Institutt
Leksjon 20 Lærermateriell: Å finne min plass i den gode hyrdes hjord


“Leksjon 20 Lærermateriell: Å finne min plass i den gode hyrdes hjord”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (2023)

“Leksjon 20 Lærermateriell”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Leksjon 20 Lærermateriell

Å finne min plass i den gode hyrdes hjord

Eldste Gerrit W. Gong underviste at den gode hyrde “søker etter og samler oss” og “lærer oss hvordan vi utfører omsorgstjeneste i kjærlighet” (“Den gode hyrde, Guds lam”, Liahona, mai 2019, 97). I denne leksjonen skal elevene drøfte hvor viktig det er å vite at den gode hyrde bryr seg om alle mennesker. Elevene skal også lære hvor viktig det er å utvikle en hyrdes hjerte, slik at de kan finne og bidra til å bringe tilbake Herrens bortkomne får.

Undervisningsforslag

Jesus Kristus er den gode hyrde.

Du kan innlede leksjonen med å vise de tilhørende bildene av hyrder og sauer.

Bilde
en hyrde som leder sin flokk
Bilde
hyrde med et lam
Bilde
hyrde ved sauekveen

Drøft kort forskjellen på en hyrde og en leiekar (se del 1 av forberedelsesmateriellet). Eller dere kan se og drøfte “Leksjon 16: Det nye testamentes skikker – hyrde og sauekve” (1:20).

Det kan også være nyttig å vise bildet av Jesus Kristus fremstilt som den gode hyrde fra begynnelsen av klassens forberedelsesmateriell, og skrive på tavlen følgende ufullstendige utsagn: Den gode hyrde …

Be elevene gjennomgå sammen med en annen eller i små grupper Johannes 10:11, 14–16; Salmene 23:1–4; 3 Nephi 18:28–31 og se etter måter å fullføre utsagnet på tavlen på. Etter å ha gitt tid til drøftinger i små grupper, kan du be noen elever skrive sine fullførte utsagn på tavlen. Uttalelsene deres kan omfatte sannheter som ligner på følgende: Den gode hyrde gir sitt liv for sauene sine. Den gode hyrde kjenner og teller sauene sine. Den gode hyrde nærer, veileder og beskytter sauene sine.

Når elevene finner sannheter om den gode hyrde, kan du overveie hvilke av følgende spørsmål du kan stille for å bidra til å styrke deres kjærlighet og takknemlighet til ham:

  • Hvorfor kan det være viktig å forstå at Frelseren kjenner og teller sine tilhengere? Hvilke tanker og følelser har du fått når du har grunnet på at den gode hyrde har gitt sitt liv for hver enkelt av oss?

Du kan be elevene velge ett av uttrykkene i Salmene 23:1–4 (for eksempel “grønne enger”, “hvilens vann”, “styrker min sjel”, “rettferdighetens stier”, “din kjepp og din stav, de trøster meg”) og be dem fortelle hva disse uttrykkene kan lære oss om den gode hyrde.

  • Hvordan har du følt den gode hyrdes kjærlighet og omtanke for deg? Hvordan har han hjulpet deg gjennom en vanskelig tid?

Dere kan lese, synge eller lytte til en versjon av salmen “Min Herre er hyrden” (Salmer, nr 84). (Vurder å vise ordene.) Be elevene tenke på tilfeller da Herren har våket over dem.

Den gode hyrde inviterer alle mennesker inn i sin hjord.

Vurder å vise et bilde av Peter og Frelseren (se del 2 av forberedelsesmateriellet) på bredden av Gennesaretsjøen og be en elev forklare hva som skjer. Det kan være nyttig å lese Johannes 21:15–17 og drøfte følgende spørsmål:

  • Hva synes du er viktig ved Frelserens budskap til Peter? (Du kan gjerne skrive følgende prinsipp på tavlen: Vi viser vår kjærlighet til Frelseren ved å fø hans får.)

Vurder å gjennomgå sammen med elevene president Bonnie H. Cordon uttalelse i del 2 av forberedelsesmateriellet.

  • Hva tror du det vil si å ha “en hyrdes hjerte”?

Vi kan forbedre vår undervisning og læring

Prøv å inkludere alle elevene. For å være Frelseren lik må vi nå ut til alle elevene, uavhengig av deres aktivitet i Kirken, grad av tro, livsvalg, utseende eller forståelse av evangeliet. Når du leder drøftinger må du strebe etter å skape et klima av kjærlighet og tillit slik at hver elev føler at det er behov for dem og at de kan dele sine tanker, følelser og unike innsikt.

Vurder å dele følgende tenkte situasjon eller en av dine egne for å innlede en drøfting i klassen:

Du har blitt bedt om å yte omsorgstjeneste til Jake. Du kontakter ham på sosiale medier og ber om å få møte ham. Han svarer med følgende beskjed: “Ingen grunn til å besøke meg. Jeg prøvde å komme til menigheten i fjor og følte meg utilpass. Jeg passer ikke inn og føler at jeg ikke hører til i kirken. Du trenger ikke å kaste bort tiden din på meg.”

Be noen elever dele hvordan de ville svare Jake. Som en del av drøftingen kan du stille noen av følgende spørsmål:

  • Hva kan det bety i denne situasjonen å ha en hyrdes hjerte?

  • Hvordan kan lignelsen om den bortkomne sauen knyttes til denne situasjonen? (Vurder å gjennomgå Lukas 15:4–7 og uttalelsene av eldste Gary E. Stevenson i del 2 av forberedelsesmateriellet.)

  • På hvilke måter kan vi bli “bortkomne sauer”? Hvis du har følt deg bortkommet, hva gjorde andre for å hjelpe deg å komme tilbake? Hvis du føler deg bortkommet nå, hva ønsker du mest fra andre medlemmer av Kirken? (Hvis det ville hjelpe elevene dine, kan du be dem danne små grupper og be dem granske del 3 av forberedelsesmateriellet for å finne prinsipper som kan hjelpe noen til å få en større følelse av tilhørighet i menigheten eller grenen.)

  • Hva har du lært om Frelseren når du har strukket ut en hånd til dem som er bortkommet, eller som føler at de ikke passer inn?

Gi elevene noen minutter til å grunne på hva de kan gjøre for å hjelpe noen til å føle seg verdsatt, nødvendig og inkludert i Herrens hjord. Oppfordre elevene til å skrive ned og handle ifølge tilskyndelsene sine.

Som avslutning kan du gjerne uttrykke dine følelser for den gode hyrde eller be en elev fortelle om sine følelser for ham.

Til neste gang

I løpet av uken kan du sende følgende melding, eller en av dine egne, til elevene: Vurder å se “Hør Ham: Lytt til Jesu Kristi røst” (1:47). Når du studerer leksjon 21, tenk på hva du gjør eller kan gjøre hver dag for å høre Herrens røst.