Bibliotek
Leksjon 99: Romerne 1-3


Leksjon 99

Romerne 1-3

Innledning

Paulus skrev et brev til de hellige i Roma, der han erklærte at Jesu Kristi evangelium er Guds kraft til frelse. Han forklarte at ingen kan bli frelst ved sine egne gjerninger. De må bli frelst ved Jesu Kristi nåde, som er gjort tilgjengelig ved hans forsoning.

Undervisningsforslag

Romerne 1:1-17

Paulus erklærer at Jesu Kristi evangelium er Guds kraft til frelse

Les høyt følgende uttalelse av eldste Larry Echo Hawk i De sytti. Forklar at eldste Echo Hawk hadde vervet seg i USAs marineinfanteri som ung mann.

Bilde
Eldste Larry Echo Hawk

“Jeg møtte mitt rekruttbefal, en krigsherdet veteran, da han sparket opp døren til kasernen og braste inn mens han skrek ord ladet med bannskap.

Etter denne skremmende presentasjonen begynte han i den ene enden av kasernen og konfronterte hver rekrutt med spørsmål. Uten unntak fant rekruttbefalet metodisk noe ved hver rekrutt å latterliggjøre, med høyt, vulgært språk. Nedover raden kom han, mens hver marineinfanterist ropte tilbake sitt svar som beordret: ‘Ja’ eller ‘Nei, sersjant’ … Da det var min tur, fikk jeg med meg at han tok skipssekken min og tømte innholdet ut på madrassen min bak meg. Han så gjennom tingene mine, og kom så tilbake til meg. Jeg stålsatte meg mot angrepet hans. I hånden hadde han min Mormons bok” (“Kom til meg, O du Israels hus,” Ensign eller Liahona, nov. 2012, 32).

  • Hva ville du ha følt om du var i eldste Echo Hawks situasjon?

  • Hva tror du sersjanten ville gjøre?

  • Har du noen gang vært i situasjoner der du var redd for at din tro skulle bli latterliggjort? (Vurder om du skal be noen elever fortelle resten av klassen om sine erfaringer.)

Be elevene se etter sannheter mens de studerer Romerne 1, som kan hjelpe dem når de opplever latterliggjørelse eller forfølgelse for sine trosoppfatninger og normer.

Presenter kort Romerbrevet ved å be en elev lese høyt følgende avsnitt:

Romerbrevet er et brev som Paulus skrev til de hellige i Roma nær slutten av sine misjonsreiser. Han skrev til de romerske hellige for å forberede dem på sin ankomst, for å forklare og forsvare sine læresetninger, og for å fremme samhold mellom jødiske og ikke-jødiske medlemmer av Kirken. Roma – hovedstaden i Romerriket – var gjennomsyret av verdslige filosofier, og må ha vært et vanskelig sted å forkynne Jesu Kristi evangelium.

Gi et sammendrag av Romerne 1:1-14 ved å forklare at Paulus innledet sitt brev med å vitne om Jesus Kristus og uttrykke sitt ønske om å besøke de hellige i Roma.

Be en elev lese Romerne 1:15-17 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Paulus underviste de romerske hellige om Jesu Kristi evangelium.

  • Hva sa Paulus at Jesu Kristi evangelium er? (Elevene bør nevne en sannhet omtrent som denne: Jesu Kristi evangelium er Guds kraft til frelse for alle som utøver tro på Jesus Kristus. Skriv denne sannheten på tavlen. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer i Skriftene ord eller setninger som forklarer denne sannheten.)

  • Hva gjør Jesu Kristi evangelium oss i stand til å bli frelst fra? (Fysisk og åndelig død.)

  • Hvorfor må vi utøve tro på Jesus Kristus for å motta frelsens velsignelser gjennom evangeliet? (Jesus Kristus utførte forsoningen, som muliggjør vår frelse.)

Be en elev lese høyt følgende forklaring av hva det betyr å tro på Jesus Kristus og utøve tro på ham:

Slik Paulus brukte dem, betyr ikke ordene overbevisning og tro bare en mental enighet i at Jesus Kristus er Guds Sønn, men også helhjertet godtagelse av og tillit til ham som den som ga seg selv for å sone for våre synder. Denne dype tilliten fører til et liv i trofasthet, tilkjennegitt ved at vi omvender oss fra våre synder, blir døpt og prøver å leve slik Jesus Kristus underviste (se Apostlenes gjerninger 16:30-33; Romerne 6:1-11; 1 Korinterbrev 6: 9-11). “Tro på Jesus Kristus… kommer til uttrykk gjennom et liv i lydighet mot evangeliets lover og ordinanser, og ved å tjene Kristus” (Veiledning til Skriftene, “Frelse,” scriptures.lds.org).

  • Fordi Paulus visste at Jesu Kristi evangelium er Guds kraft til frelse for alle som tror, hva følte han med hensyn til å forkynne det? (Han skammet seg ikke [se Romerne 1:16].)

  • Hvordan kan det å ha et vitnesbyrd om evangeliets kraft påvirke ditt ønske om å dele evangeliet med andre? (Når elevene har svart, kan du skrive følgende prinsipp på tavlen: Når vi får et vitnesbyrd om at Jesu Kristi evangelium har kraft til å frelse oss, vil vi ikke skamme oss over å dele det med andre.)

  • Hvordan kan dette prinsippet hjelpe deg når du står overfor forfølgelse eller latterliggjørelse på grunn av din tro?

Be en elev lese høyt den neste delen av eldste Echo Hawks historie, og be klassen merke seg hvordan han svarte sersjanten.

Bilde
Eldste Larry Echo Hawk

“Jeg forventet at han ville kjefte på meg. I stedet kom han nærmere og hvisket: ‘Er du mormon?’

Som beordret, ropte jeg: ‘Ja, sersjant.’

Igjen ventet jeg det verste. I stedet stoppet han opp og løftet hånden som holdt min Mormons bok, og med svært rolig stemme sa han: ‘Tror du på denne boken?’

Igjen ropte jeg: ‘Ja, sersjant’” (“Kom til meg, O du Israels hus,” 32).

  • Hvordan er eldste Echo Hawks svar et godt eksempel på prinsippet som fremsettes i Romerne 1:16?

Forklar at istedenfor å latterliggjøre eldste Echo Hawk, la sersjanten forsiktig fra seg Mormons bok og fortsatte langs rekken med rekrutter. Les høyt resten av eldste Echo Hawks uttalelse:

Bilde
Eldste Larry Echo Hawk

“Jeg har ofte lurt på hvorfor den tøffe sersjanten i Marineinfanteriet sparte meg den dagen. Men jeg er takknemlig for at jeg kunne si uten å nøle: ‘Ja, jeg er medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige’ og ‘Ja, jeg vet at Mormons bok er sann.’ Dette vitnesbyrdet er en dyrebar gave gitt til meg gjennom Den hellige ånd” (“Kom til meg, O du Israels hus,” 32).

  • Når har du (eller noen du kjenner) vist at du ikke skammer deg over å dele Jesu Kristi evangelium med andre?

Be elevene tenke over hvor sterkt de føler at deres vitnesbyrd om Jesu Kristi evangelium er, og hva de kan gjøre for å styrke sitt vitnesbyrd. Oppmuntre dem til å sette seg som mål å gjøre det.

Romerne 1:18-3:23

Paulus underviser at alle mennesker synder og står uten ære for Gud

Forklar at på Paulus tid var det noen hedningekristne som prøvde å unnskylde umoralsk eller syndig oppførsel ved å vektlegge Guds barmhjertighet, og ignorere hans fullkomne rettferdighet. I tillegg var det noen jødekristne som mente at overholdelse av Moseloven var nødvendig for deres frelse. Paulus prøvde å korrigere begge disse misforståelsene.

Be noen elever bytte på å lese høyt fra Romerne 1:18-32. Be klassen følge med, og merke seg synder Paulus sa var utbredt på hans tid. Du kan gjerne hjelpe elevene å definere ord og uttrykk i vers 18-32 for å hjelpe dem å forstå advarslene Paulus ga de romerske hellige. Vurder for eksempel å stille følgende spørsmål:

  • Hva tror du “æret og dyrket skapningen framfor Skaperen” i vers 25 betyr?

Påpek at i Romerne 1:18-32 får vi vite at profeter og apostler underviser oss om adferd og holdninger som er støtende for Gud.

Forklar at “byttet om det naturlige samliv med et som er mot naturen” i vers 26 og “forlot også mennene den naturlige omgang med kvinnen” i vers 27 viser til homoseksuell adferd. Du kan gjerne forklare at fra begynnelsen av og konsekvent gjennom all hellig skrift, har Herren fordømt brudd på kyskhetsloven, herunder homoseksuell adferd.

Merk: Temaet tiltrekning til samme kjønn krever stor aktsomhet. Mens klassen drøfter dette spørsmålet, må du påse at det gjøres med vennlighet, barmhjertighet og høflighet.

For å hjelpe elevene å forstå Kirkens syn på homoseksuell adferd, kan du lese følgende uttalelser høyt:

Homoseksuelle og lesbiske handlinger er en alvorlig synd. Hvis du strever med at du føler deg tiltrukket av personer av ditt eget kjønn, eller blir overtalt til å delta i upassende adferd, så søk råd hos foreldrene dine og biskopen. De vil hjelpe deg” (Til styrke for ungdom [hefte, 2011], 36).

“Kirkens doktrinære standpunkt er klart: Seksuell aktivitet skulle kun forekomme mellom en mann og en kvinne som er gift. Dette skulle imidlertid aldri brukes til å rettferdiggjøre noen form for uvennlighet. Jesus Kristus, som vi følger, var klar i sin fordømmelse av seksuell umoral, men aldri ondskapsfull. Hans ønske var alltid å bygge opp den enkelte, aldri å rive ned …

Kirken skiller mellom tiltrekning til samme kjønn, og adferd. Samtidig som vi står fast ved at følelser og svakhet for det samme kjønn ikke i seg selv er syndig, er det å delta i homoseksuell adferd i strid med ‘et doktrinært prinsipp, basert på hellig skrift… at ekteskap mellom en mann og en kvinne er avgjørende i Skaperens plan for hans barns evige fremtid’ [“Det første presidentskaps uttalelse om homofilt ekteskap,” mormonnewsroom.org]” (“Tiltrekning til samme kjønn,” Gospel Topics, lds.org/topics).

  • Hvorfor er det viktig for oss å forstå det Herrens profeter og apostler sier om homoseksuell adferd?

  • Hvordan kan vi vise omtanke og medfølelse med dem som opplever tiltrekning til samme kjønn, samtidig som vi støtter Kirkens syn på homoseksuell adferd?

Gi et sammendrag av Romerne 2:1-3:8 ved å forklare at Paulus forkynte at alle mennesker vil bli dømt etter sine gjerninger, og han fremla at jødenes urettferdighet kom av at de etterlevde Moseloven i det ytre, men ikke i sitt indre.

Be en elev lese Romerne 3:9-12, 23 høyt, og be klassen se etter hvem Paulus sa blir påvirket av synd.

  • Hvem var det Paulus sa blir påvirket av synd? Hvilken virkning har våre synder på oss? (Når elevene har svart, skriver du følgende sannhet på tavlen: Alle ansvarlige mennesker synder, og har behov for Guds tilgivelse.)

  • Hvordan kan denne sannheten hjelpe oss å forstå hvorfor vi trenger Jesus Kristus?

Romerne 3:24-31

Hele menneskeheten kan bli rettferdiggjort ved å trofast motta Jesu Kristi forsoning

Forklar at i de resterende versene i Romerne 3 forklarte Paulus hvordan Jesus Kristus overvinner problemet vi står overfor – nemlig at Gud ikke kan godta synd, og at alle ansvarlige mennesker begår synd. For å forstå disse versene må elevene forstå betydningen av følgende ord: rettferdiggjørelse (å “slippe å ta straffen for synd og bli erklært skyldfri” [Veiledning til Skriftene, “Rettferdiggjørelse, rettferdiggjøre” scriptures.lds.org]), nådestol/sonoffer (sonoffer og kilde til barmhjertighet) og nåde (“guddommelig hjelp eller styrke gitt ved Jesu Kristi store barmhjertighet og kjærlighet” [Veiledning til Skriftene, “Nåde”]). Vurder å skrive definisjonene av disse ordene på tavlen før leksjonen, eller å gi et utdelingsark med disse ordene til hver elev.

Be en elev lese Romerne 3:24-26 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hvordan vi kan bli verdige til å være i Guds nærhet.

  • Hva sier Romerne 3:24 om hvordan vi blir rettferdiggjort, eller erklært verdig, til å være i Guds nærhet?

Forklar at Joseph Smiths oversettelse av Romerne 3:24 endrer ordet uforskyldt til bare (se fotnote a). Forklar at uansett hvor mye godt vi gjør i dette livet, kan vi ikke gjøre oss fortjent til frelse på egenhånd, for som Paulus sa, har vi alle syndet og står uten ære for Gud (se Romerne 3:23). Det er bare ved Guds nåde – hans guddommelige styrke og kraft – at vi blir frelst (se også Moroni 10:32-33).

  • Hva sier vers 26 om hvem Gud rettferdiggjør ved nåde? (De som tror på Jesus.)

Minn elevene på hvordan Paulus brukte begrepene overbevisning og tro, som omtalt tidligere i leksjonen.

  • Hvilket prinsipp lærer disse versene oss om resultatet av å trofast ta imot Jesu Kristi forsoning? (Elevene kan finne et prinsipp omtrent som dette: Ved å trofast motta Jesu Kristi forsoning kan hele menneskeheten bli rettferdiggjort og motta frelse.)

  • Hvordan kan vi vise trofast mottagelse av Frelserens forsoning?

Be elevene overveie sitt behov for vår Frelser Jesus Kristus og hva de kan gjøre for å mer trofast ta imot hans forsoning. Be dem skrive ned hvilke følelser de har i notatboken eller skriftstudiedagboken sin. Be noen elever uttrykke sine følelser og sitt vitnesbyrd om Frelseren.

Sammenfatt Romerne 3:27-30 ved å forklare at Paulus på nytt understreket at vi blir rettferdiggjort ved tro på Jesus Kristus, ikke ved vår overholdelse av Moseloven.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Romerne 1:1. “Guds evangelium”

Jesu Kristi evangelium er faktisk Guds evangelium, eller med andre ord Gud Faderens evangelium. Det ble kjent som “Jesu Kristi evangelium”, ettersom Kristus ble den fremste talsmann og forkjemper for Faderens plan.

Romerne 1:16. “For jeg skammer meg ikke ved evangeliet”

Eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum bemerket at én måte å vise at vi ikke skammer oss over evangeliet, er å dele det med andre:

“Vi får alle mange anledninger til å gjøre vår overbevisning kjent overfor venner, naboer, medarbeidere og tilfeldig bekjente. Jeg håper vi vil benytte disse mulighetene til å uttrykke vår kjærlighet til vår Frelser, vårt vitnesbyrd om hans guddommelige misjon og vår beslutning om å tjene ham.

Hvis vi gjør alt dette, kan vi si som apostelen Paulus: ‘Jeg skammer meg ikke ved evangeliet, for det er en Guds kraft til frelse for hver den som tror.’ (Romerne 1:16.)” (“Vitner om Kristus,” Lys over Norge, jan. 1991, 28).

Du finner et eksempel på en som ikke skammer seg over Jesu Kristi evangelium, i beretningen om da eldste Richard G. Scott ble intervjuet av kaptein Hyman G. Rickover (i Marvin K. Gardner, “Eldste Richard G. Scott: ‘Den ekte kraft kommer fra Herren,’” Lys over Norge, feb. 1990, 16-23).

Romerne 1:26-32. Homoseksuell adferd er en alvorlig synd

For mer informasjon om Kirkens standpunkt vedrørende homoseksuell adferd og tiltrekning til samme kjønn, kan du se “Tiltrekning til samme kjønn” på lds.org/topics.

Romerne 3:24. “Rettferdiggjort uforskyldt av hans nåde”

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum sa følgende om ordet rettferdiggjørelse:

“På grunn av den ‘uendelige kraft i hans store sonoffer’, kan Jesus Kristus tilfredsstille eller ‘oppfylle de krav loven stiller’ på våre vegne. Tilgivelse kommer ved Hans nåde som har tilfredsstilt rettferdighetens krav ved sin egen lidelse … Han fjerner vår fordømmelse uten å fjerne loven. Vi blir tilgitt og satt i en rettferdig tilstand sammen med ham. I likhet med ham, blir vi uten synd. Vi blir oppholdt og beskyttet ved loven, ved rettferdighet. Vi blir, for å si det med ett ord, rettferdiggjort.

Derfor kan vi med rette omtale en som er rettferdiggjort, som benådet, uten synd, eller skyldfri” (“Justification and Sanctification,” Ensign, juni 2001, 20).