Institutt
Leksjon 27 Klassens forberedelsesmateriell: Finn håp i verdens lys og liv


“Leksjon 27 Klassens forberedelsesmateriell: Finn håp i verdens lys og liv”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (2023)

“Leksjon 27 Klassens forberedelsesmateriell”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Bilde
Light of the World [Verdens lys], av Howard Lyon

Leksjon 27 Klassens forberedelsesmateriell

Finn håp i verdens lys og liv

Selv om vi ønsker å være lykkelige, kan vi alle få sporadiske følelser av mørke og fortvilelse. Disse følelsene kan komme av synd, frykt, tvil eller tap. De er rett og slett en del av vår jordiske erfaring. Når du studerer, kan du overveie hvordan du kan finne styrke i Jesus Kristus, som “er verdens lys, liv og håp” (“Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd”, ChurchofJesusChrist.org).

Del 1

Hvordan kan det lys og liv Jesus Kristus gir styrke meg?

Jesaja profeterte at Messias ville være et lys for verden (se Jesaja 49:6; 60:1–3). Jesus Kristus bekreftet at han var den lovede Messias da han erklærte: “Jeg er verdens lys! Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys” (Johannes 8:12).

President Dallin H. Oaks, rådgiver i Det første presidentskap, forklarte:

Bilde
President Dallin H. Oaks

“Jesus Kristus [er] verdens lys fordi han er kilden til det lys som styrker vår forståelse, fordi hans lære og hans eksempel opplyser vår sti, og fordi hans kraft overtaler oss til å gjøre det gode. (“Verdens liv og lys”, Lys over Norge, jan. 1988, 59–61)

Da Jesus Kristus viste seg for nephittene og lamanittene, erklærte han: “Og se, jeg er verdens lys og liv” (3 Nephi 11:11, uthevelse tilføyd; se også Mosiah 16:9). President Oaks sa om Frelserens rolle som verdens liv:

Jesus Kristus er verdens liv på grunn av sin unike posisjon i det Skriftene kaller “den store og evige plan til befrielse fra døden” (2 Nephi 11:5) …

[Han] er verdens liv fordi hans oppstandelse og hans forsoning frelser oss fra både fysisk og åndelig død. (“Verdens liv og lys”, Lys over Norge, jan. 1988, 59–61)

Bilde
Light of the World [Verdens lys], av Brent Borup

Søster Sharon Eubank, førsterådgiver i Hjelpeforeningens generalpresidentskap, fortalte om en opplevelse som illustrerer betydningen av at Jesus Kristus er vårt livs lys og liv:

Bilde
Søster Sharon Eubank

Fra kontoret mitt i Hjelpeforeningsbygningen har jeg perfekt utsikt til Salt Lake tempel. Hver kveld, presist som en klokke, blir utebelysningen på tempelet tent i skumringen. Tempelet er et konstant, betryggende fyrtårn like utenfor vinduet mitt.

En kveld i februar da solen gikk ned, forble kontoret mitt usedvanlig mørkt. Da jeg tittet ut av vinduet, lå tempelet i mørke. Lysene var ikke tent. Det gjorde meg tankefull. Jeg kunne ikke se tempelspirene jeg hadde sett glimtet av hver kveld i flere år.

Å se mørke der jeg forventet å se lys, minnet meg på at en av de grunnleggende behovene vi har for å kunne vokse er å holde oss knyttet til vår lyskilde – Jesus Kristus. Han er kilden til vår kraft, verdens lys og liv. Uten en sterk tilknytning til ham, vil vi begynne å dø åndelig. Fordi Satan vet dette, prøver han å utnytte det verdslige presset vi alle møter. Han arbeider for å dempe vårt lys, kortslutte tilknytningen, kutte strømforsyningen og la oss være alene i mørket. (“Kristus – lyset som skinner i mørket”, Liahona mai 2019, 73)

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hvilke velsignelser har du opplevd i ditt liv når du har gjort en innsats for å knytte deg til verdens lys og liv? Hva kan du gjøre for å gjøre denne forbindelsen sterkere?

Del 2

Hvordan kan det å fokusere på Jesus Kristus gi meg håp?

Å utøve tro på Jesus Kristus som verdens lys og liv kan velsigne oss på mange måter. En av disse måtene er ved å gi oss håp.

President Dieter F. Uchtdorf, som da var rådgiver i Det første presidentskap, forklarte hvordan Jesu Kristi lys og liv gir håp:

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

Guds lys finnes virkelig. Det er tilgjengelig for alle! Det gir liv til alle ting [se Lære og pakter 88:11–13]. Det kan mildne smerten av det dypeste sår. Det kan være en helbredende balsam for ensomhet og sykdom i vår sjel. I fortvilelsens furer kan det så frøene av et lysere håp. (“Håpet i Guds lys”, Liahona, mai 2013, 75)

I Tro mot pakten leser vi: “I hverdagens språk har ordet [håp] ofte et snev av usikkerhet. Vi kan for eksempel si at vi håper på en forandring i været eller å få besøk av en venn. I evangeliets språk er imidlertid ordet håp noe sikkert, urokkelig og aktivt. Profeter taler om å ha et ‘fast håp’ (Alma 34:41) og et ‘levende håp’ (1 Peter 1:3)” (Tro mot pakten, “Håp”, ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
smilende ung voksen

Når du tenker på utfordringene du opplever, husk da at profeten Mormon levde i en tid da åndelig mørke dominerte nephittenes liv (se Mormon 1–6). I disse vanskelige tidene underviste Mormon om hvordan vi kan styrke vårt håp.

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Moroni 7:40–42, og se etter forholdet mellom tro, håp og Jesu Kristi forsoning.

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Eldste David A. Bednar

Tillit til Kristus og at man tydelig setter sin lit hans fortjeneste, barmhjertighet og nåde, fører til håp gjennom hans forsoning, oppstandelse og evig liv (se Moroni 7:41). Den slags tro og håp innbyr til vårt liv den gode fred i samvittigheten som vi alle lengter etter. (“Derfor kuet de sin frykt”, Liahona, mai 2015, 47)

I likhet med Mormon levde også profeten Ether i en utfordrende tid (se Ether 11). Og i likhet med Mormon underviste Ether at selv i de vanskeligste tider kan vi finne håp i Jesus Kristus.

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Ether 12:4, og se etter hvordan håp i Kristus kan påvirke vår hverdag.

For å lære mer om håpets kraft, kan du lese følgende uttalelse av president Uchtdorf eller se “Håpets kraft” (2:11):

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

Håp er en av Åndens gaver [se Moroni 8:26] …

[Det er] en varig tillit til at Herren vil oppfylle sine løfter til oss. Det er tillit til at om vi etterlever Guds lover og hans profeters ord nå, vil vi motta ønskede velsignelser i fremtiden. Det er å tro og forvente at våre bønner vil bli besvart. Det kommer til uttrykk i trygghet, optimisme, entusiasme og tålmodig utholdenhet …

Uansett hvor trist vårt liv kan fortone seg i dag, kan vi, på grunn av Jesu Kristi liv og offer, håpe på og føle visshet om at vårt livs siste kapittel vil overgå våre største forventninger. (“Håpets uendelige kraft”, Liahona, nov. 2008, 21, 22)

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les en eller flere av følgende beretninger fra Skriftene, eller velg en av dine egne. Se etter tegn på at tro på Herren kan gi oss håp. Vær forberedt på å dele det du lærer med klassen.

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hva lærte du om håp fra skriftstedet eller skriftstedene du studerte? Når du søker den åndelige gaven håp, hva kan du gjøre for å innby denne gaven i ditt liv?