Institutt
Leksjon 8 Klassens forberedelsesmateriell: Godta Jesus Kristus som den lovede Messias


“Leksjon 8 Klassens forberedelsesmateriell: Godta Jesus Kristus som den lovede Messias”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (2023)

“Leksjon 8 Klassens forberedelsesmateriell”. Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Bilde
Learn about Jesus [Lær om Jesus], av Dan Burr

Leksjon 8 Klassens forberedelsesmateriell

Godta Jesus Kristus som den lovede Messias

Tenk på en gang da du opplevde en eller annen form for fysisk, psykisk, følelsesmessig eller åndelig utfordring. Hvor henvendte du deg for å få hjelp? Oldtidsprofeter vitnet om at Messias ville komme for å trøste, styrke og helbrede oss. Når du studerer noen av disse hellige profetiene, kan du overveie hvordan Jesus Kristus, Messias, kan hjelpe deg.

Del 1

Hvordan kan det å godta Jesus Kristus som Messias bringe meg helbredelse?

Akkurat slik vi ser etter Herrens annet komme, ventet paktsfolket i Det gamle testamente ivrig på Messias’, befrierens, første komme. Ifølge profeter i Det gamle testamente skulle Messias være en etterkommer av kong David og skulle befri sitt folk. “I Det nye testamente kalles Jesus for Kristus – det greske ord som tilsvarer Messias” (Veiledning til Skriftene, “Messias”).

Jesaja skrev flere profetier om Messias og hans misjon (se Jesaja 9:6; 7:14–15; 11:1–9; 35:5; 51:4–8; 52:9–10). Se “Jesaja profeterte om Kristus” (4:51), og grunn på hvordan Jesajas profetier gjelder for Messias’ rolle i ditt liv.

Bilde
studium, ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Jesaja 61:1–3, og vurder å markere ord eller uttrykk som beskriver Messias og hans misjon. (Merk: I oldtiden ble aske stenket på hodet for å uttrykke sorg i tider med lidelser og kvaler. Det var vanlig å forberede seg til festmåltider ved å salve seg med olje og ta på seg festklær. Trær ble ofte brukt som symboler på mennesker.)

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum sa om Jesaja 61:1–3: “Disse versene vil rangeres blant de mest gripende og meningsfylte som noensinne er skrevet, spesielt i lys av deres sanne messianske betydning” (Christ and the New Covenant [Kristus og den nye pakt] [1997], 89).

Bilde
The Prophet Isaiah Foretells Christ’s Birth [Profeten Jesaja forutsier Kristi fødsel], av Harry Anderson

Selv om slike profetier fylte jødene med håp og forventninger om befrielse, ventet mange på nytestamentlig tid “bare på en som kunne befri dem fra romernes herresømme og gi dem større nasjonal velstand” (Veiledning til Skriftene, “Messias”). Da Jesus ikke oppfylte disse forventningene, var det mange som avviste hans påstand om å være den lenge lovede Messias.

Bilde
Jesus in the Synagogue at Nazareth [Jesus i synagogen i Nasaret], av Greg K. Olsen

I begynnelsen av sitt virke vendte for eksempel Jesus tilbake til sin hjemby Nasaret og gikk i synagogen på sabbaten. Han reiste seg for å lese fra Skriftene, åpnet skriftrullen og leste høyt Jesaja 61:1–2. Han erklærte så at han var oppfyllelsen av denne messianske profetien (se Lukas 4:16–21). De tilstedeværende var lamslått, ble sinte og prøvde å drepe ham (se Lukas 4:22–30).

Du kan se denne hendelsen fremstilt i videoen “Jesus erklærer at han er Messias” (3:23).

I likhet med innbyggerne i Nasaret, må vi alle avgjøre om vi vil ta imot Jesus som Messias. Eldste Gerrit W. Gong i De tolv apostlers quorum vitnet om det personlige ved Herrens messianske misjon. Han sa:

Bilde
Eldste Gerrit W. Gong

Han lever – ikke bare da, men nå, ikke bare for noen, men for alle. Han kom og kommer for å helbrede de sønderknuste hjerter, befri dem som er fanget, gi de blinde synet tilbake og sette de undertrykte fri [se Lukas 4:18]. Det er hver enkelt av oss. Hans forløsende løfter gjelder, uansett fortid, nåtid eller bekymringer for fremtiden. (“Hosianna og halleluja – den levende Jesus Kristus – gjenopprettelsens og påskens midtpunkt”, Liahona, mai 2020, 53)

Bilde
overvei, ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hvordan har Messias hjulpet deg når du har følt deg sønderknust eller følt deg undertrykt? Hvis du ikke er sikker på hvordan du skal besvare dette spørsmålet, kan du overveie hvorfor det kan være viktig å søke hans hjelp og helbredende kraft i ditt liv.

Del 2

Hva gjorde Messias som gjør ham i stand til å helbrede og hjelpe meg?

Du vet sannsynligvis av personlig erfaring i det minste litt om lidelse og smerte. Og du har sikkert sett det i andres liv. Prøv å forestille deg hvordan det kan ha vært for Jesus Kristus å oppleve all menneskelig lidelse – fysisk, følelsesmessig og åndelig smerte, for alle mennesker gjennom alle tider, også deg.

Jesaja 53 er en av de mest innsiktsfulle åpenbaringene i Skriftene om Jesu Kristi lidelse på våre vegne. Eldste Holland sa faktisk at det er “den mest storslagne, lengste og mest lyriske erklæring om Herren Jesu Kristi liv, død og sonoffer” (Christ and the New Covenant [Kristus og den nye pakt] [1997], 89).

Bilde
studium, ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Jesaja 53:3–6, 8, 11–12, og vurder å markere det Messias opplevde slik at han kunne helbrede og forløse deg. (For ytterligere hjelp til å forstå Jesaja 53, kan du lese “Israels innsamling og Messias’ komme: Jesaja 48–54”, fra Det gamle testamente – Elevhåndbok.)

Bilde
The Mocking of Christ [Kristus blir spottet], av Carl Heinrich Bloch

Da profeten Alma den yngre forkynte for nephittene, beskrev han bredden og dybden av Messias’ lidelse.

Bilde
studium, ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Alma 7:11–12, og tenk nøye gjennom hva Jesus led og hvorfor. (Merk: Succor [hjelpe] betyr “å løpe til eller løpe for å støtte; for å hjelpe eller lindre når noen er i vanskeligheter, behov eller nød; å hjelpe og befri fra lidelse” (Webster’s Dictionary [1828].)

Bilde
ung voksen kvinne ser bedrøvet ut

President Jean B. Bingham, Hjelpeforeningens generalpresident, underviste:

Bilde
President Jean B. Bingham

I sine 33 år i jordelivet opplevde [Jesus Kristus] avvisning, forfølgelse, kroppslig sult, tørst og utmattelse, ensomhet, verbal og fysisk mishandling, og til slutt en pinefull død påført av syndige mennesker. I Getsemane og på korset på Golgata følte han alle våre smerter, lidelser, fristelser, sykdommer og skrøpeligheter.

Uansett hva vi har lidd, er han kilden til helbredelse. De som har opplevd noen form for overgrep, overveldende tap, kronisk sykdom eller invalidiserende lidelse, usanne beskyldninger, ondskapsfull forfølgelse eller åndelig skade på grunn av synd eller misforståelser, kan alle bli helbredet av verdens Forløser. Men han kommer ikke inn uten invitasjon. Vi må komme til ham og la ham utføre sine mirakler. (“Så din glede kan bli fullkommen”, Liahona, nov. 2017, 86)

President Dallin H. Oaks i Det første presidentskap sa følgende om hvordan Herren hjelper oss:

Bilde
President Dallin H. Oaks

På grunn av sin forsoning er Frelseren i stand til å avhjelpe og lindre enhver jordisk smerte og lidelse. Noen ganger helbreder hans kraft en skrøpelighet, men Skriftene og våre erfaringer lærer oss at noen ganger hjelper han oss ved å gi oss styrke eller tålmodighet til å utholde våre skrøpeligheter. (“Styrket ved Jesu Kristi forsoning”, Liahona, nov. 2015, 62)

Bilde
skriv ned, ikon

Skriv ned tankene dine

Tenk på noen du kjenner, som strever med en utfordrende situasjon. Vurder å skrive et budskap du kan dele med dem om Jesu Kristi evne til å styrke og befri oss. Hvis du føler deg tilskyndet til å gjøre det, kan du dele det med dem.