Bibliotek
Leksjon 44: Lukas 2


Leksjon 44

Lukas 2

Innledning

Josef og Maria reiste til Betlehem, der Jesus ble født. Noen hyrder adlød en engels befaling om å oppsøke den nyfødte Jesus, og så fortalte de andre om Jesu fødsel. Simeon velsignet Jesus i templet, og Anna bar sitt vitnesbyrd om at Forløseren var født. Jesus “gikk frem i visdom og alder og i velvilje hos Gud og mennesker” (Lukas 2:52).

Undervisningsforslag

Lukas 2:1-20

Jesus blir født i Betlehem

Vurder å be klassen synge “La oss forene her vår sang” (Salmer, nr. 124) eller en annen julesalme som en del av andakten.

Bilde
Josef og Maria reiser til Betlehem

Vis bildet Josef og Maria reiser til Betlehem (Kunst inspirert av evangeliet [2009], nr. 29; se også LDS.org). Be elevene tenke over hvor mye de vet om hendelsene rundt Frelserens fødsel.

For å forberede elevene til å studere Lukas 2:1-20, kan du be dem gjøre spørreleken med riktige eller gale svar. (Før leksjonen lager du en kopi av spørreleken til hver elev.)

Bilde
utdelingsark, spørrelek med riktige eller gale svar

Spørrelek med riktige eller gale svar (Lukas 2:1–20)

Det nye testamente, håndbok for Seminar-lærere – Leksjon 44

  • ____ 1. Maria og Josef dro til Betlehem for å betale skatt.

  • ____ 2. Maria og Josef måtte reise 44 kilometer fra Nasaret til Betlehem.

  • ____ 3. Maria la Jesusbarnet i en krybbe fordi herberget var fullt.

  • ____ 4. Hyrdene fulgte stjernen til krybben der Jesus lå.

  • ____ 5. Foruten Maria og Josef, var hyrdene de første menneskene som så Jesus, som vi har en opptegnelse om.

  • ____ 6. Engelen ba hyrdene om ikke å fortelle noen hva de hadde sett.

Be elevene lete etter svar på spørreleken mens de studerer Lukas 2.

Be en elev lese Lukas 2:1-5 høyt. Be klassen følge med, og merke seg hvorfor Josef og Maria reiste til Betlehem.

  • Hvorfor reiste Josef og Maria til Betlehem? (Forklar at Lukas 2:1, fotnote b forklarer at Cæsar ønsket å registrere, eller telle, innbyggerne. Dette ble gjort for å kunne skattlegge dem.)

Be elevene slå opp Bibelkart, nr. 11: “Det hellige land på nytestamentlig tid” i Veiledning til Skriftene. Be elevene finne Nasaret og Betlehem på kartet, og ved hjelp av nøkkelen beregne omtrent hvor langt Josef og Maria reiste. Når elevene har svart, kan du forklare at strekningen på 137-145 km mellom Nasaret og Betlehem ville ha tatt minst fire til fem dager å gå, og kanskje lenger for Josef og Maria på grunn av Marias tilstand.

Be elevene tenke over hva de syns vil være passende omstendigheter når Skaperen og verdens Frelser skulle bli født.

Be en elev lese Lukas 2:6-7 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til omstendighetene rundt Jesu fødsel.

  • Til tross for Jesu unikt viktige status som den enbårne Sønn i kjødet, hva var omstendighetene rundt hans fødsel?

Be noen elever bytte på å lese høyt fra Lukas 2:8-14. Be klassen følge med, og se etter hvordan Frelserens fødsel ble bekjentgjort. Be elevene fortelle hva de finner ut. Vis bildet Engelen viser seg for hyrdene (Kunst inspirert av evangeliet, nr. 31, se også LDS.org).’

Bilde
Engelen viser seg for hyrdene
  • Hva sier vers 10 om hva vi kan oppleve fordi Frelseren ble født? (Når elevene har svart, skriver du følgende sannhet på tavlen: Fordi Frelseren ble født på jorden, kan vi oppleve stor glede.)

Når elevene fortsetter å studere Lukas 2, kan du be dem se etter eksempler på hvordan kunnskap om Frelserens fødsel ga andre glede.

Be en elev lese Lukas 2:15-20 høyt. Be klassen følge med, og se etter hvordan hyrdene reagerte på engelens budskap.

  • Hvilke setninger viser hvordan hyrdene reagerte på engelens budskap? (Du kan gjerne foreslå at elevene markerer setningene “la oss nå gå” i vers 15 og “de skyndte seg av sted” i vers 16).

  • Hva fikk hyrdene et vitnesbyrd om fordi de ga akt på dette budskapet?

  • Hva gjorde hyrdene etter at de fikk sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus?

  • Hvorfor tror du hyrdene fortalte andre om det de hadde opplevd?

  • Hvilket prinsipp kan denne beretningen lære oss om hva som skjer når vi mottar vårt eget vitnesbyrd om Jesu Kristus? (Elevene bør kunne formulere et prinsipp omtrent som det følgende med egne ord: Når vi mottar vårt eget vitnesbyrd om Jesus Kristus, ønsker vi å dele det med andre.)

Be elevene tenke på en gang da de følte et ønske om å dele sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans evangelium med andre. Be dem tenke over hva som motiverte dette ønsket. Be noen elever fortelle klassen om sine erfaringer.

Lukas 2:21-39

Simeon og Anna erklærer at Jesus er verdens Frelser

Gi et sammendrag av Lukas 2:21-24 ved å forklare at etter Jesu fødsel, fremstilte Maria og Josef ham i templet i samsvar med jødisk lov (se 2 Mosebok 13:2). Det var to personer i templet den dagen som gjenkjente Jesusbarnet som Messias. Be de unge mennene i klassen om å lese beretningen om Simeon i Lukas 2:25-32. (Du må kanskje forklare at ordene “ventet på Israels trøst” i vers 25 sikter til å vente på at Messias skulle komme.) Be de unge kvinnene om å lese beretningen om Anna i Lukas 2:36-38. Når elevene leser sine tildelte vers, kan du be dem lete etter svar på følgende spørsmål:

  • Hvordan gjorde kunnskapen om Frelserens fødsel denne personen glad?

  • Hvordan bar han eller hun vitnesbyrd om Jesus Kristus?

Bilde
Simeon viser Jesusbarnet ærbødighet

Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du be en ung mann reise seg, gi et sammendrag av beretningen han leste, og fremlegge sine svar på de foregående spørsmålene. Vis bildet Simeon hyller Jesusbarnet (Kunst inspirert av evangeliet, nr. 32; se også LDS.org).

Sammenfatt Lukas 2:33-35 ved å forklare at Simeon også velsignet Maria og Josef.

Be en ung kvinne reise seg, gi et sammendrag av beretningen hun leste, og fremlegge sine svar på de foregående spørsmålene.

Be elevene forklare hvordan det å vite at Frelseren ble født, kan gi oss glede. Be dem som føler seg komfortable med å gjøre det, om å bære sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus for klassen.

Gi et sammendrag av Lukas 2:39 ved å forklare at etter disse hendelsene dro Maria, Josef og Jesus tilbake til Nasaret.

Lukas 2:40-52

Den unge Jesus underviser i templet

Be elevene skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken om et av områdene de ønsker å utvikle. Be noen elever som føler seg komfortable med å gjøre det, om å fortelle klassen hva de skrev. (Minn elevene på at de ikke bør fortelle noe som er for personlig eller privat.)

  • Hvordan kan kunnskap om hvordan Jesus var da han var ung, hjelpe deg som ungdom?

Forklar at vi har få detaljer om Jesu ungdom, men de som er nedtegnet, kan være til stor velsignelse og veiledning for oss når vi ønsker å forbedre oss. Når elevene studerer resten av Lukas 2, kan du be dem lete etter sannheter som kan hjelpe oss å vite hvilke områder vi bør fokusere på når vi prøver å forbedre oss.

Bilde
Jesus ber sammen med sin mor

Vis bildet Jesus ber sammen med sin mor (Kunst inspirert av evangeliet, nr. 33; se også LDS.org). Be en elev lese Lukas 2:40 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hvordan Lukas beskrev Jesu barndom. På engelsk betyr ordet “waxed” at han vokste eller økte i disse egenskapene. [Se engelsk SDH King James Bibel.] Be elevene fortelle hva de finner ut.

Be noen elever etter tur lese høyt fra Lukas 2:41-47. Be klassen følge med, og legge merke til hva Jesus gjorde da han var 12 år gammel.

  • Hvorfor hadde Jesus blitt igjen i templet? (Be elevene lese utdrag fra Joseph Smiths oversettelse, Lukas 2:46, som finnes i Veiledning til Skriftene, og se etter hvordan Joseph Smiths oversettelse forklarer hva Jesus gjorde i templet og hvordan denne presiseringen passer bedre med beskrivelsen av hendelsen i Lukas 2:47.)

Be en elev lese Lukas 2:48-50 høyt. Be elevene følge med, og merke seg hva Jesus sa til Maria og Josef da de fant ham.

  • Hva sa Jesus til Maria og Josef da de fant ham?

  • Hva viser denne beretningen om Jesu kunnskap om sin sanne identitet, og om hans karakter i hans ungdom?

Be en elev lese Lukas 2:51-52 høyt. Be klassen følge med, og merke seg hvordan Jesus vokste.

  • Hva vil det si å “[gå frem] i visdom”? (Utvikle visdom.) Å gå frem i “alder”? (Utvikle seg fysisk.) Å gå frem i “velvilje hos Gud”? (Utvikle seg åndelig.) Å gå frem i “velvilje hos… mennesker”? (Utvikle seg sosialt.)

  • Basert på vers 52, hvordan vil du formulere et prinsipp som kan veilede oss i å følge Jesu eksempel? (Elevene bør finne et prinsipp omtrent som det følgende: Vi kan følge Jesu eksempel ved å oppnå visdom og vokse fysisk, åndelig og sosialt.)

  • Hvorfor er det viktig for oss å utvikle oss på hvert av disse fire områdene? (For å bli allsidige og balanserte mennesker.)

  • Hvordan har du blitt velsignet når du har forsøkt å følge Jesu eksempel ved å utvikle deg på disse områdene?

Skriv følgende overskrifter på tavlen, og be elevene kopiere dem i notatboken eller skriftstudiedagboken: Intellektuelt, fysisk, åndelig og sosialt. Be elevene skrive et mål for sin personlige utvikling under hver av disse kategoriene. Oppfordre elevene til å arbeide mot disse målene. Rund av med å bære ditt vitnesbyrd om prinsippene i denne leksjonen.

(Svarene på spørreleken er som følger: 1. Riktig; 2. Galt; 3. Riktig; 4. Galt; 5. Riktig; 6. Galt.)

Bilde
Kjenn Skriftene-ikon
Kjenn Skriftene-repetisjon

Repetisjon hjelper elevene å huske hvor de finner Kjenn Skriftene-skriftstedene. Bruk Kjenn Skriftene-kortene, eller be elevene lage sine egne kort ved å skrive stikkord eller betydninger på den ene siden av tomme notatkort eller papirlapper, og henvisningene på den andre siden. La elevene gå sammen to og to. Be dem om å spørre hverandre ved hjelp av kortene. Be elevene bruke disse kortene ofte til å prøve seg selv og hverandre. Du kan bruke ledetrådene på kortene til å gjøre skriftstedjakt-aktiviteten sammen med klassen (se “skriftstedjakt” i tillegget i denne håndboken).

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lukas 2:7. “Hun fødte sin sønn, den førstefødte”

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum underviste følgende om omstendighetene rundt Frelserens fødsel:

“Vi synes det er bemerkelsesverdig at selve Guds Sønn, oldtidens store Jehova, skulle bli født inn i denne jordiske verden i de enkleste omstendigheter. Et herberge ville ha vært uanselig nok, men det var ikke engang et herberge. Isteden var det en stall, og barnet ble lagt på høyet i en krybbe hvor alminnelige dyr spiste. Likevel er det en større nedlatenhet at Jesus underkastet seg jordelivet i det hele tatt, selv om han hadde blitt født i de beste og mest elegante omstendigheter. Sammen med Paulus undrer vi oss over at ‘[Gud] sendte sin egen Sønn i syndig kjøds lignelse’ [Romerne 8:3] – at han skulle bli et spedbarn, at han skulle være et barn og så en mann som gjennomgikk ‘fristelser og legemlig smerte, sult, tørst og utmattelse’ [Mosiah 3:7], og til og med døden.

Hvordan har det seg at han som styrte høyt i himlene, selve jordens Skaper, skulle samtykke i å bli født ‘i kjødet’ (1 Nephi 11:18) og vandre på sin fotskammel (se 1 Nephi 17:39) i fattigdom, foraktet og mishandlet, og til slutt bli korsfestet?” (“Guds og menneskers nedlatenhet” [Det første presidentskaps juleandakt, 7. des. 2014], lds.org/broadcasts).

Lukas 2:19. “Maria tok vare på alle disse ord og grunnet på dem i sitt hjerte”

Selv om det er viktig at vi deler vårt vitnesbyrd med andre, sa president Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum at vi bare skulle dele våre hellige opplevelser når vi blir tilskyndet til å gjøre det:

“Det er ikke klokt å snakke om uvanlige åndelige opplevelser til stadighet. De bør voktes med omhu og bare deles med andre når Ånden selv tilskynder oss til å benytte dem for å hjelpe andre…

Jeg hørte en gang president Marion G. Romney gi følgende råd til misjonspresidenter og deres hustruer… ‘Jeg har funnet at hvis jeg taler for lett om hellige ting, vil Herren ikke stole på meg.’

Jeg tror at vi skal holde på disse ting og grunne på dem i vårt hjerte, slik Lukas sier at Maria gjorde med hensyn til de guddommelige begivenheter omkring Jesu fødsel” (“Herrens lys,” Lys over Norge, juli 1983, 31).

Lukas 2:47. “Alle som hørte ham, var forundret over hans forstand og over de svar han gav”

Profeten Joseph Smith sa følgende om Jesu Kristi ungdom:

“Mens han bare var en gutt, var han i besittelse av all den intelligens og klokskap han trengte for å regjere jødenes rike, og han kunne diskutere med alle de klokeste og mest lærde innen lov og teologi og få deres teorier og skikker til å se ut som tåpeligheter sammenlignet med den visdom han var i besittelse av. Han var imidlertid bare en gutt, og manglet fysisk styrke til å forsvare seg, og var utsatt for kulde, sult og død” (History of the Church, 6:608).