Bibliotek
Leksjon 74: Johannes 14


Leksjon 74

Johannes 14

Innledning

Etter påskemåltidet underviste Jesus apostlene om hvordan de kunne komme tilbake til vår himmelske Fader og hvordan de kunne vise sin kjærlighet til Frelseren. Jesus lovet så apostlene at han ville sende dem en annen talsmann.

Undervisningsforslag

Johannes 14:1-14

Frelseren lærer sine apostler hvordan de kan komme tilbake til vår himmelske Fader

Vis om mulig et kart over byen din, og be elevene finne sin nåværende posisjon på det. Finn et annet sted på kartet som elevene er kjent med. Be dem skrive på et ark hvordan de kan komme fra sin nåværende posisjon til det stedet. Be en eller to elever fortelle hva de skrev.

Skriv det celestiale rike på tavlen. Be elevene overveie hvilke “veibeskrivelser” de ville gi til noen som ønsker å vite hvordan man kommer til det celestiale rike.

Be elevene se etter en sannhet mens de studerer Johannes 14, som kan hjelpe dem å vite hvordan de skal vende tilbake til vår himmelske Fader og komme inn i det celestiale rike.

For å hjelpe elevene å forstå sammenhengen i Johannes 14, kan du minne dem på at Frelseren feiret påske sammen med apostlene i et rom ovenpå i Jerusalem. Etter påskemåltidet fortalte Jesus sine disipler at han snart skulle forlate dem (se Johannes 13:33).

Be noen elever bytte på å lese høyt fra Johannes 14:1-5. Be klassen følge med, og legge merke til hva Jesus sa til apostlene for å trøste dem.

  • Hva sa Jesus til apostlene for å trøste dem?

  • Hva tror du setningen “i min Fars hus er det mange rom” i vers 2 betyr?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av profeten Joseph Smith:

Bilde
Profeten Joseph Smith

“[Uttalelsen] ‘I min Fars hus er det mange rom’ … burde lyde ‘I min Faders rike er mange riker’, slik at dere kan bli Guds arvinger og mine medarvinger … Det finnes boliger for dem som adlyder en celestial lov, og det finnes andre boliger for dem som kommer til kort når det gjelder loven – ethvert menneske i sin egen orden” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 219).

Du kan gjerne foreslå at elevene skriver ordene rike og riker i Skriftene over ordene hus og rom i Johannes 14:2.

  • Hvilke læresetninger i Johannes 14:1-4 kan ha vært en trøst for apostlene?

  • Hva sier vers 5 om hvordan Tomas reagerte på Frelserens lære om at hans apostler visste veien til vår himmelske Faders rike?

Be en elev lese Johannes 14:6 høyt, og be klassen se etter Jesu svar på Tomas’ spørsmål.

  • Hvordan svarte Jesus på Tomas’ spørsmål?

Tegn en vei på tavlen. I den ene enden av veien skriver du Oss, og i den andre enden skriver du Vår himmelske Faders rike. Skriv Veien under veien, og forklar at dette er veien som går fra ett sted til et annet.

  • Hvordan er Frelseren Veien? (Elevene kan svare at Frelseren viser oss hvordan vi skal leve for å bli lik Gud, og hvordan vi kan være verdige til å være i vår himmelske Faders nærhet.)

Skriv Sannheten og Livet på tavlen under “Veien”.

  • På hvilke måter er Jesus Kristus Sannheten? (Han er kilden til all sannhet, og etterlevde all sannhet fullkomment.)

  • På hvilke måter er Jesus Livet? (Han gjør det mulig for oss å overvinne den fysiske død og gjenoppstå med en udødelig fysisk kropp, og å overvinne åndelig død for å oppnå evig liv. Han er “lyset som er i alt, som gir alle ting liv” [L&p 88:13].)

Under tegningen av veien på tavlen skriver du Jesus Kristus er ved siden av “Veien”.

  • Basert på det vi har drøftet, hvordan vil du sammenfatte betydningen av Frelserens uttalelse at “ingen kommer til Faderen uten ved meg”? (Johannes 14:6). (Elevene kan bruke andre ord, men bør nevne en sannhet som ligner på denne: Bare ved Jesu Kristi forsoning og ved å følge hans vei kan vi komme inn i vår himmelske Faders rike.)

  • Hva vil skje hvis vi prøver å følge en vei som ikke er Frelserens vei?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Lawrence E. Corbridge i De sytti. Be klassen lytte etter hva som vil skje hvis vi prøver å følge en vei som ikke er Frelserens vei.

Bilde
Eldste Lawrence E. Corbridge

“Det finnes bare én vei til lykke og tilfredsstillelse. Han er Veien. Enhver annen vei, uansett hvilken vei det er, er dårskap

Vi kan enten følge Herren og bli begavet med hans kraft og motta fred, lys, styrke, kunnskap, frimodighet, kjærlighet og glede, eller vi kan gå en annen vei, en hvilken som helst annen vei, og gå den alene, uten hans støtte, uten hans kraft, uten veiledning, i mørke, i forvirring, tvil, sorg og fortvilelse. Jeg spør: Hvilken vei er lettest?

“Det finnes bare én vei til lykke og tilfredsstillelse. Jesus Kristus er Veien” (“Veien,” Ensign eller Liahona, nov. 2008, 34, 36).

  • Hva sier eldste Corbridge vil skje hvis vi ikke følger Frelserens vei?

  • Hva vil skje hvis vi følger Frelserens vei?

Be elevene tenke på opplevelser de har hatt der de ble velsignet ved å følge Frelserens vei. Be noen av dem fortelle om sine erfaringer.

Gi et sammendrag av Johannes 14:7-14 ved å forklare at Frelseren underviste apostlene om at en av hans hensikter med å komme til jorden var å vise ved ord og gjerninger vår himmelske Faders sanne natur. Han har lovet også apostlene at de ville få evnen til å gjøre store gjerninger.

Johannes 14:15-31

Jesus lærer sine apostler hvordan de kan vise sin kjærlighet til ham

Be elevene tenke på en de er glad i.

  • Hvordan viser du din kjærlighet til vedkommende?

Be en elev lese Johannes 14:15 høyt, og be klassen se etter hva Jesus ba sine apostler om å gjøre for å vise sin kjærlighet til ham.

  • Basert på det Jesus lærte sine apostler, hva kan vi gjøre for å vise vår kjærlighet til Jesus Kristus? (Elevene bør nevne følgende sannhet: Vi viser vår kjærlighet til Jesus Kristus ved å holde hans bud.)

Ta med til klassen noen papirlapper med bud påskrevet (for eksempel å adlyde Visdomsordet, betale tiende og å holde sabbatsdagen hellig). Be noen elever komme frem foran klassen. Be hver av dem om å ta en papirlapp, lese budet høyt og forklare hvordan det å holde dette budet gjør oss i stand til å vise vår kjærlighet til Jesus Kristus. Etterpå ber du dem gå tilbake til plassene sine.

Be elevene tenke over hvor godt de viser sin kjærlighet til Frelseren ved å holde hans bud. Oppfordre dem til å sette seg som mål å vise sin kjærlighet til Frelseren ved å bli flinkere til å holde ett eller flere bud som kan være vanskelig for dem.

Be en elev lese Johannes 14:16-17, 26 høyt. Be klassen følge med, og se etter Frelserens løfte til apostlene.

  • Hva lovet Frelseren apostlene?

Forklar at “en annen talsmann” i vers 16 sikter til Den hellige ånd. Fordi Frelseren hadde vært en talsmann for sine apostler under sitt jordiske virke, kalte han Den hellige ånd en annen talsmann.

  • Hva sier Johannes 14:16–17, 26 om hva Den hellige ånd kan gjøre for oss? (Elevene bør kunne uttrykke følgende sannhet med egne ord: Den hellige ånd kan trøste oss, lære oss alle ting og minne oss om alle ting.)

Be elevene skrive sine svar på følgende spørsmål i notatboken eller skriftstudiedagboken:

  • Når har du følt Den hellige ånd trøste deg? Når har du følt ham undervise deg? Når har han hjulpet deg å huske ting?

Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du be noen frivillige fortelle hva de skrev.

Be noen elever bytte på å lese høyt fra Johannes 14:18-23.

  • Hva sier vers 21 og 23 om hvordan vi vil bli velsignet hvis vi holder budene? (Elevene kan bruke andre ord, men bør finne et prinsipp omtrent som dette: Hvis vi holder budene, vil vår himmelske Fader og Jesus Kristus være med oss.)

  • Hva tror du det betyr at vår himmelske Fader og Jesus Kristus vil være med oss? (Dette henviser til at vår himmelske Fader og Jesus Kristus personlig viser seg [se L&p 130:3].)

Forklar at profeten Joseph Smith sa at Den hellige ånd omtales som den første talsmann, men at Jesus Kristus er den annen talsmann. For å motta ham som Den annen talsmann, må vi først utvikle tro på ham, omvende oss, bli døpt, motta Den hellige ånd og gjøre vårt beste for å være rettferdige og tjene Gud. Hvis vi gjør dette, vil til slutt “Jesus Kristus selv betjene [oss], eller vise seg for [oss] fra tid til annen… og himmelens syner vil bli åpnet for [oss], og Herren vil undervise [oss] ansikt til ansikt” (i History of the Church, 3:380–81). Dette løftet vil bli oppfylt i henhold til Herrens vilje og valg av tidspunkt (se L&p 88:68).

Be elevene lese Johannes 14:27 hver for seg, og legge merke til Frelserens budskap til apostlene.

  • Hvordan henger Frelserens budskap i vers 27 sammen med prinsippene vi har funnet i denne leksjonen?

  • Hva er forskjellen på den fred Frelseren tilbyr og den fred verden tilbyr?

Sammenfatt Johannes 14:28-30 og Joseph Smiths oversettelse, Johannes 14:30 (i Veiledning til Skriftene) ved å forklare at Jesus sa at apostlene burde glede seg fordi han var i ferd med å forlate dem for å vende tilbake til vår himmelske Fader. Han sa også at Satan ikke hadde noen makt over ham fordi han hadde overvunnet verden. Jesus fortalte apostlene at Satan fortsatt kunne påvirke dem fordi de ennå ikke hadde fullført sitt arbeid på jorden.

Be elevene lese Johannes 14:31 hver for seg, og legge merke til hva Frelseren ville at verden skulle vite.

  • Hva ønsket Frelseren at verden skulle vite?

  • Hvordan viste Frelseren sin kjærlighet til vår himmelske Fader?

Som avslutning kan du be elevene vitne om hvordan prinsippene i denne leksjonen kan hjelpe dem når de prøver å vende tilbake til Guds nærhet i det celestiale rike.

Bilde
Kjenn Skriftene-ikon
Kjenn Skriftene – Johannes 14:6

For å hjelpe elevene å lære utenat Johannes 14:6, kan du vurdere å bruke ett av forslagene i tillegget i denne håndboken.

Bilde
Kjenn Skriftene-ikon
Kjenn Skriftene – Johannes 14:15

For å hjelpe elevene lære utenat Johannes 14:15, kan du be dem skrive dette verset på en papirlapp. Be dem gjenta verset til de kan det utenat. Be dem ha denne lappen på et sted hvor den vil minne dem på å vise sin kjærlighet til Herren ved å holde hans bud.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Johannes 14:6. “Jeg er veien og sannheten og livet”

Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum forklarte betydningen av Johannes 14:6 og hvordan Jesus Kristus er “veien og sannheten og livet”:

“Han er Veien fordi det er i og gjennom ham at frelse kommer. ‘Ingen kommer til Faderen uten ved meg,’ sa han. (Johannes 14:6.) Han er Sannheten fordi han er legemliggjørelsen og personifiseringen av denne hellige egenskapen. (Alma 5:48.) Og han er Livet fordi livets lys utstråler fra ham. Uten ham og hans makt ville det ikke være noen eksistens. Om han skulle trekke tilbake livets lys, ville døden få en umiddelbar seier, og uten ham ville det ikke være hverken udødelig liv eller evig liv, som er liv i uendelig herlighet” (Mormon Doctrine, 2. utg. [1966], 832).

Johannes 14:9-12. “Den som har sett meg, har sett Faderen”

President Joseph F. Smith forklarte betydningen av Frelserens uttalelse “Den som har sett meg, har sett Faderen”:

“Jesus Kristus, Guds Sønn, er ‘avbildet’ av sin Faders person (Hebreerne 1:3). Han gikk rundt på jorden som et menneske, et fullkomment menneske, og sa som svar på et spørsmål han fikk: ‘Den som har sett meg, har sett Faderen’ (Johannes 14:9). Dette alene skulle løse problemet tilfredsstillende for ethvert tenkende, ærbødig sinn. Konklusjonen er uomstøtelig, for hvis Guds Sønn er avbildet (dvs. likhet) av sin Faders person, da har hans Fader skikkelse som et menneske, for det var den skikkelse Guds Sønn hadde, ikke bare i jordelivet, men også før sin fødsel på jorden, og etter oppstandelsen. Det var i denne skikkelse Faderen og Sønnen, som to personer, viste seg for Joseph Smith da han, som gutt på 14 år, mottok sitt første syn” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph F. Smith [1998], 335).

Johannes 14:12. “Han skal gjøre større gjerninger enn disse, for jeg går til min Far”

Det kan være forvirrende å lese at de som tror på Jesus Kristus, vil gjøre større gjerninger enn han gjorde. Lectures on Faith antyder imidlertid at denne uttalelsen kan forstås bedre i sammenheng med Frelserens læresetninger i Johannes 17:20-24:

“Alle disse ord satt sammen gjør så tydelig rede for tilstanden til de herliggjorte hellige som et språk kan – de gjerninger som Jesus hadde gjort, skulle de gjøre, og større gjerninger enn dem han hadde gjort blant dem, skulle de gjøre, og dette fordi han gikk til Faderen. Han sier ikke at de skulle gjøre disse gjerningene i tid, men de skulle gjøre større gjerninger fordi han gikk til Faderen … De større gjerninger som de som trodde på hans navn, skulle gjøre, skulle gjøres i evigheten, hvor han skulle dra og hvor de skulle se hans herlighet” (Lectures on Faith [1985], 77–78).

Johannes 14:16–23, 26; 15:26; 16:7. “Talsmannen” er en tittel på Den hellige ånd og på Jesus Kristus

Profeten Joseph Smith forklarte:

“To talsmenn er omtalt. Den ene er Den hellige ånd, den samme som ble gitt på pinsedagen og som alle hellige mottar etter tro, omvendelse og dåp

Den andre talsmannen som omtales, er et tema av stor interesse, og kanskje bare noen få i denne generasjon forstår det. Når en person har tro på Kristus, omvender seg fra sine synder og blir døpt til forlatelse for sine synder og mottar Den hellige ånd (ved håndspåleggelse) … og deretter fortsetter å ydmyke seg for Gud, hungrer og tørster etter rettferdighet og lever ved hvert Guds ord, da vil Herren snart si til ham: Min sønn, du skal bli opphøyet. Når Herren har prøvet ham grundig, og finner at vedkommende er fast bestemt på å tjene ham for enhver pris, da vil vedkommende oppdage at hans kall og utvelgelse står fast, og da vil han få motta den annen Talsmann som Herren har lovet de hellige, slik det er gjengitt i Johannesevangeliet, i det 14. kapittel, fra 12. til 27. vers” (i History of the Church, 3:380).

Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum forklarte Den hellige ånds oppgave som den første talsmannen:

“Så lenge Jesus har vært sammen med dem, har han vært deres talsmann. Han har talt fred til deres sjel. De som var nedtynget av sorger og lidelser og verdens vanskeligheter, kom til ham og fant hvile for sin sjel. Han trøstet enken og var en far for den farløse. Hans ord løftet troende sjeler til nye høyder av ro og fred. Nå skal han forlate dem, men han vil sende en annen talsmann – Den hellige ånd – som skal bli hos de troende for alltid.

For alle mennesker bortsett fra de få som hørte stemmen hans i jordelivet, er Den hellige ånd den første talsmannen. Dette medlemmet av Guddommen taler fred til de rettferdiges sjeler i alle tider. Den hellige ånd ‘er Guds gave til alle som flittig søker ham, såvel i fordums tid som i den tid da han skulle åpenbare seg for menneskenes barn’ (1 Nephi 10:17), så vel som i kommende tider. Han er sannhetens Ånd – som også Kristus er – men verden kan ikke motta Den hellige ånd fordi Ånden ikke vil dvele i urene tabernakler” (Mortal Messiah, 4 bind [1979–81], 4:74–75).

Johannes 14:26. Den hellige ånd er noe annet enn Kristi lys

President Joseph Fielding Smith forklarte forskjellen på Den hellige ånd og Kristi lys:

“Vi må ikke forveksle Den hellige ånd med den ånd som fyller det uendelige rom og som er tilstede overalt. Denne andre ånd [Kristi lys] er upersonlig, har hverken størrelse eller form, den utgår fra Faderens og Sønnens nærhet og finnes i alle ting. Når vi omtaler Den hellige ånd som en person, skulle vi bruke pronomenet ‘han’, mens vi skulle kalle denne andre ånd for ‘den’, selv om det er riktig å bruke denne formuleringen når vi snakker om Den hellige ånds kraft eller gave

… Som vi lærer av åpenbaring i nyere tid, er Den hellige ånd det tredje medlem av Guddommen og en ånd i persons skikkelse. Disse uttrykkene brukes synonymt: Guds ånd, Herrens ånd, Sannhetens ånd, Den hellige ånd og Talsmannen, og alle disse ordene brukes synonymt for Den hellige ånd. De samme uttrykkene brukes også stort sett i forbindelse med Jesu Kristi ånd, som også kalles for sannhetens lys, Kristi lys, Guds ånd og Herrens ånd, og allikevel er de adskilte og forskjellige ting. Det hersker stor forvirring fordi vi ikke har dette klart for oss” (Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind Bruce R. McConkie, 3 bind. [1954--56], 01:49--59).