Bibliotek
Leksjon 153: Johannes’ åpenbaring 4-5


Leksjon 153

Johannes’ åpenbaring 4-5

Innledning

Apostelen Johannes så herliggjorte vesener som tilba vår himmelske Fader mens han satt på sin trone. Johannes så også en bok som var forseglet med syv segl, og han så Lammet, eller Jesus Kristus, som er verdig til å åpne boken.

Undervisningsforslag

Johannes’ åpenbaring 4

Apostelen Johannes ser herliggjorte vesener som tilber vår himmelske Fader

Overvei å synge “Lover den Herre Gud” (Salmer, nr. 29) som åpningssalme, eller syng en annen salme som priser og ærer Gud.

Be elevene forestille seg at de er i Det celestiale rike. Be flere elever beskrive hvordan de tror det er i Det celestiale rike.

Forklar at som nedtegnet i Johannes’ åpenbaring 4–5, så apostelen Johannes et syn om en del av Det celestiale rike. Spør om en frivillig kan tegne på tavlen. Be flere elever lese høyt etter tur fra Johannes’ åpenbaring 4:1–8, og be klassen følge med og legge merke til hva Johannes så. Be den frivillige om å tegne det Johannes så, mens disse versene leses. De som leser må kanskje ta jevnlige pauser for å gi eleven som tegner tid til å gjøre ferdig hver del av tegningen. (Be den frivillige om å utelate “en [som] satt på tronen” [vers 2], eller vår himmelske Fader, fra tegningen for å vise respekt for Ham. For ytterligere deltagelse, kan du be flere elever om å tegne etter tur.)

Forklar at å være “bortrykket i Ånden” (vers 2) betyr å være omsluttet av Ånden i en tilstand av åpenbaring eller et syn, og forklar at “jaspis”‑stenen i vers 3 kan være en farget sten eller en diamant og at en “sarder-sten” (vers 3) er en dyrebar sten som vanligvis er rød eller rødlig orange.

Forklar at moderne åpenbaring hjelper oss å forstå mer av hva Johannes så. For eksempel ga Herren åpenbaringen som står skrevet i Lære og pakter 77 etter at profeten Joseph Smith ba ham om å tolke noen av symbolene og hendelsene som står skrevet i Johannes’ åpenbaring 1-11.

Del elevene inn i grupper på to eller tre, og gi hver gruppe en kopi av følgende utdelingsark. Be elevene i hver gruppe om å lese kryssreferanse-skriftstedene høyt sammen og skrive ytterligere informasjon de finner om hva Johannes så, på oversikten.

Bilde
utdelingsark, Johannes’ åpenbaring 4

Johannes’ åpenbaring 4

Det nye testamente, håndbok for Seminar lærere – Leksjon 153

Hva Johannes så

Kryssreferanse

Tilleggsopplysninger

Trone (Johannes’ åpenbaring 4:2-3)

Lære og pakter 137:1-4

Tjuefire eldster med kroner (Johannes’ åpenbaring 4:4)

Lære og pakter 77:5

Syv Guds ånder (Johannes’ åpenbaring 4:5)

Joseph Smiths oversettelse, Kirkens engelske bibel, Johannes’ åpenbaring 4:5 (i Johannes’ åpenbaring 4:5, fotnotea)

Glasshav (Johannes’ åpenbaring 4:6)

Lære og pakter 77:1; 130:6-9

Fire livsvesener (Johannes’ åpenbaring 4:6-7)

Lære og pakter 77:2-3

Livsvesenenes mange øyne og seks vinger (Johannes’ åpenbaring 4:8)

Lære og pakter 77:4

Etter tilstrekkelig tid, ber du elevene fortelle om tilleggsinformasjonen de fant. Om nødvendig, bruk følgende svar for å tydeliggjøre eller øke elevenes forståelse: Gud sitter på en trone i Det celestiale rike, de 24 eldstene med kroner er trofaste eldster som tilhørte de syv menigheter, det henvises til syv Guds tjenere, ikke syv ånder, sjøen av glass er jorden i sin herliggjorte celestiale tilstand, de fire livsvesenene er virkelige dyr som representerer klasser (eller arter) av herliggjorte vesener, livsvesenenes øyne representerer stort lys og kunnskap, og livsvesenenes vinger representerer kraften til å bevege seg og handle.

Be noen elever bytte på å lese høyt fra Johannes’ åpenbaring 4:8-11. Be klassen følge med, og se etter hva de som var forsamlet rundt vår himmelske Fader sa og gjorde.

  • Hva sa de som var forsamlet rundt vår himmelske Fader om ham? Hva gjorde de?

  • Hva kan eldstene som kastet sine kroner foran vår himmelske Faders trone representere? (Mulige svar kan inkludere deres erkjennelse av vår himmelske Faders storhet, deres anerkjennelse av at han skal ha ære for deres opphøyelse, og deres ærbødighet, tilbedelse, og underdanige hengivenhet til Ham.)

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av denne beretningen om hvordan det å erkjenne vår himmelske Faders storhet kan påvirke oss? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men sørg for at de identifiserer følgende prinsipp: Når vi erkjenner vår himmelske Faders storhet, ønsker vi å tilbe og prise Ham.)

  • Hva kan hjelpe oss å erkjenne vår himmelske Faders storhet?

Johannes’ åpenbaring 5

Johannes ser en bok som er forseglet med syv segl, og Lammet som er verdig til å åpne den

Be noen elever bytte på å lese høyt fra Johannes’ åpenbaring 5:1-4. Be klassen følge med, og se etter hva Johannes så i vår himmelske Faders hånd.

  • Hva så Johannes i vår himmelske Faders hånd? (En bok, eller rull, med syv segl.)

Forklar at i oldtiden ble viktige dokumenter forseglet med leire eller vokssegl. Bare eieren av dokumentet og dem eieren ga tillatelse, fikk bryte seglet og lese teksten.

  • Hvilke kvalifikasjoner måtte personen som kunne åpne boken ha, ifølge vers 2?

Be elevene lese Lære og pakter 77:6-7 stille, og se etter bokens og seglenes betydning.

  • Hva inneholder boken?

Forklar at 7 000‑års perioden viser til tiden fra Adam og Evas fall. Den viser ikke til jordens virkelige alder, inkludert skapelsesperiodene.

  • Hva representerer de syv seglene, ifølge Lære og pakter 77:7? (Syv tusenårsperioder av jordens midlertidige eksistens, som strekker seg fra Adams fall og til slutten av tusenårsriket.)

Påpek at når han overveide meningen med boken og seglene, når det så ut som ingen mann var verdig til å åpne boken, kan Johannes ha trodd at Guds vilje og gjerning ikke ville bli åpenbart eller utført.

  • Hva ville skje med vår himmelske Faders barn hvis hans plan for deres forløsning ikke kunne bli utført?

Be en elev lese Johannes’ åpenbaring 5:5-7 høyt. Be eleven også lese Joseph Smiths oversettelse i vers 6, fotnote b i Kirkens engelske bibel. Be klassen følge med, og se etter hvorfor Johannes ble bedt om å ikke gråte. Det kan være bra å forklare at i Skriftene er ofte horn brukt som et symbol på makt og autoritet, øyne kan symbolisere lys og kunnskap, og tallet tolv kan symbolisere himmelsk styre og organisering, eller prestedømmet.

Be en elev lese Johannes’ åpenbaring 5:8-10 høyt. Be klassen følge med, og se etter hvordan vesenene rundt vår himmelske Faders trone priste Lammet. Det kan være bra å forklare at “gullskåler fulle av røkelse” (vers 8) refererer til store kar med røkelse.

  • Hvordan priste disse vesenene Lammet, eller Jesus Kristus?

  • Basert på det Johannes så og hørte angående Lammet, hvilken sannhet kan vi lære om Jesus Kristus? (Elevene kan bruke andre ord, men sørg for at de finner følgende sannhet: Jesus Kristus er den eneste som er verdig og i stand til å forløse oss.)

  • Hvorfor var Jesus Kristus den eneste som er verdig og i stand til å forløse oss?

  • Hva vil de som blir forløst av Jesus Kristus bli, ifølge vers 10? (Konger og prester, som inkluderer kvinner som dronninger og prestinner [se Bruce R. McConkie, Mormon Doctrine, 2. utg. (1966), 613].)

Be elevene grunne på hva vår himmelske Faders frelsesplan og Frelserens rolle i planen betyr for dem personlig. Be elevene skrive ned sine tanker og følelser i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker. Fortell dem at de vil bli bedt om å dele det de skrev senere i leksjonen.

Be noen få elever etter tur lese høyt fra Johannes’ åpenbaring 5:11-14. Be klassen følge med, og se etter hvordan andre sluttet seg til tilbedelsen og lovprisningen av Jesus Kristus og vår himmelske Fader.

  • Etter at Lammet tok boken fra vår himmelske Faders hånd, hvorfor tilba og lovpriste de herliggjorte vesenene og all skapningen dem? (Vesenene anerkjente vår himmelske Faders og Jesu Kristi godhet og følte takknemlighet for Lammets rolle i vår himmelske Faders plan.

  • Hvilke sannheter kan vi lære om hva som kan lede oss til å tilbe og prise vår himmelske Fader og Jesus Kristus slik vesenene og skapningen Johannes så, gjorde? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men sørg for at de identifiserer følgende prinsipp: Når vi anerkjenner og føler takknemlighet for det vår himmelske Fader og Jesus Kristus har gjort for oss, ønsker vi å tilbe og prise dem.)

Påpek at de herliggjorte vesenene og all skapningen tilba vår himmelske Fader og Jesus Kristus med sang. På samme måte kan vi synge salmer for å tilbe og prise dem. Be klassen om å synge “Guds skaperverk forent i sang” (Salmer, nr. 30) eller en annen salme som priser eller forherliger Gud, og be dem tenke på hvordan salmen er relatert til Johannes’ åpenbaring 5:9–14.

  • I tillegg til å tilbe vår himmelske Fader og Jesus Kristus gjennom musikk, hva annet kan vi gjøre for å tilbe dem?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum: Be klassen lytte etter hva han sa om tilbedelse:

Bilde
Eldste Bruce R. McConkie

“Sann og ekte tilbedelse består i å følge i fotsporene til Guds sønn, det består i å holde budene og være lydig mot Faderen i den grad at vi går fra nåde til nåde inntil vi er herliggjort i Kristus, som han er i sin Fader. Det er langt mer enn bønn og tale og sang. Det er å leve og gjøre og å være lydig. Det er å etterligne livet til det store Forbildet” (“How to Worship,” Ensign, des. 1971, 130).

  • Hvordan gir eldste McConkies læresetninger deg ytterligere forståelse av hvordan vi kan tilbe vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

  • Hvordan blir vi velsignet ved å tilbe og prise vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

  • Hvorfor ønsker du å tilbe og prise vår himmelske Fader og Jesus Kristus? (Be elevene om å dele noen av de tankene og følelsene de skrev ned tidligere.)

Overvei å dele dine følelser om vår himmelske Fader og Jesus Kristus, også hvorfor du villig tilber dem.

Be elevene grunne på og svare på følgende spørsmål i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker:

  • Hva mer kan du gjøre for å tilbe vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å skrive, kan du oppfordre dem til å anvende det de har skrevet.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Johannes’ åpenbaring 4-5. Symboler på hva Johannes så

Se side 541 i Det nye testamente – elevhåndbok (Kirkens skoleverks håndbok, 2014) for kommentarer om de fire livsvesener (Johannes’ åpenbaring 4:6–9), overskriftene “Løven av Juda stamme” og “Davids rotskudd” (Johannes’ åpenbaring 5:5), og Frelserens rolle som Guds lam (Johannes’ åpenbaring 5:6–14).

Johannes’ åpenbaring 4:3. “Han som satt [på tronen] var å se til som en jaspis-sten og sarder-sten”

Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum forklarte hvorfor Johannes kan ha nevnt jaspis- og sarder-stener (se Johannes’ åpenbaring 4:3):

“I sin streben med å nedtegne den jordiske oppfattelsen av prakten, herligheten og skjønnheten til den allmektigste av de allmektige, sammenligner Johannes hans utseende med verdifulle stener. Jaspis-stenen som er nevnt antas av kommentatorer å være en diamant…

“… Hvordan kan jordiske profeter finne et språk som åpenbarer for deres medmennesker den prakt og oversanselige skjønnhet som finnes i den evige verden av himmelsk makt og herlighet? De taler om regnbuer og juveler, om dansende ild, brennende kull hvorfra det kommer flammende lyn, de forteller om torden og stemmer, lyden av mektige fossefall, og av majestetiske syn av storhet og skjønnhet – alt i et forsøk på å skrive med menneskelige ord det som bare kan sees med Åndens kraft. (Esekiel 1 og 10; Jesaja 6.) Men lovet være Herren at de har gjort slike forsøk slik at de som ikke har sett og hørt kan få en liten forståelse av det som er gjemt bak himmelens vinduer” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind [1965–73], 3:464–66).

Johannes’ åpenbaring 4:6. “Et glasshav”

Profeten Joseph Smith sa følgende om “glasshavet” (Johannes’ åpenbaring 4:6):

“Under middagen, nevnte jeg for min familie og venner som var tilstede, at når jorden blir helliggjort og blir som et glasshav, vil den bli en stor urim og tummim, og de hellige kan se inn i den og se som de blir sett” (i History of the Church, 5:279).

President Brigham Young ga følgende innsikt:

“Denne jorden vil anta en celestial form – bli som et glasshav, eller som en urim og tummim; og når du ønsker å vite noe, kan du se inn i denne jorden og se alle Guds evigheter” (i Journal of Discourses, 8:200; se også L&p 88:17–20, 25–26; 130:6–9).