Institutt
Leksjon 25 Klassens forberedelsesmateriell: Arbeid med flid for å være en trofast Jesu Kristi disippel


“Leksjon 25 Klassens forberedelsesmateriell: Arbeid med flid for å være en trofast Jesu Kristi disippel”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (2023)

“Leksjon 25 Klassens forberedelsesmateriell”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Bilde
Frelseren underviser sine disipler

Leksjon 25 Klassens forberedelsesmateriell

Arbeid med flid for å være en trofast Jesu Kristi disippel

Hver dag har vi anledning til å overholde vår dåpspakt ved å være en sann Jesu Kristi disippel. Som hans disipler forplikter vi oss til å følge Frelseren og etterleve hans læresetninger (se Lære og pakter 41:5). Heldigvis er ikke disippelskap et løp eller en konkurranse. Det er snarere en livslang reise vi foretar med støtte fra Jesus Kristus og andre disipler (se Mosiah 18:8–10). Når du studerer sannhetene som undervises i denne siste enheten, kan du overveie den hjelp og de velsignelser du kan motta når du streber etter å være en trofast Jesu Kristi disippel.

Del 1

Hva kan Frelserens eksempel lære meg om disippelskap?

En disippel er en hengiven tilhenger. Og ingen er et bedre eksempel på disippelskap enn Jesus Kristus. Hans disippelskap da han fulgte sin Faders vilje og hans kjærlighet til andre, er fantastiske eksempler for oss. Noen timer før Frelseren skulle lide i Getsemane for å oppfylle sin Faders vilje, stoppet han opp for kjærlig å vaske sine apostlers føtter. Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum beskrev denne hendelsen:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

Mens det hellige måltid for den siste påske ble forberedt, var Jesus utsatt for store påkjenninger på grunn av dype og sterke følelser. Bare han visste hva som ventet ham …

Under dette måltidet og med slike tanker, reiste Kristus seg stille, bandt om seg som en slave eller tjener ville gjøre, og knelte for å vaske apostlenes føtter … Til sin siste time – og enda lenger – ville han være deres støtte og tjener. (“Han elsket dem inntil enden”, Lys over Norge, jan. 1990, 23)

Bilde
Jesus vasker Peters føtter

Etter denne hellige tjenesten underviste Jesus sine apostler om sannheter som kan veilede oss alle når vi prøver å være hans disipler.

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Johannes 13:14–17, 34–35; 14:15, og vurder å markere det du lærer om å være en Jesu Kristi disippel.

Søster Silvia H. Allred, en tidligere rådgiver i Hjelpeforeningens generalpresidentskap, sa:

Bilde
Søster Silvia H. Allred

Vi må elske og tjene hverandre. Det er dette det innebærer å være en disippel i Jesu Kristi sanne kirke. (“Sanne disipler”, Liahona, mai 2011, 84)

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til leksjonen

Tenk på noen fra Skriftene eller fra ditt eget liv som er et eksempel på det sentrale i disippelskap. Vær forberedt på å dele ditt eksempel i klassen.

Del 2

Hva kan kreves av meg som en Jesu Kristi disippel?

Jesus satte følgende norm for disippelskap: “Om noen vil komme etter meg, da må han fornekte seg selv og hver dag ta sitt kors opp og følge meg” (Lukas 9:23). Han forklarte: “For et menneske å ta sitt kors opp er å fornekte seg all ugudelighet og enhver jordisk lyst og holde mine bud” (Joseph Smiths oversettelse, Matteus 16:26; se også vers 25 [i Veiledning til Skriftene]).

Eldste Ulisses Soares i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Eldste Ulisses Soares

Å ta opp vårt kors og følge Frelseren krever at vi følger hans eksempel og anstrenger oss for å bli som ham, tålmodig møter livets omstendigheter, fornekter og forakter det naturlige menneskes lyster og venter på Herren. (“Ta vårt kors opp”, Liahona, nov. 2019, 115–16)

Bilde
Christ and the Rich Young Ruler [Kristus og den rike unge mannen], av Heinrich Hofmann

En rik ung mann spurte en gang Frelseren hva han måtte gjøre for å arve evig liv.

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Matteus 19:16–21 og se etter to ting: (1) Hva gjør inntrykk på deg ved den unge mannens spørsmål? (2) Hva lærte Frelseren den unge mannen om disippelskap?

Eldste Larry R. Lawrence i De sytti underviste hvordan vi kan anvende denne beretningen fra Skriftene på vårt liv:

Bilde
Eldste Larry R. Lawrence

Jeg vil foreslå at hver av dere deltar i en åndelig øvelse snart, kanskje til og med i kveld mens dere holder bønn. Still ydmykt Herren følgende spørsmål: “Hva hindrer meg i å utvikle meg videre?” Med andre ord: “Hva er det så jeg mangler?” Vent så rolig på svar. Hvis dere er oppriktige, vil svaret snart bli klart. Det vil være en åpenbaring som er ment bare for dere. (“Hva er det så jeg mangler?”, Liahona, nov. 2015, 35)

Skriftene lærer oss at dessverre gikk den rike unge mannen i historien “bedrøvet bort, for han hadde stor rikdom” (Matteus 19:22). Det vil alltid kreves offer for å være en Herrens disippel. Men president James E. Faust, mens han virket i Det første presidentskap, forklarte:

Bilde
President James E. Faust

Med tanke på Frelserens store løfte om fred i dette liv og evig liv i det kommende liv, er det å være en disippel verdt prisen. Det er en pris vi ikke har råd til ikke å betale. Når de sammenlignes, er kravene for å være en disippel langt mindre enn de lovede velsignelser. (“En disippel”, Liahona, nov. 2006, 20)

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til leksjonen

Bruk litt tid og grunn bønnfylt på spørsmålet “Hva er det så jeg mangler?” Når du søker Herrens veiledning, husk da på følgende ord fra president Dieter F. Uchtdorf, som da var rådgiver i Det første presidentskap: “Første trinn på en disippels vei begynner, heldigvis, nøyaktig på det sted vi står!” (“En disippels vei”, Liahona, mai 2009, 77)

Del 3

Hvordan kan jeg bli styrket og oppholdt når jeg møter disippelskapets utfordringer?

Hvis dere noen ganger lurer på om disippelskapets lovede velsignelser er verdt prisen, husk dette: “[Herrens] vei er den sti som fører til lykke i dette liv og evig liv i den kommende verden” (“Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd”, ChurchofJesusChrist.org). Profeten Jakob vitnet: “Men se, de rettferdige, de hellige som tilhører Israels Hellige, de som har trodd på Israels Hellige, de som har båret verdens mange kors … de skal arve Guds rike, … og deres glede skal for evig være fullkommen.” (2 Nephi 9:18).

Du kan spørre deg selv om det samme som Frelseren spurte sine disipler om for lenge siden: “For hva gagner det et menneske om han vinner hele verden, men tar skade på sin sjel? Eller hva kan et menneske gi til vederlag for sin sjel?” (Matteus 16:26).

Bilde
smilende ung voksen

Ikke bare lover Herren sine disipler evige belønninger, men han velsigner oss også når vi arbeider med flid for å følge ham. En av disse måtene han velsigner oss på er ved å gi oss varig glede i dette liv. Men det finnes også andre velsignelser vi mottar. I et brev til romerne reflekterte apostelen Paulus over noen av måtene Herren støtter dem som følger ham, selv i deres utfordringer.

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Romerne 8:16–18, 28, 35, 38–39, og tenk på hvordan Herren vil hjelpe deg i din innsats for å følge ham.

Bilde
ikon, skriv ned

Skriv ned tankene dine

Skriv ned en konkret utfordring du nå står overfor – eller en forandring du prøver å gjøre – når du prøver å følge Frelseren. Skriv så ned hvordan din kjærlighet til Frelseren, og hans kjærlighet til deg, kan hjelpe deg å være trofast i ditt disippelskap.