Boeken en lessen
Hoofdstuk 25: Vasten


Hoofdstuk 25

Vasten

Afbeelding
A Fijian man in an outdoor setting. He is holding a copy of the scriptures and has his eyes closed in prayer.

Hoe we goed vasten

  • Wat kunnen we doen om van vasten een vreugdevolle ervaring te maken?

Vanaf de tijd van Adam heeft Gods volk gevast om nader tot Hem te komen en Hem te aanbidden. Jezus heeft met zijn voorbeeld laten zien hoe belangrijk vasten is (zie Lucas 4:1–4). Uit hedendaagse openbaring leren we dat de Heer nog steeds van zijn volk verwacht dat het vaak bidt en vast (zie LV 88:76).

Vasten wil zeggen niets eten en drinken. Af en toe vasten is goed voor ons lichaam en stimuleert ons gevoelsleven.

De Heer leerde ons dat doelbewust vasten meer inhoudt dan niet eten en drinken. We moeten ons ook concentreren op geestelijke zaken.

Vasten en bidden gaan samen

Gebed is een noodzakelijk onderdeel van vasten. In de Schrift worden vasten en bidden vaak samen genoemd. Ons vasten behoort vergezeld te gaan van oprecht gebed. We behoren ons vasten met gebed te beginnen en te beëindigen.

We vasten met een doel voor ogen

Vasten kan vele doelen hebben. We kunnen zwakheden of problemen overwinnen met vasten en bidden. Soms willen we misschien vasten en bidden om hulp en steun voor anderen, zoals een familielid dat ziek is en een zegen nodig heeft (zie Mosiah 27:22–23). Door te vasten kunnen we de waarheid van alle dingen te weten komen, zoals in het geval van de profeet Alma in het Boek van Mormon. Hij heeft gezegd: ‘Ik heb vele dagen gevast en gebeden om deze dingen voor mijzelf te kunnen weten. En nu weet ik inderdaad voor mijzelf dat ze waar zijn, want de Here God heeft ze mij door zijn Heilige Geest geopenbaard’ (Alma 5:46).

We kunnen voor anderen vasten opdat ze de waarheid zullen omarmen. Vasten kan troost bieden in tijden van verdriet en smart (zie Alma 28:4–6). Vasten kan ons nederiger maken en ons dichter bij God doen voelen (zie Helaman 3:35).

We vasten niet om indruk op anderen te maken. De Heer geeft deze raad:

‘Wanneer gij vast, toont dan niet, zoals de huichelaars, een somber gelaat; want zij maken hun aangezicht ontoonbaar, om zich aan de mensen te vertonen, wanneer zij vasten.

‘Voorwaar, Ik zeg u, zij hebben hun loon reeds.

‘Maar gij, zalf uw hoofd, als gij vast, en was uw gelaat, om niet de mensen te laten zien dat gij vast’ (Matteüs 6:16–18).

We zijn opgewekt als we vasten en hangen ons vasten niet aan de grote klok.

  • Hoe zal onze houding ons vasten beïnvloeden?

De vastendag

De heiligen der laatste dagen vasten elke maand één zondag. Op deze dag slaan we twee opeenvolgende maaltijden over. Als we op zaterdag de avondmaaltijd hebben gebruikt, eten en drinken we niet tot de avondmaaltijd op zondag.

Alle leden die daar lichamelijk toe in staat zijn vasten. We moedigen onze kinderen na hun doop aan om te vasten, maar we dwingen ze nooit. De vastendag is een dag bij uitstek waarop we onszelf in gebed en vasten voor de Heer vernederen. Op deze dag bidden we om vergeving van onze zonden en voor de kracht om onze fouten te overwinnen en anderen te vergeven.

Op de vastenzondag komen de leden van de kerk bijeen om aan het avondmaal deel te nemen. Zij putten kracht uit het getuigenis dat zij geven in de vasten-en-getuigenisdienst.

  • Hoe bent u opgebouwd door uw getuigenis in de vasten-en-getuigenisdienst te geven? Hoe bent u opgebouwd door het getuigenis van anderen?

Vastengaven

  • Waarom schenken we vastengaven?

Als we maandelijks vasten, vraagt de Heer ons de behoeftigen te helpen. Dat doen we bijvoorbeeld door het geld van de uitgespaarde maaltijden via het juiste priesterschapskanaal aan de kerk af te staan. We moeten dat zo gul mogelijk doen. Door onze vastengaven worden we deelgenoot van de Heer bij de zorg aan onze minder fortuinlijke broeders en zusters.

Vasten brengt zegen met zich mee

  • Welke zegeningen ontvangen we als we goed vasten?

Jesaja, de oudtestamentische profeet, heeft over de rijke beloften geschreven aan wie vasten en de behoeftigen helpen. Ons wordt vrede, verbeterde gezondheid en geestelijke leiding beloofd. Jesaja spreekt over de zegeningen die uit vasten voortvloeien: ‘Dan zal uw licht doorbreken als de dageraad en uw wond zich spoedig sluiten; uw heil zal voor u uit gaan, de heerlijkheid des Heren zal uw achterhoede zijn. Als gij dan roept, zal de Here antwoorden; als gij om hulp roept, zal Hij zeggen: Hier ben Ik’ (Jesaja 58:8–9).

Vasten verbetert ons leven en schenkt ons kracht. We gaan er de andere beginselen van het evangelie beter door naleven, omdat we er dichter bij de Heer door komen.

Vasten bevordert de zelfbeheersing

Vasten brengt ons een sterker karakter. Als we goed vasten, leren we onze begeerten en lusten in bedwang te houden. We worden sterker, doordat we onszelf laten zien dat we zelfbeheersing hebben. Als we onze kinderen leren vasten, zullen zij de geestelijke kracht ontwikkelen om verleiding in hun leven af te wijzen.

Vasten schenkt ons geestelijke kracht

Als we verstandig en biddend vasten, ontwikkelen we geloof. Met dat geloof zulen we grotere geestelijke kracht hebben. Alma, een profeet uit het Boek van Mormon, vertelt ons bijvoorbeeld over zijn ontmoeting met de zoons van Mosiah vele jaren na hun wonderbaarlijke bekering. Hij voelde grote vreugde toen hij zag dat zij hun geloof hadden vergroot en grote geestelijke kracht hadden ontwikkeld. Zij hadden die kracht gekregen, doordat ‘zij [veel hadden] gebeden en gevast; daarom hadden zij de geest der profetie en de geest der openbaring’ (Alma 17:3).

De zoons van Mosiah hadden veertien jaar onder de Lamanieten gepredikt. Daar de zoons van Mosiah hadden gevast en gebeden, vergrootte de Geest Gods de kracht van hun woorden. Daardoor hadden ze veel succes met hun zendingswerk. (Zie Alma 17:4.)

De Heiland heeft gezegd tegen wie goed vasten: ‘Uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden’ (Matteüs 6:18).

  • Hoe kan vasten ons sterker maken om verleiding te weerstaan? Om openbaring te ontvangen? Om goede daden te doen?

Aanvullende teksten