag?’Ikke ‘Hva skal jeg lære dem i dag?’, men ‘Hvordan skal jeg hjelpe elevene mine å oppdage det de trenger å vite?’” (Virginia H. Pearce, i Undervisning, intet større kall [2000], 61).

Oppfordre til å handle

  • Be de unge tenke over hva de har lært i dag om å undervise. Hva føler de seg inspirert til å gjøre for å undervise andre om forsoningen? Hvis det er mulig, kan du la dem undervise hverandre i klassen, eller du kan gi dem anledning til å undervise i andre situasjoner.

  • Bær vitnesbyrd om velsignelsene de unge kan muliggjøre for andre når de underviser om forsoningen.