Bibliotek
Hjemmestudieleksjon: Romerne 8–1 Korinterbrev 6 (Enhet 21)


Hjemmestudieleksjon

Romerne 81 Korinterbrev 6 (Enhet 21)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammendrag av daglige hjemmestudieleksjoner

Det følgende sammendraget av læresetningene og prinsippene elevene lærte da de studerte Romerne 8-16 og 1 Korinterbrev 1-6 (enhet 21), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Romerne 8-11)

Av Paulus’ læresetninger til de hellige i Roma om å være åndelig eller kjødeligsinnet, lærte elevene at hvis vi følger Åndens påvirkning, kan vi overvinne det naturlige menneskes tendens til å synde. Elevene oppdaget også følgende sannheter: Hvis vi er trofaste som Guds paktsbarn, kan vi bli medarvinger med Jesus Kristus til alt det vår himmelske Fader har. Hvis vi elsker Gud, vil alle ting samvirke til vårt beste. På grunn av Jesus Kristus kan vi overvinne alle jordelivets utfordringer og prøvelser. Hvis vi tar imot og adlyder Jesus Kristus og hans evangelium, kan vi motta velsignelsene ved Guds pakter og bli frelst.

Dag 2 (Romerne 12-16)

I Romerne 12-13 oppdaget elevene at Gud forventer at vi skal vie vårt liv til ham og avstå fra å følge verden, og hvis vi gjør det, kan vi bli mer lik Jesus Kristus. I Romerne 14-15 lærte elevene at i saker som ikke er nevnt i konkrete bud, skal vi avstå fra å kritisere andres valg og ta hensyn til hvordan våre valg påvirker andre. Elevene lærte også at Skriftene ble skrevet for å undervise oss og gi oss håp.

Dag 3 (1 Korinterbrev 1-2)

I et brev til de hellige i Korint tok Paulus opp noen bekymringer og spørsmål. Av hans skrifter lærte elevene at Herren forventer at vi som hellige skal stå sammen og fjerne splid og strid, og at vi bare kan kjenne til og forstå det som er av Gud, ved hans Ånd.

Dag 4 (1 Korinterbrev 3-6)

I denne leksjonen fortsatte elevene å studere Paulus’ brev til de hellige i Korint. Av Paulus’ ord lærte elevene følgende sannheter: Selv om vi kan hjelpe andre å lære om Jesu Kristi evangelium, er det ved Den hellige ånds kraft at man blir omvendt. Herren vil dømme oss rettferdig fordi han vet alle ting, også vår tanker og vårt hjertes hensikter. Hvis vi velger å omgås tett med dem som bevisst velger synd, kan vi bli påvirket av deres ugudelighet.

Innledning

Denne leksjonen kan hjelpe elevene å forstå hvordan de kan unngå synd når den finnes overalt rundt dem. I tillegg vil de lære hvorfor det er viktig å holde kroppen ren.

Undervisningsforslag

1 Korinterbrev 6

Paulus underviser de hellige om samhold og om kyskhetsloven

Lag en tegning på tavlen av en bolle med råtten frukt med én frisk frukt i. Be elevene tenke over om de noen gang har lurt på hvordan de kan unngå synd når den finnes overalt rundt dem.

Bilde
tegning, bolle med frukt

Når elevene studerer 1 Korinterbrev 6, kan du be dem lete etter sannheter apostelen Paulus forkynte, som kan hjelpe dem å leve rettferdig til tross for at de er omgitt av onde innflytelser.

Gi et sammendrag av 1 Korinterbrev 6:1-8 ved å forklare at Paulus rådet de hellige i Korint til å løse konflikter innbyrdes på rettferdig vis, istedenfor umiddelbart å ty til en sivil domstol.

Be en elev lese 1 Korinterbrev 6:9-11 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til syndige skikker i Korint som Paulus lærte Kirkens medlemmer å unngå.

  • Hvilke former for syndig adferd lærte Paulus Kirkens medlemmer å unngå?

  • Hva sier 1 Korinterbrev 6:11 om hva Paulus gjorde for å minne disse hellige om seg selv? (Mange konvertitter fra Korint hadde deltatt i denne syndige adferden før de sluttet seg til Kirken, men de hadde omvendt seg og blitt renset fra sine synder.)

Forklar at oldtidens Korint hadde et rykte for umoral, og mange korintere mente at kroppen var skapt for nytelse. Sammenfatt Joseph Smiths oversettelse av 1 Korinterbrev 6:12 ved å forklare at Paulus forkynte mot den filosofi at det ikke finnes noe som er riktig eller galt.

  • Hvordan lignet holdningene og skikkene i Korint på tendenser vi ser i dagens samfunn?

Be en elev lese 1 Korinterbrev 6:13 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Paulus sa om hensikten med kroppen .

  • Hva underviste Paulus om kroppen? (Selv om mange av korinterne tilsynelatende trodde at kroppen bare var til for fysisk nytelse, korrigerte Paulus dette synet ved å forklare at kroppen ble skapt for å oppnå Herrens hensikter.)

Sammenfatt 1 Korinterbrev 6:14-17 ved å forklare at de som slutter seg til Kirken, blir ett med Kristus som åndelige “lemmer” på hans legeme. Paulus forklarte også at seksuell umoral ikke er forenlig med et åndelig forhold til Jesus Kristus.

Be en elev lese 1 Korinterbrev 6:18 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Paulus ba de hellige i Korint om å gjøre. (Du kan gjerne forklare at Joseph Smiths oversettelse av 1 Korinterbrev 6:18 endrer ordene “utenfor legemet” til “mot Kristi legeme”.)

  • Hva sa Paulus at de hellige i Korint skulle gjøre?

  • Hvilken sannhet underviste Paulus om dem som bedriver hor? (Du kan gjerne foreslå at elevene markerer ordene i vers 18 som lærer oss følgende sannhet: De som begår hor, synder mot sin egen kropp.)

Fremhev at Paulus så forklarte hvorfor hor, eller seksuell umoral, er en synd “mot [vedkommendes] eget legeme”.

Minn elevene på at 1 Korinterbrev 6:19-20 er et Kjenn Skriftene-skriftsted. Be en elev lese 1 Korinterbrev 6:19 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Paulus sammenlignet kroppen med.

  • Hva sammenlignet Paulus kroppen med?

Vis et bilde av et tempel.

  • Hva er forskjellen på et tempel og en hvilken som helst annen bygning?

  • Hvordan vil du sammenfatte sannheten Paulus underviste i vers 19? (Elevene kan bruke andre ord, men bør nevne følgende læresetning: Kroppen er Guds tempel hvor Ånden kan bo.)

  • Hvordan kan det å forstå at kroppen er et tempel, påvirke hvordan vi behandler vår egen og andres kropp?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum. Be klassen lytte etter ytterligere innsikt om hvordan forståelsen av at kroppen er Guds tempel skulle påvirke hvordan vi behandler den.

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“Når vi godtar disse sannheter [fra 1 Korinterbrev 6:19–20] … vil vi absolutt ikke skjemme kroppen med tatoveringer, svekke den med narkotika eller vanhellige den ved utukt, hor eller usømmelighet … Ettersom kroppen er vår ånds redskap, er det avgjørende at vi tar så godt vare på den som vi kan. Vi skulle gjøre bruk av dens muligheter til å tjene og fremme Kristi verk” (“Refleksjoner over et innviet liv,” Ensign eller Liahona, nov. 2010, 17).

  • Hva tror du Paulus mente med setningen “dere tilhører ikke lenger dere selv” i 1 Korinterbrev 6:19?

Be en elev lese 1 Korinterbrev 6:20 høyt. Be klassen følge med, og finne ut hvorfor kroppen ikke er vår egen.

  • Hvilken formulering angir hvorfor kroppen ikke er vår egen? (Forklar at “dyrt kjøpt” betyr å bli forløst eller kjøpt tilbake ved Jesu Kristi forsoning.)

  • Hvordan vil du sammenfatte en sannhet fra vers 19-20? (Når elevene har svart, kan du hjelpe dem å oppdage følgende sannhet: Fordi vi har blitt dyrt kjøpt ved Jesu Kristi forsoning, er ikke kroppen vår egen.)

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Vær så snill å aldri si: ‘Hvem tar skade av det? Hvorfor ikke litt frihet? Jeg kan begå litt overtredelse nå og omvende meg senere.’ Vær så snill å ikke være så tåpelig og så hjerteløs. Du kan ikke ustraffet ‘korsfeste Kristus på nytt’ [se Hebreerne 6:6]. ‘Fly hor’ [1 Korinterbrev 6:18], roper Paulus, ‘eller noe lignende’ [L&p 59:6, uthevelse tilføyd] tilføyer Lære og pakter. Hvorfor? Jo, for det første på grunn av den ubeskrivelige lidelse både på kropp og ånd som verdens Frelser gjennomgikk, så vi kunne slippe [se spesielt Lære og pakter 19:15-20]. Vi skylder ham noe for det. Vi skylder ham virkelig alt” (“Personlig renhet,” Liahona, jan. 1999, 89).

  • Hvordan bør det påvirke våre valg med hensyn til kroppen vår, når vi husker at kroppen ikke er vår egen?

Rett elevenes oppmerksomhet mot bildet på tavlen av den ferske frukten som er omgitt av råtten frukt.

  • Hvordan kan det å forstå disse sannhetene om kroppen vår hjelpe oss å holde oss rene når vi er omgitt av ugudelighet?

Bær vitnesbyrd om sannhetene dere har drøftet. Be elevene tenke på inntrykk eller tilskyndelser de kanskje har mottatt i løpet av leksjonen, og følge disse tilskyndelsene.

Neste enhet (1 Korinterbrev 7-14)

Forklar for elevene at hver av dem har fått minst én åndelig gave fra av vår himmelske Fader. Be dem studere neste enhet for å finne noen av de åndelige gavene som vår himmelske Fader gir sine barn. Fortell dem at apostelen Paulus forkynte at selv om han ga alt han hadde til mat for de fattige, og ga sitt legeme for å brennes, ville det ikke hjelpe noe, dersom han ikke hadde en bestemt åndelig gave. Be elevene tenke over hvilke gaver de har fått.