Bibliotek
Leksjon 75: Johannes 15


Leksjon 75

Johannes 15

Innledning

På den siste kvelden av hans jordiske virke, etter det siste måltid, underviste Frelseren sine apostler om at han er det sanne vintre, og at hans disipler er grenene. Han befalte sine disipler å elske hverandre og advarte dem om forfølgelsen de ville oppleve på grunn av sin tilknytning til ham.

Undervisningsforslag

Johannes 15:1-11

Jesus forklarer at han er det sanne vintre

Før leksjonen skriver du ordene fremgangsrikt, ulykkelig, gledesfylt, dødt, givende, uproduktivt, fruktbart, produktivt, rikt og mislykket på tavlen.

Be elevene forestille seg at de tenker tilbake på livet sitt om 60 år fra nå.

  • Hvilke av disse ordene ønsker du skal beskrive livet ditt? Hvorfor?

Bilde
vinranke

Lag en tegning av en vinranke på tavlen. Du kan gjerne foreslå at elevene fører inn tegningen i notatboken eller skriftstudiedagboken. Forklar at Jesus brukte en vinranke som metafor for å hjelpe disiplene å forstå hvordan vi kan ha et fruktbart, produktivt og rikt liv.

Be en elev lese Johannes 15:1-5 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva elementene i denne metaforen symboliserer.

  • Hva symboliserer vintreet? (Merk vintreet på tavlen Jesus Kristus.)

  • Hva symboliserer grenene? (Merk grenene Jesu Kristi disipler.)

  • Hvis Jesus Kristus er vintreet og vi er grenene, hva symboliserer frukten? (Frukten kan symbolisere de gode gjerninger og handlinger som Jesu Kristi disipler skulle frembringe. Merk frukten gode gjerninger.)

Fremhev ordet vingårdsmannen i vers 1.

  • Hva er en vingårdsmann? (En som driver en vingård.)

  • Hva sier vers 1-2 om hvordan vår himmelske Fader kan sammenlignes med en vingårdsmann? (Forklar at Gud Faderen plantet det sanne vintre [Jesus Kristus] som alle andre skulle hente næring fra.)

Vis klassen en liten gren eller kvist som du har klippet fra et tre, og forklar at du gleder deg til du kan plukke litt frukt fra denne grenen og spise den. Spør klassen når de tror du vil kunne spise frukten fra denne grenen.

  • Hvorfor vil ikke denne grenen frembringe noen frukt? (Fordi den er avskåret fra treet, kan den ikke få næring til å frembringe frukt.)

Be en elev lese Johannes 15:4-5 høyt. Be elevene følge med, og legge merke til hva Frelseren sa er nødvendig for at frukt skal vokse på en gren.

  • Hva sa Jesus er nødvendig for at frukt skal vokse på en gren? (Grenen må “bli” i vintreet.)

  • Hvordan kan denne grenen sammenlignes med en som har blitt adskilt eller avskåret fra Frelseren?

Be elevene vurdere å markere hver forekomst av ordene bli eller blir i vers 4-5. Forklar at ordet bli, slik det brukes i disse versene, betyr å holde seg fast og permanent knyttet til Jesus Kristus og hans kirke (se Jeffrey R. Holland, “Bli i meg,” Ensign eller Liahona, mai 2004, 32).

  • Hva sier vers 5 er resultatet av å bli i, eller å være godt knyttet til Frelseren? (Jesu Kristi disipler vil frembringe mye frukt.)

Skriv følgende ufullstendige setning på tavlen: Hvis vi holder budene, vil vi bli i Frelserens kjærlighet og …

For å hjelpe klassen å forstå hvordan Jesus Kristus hjelper oss å holde budene og bli i hans kjærlighet, kan du be en elev lese følgende uttalelse høyt:

“Det er… ved Herrens nåde at den enkelte gjennom tro på Jesu Kristi forsoning og omvendelse fra sine synder, mottar styrke og hjelp til å gjøre gode gjerninger som de ikke ville kunne ha gjort på egenhånd. Denne nåden er en kraft som lar menn og kvinner gjøre krav på evig liv og opphøyelse når de selv har gjort sitt aller beste” (Bible Dictionary, “Grace”).

  • Kan du nevne noen eksempler på hvordan Jesus Kristus styrker oss til å holde budene?

Sammenfatt Johannes 15:6-8 ved å forklare at Frelseren forkynte at de som ikke blir i ham, er som grenen som har blitt hugget av. Den visner og dør, men de som blir i Jesus Kristus, frembringer gode gjerninger som forherliger Gud.

  • Hva kan vi gjøre for å bli i, eller være godt knyttet til Frelseren?

Be en elev lese Johannes 15:9-11 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Jesus lærte sine disipler å gjøre, og hvilke velsignelser de ville motta.

  • Hva lærte Jesus disiplene å gjøre?

  • Hvordan gjør det å holde budene oss i stand til å bli i Frelserens kjærlighet? (Forklar at Faderen og Sønnen elsker oss med fullkommen og evig kjærlighet, men å holde deres bud gjør det mulig for oss å motta en fylde av velsignelsene de så kjærlig ønsker å gi oss [se 1 Nephi 17:35; L&p 95:12; 130:20–21].)

  • Hva sier vers 11 om hvorfor Jesus lærte sine disipler å bli i ham og frembringe gode gjerninger?

Spør elevene hvordan de ville fullføre den ufullstendige setningen på tavlen som et prinsipp basert på det de leste i vers 11. (Bruk elevenes ord til å fullføre setningen på tavlen slik at den formidler følgende prinsipp: Hvis vi holder budene, vil vi bli i Frelserens kjærlighet og motta en fylde av glede.)

  • Hvorfor tror du det å bli i Frelseren gjør det mulig for oss å motta en fylde av glede?

Be elevene tenke på en de kjenner som opplever glede fordi han eller hun blir i Frelseren. Be noen elever fortelle om personen de tenkte på, og forklare hvorfor vedkommende er et godt eksempel på dette prinsippet. Du kan også vurdere å be elevene fortelle hvordan det å bli i Frelseren har gitt dem glede.

Be elevene tenke over hvordan de kan holde seg godt festet til Frelseren og dermed få større glede.

Johannes 15:12-17

Jesus befaler sine disipler å elske hverandre

Skriv på tavlen følgende uttalelse av president Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum. (Denne uttalelsen finnes i “Jesu Kristi misjon og tjenestegjerning,” Liahona, april 2013, 18.)

“Det beste beviset på vår tilbedelse av Jesus er utvilsomt at vi følger ham” (President Russell M. Nelson).

Understrek ordene tilbedelse og følger i setningen på tavlen. Be elevene forklare hva de understrekede ordene betyr. (Tilbedelse er stor kjærlighet og respekt, og å følge betyr å etterligne eller kopiere.)

  • Hvorfor tror du at det å etterligne Jesus er den beste måten å vise at vi elsker og respekterer ham?

Be en elev lese Johannes 15:12 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hvordan Frelseren ba oss om å etterligne ham.

  • Hva har Jesus befalt oss å gjøre? (Elevene kan bruke andre ord, men skulle finne følgende sannhet: Frelseren har befalt oss å elske hverandre slik han elsker oss. Be elevene vurdere å markere denne sannheten i vers 12.)

  • Hva tror du det innebærer å elske noen slik Jesus Kristus elsker deg?

Be elevene lese Johannes 15:13-17 hver for seg, og finne ut hvordan Frelseren har elsket oss. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du la dem gå sammen to og to og be dem snakke med partneren om det de fant ut. Still deretter følgende spørsmål:

  • Hva sa Frelseren i vers 13 er den største tilkjennegivelsen av kjærlighet?

  • Hvordan viste han denne type kjærlighet?

For å hjelpe elevene å forstå mer om hva det innebærer å sette livet til, kan du be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Claudio R. M. Costa i De sytti:

Bilde
Eldste Claudio R. M. Costa

“[Jesus Kristus] ga oss det ypperste eksempel på kjærlighet da han erklærte: ‘Ingen har større kjærlighet enn denne at han setter sitt liv til for sine venner’ [Johannes 15:13]. Han sonet senere for alle våre synder og ga til slutt sitt liv for oss alle.

Vi kan sette vårt liv til for dem vi er glad i, ikke ved fysisk å dø for dem, men ved å leve for dem – å gi av vår tid, alltid være tilstede i deres liv, tjene dem, være høflige, hengivne og vise sann kjærlighet til vår familie og til alle mennesker – slik Frelseren forkynte” (“Ikke utsett til i morgen det du kan gjøre i dag,” Ensign eller Liahona, nov. 2007, 74).

  • Hvordan sier eldste Costa at vi kan sette vårt liv til for andre?

  • Når har noen satt sitt liv til for deg på en av disse måtene?

Be elevene tenke over Frelserens befaling om å elske andre slik han elsker oss. Gi dem noen minutter til å skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken om en de tror at Frelseren ønsker at de skal vise kjærlighet til, og en plan for hvordan de vil gjøre dette.

Johannes 15:18-27

Jesus advarer sine disipler om forfølgelsen de vil oppleve fordi de vitner om ham

Forklar at etter at Frelseren hadde undervist disiplene om å bli i ham og vise kjærlighet til hverandre, underviste han dem om hva som ville skje med dem på grunn av det spesielle vitnesbyrd de hadde om ham og ansvaret for å dele det med andre.

Be en elev lese Johannes 15:18-20 høyt, og be klassen se etter hva Jesus sa om hvordan verden ville behandle disiplene hans. (Forklar at i disse versene sikter “verden” til dem som er syndige og går imot Gud.)

  • Hva sa Jesus om hvordan verden ville behandle disiplene hans?

Du kan gjerne forklare for elevene at fordi “verden hater” Frelserens disipler, vil elevene sannsynligvis komme ut for medier og nettsteder som er negative til mormoner og er fulle av hat. Noen elever vil oppleve ekskludering, latterliggjøring og trusler ved aggressiv adferd, herunder nettmobbing.

Hvis det er aktuelt, kan du vurdere å instruere elevene om hvordan og hvor de kan finne svar på hatefulle beskyldninger mot Kirken. I tillegg til å søke hjelp fra pålitelige voksne, kan elevene finne ressurser på mormonnewsroom.org, lds.org/topics og seektruth.lds.org.

Sammenfatt Johannes 15:21-25 ved å forklare at Jesus Kristus bekreftet at de som hater ham, også hater Faderen, og at de vil bli holdt ansvarlig for sine valg.

Forklar at til tross for andres hat og forfølgelse av Frelserens tilhengere, gjorde Jesus Kristus det mulig for verden å motta et vitnesbyrd om ham. Be elevene lese Johannes 15:26-27 hver for seg, og se etter vitnene som skulle vitne for verden om Jesus Kristus.

  • Hvem sa Frelseren ville vitne om hans guddommelighet? (Den hellige ånd og Frelserens disipler.)

Be elevene tenke på prinsippene og sannhetene i denne leksjonen. Oppfordre dem til å gjennomgå det de har følt seg tilskyndet til å gjøre, og følge tilskyndelser de har mottatt fra Den hellige ånd.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Johannes 15:4-5. Hvis vi blir i Frelseren, vil vi frembringe gode gjerninger

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum forklarte hva det vil si å bli i Frelseren:

“‘Abide in me’ [Johannes 15:4] er et forståelig og vakkert nok begrep i det velformulerte engelske språk i Kong Jakobs bibel, men ‘abide’ er ikke et ord vi bruker så mye lenger. Derfor verdsatte jeg enda mer denne oppfordringen fra Herren da jeg fikk presentert oversettelsen av dette skriftstedet på et annet språk. På spansk er dette kjente uttrykket oversatt med ‘permaneced en mi’. I likhet med det engelske verbet ‘abide’ betyr permanecer å ‘bli værende’, men selv [engelskspråklige] som jeg kan se roten ‘permanence’ i det. Betydningen er således ‘bli – men bli for evig’. Dette er evangeliets budskap til [alle] i verden. Kom, men kom for å bli. Kom med overbevisning og standhaftighet. Kom for godt, for din egen skyld og for alle generasjoners skyld som må følge dere…

Kristus betyr alt for oss og vi må ‘bli’ i ham for godt, urokkelig, standhaftig, for evig. For at evangeliets frukt skal blomstre og være til velsignelse for oss, må vi være fast knyttet til ham, vår alles Frelser, og til denne hans kirke som bærer hans hellige navn. Han er vintreet som er vår sanne kilde til styrke og den eneste kilde til evig liv” (“Bli i meg,” Ensign eller Liahona, mai 2004, 32).

Eldste James M. Paramore i De sytti underviste om hvordan Gud overfører sin kjærlighet og kraft til dem som holder budene:

“Når vi ydmykt søker vår himmelske Fader gjennom bønn, og ved å lære og holde hans bud, overfører han sin kjærlighet og mange av sine krefter til oss. Tusener vitner om at hans ord ‘Hvis dere holder mine bud, da blir dere i min kjærlighet’ (Johannes 15:10), er sanne. Da begynner vi, som Frelseren sa, å feste oss som grener til det ‘sanne vintre’, og får den samme styrke og kraft og kan forvente den samme frukten. (Se Johannes 15:1–6.)” (“Love One Another,” Ensign, mai 1981, 54).

Johannes 15:8-14. “Han bærer mye frukt”

President John Taylor sa at vi må være ydmyke, trofaste, flittige og lydige hvis vi skal være fruktbare grener:

“Som hellig sier du: ‘Jeg tror jeg forstår min plikt, og jeg ligger godt an.’ Det kan så være. Du ser den lille kvisten. Den er grønn, den er frodig og er selve bildet på liv. Den bærer sin del av treet og er forbundet med stammen, grenene og roten. Men kunne treet leve uten den? Ja, det kunne det. Den trenger ikke å rose seg og bli overlegen og si: ‘Så grønn jeg er, og så frodig jeg er, og så sunn og frisk jeg er. Så godt jeg gjør det, og jeg er på riktig sted og gjør det bra.’ Men klarer du deg uten roten? Nei. Du bærer din del og har din plass på treet. Akkurat slik er det med dette folk. Når de gjør sin del, når de foredler sitt kall, etterlever sin religion og vandrer i lydighet mot Herrens ånd, mottar de en del av hans Ånd til det som er gagnlig. Og så lenge de er ydmyke, trofaste og flittige og etterlever Guds lover og befalinger, befinner de seg på sin rette plass på treet. De blomstrer. Knoppene, blomstene, bladene og alt ved dem er i orden, og de utgjør en integrert del av treet” (Deseret News, 16. des 1857, 323).

Johannes 15:13. “Ingen har større kjærlighet enn denne”

President Gordon B. Hinckley uttrykte sine følelser med hensyn til Johannes 15:13:

Jesus er min venn. Ingen annen har gitt meg så mye. ‘Ingen har større kjærlighet enn denne at han setter sitt liv til for sine venner’ (Johannes 15:13). Han ga sitt liv for meg. Han åpnet veien til evig liv. Bare en Gud kunne gjøre det. Jeg håper at jeg er verdig til å være hans venn” (“Mitt vitnesbyrd,” Liahona, juli 2000, 82).