Bibliotek
Hjemmestudie-leksjon: Johannes 16-21 (Enhet 16)


Hjemmestudie-leksjon

Johannes 16-21 (Enhet 16)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudie-læreren

Sammendrag av daglige hjemmestudie-leksjoner

Det følgende sammendraget av hendelsene, læresetningene og prinsippene elevene lærte da de studerte Johannes 16-21 (enhet 16), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Johannes 16)

Av det Jesus underviste sine apostler etter det siste måltid, lærte elevene at Den hellige ånd kan lede oss til all sannhet og vise oss ting som kommer. Elevene lærte også at Den hellige ånd åpenbarer sannheter og instruksjoner som kommer fra vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Fordi Jesus Kristus har overvunnet verden, kan vi være ved godt mot og føle fred.

Dag 2 (Johannes 17)

Da elevene studerte Jesu Kristi forbønn, lærte de at for å få evig liv, må vi bli kjent med vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus. De lærte også at som Jesu Kristi disipler skal vi være i verden, men ikke av verden. Da elevene leste om at Jesus ba om at hans disipler måtte bli forenet med ham og Faderen, lærte de at når vi kommer til Jesus Kristus og mottar velsignelsene ved hans forsoning, kan vi bli ett med Faderen og Sønnen.

Dag 3 (Johannes 18-19)

Av Pilatus’ egoistiske eksempel lærte elevene at å sette våre egne interesser foran å gjøre det rette, vil lede oss til å synde. Da elevene studerte Johannes’ beretning om korsfestelsen, lærte de at vi kan følge Frelserens eksempel ved å velge å hjelpe andre, også når vi selv trenger hjelp.

Dag 4 (Johannes 20-21)

I denne leksjonen studerte elevene Johannes’ beretning om Jesu Kristi oppstandelse. De lærte at Jesus Kristus overvant døden ved sin oppstandelse. Av Tomas’ opplevelse lærte de at vi vil bli velsignet hvis vi velger å tro på Jesus Kristus, selv om vi ikke ser ham.

Innledning

Den oppstandne Herre viste seg for sine disipler mens de fisket. På bredden spiste Jesus sammen med disiplene og oppfordret Peter til å vise sin kjærlighet til ham ved å fø hans får.

Undervisningsforslag

Johannes 21:1-17

Den oppstandne Herre viser seg for noen av sine disipler ved Tiberias-sjøen (Gennesaretsjøen)

Tegn et stort hjerte på tavlen.

Bilde
hjerte

Be elevene komme frem til tavlen og skrive inni hjertet to eller tre av de tingene de liker best. Forklar at dette kan være personer, eiendeler eller aktiviteter.

Når elevene er ferdige, kan du også skrive noen av de tingene du liker best.

Sammenfatt Johannes 21:1-2 ved å forklare at etter å ha sett den oppstandne Herre ved to anledninger, var Peter og noen av de andre disiplene ved bredden av Gennesaretsjøen (som også kalles Tiberias-sjøen).

Be en elev lese Johannes 21:3 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Peter bestemte seg for å gjøre.

  • Hvilken aktivitet tror du Peter ville tilføye på listen over favoritt-ting på tavlen? (Når elevene har svart, skriver du fiske inne i hjertet på tavlen.)

  • Hvor lenge fisket Peter og de andre disiplene? Hvor mye fikk de?

Be elevene overveie hva de tror Peter og de andre disiplene kan ha følt etter en lang natt med fiske uten resultat.

Be en elev lese Johannes 21:4-6 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva som skjedde neste morgen.

  • Hva skjedde etter at disiplene uten hell hadde fisket hele natten?

Gi et sammendrag av Johannes 21:7-14 ved å forklare at da disiplene strevde med å løfte garnet fullt av fisk opp i båten, erklærte Johannes at mannen på land var Herren. Peter stupte ivrig ut i sjøen og svømte mot Jesus, mens de andre kom i båten sin. Da disiplene kom på land, tilberedte Jesus et måltid til dem.

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Etter et gledelig gjensyn med den oppstandne Jesus, hadde Peter en ordveksling med Frelseren som jeg anser som det avgjørende vendepunkt i den apostoliske tjenestegjerning generelt, og sikkert for Peter personlig, som førte denne klippen av en mann inn i et majestetisk liv viet til tjeneste og ledelse. Idet han så på deres medtatte, små båter, deres frynsete garn og en fantastisk haug med 153 fisker, [talte] Jesus til sin seniorapostel” (“Det første og største bud,” Ensign eller Liahona, nov. 2012, 84).

Be en elev lese Johannes 21:15-17 høyt. Be klassen følge med, og se etter et spørsmål Jesus stilte Peter flere ganger. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer det de finner.

  • Hvilket spørsmål stilte Jesus Peter tre ganger?

  • Da Jesus spurte: “Elsker du meg mer enn disse?” (vers 15), hva tror du ordet disse siktet til? (Jesus kan ha siktet til haugen med fisk eller andre ting som er forbundet med en fiskers liv. Skriv følgende spørsmål på tavlen nær hjertet: Elsker du meg mer enn disse?)

  • Hvordan svarte Peter?

  • Hva ville du ha følt hvis du hadde vært i Peters sted, og Jesus hadde spurt deg tre ganger om du elsket ham?

For å hjelpe elevene å forstå en mulig grunn til at Jesus stilte dette spørsmålet og fikk Peter til å svare tre ganger, kan du be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Holland:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Jesus svarte (og jeg er klar over at jeg gir min egen utdypning av Skriftene) noe sånt som: ‘Peter, hvorfor er du da her? Hvorfor er vi tilbake på den samme bredden, med de samme garnene og har denne samme samtalen? Var det ikke opplagt da og er det ikke opplagt nå at hvis jeg ønsker fisk, kan jeg skaffe fisk? Det jeg trenger, Peter, er disipler – og jeg trenger dem for alltid. Jeg trenger noen til å fø mine får og redde mine lam. Jeg trenger noen til å forkynne mitt evangelium og forsvare min tro. Jeg trenger noen som elsker meg, virkelig elsker meg, og elsker det vår Fader i himmelen har befalt meg å gjøre… Så, Peter, for annen og antageligvis siste gang, ber jeg deg om å forlate alt dette og gå og undervise og vitne, arbeide og tjene lojalt til den dag da de vil gjøre med deg nøyaktig hva de gjorde med meg’” (“Det første og største bud,” 84).

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av Herrens samtale med Peter? (Når elevene har svart, skriver du følgende prinsipp på tavlen: Hvis vi elsker Frelseren og vår himmelske Fader mer enn noe annet, vil vi fø deres får.)

  • Hvem er vår himmelske Faders og Jesu Kristi får? Hvordan kan vi fø dem?

For å hjelpe elevene å forstå hvordan vi kan fø vår himmelske Faders og Jesu Kristi får, kan du be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Robert D. Hales

“Dette er Kristi kall til alle kristne i dag: ‘Fø mine lam!… Fø mine får” – del mitt evangelium med både unge og gamle, og løft, velsign, trøst, oppmuntre og bygg dem opp, spesielt de som tenker og tror annerledes enn vi gjør” (“Vær en mer kristen kristen”, Ensign eller Liahona, nov. 2012, 91).

For å hjelpe klassen å forstå hvordan prinsippet om å elske Gud mer enn noe annet kan brukes, kan du be tre elever etter tur lese følgende situasjoner høyt. Når hver situasjonsbeskrivelse er lest, kan du stille de påfølgende spørsmålene.

  1. En gruppe gutter inviterer en ung mann til å sitte sammen med dem i lunsjen, og han håper å bli venner med dem. I løpet av samtalen begynner en av guttene i gruppen å gjøre offentlig narr av en annen gutt.

  2. En ung kvinne elsker å spille fotball. Hun bruker mange timer i uken på å spille fotball, og har lite tid til andre ting, som for eksempel familiens hjemmeaften og personlig skriftstudium.

  3. En ung mann har vært svært opptatt med både skolearbeid og andre aktiviteter. Hele uken har han sett frem til å tilbringe litt sjelden fritid sammen med venner på fredag kveld. Like før han ringer en av dem den kvelden, ringer hjemmelærerledsageren hans og spør om han kan bli med ham for å hjelpe en av deres tildelte familier med et presserende behov.

  • Hvilke valg er tilgjengelig for vedkommende?

  • Hva kan vedkommende gjøre for å vise sin kjærlighet til Herren? Hvordan ville denne handlingen vise kjærlighet til Herren?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Holland:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Mine kjære brødre og søstre, jeg vet ikke nøyaktig hva vår opplevelse vil være på dommens dag, men jeg vil bli svært overrasket om ikke Gud på et eller annet punkt spør oss nøyaktig det Kristus spurte Peter: ‘Elsket du meg?’” (“Det første og største bud,” 84).

Bær vitnesbyrd om hvor viktig det er å velge å elske vår himmelske Fader og Jesus Kristus fremfor alt annet, og vise denne kjærligheten ved å fø deres får.

Vis til punktene i hjertet på tavlen og spørsmålet som er skrevet ved siden av disse punktene: “Elsker du meg mer enn disse?” Understrek ordet disse, og be elevene svare på følgende spørsmål i notatboken eller skriftstudiedagboken:

  • Hvis Jesus stilte deg det samme spørsmålet, hva tror du han ville mene med “disse” i ditt liv?

  • Hva ville du ha svart på spørsmålet hans?

Når du avslutter evangeliene, kan du be noen elever fortelle hva de skrev i skriftstudiedagboken i forbindelse med oppgaven i leksjonen på dag 4 om hvilken historie, hendelse eller læresetning fra Frelserens virke på jorden som har hjulpet dem å tro eller styrket deres tro på at Jesus Kristus er Guds Sønn.

Neste enhet (Apostlenes gjerninger 1-5)

Be elevene se etter svar på følgende spørsmål i løpet av sitt studium av Apostlenes gjerninger 1-5: Hvem skulle lede Kirken etter at Frelseren døde og oppsto? Hvordan ble andre apostler valgt? Hvilket mirakel fant sted på pinsedagen? Hvordan påvirket Den hellige ånd miraklet den dagen? Hvilket mirakel utførte Peter i templet, og hva skjedde med Peter på grunn av det? Hva skjedde med Ananias og Saffira fordi de løy for sin prestedømsleder?