Institutt
Leksjon 1 Klassens forberedelsesmateriell: Ta imot Frelserens innbydelse om å lære av ham


“Leksjon 1 Klassens forberedelsesmateriell: Ta imot Frelserens innbydelse om å lære av ham”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (2023)

“Leksjon 1 Klassens forberedelsesmateriell”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Bilde
Frelseren smiler til en kvinne i en folkemengde

Leksjon 1 Klassens forberedelsesmateriell

Ta imot Frelserens innbydelse om å lære av ham

Velkommen til Jesus Kristus og hans evige evangelium (Religion 250). Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum sa om Frelseren: “Ingen annen har hatt så dyptgripende innflytelse på alle som har levd og kommer til å leve på jorden” (“Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd”, ChurchofJesusChrist.org). Dette kurset vil gi deg den hellige muligheten til å lære mer om Jesus Kristus, slik at du kan øke hans innflytelse i ditt liv.

Forberedelsesmateriellet i dette kurset er utformet for å hjelpe deg å komme nærmere Frelseren ved å forbedre ditt personlige studium og forberede deg til å ha oppbyggende drøftinger med andre. Det inneholder relevante skriftsteder, støtteuttalelser fra Kirkens ledere, tilhørende videoer og oppfordringer til å grunne på og anvende det du lærer. Hver leksjon har en valgfri del “Vil du vite mer?” som inneholder ytterligere ressurser som kan hjelpe deg å lære mer om og styrke din tro på Jesus Kristus.

Del 1

Hvordan kan det å lære om Jesus Kristus og hans evige evangelium forandre mitt liv?

Forestill deg at du bodde i Palestina under Herrens tjenestegjerning. Du har hørt mange fantastiske ting om en lærer som heter Jesus fra Nasaret, og har et sterkt ønske om å gå og høre ham selv. Den dagen du finner ham, underviser Jesus en stor gruppe mennesker. Han erklærer døperen Johannes storhet og irettesetter folk for deres vantro (se Matteus 11:7–24). Så kommer han med en mulig livsendrende innbydelse.

Bilde
Jesus underviser sine disipler
Bilde
studium, ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Matteus 11:28–30, og grunn på hvordan det å ta imot denne innbydelsen har forandret eller kan forandre livet ditt.

Jesus Kristus har gitt en tilsvarende innbydelse i vår tid. Etter å ha vitnet om den ufattelige prisen han betalte for å sone for våre synder slik at vi kunne omvende oss, sa Frelseren: “Lær av meg, og lytt til mine ord, gå frem i min Ånds saktmodighet, og du skal ha fred i meg” (Lære og pakter 19:23).

Bilde
Come unto Me [Kom til meg], av Eva Timothy

Med henvisning til denne innbydelsen, underviste eldste Kim B. Clark i De sytti:

Bilde
Eldste Kim B. Clark

Frelserens innbydelse “lær av meg” har to beslektede betydninger, som på en vakker måte henger sammen med Herrens måte å lære dyptgående på.

Den første betydningen av “lær av meg” er: Lær meg å kjenne …

Å kjenne ham er å bli åndelig født av ham, erfare en mektig forandring i hjertet, og bli hans sønner og døtre …

Den andre betydningen av “lær av meg” er: Lær av meg …

Når vi fordyper oss i Skriftene, lærer vi fra hans fullkomne eksempel … Vi må handle med tro på Jesus Kristus og gjøre vår del, men når vi gjør det, … lover han å mangfoldiggjøre vår evne til å handle rettferdig og hjelpe oss å bli ham mer lik. (“Learn of Me” [tale til lærere i Kirkens skoleverk, 26. jan. 2018], ChurchofJesusChrist.org; uthevelse tilføyd)

En viktig måte å lære om Frelseren på er å studere og etterleve hans evige evangelium. “Ordet evangelium betyr ‘gode nyheter’” (Bible Dictionary, “Gospels”). Hva er så evangeliets gode nyheter?

Nær slutten av sitt virke for lamanittene og nephittene i landet Overflod, forklarte Frelseren med enkle og tydelige ord meningen og hensikten med hans evangelium.

Bilde
studium, ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les 3 Nephi 27:13–16, 20–21, og se etter grunner til at evangeliet er godt nytt.

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

Den gode nyheten er at døden og helvete kan unngås, at feil og synder kan overvinnes, at det finnes håp, at det finnes hjelp, at det uløselige er løst, at fienden er beseiret. Den gode nyheten var at alles grav en dag ville være tom, at alles sjel igjen kunne bli ren, at hvert eneste av Guds barn igjen kunne vende tilbake til Faderen som ga dem liv. (“Misjonærarbeid og forsoningen”, Liahona, okt 2001, 8–10)

Bilde
skriv ned, ikon

Skriv ned tankene dine

Tenk på din nåværende forståelse og ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans evangelium. Hvilke mål ønsker du å sette deg for å lære mer om ham og hans evangelium? Hva kan du gjøre for å øke hans innflytelse i ditt liv? Vurder å skrive ned målene dine og gjennomgå dem regelmessig de kommende ukene.

Del 2

Hvordan kan jeg øke min evne til å lære om Frelseren og hans evige evangelium?

Vi lever i en verden som i stor grad er formet av verdslig kunnskap. Verdslig kunnskap fokuserer på verdslige saker som ikke regnes som religiøse eller åndelige. Vitenskapelig læring frembringer for eksempel verdslig kunnskap. Denne kunnskapen er viktig og har ført til en bemerkelsesverdig utvikling innen teknologi, medisin, landbruk, transport og kommunikasjon. Ved siden denne verdslige læringen er det en enda dypere, åndelig måte å lære sannhet på.

Eldste Paul V. Johnson i De sytti skilte mellom åndelig og vitenskapelig læring på denne måten:

Bilde
Eldste Paul V. Johnson

Å lære åndelige ting krever … en annen tilnærming enn å lære vitenskapelige ting. Den vitenskapelige metode og intellekt er svært nyttig, men disse alene vil aldri bringe åndelig kunnskap. Å lære åndelige ting innbefatter intellektet, men det er ikke nok. Vi lærer bare åndelige ting ved Ånden. “Et mønster for å lære åndelige ting” [Satellittsending for Seminar og Institutt, 7. aug, 2012], ChurchofJesusChrist.org)

Bilde
ung voksen leser

Herren åpenbarte følgende til Joseph Smith om åndelig læring: “Og ettersom ikke alle har tro, søk derfor flittig og lær hverandre visdoms ord, ja, søk visdoms ord fra de beste bøker, søk lærdom ved studium og også ved tro” (Lære og pakter 88:118).

De fleste av oss vet hvordan vi kan lære ved studium. Men hvordan kan vi lære ved tro? President Russell M. Nelson forklarte:

Bilde
President Russell M. Nelson

Vi styrker vår tro på Jesus Kristus når vi arbeider med flid for å holde hans bud og “alltid minnes ham” [Moroni 4:3]. Videre øker vår tro hver gang vi utøver vår tro på ham. Det er dette lærdom ved tro betyr.

For eksempel, hver gang vi har tro til å være lydige mot Guds lover – selv når populære meninger fornedrer oss – eller hver gang vi motstår underholdning eller ideologier som forherliger paktsbrudd, utøver vi vår tro, som i sin tur øker vår tro.

Videre er det få ting som bygger opp troen mer enn regelmessig fordypning i Mormons bok. Ingen annen bok vitner om Jesus Kristus med slik kraft og klarhet …

Vår endelige trygghet kommer selvfølgelig når vi forener oss med vår himmelske Fader og Jesus Kristus! Et liv uten Gud er et liv fylt med frykt. Et liv med Gud er et liv fylt med fred. Dette er fordi åndelige velsignelser kommer til de trofaste. Å motta personlig åpenbaring er en av de største av disse velsignelsene. (“Omfavn fremtiden med tro”, Liahona, nov. 2020, 75)

Bilde
skriv ned, ikon

Skriv ned tankene dine

Tenk på personer i Skriftene eller personer du kjenner som er eksempler på prinsippet om å lære ved tro. Lag en liste over noen eksempler slik at du er forberedt til å dele i klassen. Du kan også skrive ned det du har lært ved å utøve tro på Kristus.