Bibliotheek
Inleiding tot de brief van Paulus aan de Hebreeën


Inleiding tot de brief van Paulus aan de Hebreeën

Waarom dit boek bestuderen?

Het boek Hebreeën getuigt van de superioriteit van Jezus Christus. Hij is groter dan de engelen, heeft een voortreffelijkere naam en een hogere roeping. Engelen zijn dienstknechten van God, maar Jezus Christus is zijn Zoon. Dit boek leert ook dat Jezus groter is dan Mozes en dat zijn bediening een nieuw verbond teweegbracht dat superieur is aan het oude verbond onder de wet van Mozes. Als de grote Hogepriester van het Melchizedekse priesterschap is zijn priesterschap groter dan dat van de hogepriesters onder de wet van Mozes.

Hoewel er in de Schriften veel verwijzingen naar het zoenoffer, de opstanding en de hemelvaart van Jezus Christus staan, beklemtoont Hebreeën het aanhoudende werk van de Verlosser in het leven van al wie zich in gehoorzaamheid en geloof tot Hem wendt. Cursisten die het boek Hebreeën bestuderen, zullen de leer van de verzoening beter begrijpen en geïnspireerd worden om geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus te hebben.

Wie heeft dit boek geschreven?

De meeste heiligen der laatste dagen geloven dat Paulus Hebreeën heeft geschreven. (Zie Gids bij de Schriften, ‘Brieven van Paulus’.) Sommigen trekken dat echter in twijfel omdat de stijl en het taalgebruik anders zijn dan de andere brieven van Paulus. Maar men gaat er meestal mee akkoord dat zelfs als Paulus niet de schrijver was, de ideeën wel van hem waren, omdat de leer in Hebreeën overeenkomt met de leer in de andere brieven van Paulus. De profeet Joseph Smith heeft citaten uit Hebreeën aan de apostel Paulus toegeschreven. (Zie Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith [2007], 113.) In dit lesboek nemen we aan dat Paulus de schrijver is.

Wanneer en waar is het geschreven?

We weten niet wanneer Paulus’ brief aan de Hebreeën geschreven is. We weten ook niet exact wanneer de brief geschreven is. Maar de meeste mensen nemen aan dat hij rond 60–62 n.C. geschreven is. Rond die tijd schreef Paulus ook zijn brieven aan de Filippenzen, Kolossenzen, Efeziërs en Filemon. (Zie Gids bij de Schriften, ‘Brieven van Paulus’, scriptures.lds.org.)

Voor wie is het geschreven en waarom?

Paulus schreef de brief aan de Hebreeën om de Joodse leden van de kerk aan te moedigen hun geloof in Jezus Christus trouw te blijven en niet naar hun oude gebruiken terug te keren (zie Hebreeën 10:32–38).

Onder de druk van veel beproevingen verlieten veel Joodse christenen de kerk en keerden ze terug naar de betrekkelijk veilige joodse aanbidding in de synagoge (zie Hebreeën 10:25, 38–39). Paulus wilde de Joodse christenen tonen dat de wet van Mozes zelf Jezus Christus en zijn verzoening als ware bron van heil aangaf.

Wat zijn enkele kenmerkende elementen van dit boek?

Hebreeën is niet echt een brief, maar eerder een uitgebreide rede waarin herhaaldelijk naar de Schriften en gebruiken van Israël verwezen wordt. Het is de langste rede in de Schriften over de vraag waarom en hoe Jezus Christus voortreffelijker is dan alle dingen.

In Hebreeën staat dat Jezus Christus groter is dan de wet omdat Hij de wet gegeven heeft. In Hebreeën staat ook dat de profeten macht door geloof in Hem verkregen, dat Hij de grote Hogepriester was in wie de oudtestamentische offers vervuld werden, dat Hij groter is dan de engelen, en dat we door zijn zoenoffer vergeving van zonden kunnen krijgen.

Het boek Hebreeën is een van de weinige plaatsen in de Bijbel waar we over de profeet Melchizedek lezen (zie Hebreeën 7:1–4) en het priesterschap dat naar hem vernoemd is (zie Hebreeën 5:5–6, 10; 6:20; 7:11–17). In Hebreeën staat dat het Melchizedeks priesterschap groter is dan het Aäronisch priesterschap en dat het heil niet in de wet van Mozes of in de verordeningen van de Levitische priesters te vinden is, maar in Jezus Christus en de verordeningen van het Melchizedeks priesterschap (zie Hebreeën 7:5–28). In Hebreeën 11:1–12:4 vinden we een opmerkelijke lezing over geloof en hoe we op Jezus Christus kunnen vertrouwen. (Zie Bible Dictionary, ‘Pauline Epistles: Epistle to the Hebrews’.)

Overzicht

Hebreeën 1–6 Jezus Christus is het evenbeeld van de Vader. Hij is groter dan de engelen en alle profeten die Hem voorgingen, inclusief Mozes. De Israëlieten uit de oudheid die uit Egypte bevrijd werden, gingen de rust van de Heer niet in omdat ze hun hart tegen Jezus Christus en zijn dienstknecht Mozes verhardden. Als de grote Hogepriester is Jezus voortreffelijker dan alle hogepriesters onder de wet van Mozes. Christus werd door zijn lijden vervolmaakt. We kunnen dankzij de leer en verordeningen van het evangelie de rust van de Heer ingaan en ‘doorgaan tot de volmaaktheid’ (Hebreeën 6:1).

Hebreeën 7–13 Het Melchizedeks priesterschap bedient het evangelie en is groter dan het Aäronisch priesterschap. De tabernakel en de mozaïsche verordeningen waren voorboden van de bediening van Christus. Jezus Christus vervulde de wet van Mozes door het vergieten van zijn bloed, waardoor wij het heil en de vergeving van onze zonden ontvangen. De profeten en andere mensen verrichtten rechtschapen werken en wonderen door geloof.