Bibliotek
Leksjon 14: Matteus 11-12


Leksjon 14

Matteus 11-12

Innledning

Jesus Kristus vitnet om at døperen Johannes ble sendt for berede veien for ham, og han lovet hvile for alle som kommer til ham. Jesus svarte på fariseernes påstander om at hans makt kom fra djevelen. Han advarte dem mot å fremsette falske anklager og søke etter tegn, og han underviste lignelsen om det tomme huset.

Undervisningsforslag

Matteus 11

Jesus Kristus vitner om at døperen Johannes ble sendt for berede veien for ham

Vis elevene et bilde av en politimann, en lege og Jesus Kristus.

  • Hvorfor er det viktig å vite at disse personene virkelig er den de ser ut til å være? Hvordan kan du vite at de er den de ser ut til å være?

Forklar at i løpet av Jesu Kristi jordiske virke var det mange som ønsket å vite om han var den han så ut til å være. Be elevene se etter sannheter mens de studerer Matteus 11, som kan hjelpe dem å utvikle sitt eget vitnesbyrd om hvem Jesus Kristus er.

Forklar at kong Herodes hadde arrestert og fengslet døperen Johannes. Be en elev lese Matteus 11:2-3 høyt. Be klassen følge med og merke seg spørsmålet Johannes sendte sine disipler for å stille Jesus.

  • Hva sendte Johannes sine disipler for å spørre Jesus om?

Forklar at med dette spørsmålet i vers 3 spurte Johannes’ disipler Jesus om han var Messias. Minn elevene på at døperen Johannes allerede visste at Jesus var Messias (se Matteus 3:11, 13-14; Johannes 1:29-34).

  • Hvorfor tror du døperen Johannes sendte sine disipler for å finne ut om Jesus var Messias, når Johannes allerede visste hvem Jesus var? (Han ønsket at disiplene hans skulle få sitt eget vitnesbyrd om Jesus Kristus.)

Be en elev lese Matteus 11:4-5 høyt. Be klassen følge med og legge merke til hvordan Jesus Kristus svarte på spørsmålet deres.

  • Istedenfor bare å bekrefte at han var Messias, hva ba Jesus døperen Johannes’ disipler om å gjøre?

Du kan gjerne forklare at Jesus lett kunne ha fortalt Johannes’ disipler at han var Messias. I stedet ba han dem om å høre og se (vers 4), eller overveie, hans gjerninger og deretter vende tilbake til døperen Johannes og vitne om det de hadde hørt og sett Jesus gjøre.

  • Hvordan kan Jesu svar ha hjulpet Johannes’ disipler å få et sterkere vitnesbyrd om Frelseren, enn om han bare hadde fortalt dem hvem han var?

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av denne beretningen om hvordan vi kan styrke vårt vitnesbyrd om Frelseren? (Selv om de kan bruke andre ord, bør elevene nevne følgende sannhet: Når vi prøver å lære om Jesus Kristus og når vi vitner om ham, kan vårt eget vitnesbyrd om ham bli styrket.)

Be elevene skrive ned hvordan de selv har fått vite at Jesus Kristus er Guds Sønn. Du kan gjerne be noen elever fortelle klassen hva de har skrevet.

Sammenfatt Matteus 11:7-27 ved å forklare at etter at de to disiplene hadde dratt, fortalte Jesus forsamlingen at døperen Johannes var profeten som var utvalgt til å berede veien for Messias. Jesus fordømte dem som avviste døperen Johannes, så vel som dem som hadde sett et tydelig tegn på Herrens guddommelighet, men likevel forkastet ham. (Merk: Jesu læresetninger om døperen Johannes i disse versene vil bli drøftet i større detalj i leksjonen om Lukas 7:18-35).

Jesus ga deretter et løfte til alle dem som tar imot ham som Messias. For å hjelpe elevene å repetere Matteus 11:28-30, som du presenterte i leksjon 1, kan du be en elev lese disse versene høyt, og be klassen følge med og merke seg hva Herren oppfordrer oss til å gjøre.

  • Hva oppfordrer Herren oss til å gjøre? Hva lover han oss til gjengjeld? (Når elevene har svart, skriver du følgende sannhet på tavlen: Hvis vi kommer til Jesus Kristus, vil han lette våre byrder og gi oss hvile.)

  • Hvordan kan det å forstå sannhetene i dette Kjenn Skriftene-skriftstedet hjelpe deg i år?

Matteus 12:1-42

Jesus Kristus refser fariseerne fordi de retter falske anklager og søker tegn

(Merk: Hendelsene i Matteus 12:1-21 vil bli undervist mer inngående i leksjonen om Markus 2-3.)

Sammenfatt Matteus 12:1-30 ved å forklare at etter at Jesus helbredet en mann på sabbaten, begynte noen av fariseerne å forsøke å rydde ham av veien. Da han helbredet en som var besatt av djevelen, forsøkte de å bringe ham i vanry foran folket ved å anklage ham for å utføre disse gjerningene ved djevelens makt. Jesus visste hva de tenkte, og forklarte at han ved å kaste ut djevler tvert imot viste at han var Messias og opprettet Guds rike. Be elevene lese Matteus 12:30 hver for seg, og se etter hva Jesus sa om dem som ikke slutter seg til ham. Be elevene fortelle hva de har funnet ut.

  • Hva sier vers 30 at vi må gjøre hvis vi ønsker å tilhøre Guds rike? (Mens elevene svarer, bør du sørge for å understreke denne sannheten: Hvis vi ønsker å tilhøre Guds rike, må vi ha fullstendig plikttroskap overfor Jesus Kristus.)

  • Hvordan kan vi vise vår fullstendige plikttroskap over Jesus Kristus?

Gi et sammendrag av Matteus 12:31-42 ved å forklare at Jesus igjen bekreftet at hans gode gjerninger var bevis på at han var av Gud og ikke av djevelen. Han advarte også fariseerne og sa at Gud ville holde dem ansvarlig for deres anklager. Noen av de skriftlærde og fariseerne ba om et tegn, og Jesus refset dem fordi de søkte tegn og ikke kunne se at han var større enn noen tidligere profet eller konge i Israel.

Matteus 12:43-50

Jesus forteller lignelsen om det tomme huset, og at de som gjør hans Faders vilje, blir regnet blant hans familie

Be elevene forestille seg at en av deres venner har bedt om råd om hvordan han eller hun kan unngå å vende tilbake til en synd han eller hun prøver å slutte med.

  • Hvilke råd ville du gi din venn for å hjelpe ham eller henne å motstå fristelser?

Forklar at Matteus 12:43-45 inneholder en lignelse om en uren ånd som blir drevet ut av en mann. Be elevene se etter et prinsipp i denne lignelsen som kan hjelpe vennen deres å overvinne fristelse. Be en elev lese Matteus 12:43-44 høyt, og be klassen å se etter hva den urene ånden gjorde etter at den ble drevet ut av mannen.

  • Hva gjorde den urene ånden etter at den ikke kunne finne hvile noe sted?

  • Hvilke ord beskriver tilstanden i “huset”, eller mannen, når den urene ånden vender tilbake?

Be en annen elev lese Matteus 12:45 høyt, og be klassen å se etter hva den urene ånden gjorde da den fant “huset”, eller mannen, tomt. Be elevene fortelle hva de har funnet ut.

  • Etter at han hadde fjernet djevelen, hva var det mannen i lignelsen ikke gjorde som lot den onde ånden komme tilbake? (Han erstattet ikke det onde med gode tanker, følelser, ord og handlinger.)

  • Hvordan kan det mannen i denne lignelsen opplevde, sammenlignes med en som omvender seg fra synd og prøver å motstå fristelse?

Når elevene har svart, kan du be en elev lese høyt følgende uttalelse av president Spencer W. Kimball:

Bilde
President Spencer W. Kimball

“Når man skal avstå fra synd, kan man ikke bare ønske seg bedre tilstander, man må fremkalle dem…

Det som drev ham og fanget hans oppmerksomhet og opptok hans tanker, er borte, og noe bedre har ennå ikke fylt tomrommet. Dette er Satans mulighet” (Tilgivelsens mirakel [1969], 158 uthevelse tilføyd).

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av denne lignelsen som kan hjelpe oss å vite hvordan vi kan fortsette å frastøte oss onde innflytelser etter at vi har fjernet dem fra vårt liv? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men de skulle finne følgende prinsipp: Vi kan frastøte oss Satans onde innflytelser etter å ha fjernet dem fra vårt liv ved å erstatte dem med rettferdighet.)

For å hjelpe elevene å forstå denne sannheten, kan du be en elev lese følgende uttalelse høyt. Be klassen lytte etter hvorfor det ikke er nok bare å rense vårt liv for synd.

“Det er ikke nok bare å prøve å motstå det onde eller slutte å synde. Du må leve rettferdig og engasjere deg i aktiviteter som gir åndelig styrke…

Fullstendig lydighet slipper evangeliets fulle kraft inn i ditt liv, og du får blant annet styrke til å overvinne dine svakheter. Slik lydighet innebærer handlinger du kanskje ikke ser på som en del av omvendelsen, som å gå på møter, betale tiende, yte tjeneste og tilgi andre” (Tro mot pakten: En oppslagsbok i evangeliet [2004], 113).

  • Når vi omvender oss, hva er noe vi kan gjøre for å fylle livet med rettferdighet, slik at vi ikke vender tilbake til synd? (Du kan gjerne be en elev skrive svarene på tavlen.)

  • Hvordan kan det å gjøre disse tingene bringe større åndelig kraft inn i vårt liv og gjøre oss i stand til å overvinne onde innflytelser?

Bær vitnesbyrd om at det å fylle vårt liv med rettferdighet vil gi oss større evne til å støte det onde fra oss. Oppfordre elevene til å tenke over hvordan de kan fylle livet med mer rettferdighet og å følge den inspirasjonen de får når de tenker på sannheter.

Sammenfatt resten av Matteus 12 ved å forklare at mens Jesus underviste, var det en som fortalte ham at noen medlemmer av hans familie ønsket å snakke med ham. Herren sa da at alle som gjør Faderens vilje, blir regnet blant hans familie.

Bilde
Kjenn Skriftene-ikon
Kjenn Skriftene – Matteus 11:28-30

For å hjelpe elevene å lære Matteus 11:28-30 utenat, kan du be klassen finne på handlinger som kan representere ord eller setninger i hvert vers, og deretter fremsi skriftstedet mens de utfører handlingene. Be elevene øve på å fremsi det i begynnelsen av leksjonen i flere dager helt til de kan fremsi det utenat.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Matteus 11:11. “Den minste i himlenes rike er større enn han”

Profeten Joseph Smith forklarte at én måte å forstå Matteus 11:11 på er å se på det som en henvisning til Jesus Kristus selv:

“Hvem var det Jesus siktet til da han brukte uttrykket den minste? Jesus ble ansett for å være den som hadde minst krav på Guds rike, og som (tilsynelatende) – ifølge deres enfoldighet – var minst berettiget til å kalle seg profet. Det var som om han hadde sagt: ‘Han som betraktes som den minste iblant dere – eller med andre ord jeg selv – han er større enn Johannes’” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 82).

Matteus 12:31-32. “Spott mot Ånden”

Profeten Joseph Smith forklarte hvordan man begår synden bespottelse mot Den hellige ånd:

“[Et menneske] må motta Den hellige ånd, få himlene åpnet for seg og kjenne Gud og så synde mot Den hellige ånd. Etter at et menneske har syndet mot Den hellige ånd, er det ikke lenger mulig å omvende seg. Han må si at solen ikke skinner selv om han ser det, han må fornekte Jesus Kristus etter at himlene er blitt åpnet for ham, han må med åpne øyne fornekte at frelsesplanen er sann. Og i samme øyeblikk begynner han å bli en fiende” (i History of the Church, 6:314).

Noen ganger er elever bekymret for synden bespottelse mot eller å fornekte Den hellige ånd. President Spencer W. Kimball sa:

“Synd mot Den hellige ånd krever så stor kunnskap at det åpenbart er umulig for menigmann å begå en slik synd” (Tilgivelsens mirakel [1969], 116).

Eldste James E. Talmage i De tolv apostlers quorum forklarte hvorfor Jesus advarte fariseerne mot den utilgivelige synden i Matteus 12:31-32:

“Jesus var barmhjertig i sin forsikring om at ord uttalt mot ham selv som et menneske, kunne tilgis. Men å uttale seg mot hans myndighet, og ikke minst å tilskrive denne makten og myndighet til Satan, var svært nær bespottelse mot Den hellige ånd, en synd det ikke kunne være noen tilgivelse for” (Jesus the Christ, 3rd ed. [1916], 197).