Bibliotek
Leksjon 129: 2 Tessalonikerbrev


Leksjon 129

2 Tessalonikerbrev

Innledning

Kort tid etter at han skrev sitt første brev til de hellige i Tessalonika, skrev Paulus et nytt brev til dem, hvor han forklarte sannheter om Det annet komme. Han forklarte at Frelseren ikke ville komme igjen før etter at et frafall hadde funnet sted. Paulus forkynte så mot lediggang og ga så de hellige følgende råd: “Bli ikke trette av å gjøre det gode” (2 Tessalonikerbrev 3:13).

Undervisningsforslag

2 Tessalonikerbrev 1–2

Paulus oppmuntrer de hellige ved å profetere om Jesu Kristi annet komme

Be en elev lese høyt følgende erklæring av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Jeg sier til alle, og spesielt Kirkens ungdom, at hvis dere ikke allerede har gjort det, vil dere en dag måtte forsvare deres tro eller kanskje til og med tåle å bli behandlet dårlig bare fordi dere er medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige” (“Kostnaden og velsignelsene ved å være en disippel,” Ensign eller Liahona, mai 2014, 6).

Be elevene rekke opp hånden hvis de noen gang har måttet forsvare sin tro eller utholde motgang på grunn av sitt medlemskap i Kirken. Be noen elever fortelle om sine erfaringer.

Forklar at Paulus skrev et nytt brev til de hellige i Tessalonika og tok opp flere emner, blant annet den motstand som de hellige opplevde. Be elevene se etter et prinsipp når de studerer 2 Tessalonikerbrev 1, som kan hjelpe dem å utholde motgang og prøvelser som de kan oppleve som medlemmer av Kirken.

Be en elev lese 2 Tessalonikerbrev 1:3-5 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hvorfor Paulus roste de hellige i Tessalonika.

  • Hvorfor roste Paulus de hellige i Tessalonika?

  • Hva sier vers 5 om hvilken belønning de hellige ville motta for å holde ut motgang og prøvelser med “tålmodighet og tro”?

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av disse versene om hvordan vi vil bli velsignet hvis vi trofast utholder motgang og prøvelser med tålmodighet og tro? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men bør finne et prinsipp omtrent som dette: Hvis vi trofast utholder motgang og prøvelser med tålmodighet og tro, kan vi være verdige til Guds rike.)

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av president Dieter F. Uchtdorf i Det første presidentskap. Be klassen lytte etter hva det innebærer å holde ut i tålmodighet:

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

“Tålmodighet er ikke passiv resignasjon. Det er ikke å la være å handle på grunn av frykt. Tålmodighet innebærer å vente aktivt og holde ut. Det innebærer å fullføre noe, og gjøre alt vi kan – jobbe, håpe og utøve tro. Vi må takle motgang med viljestyrke, selv når våre innerste ønsker ikke blir oppfylt med det samme. Tålmodighet er ikke bare å holde ut, men å holde ut på en god måte!” (“Fortsett i tålmodighet,” Ensign eller Liahona, mai 2010, 57).

  • Hva sier president Uchtdorf om hva det vil si å holde ut i tålmodighet?

  • Hvorfor trenger vi tro for tålmodig å utholde motgang eller trengsel?

Be elevene tenke på noen de kjenner eller har lest om i Skriftene, som trofast og tålmodig utholdt motgang og prøvelser.

  • Hvem tenkte du på, og hvordan var han eller hun et eksempel på trofast å utholde motgang og prøvelser?

Oppfordre elevene til å reflektere over motgang eller prøvelser de kanskje nå opplever, og finne ut hvordan de kan utholde disse utfordringene med tålmodighet og tro. Oppfordre dem til å be om hjelp.

Forklar at slik det står i 2 Tessalonikerbrev 1:6-10, profeterte Paulus om Jesu Kristi annet komme. Del elevene inn i grupper på to eller tre. Be hver gruppe lese 2 Tessalonikerbrev 1:6-10 sammen og drøfte følgende spørsmål. (Du kan gjerne skrive disse spørsmålene på tavlen eller dele dem ut som et utdelingsark.) Be elevene skrive svarene sine i notatboken eller skriftstudiedagboken.

  • Hvilke ord og uttrykk brukte Paulus til å beskrive Det annet komme?

  • Hva vil skje med de rettskafne når Det annet komme finner sted?

  • Hva vil skje med de ugudelige når Det annet komme finner sted?

Når de har fått tilstrekkelig tid, ber du noen elever fortelle klassen hva gruppen har funnet ut. Skriv følgende sannhet på tavlen: Ved Jesu Kristi annet komme vil de rettferdige hvile, og de ugudelige vil bli tilintetgjort.

  • Hva tror du de rettferdige kommer til å hvile fra?

  • Hvordan kan denne læren trøste dem som har det vanskelig nå på grunn av sin hengivenhet til Jesus Kristus?

Be elevene rekke opp hånden hvis de noen gang har lurt på når Jesu Kristi annet komme vil finne sted. Forklar at de hellige i Tessalonika også lurte på dette, og at Paulus var bekymret for at de kunne ha blitt villedet.

Be en elev lese 2 Tessalonikerbrev 2:1–2 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Paulus trodde de hellige i Tessalonika kunne ha kommet frem til om tidspunktet for Det annet komme.

  • Hva ønsket Paulus ikke at tessalonikerne skulle tro om tidspunktet for det annet komme? (At det ville være snart.)

Be elevene lese 2 Tessalonikerbrev 2:3 hver for seg, og legge merke til hva Paulus sa ville skje før Det annet komme .

  • Hvilken sannhet kan vi lære av disse versene om hva som ville skje før Det annet komme? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men bør nevne en sannhet som ligner på følgende: Før Jesu Kristi annet komme ville et frafall finne sted.)

Påpek at i disse versene foreslo Paulus at Kirkens medlemmer på hans tid burde være mer opptatt av det frafall som allerede hadde begynt blant dem, enn av tidspunktet for Herrens annet komme.

For å hjelpe elevene å forstå mer om hva frafallet var, kan du be en elev lese følgende forklaring høyt:

“Etter Jesu Kristi død forfulgte ugudelige mennesker apostlene og Kirkens medlemmer og drepte mange av dem. Med apostlenes død, ble prestedømsnøkler og den presiderende prestedømsmyndighet tatt bort fra jorden. Apostlene hadde bevart evangeliets læresetninger rene og fastholdt orden og normen for verdighet for Kirkens medlemmer. Uten apostlene ble læresetningene med tiden forvrengt, og uautoriserte endringer ble gjort i Kirkens organisasjon og prestedømsordinanser, for eksempel dåp og meddelelse av Den hellige ånds gave” (Forkynn mitt evangelium: En veiledning i misjonærarbeidet [2004], 34-35).

  • Basert på denne forståelsen av frafallet, hvorfor var det nødvendig med en gjenopprettelse av Jesu Kristi evangelium og hans kirke?

Forklar at “syndens menneske” som er nevnt i 2 Tessalonikerbrev 2:3, sikter til Satan. Evangeliets gjengivelse, med blant annet Mormons boks fremkomst, “åpenbarte” (vers 3) bedragene fra Satan og hans tilhengere.

Sammenfatt 2 Tessalonikerbrev 2:4–17 ved å forklare at Paulus profeterte at Herren ville la Satan villede jordens innbyggere frem til Det annet komme. Paulus oppfordret de hellige til å “hold[e] fast” ved det han hadde lært dem (vers 15).

2 Tessalonikerbrev 3

Paulus advarer mot dem som er udisiplinerte, og forkynner selvhjulpenhet

Forklar at da Paulus skrev sitt andre brev til tessalonikerne, hadde Kirkens medlemmer regelmessig et festmåltid i forbindelse med nadverden. Noen medlemmer i Tessalonika deltok i festmåltidet for å spise, men nektet å bidra til å sørge for eller tilberede maten til måltidet.

  • Hvilke problemer kan ha oppstått på grunn av denne situasjonen?

Sammenfatt 2 Tessalonikerbrev 3:1-9 ved å forklare at Paulus berømmet de hellige som var trofaste, og advarte dem mot å omgås med dem som oppførte seg “utilbørlig”, eller udisiplinert (vers 6). Paulus skrev også at han og hans ledsagere hadde satt et eksempel på timelig selvhjulpenhet ved å arbeide for sitt eget underhold.

Be en elev lese 2 Tessalonikerbrev 3:10-13 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Paulus ba de hellige om å gjøre med dem som nektet å arbeide.

  • Hvilke instruksjoner ga Paulus i vers 12 til dem som nektet å arbeide? (Å “arbeide i stillhet og ete sitt eget brød”, eller å være selvhjulpne ved å dekke sine egne behov.)

  • Hvilke andre instruksjoner ga Paulus de trofaste hellige i vers 13?

  • Hva betyr “bli ikke trette av å gjøre det gode”?

  • Hvilken sannhet kan vi lære av disse versene? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men bør nevne en sannhet som ligner på følgende: Vi er befalt å gjøre vårt beste for å være selvhjulpne og hjelpe andre.)

La en elev lese høyt følgende uttalelse fra Til styrke for ungdom: Be klassen lytte etter hvordan vi kan arbeide for å være selvhjulpne.

“En av velsignelsene ved arbeid er at man utvikler selvhjulpenhet. Når man er selvhjulpen, bruker man de velsignelsene og evnene Gud har gitt en til å ta vare på seg selv og sin familie, og finne løsninger på egne problemer. Selvhjulpenhet betyr ikke at du må være i stand til å gjøre alt på egenhånd. For å være virkelig selvhjulpen må du lære å samarbeide med andre og vende deg til Herren for å få hjelp og styrke fra ham.

Husk at Gud har et stort arbeid som du skal utrette. Han vil velsigne deg i din innsats for å utføre dette arbeidet” (Til styrke for ungdom [hefte, 2011], 41).

  • Hva kan vi gjøre for å være selvhjulpne?

  • Hva er noen velsignelser ved selvhjulpenhet?

Bær vitnesbyrd om at når vi prøver å være selvhjulpne, vil Herren hjelpe oss å dekke våre behov og hjelpe oss å finne løsninger på våre problemer.

Be elevene overveie hva de kan gjøre for å bli mer selvhjulpne, nå og i fremtiden. Be dem sette seg et mål som vil hjelpe dem å bli mer selvhjulpne, og oppfordre dem til å søke Herrens hjelp til å nå det.

Sammenfatt 2 Tessalonikerbrev 3:14-18 ved å forklare at Paulus avsluttet sitt brev med å råde de hellige til å unngå lediggang og trekke seg bort fra late og nedbrytende mennesker. De hellige skulle imidlertid ikke behandle dem som fiender, men irettesette dem som brødre og søstre i evangeliet.

Avslutt med å bære vitnesbyrd om sannhetene du har undervist i denne leksjonen.

Bilde
Kjenn Skriftene-ikon
Kjenn Skriftene – 2 Tessalonikerbrev 2:1-3

Be elevene om å bruke skriftstudiehjelpemidler (som for eksempel fotnoter, Veiledning til Skriftene eller Emneregisteret) for å finne et annet skriftsted enn 2 Tessalonikerbrev 2:1-3 som underviser om frafallet. Når de har fått tilstrekkelig tid, ber du noen elever dele skriftstedene de fant, og forklare hva disse skriftstedene lærer oss om frafallet. Du kan gjerne skrive henvisningene de finner, på tavlen. Be elevene velge et skriftsted som en krysshenvisning til 2 Tessalonikerbrev 2:1-3. Du kan gjerne foreslå at de skriver denne henvisningen i margen i Skriftene ved siden av 2 Tessalonikerbrev 2:1-3. Forklar at dette skriftstedet ofte brukes til å undervise om frafallet og behovet for gjenopprettelsen. Be elevene bruke 2 Tessalonikerbrev 2:1-3 og en av skriftstedhenvisningene på tavlen til å undervise en partner om frafallet.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

2 Tessalonikerbrev 2:3. Frafallet

“‘Frafall’ er en oversettelse av det greske ordet apostasia, et ord som ligger nærmere ‘opprør’ eller ‘mytteri’ i betydning. Paulus snakket derfor om en bevisst kamp mot Jesu Kristi evangelium istedenfor en gradvis bevegelse bort fra det. I Mormons bok lærte Nephis syn om fremtiden ham at ‘Israels hus’ sluttet seg til dem i den store og rommelige bygningen ‘for å kjempe mot Lammets tolv apostler’ (1 Nephi 11:35). Frafall er ofte ikke bare å passivt gi slipp på sannheten, men et aktivt opprør som har sitt opphav innenfor paktens fellesskap” (Det nye testamente – Elevhåndbok [Kirkens skoleverks håndbok, 2014], 453).

Eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum forklarte at frafallet fant sted fordi folket forkastet Kristus og hans apostler:

“I den relativt korte perioden som dekkes av Det nye testamente … vendte folket seg mot Kristus og hans apostler. Sammenbruddet var så voldsomt at vi kjenner det som det store frafall, noe som førte til århundrer med åndelig stagnasjon og uvitenhet kalt den mørke tidsalder.

Jeg vil være svært tydelig angående disse historisk tilbakevendende periodene med frafall og åndelig mørke. Vår himmelske Fader elsker alle sine barn, og han ønsker at de alle skal ha evangeliets velsignelser i sitt liv. Åndelig lys går ikke tapt fordi Gud vender ryggen til sine barn. Åndelig mørke blir snarere resultatet når hans barn samlet vender ryggen til ham” (“Lær av fortiden,” Ensign eller Liahona, mai 2009, 32).

2 Tessalonikerbrev 2:3. Reformasjonen og gjenopprettelsen

Mange som levde etter apostlenes død, fortsatte å følge Herren. Deres plikttroskap mot Herren var så sterkt at de frivillig gjennomgikk motgang og død for sin tro. I løpet av reformasjonen var det mange som anerkjente at noen av kristendommens læresetninger hadde blitt endret og ikke stemte overens med læresetningene i Bibelen. Disse reformatorene forsøkte å bringe kristendommen i samsvar med Skriftene igjen. President John Taylor sa følgende om dem som søkte sannheten i den mørke middelalderen:

“Det fantes mennesker i den mørke middelalder som kunne kommunisere med Gud, og som, ved troens kraft, kunne trekke til side evighetens slør og se den usynlige verden … motta englers betjening og se hva fremtiden ville bringe for verden. Hvis dette var mørke tider, ber jeg Gud gi meg litt mørke, og befri meg fra det lys og den intelligens som råder i vår tid” (i Journal of Discourses, 16:197). (Du finner ytterligere informasjon om disse reformatorenes trofaste innsats i Thomas S. Monson, “The Way Home,” Ensign, mai 1975, 15–16; se også Forkynn mitt evangelium: En veiledning i misjonærarbeidet [2004], 44-45.)

Takket være innsatsen til disse reformatorene og andre trofaste tilhengere av Gud, overlevde sannheter om vår himmelske Fader og hans plan frafallet, og finnes i alle verdens religioner. Flere sannheter som er nødvendige for vår frelse, gikk imidlertid tapt, sammen med prestedømsmyndigheten til å lede arbeidet og forrette de frelsende ordinanser. Herren forsikret dem som tilhører andre religioner, om at Kirkens gjenopprettelse og Mormons boks fremkomst ikke erklærte at alt de underviste, var galt: “Se, jeg frembringer den ikke for å ødelegge det de har mottatt, men for å bygge det opp” (L&p 10:52). Av denne grunn ga president Gordon B. Hinckley alle mennesker følgende oppfordring: “Ta med deg alt du har av godt og sant som du har mottatt fra en hvilken som helst kilde, og kom og la oss se om vi kan tilføye noe mer” (“Den enestående grunnvoll for vår tro,” Ensign eller Liahona, nov. 2002, 81).