Institutt
Leksjon 14 Klassens forberedelsesmateriell: Hvordan gjenkjenne Frelserens mirakler


“Leksjon 14 Klassens forberedelsesmateriell: Hvordan gjenkjenne Frelserens mirakler”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (2023)

“Leksjon 14 Klassens forberedelsesmateriell”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Bilde
Jesus Raising the Daughter of Jairus [Jesus oppreiser Jairus’ datter], av Dan Burr

Leksjon 14 Klassens forberedelsesmateriell

Hvordan gjenkjenne Frelserens mirakler

Når vi snakker om Jesu Kristi mirakler, har vi en tendens til å fokusere på de inspirerende historiene vi finner i Det nye testamente. Selv om det er mye vi kan og bør lære av disse beretningene fra Skriftene; har du tenkt over de mirakler Herren utfører i vår tid – og i ditt liv? Når du studerer, kan du prøve å styrke din tro på Herrens kraft og villighet til å utføre mirakler for deg og andre.

Del 1

Hva kan Frelserens mirakler lære meg om ham?

Under sitt jordiske virke vandret Jesus Kristus “på Palestinas veier, helbredet de syke, fikk de blinde til å se og oppvekket de døde” (“Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd”, ChurchofJesusChrist.org). Disse miraklene var “en helt spesiell begivenhet forårsaket ved Guds kraft” og “er en del av Jesu Kristi evangelium” (Veiledning til Skriftene, “Mirakel”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). De var ett bevis for jødene på at Jesus var den lovede Messias (se Matteus 11:4–5; Johannes 20:30–31).

Eldste Ronald A. Rasband i De tolv apostlers quorum sa: “[Jesu Kristi] forsoning, som kulminerte i hans oppstandelse etter tre dager i en lånt grav, står som det største mirakelet i menneskehetens historie” (“Se! Jeg er en Gud som gjør mirakler”, Liahona, mai 2021, 109)

Bilde
den oppstandne Kristus

Eldste Rasband forklarte også at selv om Jesu mirakler vitner om hans guddommelighet, minner de oss også på “hans kraft, hans kjærlighet til oss, hans innflytelse på vår jordiske vandring og hans ønske om å undervise om det som er av størst verdi”. (“Se! Jeg er en Gud som gjør mirakler”, 111).

Tenk over hva vi kan lære om Frelseren ved at han helbredet en mann med lammelse. Fire andre menn hadde båret denne mannen til huset der Jesus underviste. Da de fant ut at huset var så overfylt at de ikke kunne komme inn, fjernet de en del av taket og senket den lamme mannen ned til Frelseren (se Markus 2:1–4).

Bilde
Jesus helbreder en mann
Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Markus 2:5–12, og overvei hva du lærte om Frelseren og hans helbredende kraft av denne opplevelsen.

Legg merke til at Frelserens mirakel dekket både fysiske og åndelige behov. Med hensyn til Frelserens evne til å helbrede både legemet og ånden, underviste president Dallin H. Oaks i Det første presidentskap:

Bilde
President Dallin H. Oaks

Det største mirakelet er ikke i slike ting som å gi blinde syn tilbake, helbrede en sykdom eller til og med oppreise de døde …

Et enda større mirakel er en mektig forandring i hjertet av en sønn eller datter av Gud (se Mosiah 5:2). En forandring i hjertet, herunder nye holdninger, prioriteringer og ønsker, er større og viktigere enn noe mirakel som involverer kroppen. (“Miracles” [Mirakler], Ensign, juni 2001, 17)

Bilde
fremstilling av en forandring i hjertet
Bilde
ikon, skriv ned

Skriv ned tankene dine

Les eller se ett eller flere av følgende mirakler Frelseren utførte under sitt jordiske virke, eller velg et selv som du kan lese eller se på. Mens du studerer, kan du grunne på og skrive ned dine tanker som svar på følgende spørsmål:

  1. Hva lærer dette mirakelet deg om Frelseren?

  2. Hvilken betydning kan dette mirakelet ha i ditt liv?

Jesu Kristi mirakler

Del 2

Hvordan påvirker min tro og Herrens vilje mirakler?

Tidlig i Frelserens jordiske virke kom en mann som led av spedalskhet, bort til Jesus for å bli helbredet. Slik det brukes i Bibelen, kan spedalskhet sikte til et bredt spekter av hudsykdommer som kan angripe hud, nerver, øyne og ben. Uten medisinsk behandling kan det føre til nerveskader, blindhet, misdannelser og en smertefull død. På Frelserens tid ville mannen som kom til Frelseren ha blitt ansett som “uren”, og ville ha levd adskilt fra sin familie og sitt samfunn (se 3 Mosebok 13:45–46).

Bilde
Be Thou Clean [Bli ren], av Kyle Vincent
Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Markus 1:40–42 og se etter hvordan denne mannen viste tro på Herren når han søkte et mirakel.

Eldste Jorge F. Zeballos i De sytti sa:

Bilde
Eldste Jorge F. Zeballos

Den spedalske forlangte ingenting. Selv om hans ønsker sikkert var rettferdige, var han ganske enkelt villig til å godta Herrens vilje. (“Hvis du vil være ansvarlig”, Liahona, mai 2015, 125)

Når vi virkelig ønsker å godta Herrens vilje, må vi også ha tro til ikke å bli helbredet. Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Eldste David A. Bednar

Rettferdighet og tro er helt klart medvirkende til å helbrede de syke, døve eller halte dersom helbredelse utretter Guds hensikter og er i samsvar med hans vilje. [Derfor], selv om man har sterk tro … [vil ikke] alle de syke og svakelige bli helbredet. Hvis enhver motgang ble innskrenket, hvis alle sykdommer ble fjernet, ville de viktigste hensiktene med Faderens plan bli forpurret. (David A. Bednar, “Å akseptere Herrens vilje og hans timeplan”, Liahona, aug. 2016, 34.

Når du reflekterer over miraklene du kanskje ønsker for ditt liv, kan du overveie følgende råd fra eldste Ronald A. Rasband i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Ronald A. Rasband

Mirakler kan komme som svar på bønn. De er ikke alltid det vi ber om eller hva vi forventer, men når vi stoler på Herren, vil han være der, og han vil få rett. Han tilpasser mirakelet til det øyeblikket vi trenger det …

Iblant håper vi på et mirakel som vil helbrede en av våre kjære, som vil reversere en urettferdig handling eller som vil bløtgjøre hjertet til en bitter eller desillusjonert sjel. Når vi ser på ting med jordiske øyne, ønsker vi at Herren skal gripe inn og reparere det som er ødelagt. Ved tro vil mirakelet komme, men ikke nødvendigvis etter vår tidsplan eller med den løsningen vi ønsket. Betyr det at vi er mindre enn trofaste eller ikke er berettiget hans inngripen? Nei. Vi er elsket av Herren. (“Se! Jeg er en Gud som gjør mirakler”, Liahona, mai 2021, 111)

Bilde
en kvinne ber sammen med andre
Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hvordan kan jeg utvikle tro til å stole på Herrens vilje og tidsplan når jeg søker et mirakel?

Del 3

Hvordan kan jeg bedre gjenkjenne Herrens mirakler i mitt liv?

President Oaks sa: “Mange mirakler skjer hver eneste dag i Kirkens arbeid og i våre medlemmers liv” (“Mirakler”, Ensign, juni 2001, 17). Noen ganger kan vi se mirakler i andres liv, men ser dem kanskje ikke i vårt eget liv.

På samme måte underviste eldste Rasband:

Bilde
Eldste Ronald A. Rasband

Mange av dere har vært vitne til mirakler, flere enn dere er klar over. De kan virke små sammenlignet med at Jesus oppreiser de døde. Men det er ikke omfanget som gjør noe til et mirakel, bare at det kom fra Gud. (“Se! Jeg er en Gud som gjør mirakler”, Liahona, mai 2021, 110)

Bilde
ikon, skriv ned

Skriv ned tankene dine

Bruk noen minutter på å skrive ned mirakler du har vært vitne til eller nå opplever. Vurder å begynne med bønn og be Herren om øyne til å se disse miraklene som har funnet sted.