Bibliotek
Leksjon 152: Johannes’ åpenbaring 2-3


Leksjon 152

Johannes’ åpenbaring 2-3

Innledning

Johannes skrev til de syv engler, eller tjenere for Kirkens forsamlinger i Lilleasia og overbragte Herrens ord med berømmelse, irettesettelse og advarsel til de hellige. Johannes inkluderer også løfter om opphøyelse til dem som seirer.

Undervisningsforslag

Johannes’ åpenbaring 2-3

Johannes skriver Jesu Kristi ord til lederne av de syv menighetene

Be en elev lese høyt følgende beretning av søster Sydney S. Reynolds, et tidligere medlem av Primærs generalpresidentskap. Be klassen høre etter hva de kan lære om Herren fra denne beretningen.

Bilde
Sydney S. Reynolds

“Søster Gayle Clegg i Primærs generalpresidentskap og hennes mann bodde i mange år i Brasil. Hun hadde nylig et oppdrag for Primær i Japan. Da hun kom inn i møtehuset på søndagen, la hun merke til en brasiliansk familie blant de japanske hellige… Hun hadde bare et øyeblikk til å hilse på dem og oppdaget at mor og barn var svært begeistret, men at faren var heller stille. ‘Jeg får anledning til å snakke med dem etter møtet,’ tenkte hun og ble raskt ført opp på forhøyningen. Hun holdt sin tale på engelsk, som ble tolket til japansk, og så følte hun seg tilskyndet til å bære sitt vitnesbyrd på portugisisk også. Hun nølte litt fordi det ikke var noen tolk for portugisisk, og 98 prosent av tilhørerne ville ikke forstå hva hun sa.

Etter møtet kom den brasilianske faren bort til henne og sa: ‘Søster, skikkene er så annerledes her, og jeg har følt meg så alene. Det er vanskelig å komme til Kirken og ikke forstå noe. Noen ganger undres jeg om det ikke ville vært bedre bare å lese i Skriftene hjemme. Jeg sa til min hustru: ‘Jeg skal gi det én sjanse til,’ og jeg kom hit i dag for det jeg tenkte skulle bli siste gang. Da du bar ditt vitnesbyrd på portugisisk, rørte Ånden ved mitt hjerte, og jeg visste at det er her jeg hører til. Gud vet at jeg er her, og han vil hjelpe meg.’” (“Han kjenner oss, han elsker oss,”Ensign eller Liahona, nov. 2003, 76).

  • Hva kan vi lære om Herren fra denne opplevelsen?

Skriv følgende ufullstendige setning på tavlen: Fordi Herren kjenner hver enkelt av oss… Be elevene lete etter sannheter mens de studerer Johannes’ åpenbaring 2-3 som vil hjelpe dem å forstå hva Herren kan gjøre for dem fordi han kjenner dem.

Forklar at Johannes’ åpenbaring 2-3 inneholder apostelen Johannes’ opptegnelse av Jesu Kristi ord til syv menigheter av Kirken i Lilleasia (dagens Tyrkia).

Be en elev lese Johannes’ åpenbaring 2:1-3, 6 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Herren visste om de hellige i Efesus.

  • Hva visste Herren om de hellige i Efesus? (Forklar at begrepet nikolaittene [vers 6] kan henvise til en gruppe hvis medlemmer hevdet at de kunne utøve seksuell synd uten straff fordi Guds nåde ville frelse dem [se Bible Dictionary, “Nicolaitans”].)

Påpek at disse versene viser at Herren anerkjente eller roste de hellige for deres gode gjerninger. Forleng setningen på tavlen så det står: Fordi Herren kjenner hver enkelt av oss kan han gi oss personlig anerkjennelse…

Be en elev lese Johannes’ åpenbaring 2:4-5 høyt. Be klassen følge med og se etter hva annet Herren visste om de hellige i Efesus.

  • Hva annet visste Herren om de hellige i Efesus?

Påpek at Herren ga de hellige irettesettelse på grunn av deres synder. Forleng setningen på tavlen så det står: Fordi Herren kjenner hver enkelt av oss kan han gi oss personlig anerkjennelse og irettesettelse.

  • Hva er noen måter vi kan motta personlig anerkjennelse og irettesettelse fra Herren?

  • Hvordan kan det å vite at Herren kan gi oss personlig anerkjennelse og irettesettelse påvirke vår tilnærming til personlig studium av Skriftene og bønn? Hvordan kan det påvirke måten vi reagerer på råd fra våre ledere i Kirken og våre foreldre?

  • Hvorfor burde vi anstrenge oss for å søke etter personlig anerkjennelse og irettesettelse fra Herren?

  • Når har du opplevd at Gud har gitt deg personlig anerkjennelse eller irettesettelse? Hvordan har denne opplevelsen hjulpet deg til å vite at Herren kjenner deg personlig? (Be elevene om å være varsomme med å dele opplevelser som er for hellige eller for private.)

Be elevene tenke over hvilke handlinger de tror Herren kanskje ville gi dem anerkjennelse for så vel som hvilke tanker eller hvilken adferd Herren kanskje ville irettesette dem for. Oppfordre elevene til å sette seg som mål å omvende seg når Herren irettesetter dem.

Be en elev lese Johannes’ åpenbaring 2:7 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva som vil skje med dem som seirer eller holder trofast ut til enden.

  • Hva lovet Herren dem som seirer eller holder rettferdig ut til enden?

  • Hva tror du det vil si å “ete av livets tre”? (vers 7).

  • Hvordan kan det å høre løftet om denne velsignelsen etter å ha mottatt personlig irettesettelse ha hjulpet de hellige i Efesus?

Minn elevene på at i tillegg til å tale til Kirkens forsamling i Efesus, talte Herren også til andre av Kirkens forsamlinger i Lilleasia.

Del klassen i tre grupper, og gi hver gruppe ett av de følgende skriftstedene:

  1. Johannes’ åpenbaring 2:8-11

  2. Johannes’ åpenbaring 2:12-17

  3. Johannes’ åpenbaring 2:18-29; Joseph Smiths oversettelse, Johannes’ åpenbaring 2:26-27 (i Veiledning til Skriftene)

  4. Johannes’ åpenbaring 3:1–6; Joseph Smith Translation, Johannes’ åpenbaring 3:1 (i Johannes’ åpenbaring 3:1, fotnote a); Joseph Smith Translation, Johannes’ åpenbaring 3:2 (i Johannes’ åpenbaring 3:2, fotnote a)

  5. Johannes’ åpenbaring 3:7-13

Be elevene lese sine tildelte vers som en gruppe og se etter hva Herren rådet de hellige til å gjøre og velsignelsene han lovet de ville motta om de gjorde det.

Etter tilstrekkelig tid, ber du ett medlem fra hver gruppe rapportere hva gruppen hans eller hennes kom frem til. Be en elev skrive på tavlen (under velsignelsen lovet i Johannes’ åpenbaring 2:7) den lovede velsignelsen som hver gruppe identifiserte (se Johannes’ åpenbaring 2:11, 17, 26; 3:5, 12). Etter at listen er fullstendig, påpek at hver av disse velsignelsene henviser til å motta opphøyelsens velsignelser, som er avhengig av at vi holder trofast ut til enden.

  • Hvilket prinsipp kan vi finne i disse versene om hva vi må gjøre for å motta opphøyelsens velsignelser? (Hjelp elevene å finne frem til et prinsipp omtrent som det følgende: Hvis vi seirer, kan vi motta opphøyelsens velsignelser.)

  • Hva tror du vi trenger å seire over for å motta opphøyelsens velsignelser?

Be en elev lese Johannes’ åpenbaring 3:14-17 høyt. Be klassen følge med, og se etter en tilstand Kirkens medlemmer i Laodikea trengte å overvinne for å kunne oppnå opphøyelse.

  • Hvilken tilstand trengte Kirkens medlemmer i Laodikea å overvinne?

  • Hva tror du det betyr at disse medlemmene av Kirken var lunkne disipler av Jesus Kristus? (vers 15). (Ordet varm kan ha blitt brukt for å beskrive noen som er fullt ut forpliktet til evangeliet og kald kan ha blitt brukt for å beskrive noen som har ignorert evangeliets læresetninger og pakter fullstendig. En lunken disippel kan være en som tror at evangeliet er sant men som ikke er fullt ut forpliktet til å etterleve det.)

  • Etter din mening, hva er noen ting som lunkne disipler av Jesus Kristus ville gjøre og hva er ting de ikke ville gjøre?

Be elevene tenke over hva de har gjort for å følge Jesus Kristus i løpet av de siste par dagene og om de er en varm, kald, eller lunken disippel av Jesus Kristus.

Be en elev lese Johannes’ åpenbaring 3:19 høyt. Be klassen følge med for å finne ut hvorfor Herren sa at han korrigerte de hellige i Laodikea.

  • I lys av det Herren fortalte de hellige i Laodikea, hvorfor korrigerer han oss? (Hjelp elevene identifisere en sannhet som ligner den følgende: Fordi Herren elsker oss, korrigerer han oss slik at vi kan omvende oss.)

Bilde
Jesus ved døren

Vis bildet Jesus ved døren (Kunst inspirert av evangeliet [2009], nr. 65; se også LDS.org).

  • Hva er det Frelserens gjør på dette bildet?

Les høyt følgende spørsmål, og be elevene stille grunne over sine egne svar:

  • Hvilke følelser ville du hatt om du hørte noen banke på døren hjemme hos deg og ble klar over at det var Frelseren?

  • Ville du åpnet døren?

Påpek at dette bildet illustrerer ordene som Herren sa til Kirken i Laodikea. Be en elev lese Johannes’ åpenbaring 3:20 høyt. Be klassen følge med for å finne velsignelsen Herren tilbød de hellige i Laodikea og hva de måtte gjøre for å oppnå den.

  • Hvilken velsignelse tilbød Herren de hellige i Laodikea?

  • Hva måtte de gjøre for å oppnå velsignelsen?

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av vers 20? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men sørg for at de identifiserer følgende prinsipp: Når vi åpner døren for Frelseren, så vil han komme inn og holde nattverd med oss.)

For å hjelpe elevene å forstå hva det vil si å holde nattverd med Frelseren, forklar at i kulturer i Det nære østen så var det å spise et måltid med noen et tegn på fellesskap. Det viste at et vennskaps- og fredsbånd fantes eller ihvertfall ble tilbudt.

  • Hva tror du det å åpne døren som blir nevnt i vers 20 representerer?

Forklar at mennesker som åpner døren for Frelseren og spiser sammen med ham er personer som omvender fra sine synder og inngår fellesskap med ham og med vår himmelske Fader.

For å hjelpe elevene å forstå hva det å åpne døren kan representere, be en elev lese høyt følgende beretning fra president Spencer W. Kimball:

Bilde
President Spencer W. Kimball

“En dag viste [en kunstner som het Holman Hunt] sitt bilde av ‘Kristus som banker på døren’ til en venn, da vennen plutselig utbrøt: ‘Det er en ting som er galt med bildet ditt.’

‘Hva er det?’ spurte kunstneren.

‘Den dør Jesus banker på har ikke noe dørhåndtak,’ svarte vennen.

‘Å,’ svarte hr. Hunt, ‘men det er ingen feil, for dette er den dør som fører inn til menneskets hjerte. Den kan bare åpnes fra innsiden.’

Og slik er det. Jesus kan stå og banke, men hver og en av oss bestemmer om vi vil åpne eller ikke” (Tilgivelsens mirakel [1969], 196-197).

  • Hvordan tror du vi kan åpne vårt hjerte for Frelseren?

Be elevene lese Johannes’ åpenbaring 3:21-22 stille, og se etter Herrens løfte og råd til de hellige i Laodikea.

  • Ifølge vers 22, hvilket råd ga Herren?

Be elevene “høre hva Ånden sier” (vers 22) ved å tenke over hva de har lært i dag. Oppfordre dem til å følge enhver tilskyndelse de mottar.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Johannes’ åpenbaring 2:1-3:22. Herrens instruksjoner til de syv menighetene

For mer informasjon angående Herrens instruksjoner til de syv forsamlingene i Kirken, se Det nye testamente - Elevhåndbok (Kirkens skoleverks håndbok, 2014), 531-32.

Johannes’ åpenbaring 2:11. ”Den annen død”

Johannes’ åpenbaring 2:11 lærer oss at de trofaste ‘skal slett ikke rammes av den annen død.’ Mens de ugudelige, ‘deres del skal være i sjøen som brenner med ild og svovel. Det er den annen død’ (Johannes’ åpenbaring 21:8). Som medlem av De syttis presidentskap forklarte eldste Earl C. Tingey at ‘den andre døden er åndelig. Den består i vår adskillelse fra Guds nærhet.’” (‘Lykkens store plan,’ Ensign eller Liahona, mai 2006, 73).

“På en måte opplevde vi alle en åndelig død da vi forlot Guds nærvær for å komme til jorden. Men denne første separasjon er ikke ‘den annen død’ som nevnes i Johannes’ åpenbaring 2:11. Gjennom Jesu Kristi forsoning vil alle Guds barn overvinne denne første åndelige død og bli bragt tilbake til Guds nærhet for å bli dømt (se Helaman 14:16-17), og etter det vil de fleste mennesker arve et herlighetsrike. En annen åndelig død vil bli utmålt på dommens dag over de som nekter å omvende seg fra sine synder og som med vitende og vilje gjør opprør mot evangeliets lys og sannhet, slik Satan gjorde [se L&p 29:44-45; Veiledning til Skriftene, ‘Død, Åndelig,’ scriptures.lds.org]. De vil bli for evig adskilt fra Gud og vil bli fortapelsens sønner (se L&p 76:30-37, 44)” (Det nye testamente - Elevhåndbok [Kirkens skoleverks håndbok, 2014], 534).

Johannes’ åpenbaring 2:14. “Bileams lære”

“Bileam var en profet i Det gamle testamente, og hans gjerninger er oppført i 4. Mosebok 22-24; 31:16. Han var tilsynelatende først sann mot Herren og Hans folk, og nektet gjentatte ganger å fullføre Balaks forespørsel om å forbanne Israel. Men likevel falt Bileam til slutt for rikdommene Balak tilbød ham og han fortalte Balak hvordan han kunne forårsake at Israels hær svekket seg selv gjennom synd og avgudsdyrkelse (se 4. Mosebok 25:1-5; 31:13-16). Planen innbefattet å få moabittiske kvinner til å forføre Israels menn og overtale dem til å ofre til hedenske guder, og dermed ødelegge dem åndelig” (Det nye testamente - Elevhåndbok [Kirkens skoleverks håndbok, 2014], 534).

Johannes’ åpenbaring 2:17. “Skjult manna” og “en hvit sten”

“Herren tilveiebragte livsopprettholdende manna for Israels barn å spise i løpet av deres 40-årige opphold i villmarken (se 2. Mosebok 16:15, 35). Akkurat som manna opprettholdte fysisk liv, så er Jesus Kristus ‘livets brød’ som opprettholder åndelig liv (Johannes 6:35, 48). Den ‘skjulte manna’ som blir nevnt i Johannes’ åpenbaring 2:17 henviser til Jesus Kristus. Jesus er ‘skjult’ fra de ugudelige. Men, som Han underviste i Johannes 6, vil de som symbolsk tar del i hans kjøtt motta evig liv (se Johannes 6:47-58) …

“… For åpenbart innsikt om betydningen av den hvite stenen, se Lære og pakter 130:8-11” (Det nye testamente - Elevhåndbok [Kirkens skoleverks håndbok, 2014], 535).

Johannes’ åpenbaring 2:28. “Og jeg vil gi ham morgenstjernen”

“’Morgenstjernen’ er et symbol på Jesus Kristus (Johannes’ åpenbaring 2:28; 22:16). Løftet om ‘morgenstjernen’ er gitt til den ‘som seirer, og som tar vare på mine gjerninger inntil enden’ (Johannes’ åpenbaring 2:26)” (Det nye testamente - Elevhåndbok [Kirkens skoleverks håndbok, 2014], 535).

Johannes’ åpenbaring 3:14. “Amen”

“På hebraisk og gresk betyr ordet ‘amen’ virkelig, sannelig, eller trofast. I Johannes’ åpenbaring 3:14, blir Kristi trofasthet og sannferdighet som det store ‘Amen’ presentert som en kontrast til de lunkne holdningene til Laodikeanerne (se også Johannes’ åpenbaring 3:15-16). Når det blir uttalt på slutten av en bønn eller en tale er ‘amen’ en høytidelig bekreftelse på det som har blitt sagt eller å uttrykke enighet med det. Eldste Bruce R. McConkie underviste at Frelserens tittel ‘Amen’ også viser ‘at det er i og gjennom ham at den guddommelige bekreftelsens segl blir satt på alle Faderens løfter’ (Mormon Doctrine, 2. Utgave [1966], 32)” (Det nye testamente - Elevhåndbok [Kirkens skoleverks håndbok, 2014], 536).