Bibliotek
Leksjon 13: Matteus 8-10


Leksjon 13

Matteus 8-10

Innledning

Da Jesus Kristus reiste gjennom Galilea, utførte han mange mirakler. Han kalte også De tolv apostler, bemyndiget og underviste dem, og sendte dem ut for å betjene folket.

Undervisningsforslag

Matteus 8:1-9:34

Jesus utfører mange mirakler

I begynnelsen av leksjonen kan du be elevene svare på følgende spørsmål:

  • Hvis du visste at Frelseren skulle komme på besøk til byen eller tettstedet ditt i dag, hvem ville du ta med til ham for å bli helbredet? Hvorfor?

Kopier følgende skriftstedhenvisninger på tavlen: Matteus 8:1–4; Matteus 8:5–13; Matteus 8:14–15; Matteus 8:23–27; Matteus 8:28–32; Matteus 9:1–8; Matteus 9:18–19, 23–26; Matteus 9:20–22; Matteus 9:27–31 og Matteus 9:32–33. Gi en av skriftstedhenvisningene til hver elev. (Hvis du har en liten klasse, kan noen elever måtte lese mer enn ett skriftsted.)

Be elevene lese sine tildelte skriftsteder og se etter mirakler Jesus utførte. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du be dem fortelle kort om hva de har lært. (Merk: Elevene skal studere disse miraklene mer inngående i Markus 1–5.)

Be en elev lese Matteus 8:16-17 høyt. Be klassen følge med, og se etter en profeti Jesus Kristus oppfylte da han utførte disse miraklene. Be elevene rapportere det de kommer frem til.

  • Hvilken sannhet om Jesus Kristus kan vi lære av beretningene om disse miraklene? (Elevene kan bruke andre ord, men sørg for at de finner følgende sannhet: Jesus kan helbrede våre skrøpeligheter og sykdommer. Du må kanskje forklare at en skrøpelighet er en sykdom eller svakhet.)

  • Hvordan kan Frelseren helbrede oss eller styrke våre svakheter hvis han ikke vandrer blant oss i dag? (Ved sin forsoning. Se Alma 7:11-13.)

Matteus 9:35-10:8

Jesus kaller tolv apostler

Vis et eller flere bilder av Kirkens apostler i dag, heriblant Det første presidentskap. (Slike bilder finnes på LDS.org [se Meet Today’s Prophets and Apostles], og i konferansenumrene av Ensign eller Liahona.)

  • Hva gjør disse personene unike blant alle mennesker på jorden i dag?

Be elevene lete etter sannheter mens de studerer Matteus 9-10 om apostlers oppgaver og de velsignelser de kan bringe inn i vårt liv.

Be en elev lese Matteus 9:35 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Jesus gjorde i tillegg til å helbrede andre.

  • Hva gjorde Jesus under sin tjenestegjerning, i tillegg til å helbrede andre?

Forklar at da Jesus forkynte evangeliet og utførte mirakler over hele Judea, økte antallet mennesker som fulgte og søkte ham.

Be en elev lese Matteus 9:36-38 høyt. Be klassen følge med, og se etter hvem Frelseren sa han trengte for å hjelpe ham å betjene alle dem som fulgte ham.

  • Hva sier vers 37-38 om hvem Jesus sa han trengte for å hjelpe ham å ta vare på dem som fulgte ham?

Be en elev lese Matteus 10:1-4 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Jesus gjorde for å dekke menneskenes behov.

  • Hva gjorde Jesus for å hjelpe folkemengdene som fulgte ham?

  • Hvilken læresetning kan vi lære av disse versene om én måte Jesus Kristus betjener jordens innbyggere på? (Elevene kan bruke andre ord, men sørg for at de finner følgende sannhet: Jesus Kristus kaller apostler og overdrar sin myndighet til dem. Du kan gjerne foreslå at elevene skriver denne læresetningen ved siden av Matteus 10:1-4.)

Be en elev lese Matteus 10:5-8 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Jesus Kristus befalte sine apostler å gjøre.

  • Hva befalte Jesus sine apostler å gjøre?

Forklar at ordet apostel kommer av et gresk ord som betyr “en som er utsendt”. Først ble apostlene bare sendt ut blant Israels hus. Senere befalte den oppstandne Frelseren at evangeliet også skulle forkynnes blant hedningene, eller de som ikke er av Israels hus.

  • Hvilke likheter er det mellom de gjerninger Jesus gjorde, og de gjerninger han befalte sine apostler å gjøre?

  • Hvilken sannhet kan vi lære av disse versene om hva Jesus Kristus kaller apostler til å gjøre? (Elevene bør finne en sannhet som ligner den følgende: Herren kaller apostler til å forkynne sitt evangelium og gjøre sine gjerninger. Vurder å skrive denne sannheten på tavlen.)

Se en gang til på bildene av de nåværende apostlene. Be elevene gi eksempler på hvordan de nåværende apostlene forkynner og betjener slik Jesus Kristus ville gjort om han var her.

For å hjelpe elevene å føle betydningen av sannheten de fant frem til ovenfor, kan du lese eller vise en del av en nyere tale av en apostel i vår tid som er relevant for ungdom. Når du har lest uttalelsen eller vist videoklippet, kan du spørre:

  • Hvordan kan det å forstå at apostler er kalt av Jesus Kristus til å gjøre hans arbeid, påvirke hvordan vi reagerer på det de underviser og råder oss til å gjøre?

  • På hvilke måter har vår tids apostlers tjenestegjerning og budskap påvirket ditt liv?

Be elevene trofast søke muligheter til å lytte til, studere og anvende ordene fra Herrens utvalgte apostler.

Matteus 10:9-42

Jesus underviser de tolv apostlene før de drar ut for å forkynne og betjene

Sammenfatt Matteus 10:9-16 ved å forklare at Herren befalte apostlene å stole på at vår himmelske Fader ville sørge deres behov når de reiste rundt for å forkynne evangeliet. Frelseren underviste dem også å velsigne dem som tok imot og innlosjerte dem.

Be elevene tenke på en gang da en som ikke delte deres tro, stilte dem et vanskelig spørsmål om evangeliet eller spurte dem om noe kontroversielt angående Kirken.

  • Hvor sikker var du på hva du skulle si i den situasjonen? Hvorfor?

Be elevene se etter et prinsipp i Jesu undervisning til sine apostler i resten av Matteus 10, som kan hjelpe oss når vi trenger å forklare evangeliet eller bære vårt vitnesbyrd.

Be noen elever etter tur lese høyt fra Matteus 10:16-20. Be klassen følge med, og legge merke til hva slags utfordringer Jesus sa at apostlene ville møte når de reiste og forkynte.

  • Hvilke utfordringer sa Jesus at apostlene ville møte når de dro ut for å forkynne evangeliet?

  • Hva sier vers 19-20 om hvordan apostlene skulle vite hva de skulle si i disse vanskelige situasjonene? (Du må kanskje forklare at “vær da ikke bekymret for” betyr at de ikke skulle være altfor opptatt av [se vers 19, fotnote a].)

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av disse versene om å snakke med andre når vi er i Herrens tjeneste? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men de skulle finne følgende prinsipp: Når vi er i tjeneste for Herren, vil han inspirere oss med hva vi skal si når det trengs.)

  • Når har du følt Herren inspirere deg til å vite hva du skulle si til en annen person? (Det kan være lurt å gi elevene tid til å tenke før du ber dem om å svare på dette spørsmålet.)

Gi et sammendrag av Matteus 10:21-42 ved å forklare at Jesus Kristus fortsatte å gi sine apostler instruksjoner, advarsler og trøst med hensyn til utfordringene de ville møte. For å hjelpe elevene å studere Frelserens ord i Matteus 10:37-39, kan du dele dem inn i par eller små grupper, og gi hvert par eller hver gruppe en kopi av det tilhørende utdelingsarket. Be elevene følge instruksjonene på utdelingsarket ved å studere de tildelte versene sammen og snakke sammen om svarene på spørsmålene.

Bilde
utdelingsark, Matteus 10:37-39

Matteus 10:37-39

Det nye testamente, håndbok for Seminar lærere – Leksjon 13

Gå sammen to og to eller i små grupper, og studer de tildelte versene og snakk sammen om svarene på spørsmålene.

Les Matteus 10:37-38 for å finne ofrene Frelseren sa at vi må være villige til å gjøre som hans disipler. Ordene “er meg ikke verd” i disse versene betyr at man ikke er en verdig representant for Herren og ikke fortjener hans velsignelser.

  • Hvorfor tror du det er nødvendig at Jesu Kristi disipler elsker ham mer enn alle andre – til og med sine egne familiemedlemmer?

Bilde
kors

Korset som er nevnt i vers 38, henspiller på det fysiske korset Jesus Kristus bar og ble løftet opp på for å oppfylle sin Faders vilje. Billedlig talt oppfordret Jesus Kristus sine tilhengere til på samme vis å “ta sitt kors opp og følge [ham]” (Matteus 16:24).

Les Joseph Smiths oversettelse, Matteus 16:26 (i Veiledning til Skriftene), og se etter hva det betyr for oss å ta opp vårt kors og følge Jesus Kristus.

Les Matteus 10:39, og se etter prinsipper Jesus Kristus underviste om offer. Joseph Smiths oversettelse klargjør begynnelsen av dette verset med ordene: “Den som vil redde sitt liv …” (se vers 39, fotnote a). I denne sammenheng betyr ordene “redde sitt liv” å leve egoistisk fremfor å ønske å tjene Gud og hans barn.

  • På hvilke måter tror du mennesker som fokuserer på sin egen vilje og sine egoistiske ønsker, etter hvert vil “miste” sitt liv?

Basert på det du har lest, kan du fullføre følgende prinsipp:

Hvis vi ønsker å redde vårt liv, da .

Vurder å markere i vers 39 løftet som Frelseren ga dem som mister sitt liv for hans skyld. Å miste livet for hans skyld er mer enn å være villig til å dø for ham. Det betyr å være villig til å gi av oss selv hver dag for å tjene ham og menneskene rundt oss.

  • Hva tror du det betyr at vi vil finne vårt liv når vi mister det for hans skyld?

Basert på det du har lest, kan du fullføre følgende prinsipp:

Hvis vi mister vårt liv for Jesu Kristi skyld, da .

Les følgende uttalelse av president Thomas S. Monson, og drøft så svarene på spørsmålene som følger.

Bilde
President Thomas S. Monson

“Jeg tror Frelseren forteller oss at med mindre vi glemmer oss selv i tjeneste for andre, er det liten mening med vårt eget liv. De som lever bare for seg selv, vil til slutt skrumpe inn og, billedlig talt, miste sitt liv, mens de som glemmer seg selv i tjeneste for andre, vokser og blomstrer – og dermed redder sitt liv” (“Hva har jeg gjort for noen i dag?” Ensign eller Liahona, nov. 2009, 85).

  • Hvem kjenner du som har valgt å miste sitt liv for Jesu Kristi skyld? Hvilken virkning har denne beslutningen hatt på vedkommende?

Når elevene har fullført utdelingsarket, kan du be noen av dem om å gi et sammendrag for klassen av det de har lært.

Du kan gjerne bære ditt vitnesbyrd om prinsippet elevene fant med hensyn til å miste vårt liv for Jesu Kristi skyld. Be elevene skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken noe de kan gjøre i dag eller i nær fremtid for å miste livet i tjeneste for Jesus Kristus og andre. Be dem sette seg et mål og gjøre noe for å nå det.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Matteus 10:35-37. “Den som elsker far eller mor mer enn meg”

Da president Ezra Taft Benson kommenterte Matteus 10:35-37, sa han at et av de vanskeligste valgene en person kan ta, er å velge mellom Gud og et familiemedlem:

“En av de vanskeligste prøvene av alle er når du må velge mellom å behage Gud eller å behage noen du elsker eller respekterer – ikke minst et familiemedlem.

Nephi sto overfor denne prøven og håndterte det godt da hans gode far midlertidig knurret mot Herren (se 1 Nephi 16:18-25). Job beholdt sin integritet overfor Herren selv om hans hustru ba ham forbanne Gud og dø (se Job 2:9-10).

Skriftstedet lyder: ‘Du skal hedre din far og din mor’ (2 Mosebok 20:12; se også Mosiah 13:20). Noen ganger må man velge å hedre vår himmelske Fader fremfor en jordisk far” (“Det store bud – elsk Herren,” Lys over Norge, juli 1988, 3).