Institutt
Leksjon 5 Lærermateriell: Bli Herrens paktsfolk


“Leksjon 5 Lærermateriell: Bli Herrens paktsfolk”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (2023)

“Leksjon 5 Lærermateriell”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Leksjon 5 Lærermateriell

Bli Herrens paktsfolk

President Russell M. Nelson underviste at å inngå og holde pakter med Jesus Kristus “vil åpne døren for enhver åndelig velsignelse og hvert privilegium som er tilgjengelig” for alle mennesker (“Når vi går fremad sammen”, Liahona, april 2018, 7). I denne leksjonen vil elevene få anledning til å fortelle hvordan det å inngå og holde evangeliets pakter med Jehova kan velsigne dem og hva de kan gjøre for å styrke sin beslutning om trofast å gå på paktens sti.

Undervisningsforslag

Jesus Kristus åpenbarer at han er Jehova, Det gamle testamentes Gud.

Vi kan forbedre vår undervisning og læring

Husk betydningen av bakgrunn. Betydningen av et skriftsted påvirkes av bakgrunnen. Å hjelpe elevene å forstå bakgrunnen i Skriftene kan hjelpe dem å forstå innholdet bedre, herunder hensikten til de inspirerte forfatterne.

Vis følgende uttalelse: “Sannelig, sannelig sier jeg dere: Jeg er før Abraham ble til” (Johannes 8:58). Minn elevene på at Jesus uttalte dette etter at noen skriftlærde og fariseere nektet å godta hans påstand om at han er verdens lys og at han utførte sin Faders verk. De forlangte å få vite hvem han egentlig var (se Johannes 8:25). Etter å ha gitt denne bakgrunnen, kan det være nyttig å vise “Jesus erklærer: Jeg er verdens lys. Sannheten skal frigjøre dere” (fra tidskode 3:38 til 4:26) og drøfte følgende spørsmål:

  • Hvorfor forårsaket denne uttalelsen fra Frelseren at de skriftlærde og fariseerne prøvde å steine ham? (Det kan være viktig å gjennomgå bakgrunnen for 2 Mosebok 3 og deretter lese vers 13–14 i dette kapittelet og uttalelsen av eldste Bruce R. McConkie i del 1 av forberedelsesmateriellet. Hjelp elevene å finne en sannhet omtrent som denne: Jesus Kristus var Jehova, Det gamle testamentes Gud og den store Jeg er.)

  • Hva lærer navnene Jehova og Jeg er oss om Jesu Kristi natur? (Når elevene forteller hva de har lært av del 1 av forberedelsesmateriellet, kan du skrive følgende ord på tavlen: uforanderlig, evig og selveksisterende.) Hvordan hjelper kunnskapen om at Jesus Kristus er uforanderlig, evig og selveksisterende deg å stole på ham?

Du kan be noen elever fortelle hvorfor de stoler på Herren.

Jehova innbyr oss til å inngå og holde hellige pakter.

Vurder å spørre:

  • Hvorfor kan vi ha tillit til paktene vi inngår med Herren? (I drøftingen må du sørge for at elevene forstår definisjonen av pakt, som finnes i del 2 av forberedelsesmateriellet.)

For å hjelpe elevene å tenke dypere over den evige betydningen av å inngå og holde pakter med Herren, kan du vurdere å drøfte følgende situasjonsbeskrivelse.

Din venn Jim har takket ja til innbydelsen om å bli døpt. Men etter å ha gått på åpent hus i tempelet har han blitt nølende. Han forteller deg: “Ved åpent hus i tempelet, som virkelig var flott, oppdaget jeg at når du drar til tempelet, må du inngå enda flere pakter enn de du inngår ved dåpen. Alle disse forpliktelsene blir kanskje for mye for meg.”

Be halve klassen granske eldste D. Todd Christofferson uttalelse i del 2 og se etter velsignelser ved å gå på paktens sti. Be den andre halvparten av klassen granske Abraham 2:8–11 og se etter lovede velsignelser ved å holde Abrahams pakt.

Etter å ha gitt elevene tid til å granske, kan du sette dem sammen med noen som studerte den andre teksten, og be dem fortelle hvordan sannhetene de fant, kan hjelpe Jim å omforme sitt syn på pakter.

For å hjelpe elevene å forstå og føle sannheten og betydningen av evangeliets pakter, kan dere drøfte ett av eller flere av følgende spørsmål:

  • Hvorfor tror du Jesus Kristus krever at vi inngår pakter for å motta hans største velsignelser? Hvordan har ditt liv blitt velsignet ved å inngå og holde pakter?

  • Hva er sammenhengen mellom Abrahams pakt og nadverden? (Du kan gjerne lese president Nelsons uttalelse i del 2 og hjelpe elevene å forstå at bare gjennom tempelet kan vi motta det evige livs gave, som er den største velsignelsen ved Abrahams pakt. Hvis det ville hjelpe elevene dine, kan du finne paktene vi inngår under tempelbegavelsen, som er oppført i “Om tempelbegavelsen” [temples.ChurchofJesusChrist.org]. Du kan deretter be elevene fortelle hvordan de har blitt eller kan bli velsignet ved å inngå og holde tempelpakter. Du kan også lytte til president Nelsons vitnesbyrd om Abrahams pakt i “Spesielt vitne – president Nelson” [3:28] og be elevene fortelle hva de har følt når de har lært mer om Abrahams pakt.)

Du kan så gi elevene tid til å skrive ned en paktsvelsignelse de ønsker og hva de kan gjøre for å motta denne velsignelsen. (Når elevene har skrevet ned sine tanker, kan du gjerne gi følgende perspektiv fra eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum: “Noen velsignelser kommer snart, noen kommer sent, noen kommer ikke før i himmelen – men de kommer til dem som tar imot Jesu Kristi evangelium” [“En yppersteprest for de goder som skulle komme”, Liahona, jan. 2000, 38].)

Til neste gang

Før neste leksjon kan du vurdere å sende elevene følgende melding: Vil du vite hva et lam, en dørkarm, flatbrød, urter og en stav kan lære deg om Jesus Kristus? Studer forberedelsesmateriellet til leksjon 6 for å finne det ut.