Bibliotek
Leksjon 3: Elevens oppgave


Leksjon 3

Elevens oppgave

Innledning

Den hellige ånd, læreren og eleven har alle en viktig oppgave med hensyn til å lære evangeliet. Denne leksjonen kan hjelpe elevene å forstå hver av disse oppgavene, slik at de kan lykkes i sin innsats for å lære. Du må kanskje gjennomgå prinsippene i denne leksjonen regelmessig for å minne elevene på deres ansvar for å lære evangeliet.

Undervisningsforslag

Den hellige ånds, lærerens og elevens oppgave med hensyn til å lære evangeliet

Be en elev lese høyt følgende situasjon:

En ung kvinne blir inspirert og oppbygget når hun deltar i Seminar. Hun føler Den hellige ånds innflytelse der, og er takknemlig for det hun lærer. En annen ung kvinne er i samme Seminar-klasse. Hun synes imidlertid ofte det er kjedelig, og føler at hun ikke får noe særlig ut av leksjonene.

  • Hva er noen mulige grunner til at disse to unge kvinnene har så forskjellige opplevelser selv om de går i samme Seminar-klasse? (Noen mulige svar kan være: Den første unge kvinnen deltar kanskje mer aktivt i leksjonen. Den første unge kvinnen har kanskje hatt flere åndelige læringsopplevelser som hennes nåværende læring kan bygge på, og den andre unge kvinnen er kanskje distrahert av andre ting.)

Be elevene se etter læresetninger og prinsipper i dagens leksjon som kan hjelpe dem å gjøre sin del i Seminar, og styrke sitt vitnesbyrd om Jesu Kristi evangelium.

Forklar at tre personer har viktige funksjoner med hensyn til læring av evangeliet i en ramme som Seminar: Den hellige ånd, læreren og eleven.

Be en elev lese Johannes 14:26 høyt, og en annen elev lese Johannes 16:13 høyt. Be klassen følge med, og se etter noen av Den hellige ånds oppgaver.

  • Hvilke sannheter kan disse versene lære oss om Den hellige ånds oppgaver? (Elevene kan gi forskjellige svar, men sørg for at de finner følgende læresetning: Den hellige ånd lærer oss sannhet.)

  • Hvordan kan vi vite når Den hellige ånd lærer oss sannhet? (Du kan gjerne be elevene lese Lære og pakter 8:2-3.)

Be en elev lese Lære og pakter 50:13-14 høyt. Be klassen følge med, og se etter hvilke oppgaver en lærer i evangeliet har. Før eleven leser, kan du forklare at disse versene ble gitt til tidlige medlemmer av Kirken som hadde blitt ordinert til å undervise i evangeliet.

  • Hvilke oppgaver har en lærer i evangeliet? (Se også L&p 42:14.)

Be en elev lese 2 Nephi 33:1 høyt. Be klassen følge med for å finne ut hva Den hellige ånd gjør for oss når sannheten blir undervist ved hans kraft.

  • Hva sier dette verset om hva Den hellige ånd gjør for oss?

For å hjelpe elevene å forstå hvordan de kan innby Den hellige ånd til å bringe sannheten inn i deres hjerte, kan du be en elev lese Lære og pakter 88:118 høyt. Be klassen følge med, og merke seg hvordan vi skulle søke lærdom.

  • Hvordan skulle vi søke lærdom? (Ved studium og ved tro.)

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum. Be klassen lytte etter hva vi åpner for kan skje når vi prøver å lære ved tro:

Bilde
Eldste David A. Bednar

“En lærer kan forklare, vise, overtale og bære vitnesbyrd, og gjøre det med stor åndelig kraft og effektivitet. Men innholdet i et budskap og Den hellige ånds vitnesbyrd kan likevel bare trenge inn i hjertet hvis mottakeren legger til rette for det. Lærdom ved tro åpner veien inn i hjertet” (“Søk lærdom ved tro”, Liahona, sep. 2007,16).

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av denne uttalelsen om hva som kan skje hvis vi prøver å lære ved tro? (Hjelp elevene å finne følgende prinsipp: Hvis vi prøver å lære ved tro, inviterer vi Den hellige ånd inn i vårt hjerte til å undervise og vitne om sannheten. Vurder å skrive denne sannheten på tavlen.)

Påpek at tro er mer enn passiv overbevisning. Vi uttrykker vår tro ved handling.

  • Hva tror du det betyr å lære ved tro?

For å illustrere hva det betyr å lære ved tro, kan du be om en frivillig som aldri har spilt fotball. (Du kan tilpasse denne aktiviteten ved å be om en frivillig som aldri har spilt basketball, spilt et musikkinstrument, sjonglert, knyttet et slips osv.) Informer den frivillige om at du ønsker å lære ham eller henne å spille fotball godt nok til å spille på et fotballag. Spør den frivillige om han eller hun har tro på din evne til å undervise og på sin evne til å lære. Forklar så og vis hvordan man å dribler en fotball, men ikke la den frivillige prøve. Forklar hvordan man sentrer en fotball. Vis deretter ved å sentre ballen til den frivillige, men hent ballen istedenfor å la den frivillige prøve å sentre den tilbake til deg. Gjør det samme med et innkast. Spør deretter den frivillige:

  • Hvor forberedt føler du deg til å prøvespille for et fotballag? Hvorfor?

  • Selv om det å lære om og se andre spille fotball kan hjelpe, hva må du gjøre hvis du ønsker å utvikle de nødvendige ferdighetene for å lykkes i fotball?

  • Hvordan kan dette sammenlignes med lærdom ved tro? (Det er ikke nok å bare tro og stole på at Ånden kan undervise oss. For å få kunnskap om Guds sannheter, må vi også gjøre en innsats for å lære og anvende det vi lærer.)

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Bednar. Be klassen lytte etter hva han underviser om å lære ved tro (du kan vurdere å lage kopier av denne uttalelsen til elevene, og oppfordre dem til å markere det de finner):

Bilde
Eldste David A. Bednar

“En elev som utøver sin handlefrihet ved å handle ifølge korrekte prinsipper, åpner sitt hjerte for Den hellige ånd og innbyr Hans undervisning og bekreftende vitnesbyrd. Læring ved tro krever åndelig, mental og fysisk anstrengelse og ikke bare passiv mottakelse. Det er ved våre oppriktige, konsekvente og trosinspirerte handlinger vi viser vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus vår villighet til å lære og motta instruksjoner fra Den hellige ånd…

Læring ved tro kan ikke overføres fra en lærer til en elev gjennom en forelesning, en demonstrasjon eller et eksperiment. I stedet må en elev utøve tro og handle for å kunne tilegne seg kunnskapen selv” (“Søk lærdom ved tro”, 16).

  • Hva er noen åndelige, psykiske eller fysiske anstrengelser vi kan gjøre for å invitere Ånden til å undervise og vitne for oss om sannheten?

Merk: Dette kan være et passende tidspunkt å lese Lære og pakter 88:122 og snakke om betydningen av orden og respekt i klassen.

  • Hva er noen holdninger eller handlinger som kan hindre Ånden i å lære oss sannheten i en Seminar-klasse?

  • Hvordan kan Seminar-opplevelsen til en elev som forsøker å lære ved tro, være annerledes enn opplevelsen til en som ikke gjør det?

Be elevene slå opp Matteus 4. Forklar at i apostelen Peters erfaring kan vi se et eksempel på hvordan det å søke lærdom ved tro inviterer Den hellige ånd inn i vårt hjerte til å undervise og vitne om sannheten. Be en elev lese Matteus 4:18-20 høyt. Be klassen følge med, og se etter Frelserens oppfordring til Peter og Andreas.

  • Hva oppfordret Frelseren Peter og Andreas til å gjøre?

  • Hvordan var deres reaksjon et eksempel på å søke lærdom ved tro?

Påpek at Peters valg om å følge Jesus Kristus, gjorde det mulig for ham å være sammen med Frelseren gjennom hele hans jordiske virke. Ved å følge Frelserens oppfordring om å følge ham, fikk Peter privilegiet å høre Frelseren undervise regelmessig og oppleve mange mirakler. På Frelserens oppfordring gikk til og med Peter selv på vannet (se Matteus 14:28–29).

Forklar for elevene at Jesus en gang stilte disiplene et spørsmål. Be en elev lese Matteus 16:13-14 høyt. Be klassen følge med for å finne ut hva Frelseren spurte om.

  • Hva spurte Frelseren sine disipler om?

  • Hvordan svarte de?

Be en elev lese Matteus 16:15-17 høyt. Be klassen følge med for å finne ut hvordan Peter svarte på Frelserens neste spørsmål.

  • Hva var Peters svar på Frelserens spørsmål?

  • Hva forklarte Frelseren om hvordan Peter mottok sin kunnskap?

  • Hvordan er Peters erfaring en illustrasjon av sannhetene vi har nevnt i denne leksjonen?

Be elevene svare på følgende spørsmål i notatboken eller skriftstudiedagboken (du kan gjerne skrive disse spørsmålene på tavlen):

  • Når har du prøvd å lære ved tro? Hvordan utførte Den hellige ånd sin funksjon med hensyn til læring av evangeliet da du gjorde dette? (Du kan gjerne be elevene reflektere over tidligere læringsopplevelser de har hatt da de forsøkte å lære mer om Jesus Kristus.)

Hvis elevene er komfortable med å dele, kan du be noen av dem beskrive opplevelsene de skrev om. Du kan også fortelle om en erfaring i tillegg til å bære vitnesbyrd om sannhetene dere har snakket om.

Be elevene tenke på en eller to ting de vil gjøre for å lære ved tro og invitere Den hellige ånd inn i sitt hjerte for å undervise og vitne om sannheten. Be elevene skrive ned hva de vil gjøre.

Avslutt med følgende uttalelse av president Thomas S. Monson:

Bilde
President Thomas S. Monson

Ungdommer, jeg ber dere delta i Seminar. Studer Skriftene daglig. Følg nøye med på det lærerne sier. Anvend ved hjelp av bønn det dere lærer” (“Participate in Seminary”, 12. aug. 2011, seminary.lds.org).

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Ærbødighet innbyr åpenbaring

Ærbødige holdninger og adferd kan være en del av det å lære ved tro, og kan innby Ånden til å undervise og vitne om sannheten. President Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum sa følgende om forholdet mellom ærbødighet og åpenbaring:

“I de senere år har vi registrert ulike typer av ærbødighet og uærbødighet i Kirken. Selv om mange fortjener ros, er vi iferd med å gli ut, og det er all grunn til å være meget bekymret.

Verden omkring oss blir stadig mer støyende…

Denne tendensen til stadig mer støy, mer spenning, mer strid, mindre tilbakeholdenhet, mindre verdighet og mindre formalitet, er ikke tilfeldig eller uskyldig, og heller ikke ufarlig.

Den første ordre et befal gir når en militær invasjon forestår, er å blokkere de kommunikasjonslinjer som benyttes av dem han akter å beseire.

Uærbødighet tjener Satans formål ved å svekke åpenbaringens fine kanaler som leder inn til både sinn og ånd…

Ledere skulle undervise om at ærbødighet innbyr til åpenbaring” (“Ærbødighet innbyr til åpenbaring”, Lys over Norge, jan. 1992, 24).

Søster Margaret S. Lifferth i Primærs øverste presidentskap underviste om ærbødighet på Kirkens møter, og dette er også relevant for en Seminar-klasse:

“Bare når vi har en ærbødig holdning, kan Ånden bekrefte evangeliets sannheter gjennom Guds ord, musikk, vitnesbyrd og bønn…

Å skrive eller sende e-post under et møte er ikke bare uærbødig, det er distraherende og signaliserer mangel på respekt for personene rundt oss. Vi er eksempler på ærbødighet ved å delta på møtet, lytte til talerne og synge Sions salmer sammen” (“Respekt og ærbødighet”, Ensign eller Liahona, mai 2009, 11).

En profets oppfordring til å delta i Seminar

President Thomas S. Monson ga følgende budskap om å delta i Seminar:

“Seminar har vært til velsignelse for hundretusener av siste-dagers-hellig ungdom. Jeg husker da jeg selv gikk i Seminar. Min Seminar-undervisning foregikk tidlig om morgenen i et lite hus over gaten fra skolen min. Jeg tenkte at hvis læreren klarer å stå opp så tidlig, så klarer jeg det også.

Seminar vil hjelpe dere å forstå og sette deres lit til Jesu Kristi læresetninger og forsoning. Dere vil føle Herrens ånd mens dere lærer å bli glad i Skriftene. Dere vil forberede dere til templet og til misjonærtjeneste.

Ungdommer, jeg ber dere delta i Seminar. Studer Skriftene daglig. Følg nøye med på det lærerne sier. Anvend ved hjelp av bønn det dere lærer” (“Participate in Seminary”, 12. aug. 2011, seminary.lds.org).

Delta i klassen

Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum sa følgende om å delta i læring av evangeliet:

“[Elevenes] beslutning om å delta er en øvelse i handlefrihet som tillater Den hellige ånd å formidle et personlig budskap tilpasset deres individuelle behov. Å skape en atmosfære hvor alle kan delta, øker sannsynligheten for at Ånden vil formidle viktigere lærdommer enn [læreren] kan formidle.

Denne deltagelsen vil bidra til å bringe Åndens veiledning inn i elevenes hverdag. Når du oppmuntrer elevene til å rekke opp hånden for å svare på et spørsmål, gir de signal til Den hellige ånd om at de er villige til å lære, selv om de kanskje ikke er klar over det selv. Denne bruken av handlefriheten vil gjøre Ånden i stand til å motivere dem og gi dem sterkere veiledning i den tiden dere er sammen. Deltagelse gjør den enkelte i stand til å oppleve å bli ledet av Ånden. De lærer å gjenkjenne og føle hva åndelig veiledning er” (“To Learn and Teach More Effectively” [andakt ved Brigham Young Universitys utdanningsuke, 21. aug. 2007], 4–5, speeches.byu.edu).

Flere måter å hjelpe elevene å utføre sin oppgave med hensyn til læring av evangeliet på

For å lære å hjelpe elevene utføre sin oppgave med hensyn til læring av evangeliet, kan du se følgende emner i Læring og undervisning i evangeliet: En håndbok for lærere og ledere i religionsseminarer og -institutter [2012]:

  • “Vi hjelper elevene å oppfylle sin rolle i læringsprosessen og forberede seg til å undervise andre i evangeliet” (avsnitt 1.3.3, side 6–7).

  • “Forvent at elevene utfører sin funksjon som elev” (avsnitt 2.2.2, side 15).

  • “Drøft prinsipper for åndelig læring” (avsnitt 2.2.3, side 17).

  • “Fokuser på å hjelpe elevene å utføre sin funksjon” (avsnitt 4.3.4, side 57).