Boeken en lessen
Hoofdstuk 43: Tekenen van de wederkomst


Hoofdstuk 43

Tekenen van de wederkomst

Afbeelding
The resurrected Jesus Christ (wearing white robes with a magenta sash) standing above a large gathering of clouds. Christ has His arms partially extended. The wounds in the hands of Christ are visible. Numerous angels (each blowing a trumpet) are gathered on both sides of Christ. A desert landscape is visible below the clouds. The painting depicts the Second coming of Christ. (Acts 1:11)

Jezus Christus zal op aarde terugkeren

  • Wat zijn zoal de tekenen van de wederkomst?

De Heiland heeft tegen Joseph Smith gezegd: ‘Ik zal Mijzelf met macht en grote heerlijkheid openbaren vanuit de hemel met al zijn heerscharen, en duizend jaar lang in gerechtigheid bij de mensen op aarde wonen, en de goddelozen zullen niet standhouden’ (LV 29:11; zie ook de hoofdstukken 44 en 45 in dit boek). Jezus heeft gezegd dat bepaalde tekenen en gebeurtenissen ons zullen waarschuwen dat het ogenblik van zijn wederkomst nabij is.

Al duizenden jaren kijken de volgelingen van Jezus Christus uit naar de wederkomst als een tijd van vrede en vreugde. Maar voordat de Heiland komt, zullen de mensen op aarde grote problemen en rampen ondervinden. Onze hemelse Vader wil dat we voorbereid zijn op die moeilijkheden. Hij verwacht ook van ons dat we geestelijk klaar zijn als de Heiland in zijn heerlijkheid komt. Daarom heeft Hij ons tekenen gegeven, gebeurtenissen die aangeven wanneer de tijd van zijn wederkomst nabij is. Door de eeuwen heen heeft God die tekenen aan zijn profeten geopenbaard. Hij heeft gezegd dat alle toegewijde volgelingen van Christus zullen weten om welke tekenen het gaat en zullen uitzien naar die tekenen (zie LV 45:39). Als we gehoorzaam en getrouw zijn, zullen we de Schrift bestuderen en de tekenen kennen.

Bepaalde tekenen die aan de wederkomst van Jezus Christus voorafgaan, zijn of worden nu vervuld. Andere zullen in de toekomst in vervulling gaan.

Goddeloosheid, oorlogen en beroering

Veel tekenen zijn angstaanjagend en verschrikkelijk. De profeten hebben gewaarschuwd dat er op aarde grote beroering, goddeloosheid, oorlogen en lijden zullen zijn. De profeet Daniël heeft gezegd dat de tijd die vooraf gaat aan de wederkomst een tijd van grote benauwdheid zal zijn, zoals de wereld nog nooit gekend heeft (zie Daniël 12:1). De Heer heeft gezegd: ‘De liefde der mensen zal verkillen, en de ongerechtigheid zal overvloedig worden’ (LV 45:27). ‘En alle dingen zullen in beroering zijn; en (…) alle mensen zullen door vrees bevangen worden’ (LV 88:91). We kunnen aardbevingen, ziekte, hongersnood, grote stormen, bliksemschichten en donderslagen verwachten (zie Matteüs 24:7; LV 88:90). Hagelstormen zullen de gewassen vernietigen (zie LV 29:16).

Jezus vertelde zijn discipelen dat er vele oorlogen zouden zijn: ‘Ook zult gij horen van oorlogen en van geruchten van oorlogen. (…) Want volk zal opstaan tegen volk, en koninkrijk tegen koninkrijk’ (Matteüs 24:6–7). De profeet Joseph Smith heeft gezegd: ‘Maar (…) wees niet ontmoedigd als we over zware tijden spreken, want die zullen spoedig aanbreken, want zwaard, hongersnood en pestilenties naderen snel. Er zullen grote verwoestingen op de aarde zijn, want u moet niet denken dat ook maar een jota of tittel van de profetieën van alle heilige profeten niet in vervulling zal gaan, en er zijn er nog vele die nog in vervulling moeten gaan’ (Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith [2007], p. 271).

Veel van die tekenen gaan nu in vervulling. Overal heerst goddeloosheid. Naties zijn voortdurend in oorlog. Er gebeuren aardbevingen en andere rampen. Veel mensen hebben te lijden onder verwoestende stormen, droogte, honger en ziekte. We kunnen er van uitgaan dat die rampen vóór de komst van de Heer in heftigheid zullen toenemen.

Niet alle gebeurtenissen die voorafgaan aan de wederkomst zijn echter verschrikkelijk. Vele houden vreugde voor de wereld in.

De herstelling van het evangelie

De Heer heeft gezegd: ‘[Er] zal onder hen, die in duisternis verkeren, een licht te voorschijn komen, en het zal de volheid van mijn evangelie zijn’ (LV 45:28). Profeten vanouds voorzegden de herstelling van het evangelie. De apostel Johannes zag dat het evangelie door een engel hersteld zou worden (zie Openbaring 14:6–7). In vervulling van deze profetie hebben de engel Moroni en andere hemelse bezoekers het evangelie van Jezus Christus aan Joseph Smith gebracht.

Het Boek van Mormon ziet het daglicht

De Heer vertelde de Nephieten over een ander teken: hun afstammelingen zouden het Boek van Mormon hebben (zie 3 Nephi 21). In oudtestamentische tijden voorzagen de profeten Jesaja en Ezechiël de komst van het Boek van Mormon (zie Jesaja 29:4–18; Ezechiël 37:16–20). Die profetieën gaan nu in vervulling. Het Boek van Mormon is gekomen en wordt over de hele wereld verspreid.

Het evangelie aan de hele wereld gepredikt

Een ander teken van de laatste dagen is dat het ‘evangelie van het Koninkrijk in de gehele wereld gepredikt [zal] worden als een getuigenis voor alle volken’ (Matteüs 24:14; Matteüs naar Joseph Smith 1:31). Alle mensen zullen de volheid van het evangelie in hun eigen taal horen (zie LV 90:11). Vanaf de herstelling van de kerk hebben zendelingen het evangelie gepredikt. Die zendingsijver heeft zich uitgebreid en nu zijn er tienduizenden zendelingen die in veel talen en in veel landen het evangelie prediken. Vóór de wederkomst en gedurende het millennium zal de Heer middelen verschaffen om de waarheid tot alle naties te brengen.

De komst van Elia

De profeet Maleachi heeft geprofeteerd dat de profeet Elia vóór de wederkomst van de Heer terug naar de aarde zou worden gestuurd. Elia zou de verzegelingsmacht herstellen, zodat gezinnen konden worden verzegeld. Hij zou de mensen ook inspireren met aandacht voor hun voorouders en afstammelingen. (Zie Maleachi 4:5–6; LV 2.) De profeet Elia is in april 1836 aan Joseph Smith verschenen. Sindsdien is de interesse in genealogie en familiegeschiedenis beduidend toegenomen. Wij kunnen nu ook verzegelingsverordeningen voor de levenden en de doden verrichten in de tempel.

Lehi’s afstammelingen zullen een groot volk worden

De Heer heeft gezegd dat de Lamanieten vlak voor zijn komst een rechtschapen en gerespecteerd volk zouden worden. Hij sprak: ‘Voordat de grote dag des Heren komt, [zullen] de Lamanieten […] bloeien als een roos’ (LV 49:24). Grote aantallen van Lehi’s afstammelingen ontvangen nu de zegeningen van het evangelie.

Bouw van het nieuwe Jeruzalem

Vlak vóór de komst van Jezus Christus zullen de getrouwe heiligen een stad van gerechtigheid bouwen, een stad van God, het nieuwe Jeruzalem genaamd. Jezus Christus zal daar regeren. (Zie 3 Nephi 21:23–25; Mozes 7:62–64; Geloofsartikelen 1:10.) De Heer heeft bekendgemaakt dat de stad in de staat Missouri in de Verenigde Staten zal worden gebouwd (zie LV 84:2–3).

Dat zijn nog maar een paar van de tekenen die de Heer ons heeft gegeven. In de Schriften staan er nog veel meer.

  • Welk bewijzen ziet u dat de tekenen in vervulling gaan?

De tekenen des tijds kennen, kan ons helpen

  • Hoe kunnen we onze kalmte en vrede bewaren, hoewel sommige tekenen beangstigend en verschrikkelijk zijn?

Over zijn wederkomst heeft de Heer gezegd: ‘Van die dag of van die ure weet niemand, ook de engelen in de hemel niet’ (LV 49:7). Hij onderwees dat met de gelijkenis van de vijgenboom. Hij zei dat als we zien dat de bladeren van een vijgenboom uitspruiten, we daaraan kunnen zien dat de zomer nabij is. Evenzo, als we de tekenen zien die in de Schrift worden besproken, weten we dat zijn komst nabij is. (Zie Matteüs 24:32–33.)

De Heer geeft deze tekenen om ons van dienst te zijn. We kunnen ons leven op orde brengen en onszelf en ons gezin voorbereiden op datgene wat ons nog te wachten staat.

We zijn voor rampen gewaarschuwd en ons is gezegd ons daarop voor te bereiden, maar we kunnen ook uitkijken naar de komst van de Heiland en ons verheugen. De Heer heeft gezegd: ‘Weest niet verontrust, want wanneer al deze dingen geschieden, zult gij weten dat de beloften die u zijn gedaan, vervuld zullen worden’ (LV 45:35). Hij zei dat de rechtvaardigen niet zullen worden vernietigd bij zijn komst, maar de dag zullen verdragen. ‘En de aarde zal hun tot een erfenis worden gegeven; (…) en hun kinderen zullen zonder zonde opgroeien (…). Want de Heer zal in hun midden zijn en zijn heerlijkheid zal op hen zijn en Hij zal hun koning zijn en hun wetgever’ (LV 45:57–59).

Aanvullende teksten