Institutt
Leksjon 7 Klassens forberedelsesmateriell: Ta imot Guds rettferdighet, barmhjertighet og kjærlighet


“Leksjon 7 Klassens forberedelsesmateriell: Ta imot Guds rettferdighet, barmhjertighet og kjærlighet”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (2023)

“Leksjon 7 Klassens forberedelsesmateriell”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Bilde
His Hand Is Stretched Out Still [Hans hånd er fremdeles utrakt], av Elizabeth Thayer

Leksjon 7 Klassens forberedelsesmateriell

Ta imot Guds rettferdighet, barmhjertighet og kjærlighet

Moses underviste at Jehova er “rettferdig og rettvis” (5 Mosebok 32:4). Han sa også at Herren er “barmhjertig og nådig” (se 2 Mosebok 34:6). Har du noen gang lurt på hvordan vår himmelske Fader og Jesus Kristus kan være både rettferdig og barmhjertig? Disse guddommelige egenskapene underviser ikke bare om Guds kjærlighet til deg, men de gir også et eksempel på hvordan du kan vise kjærlighet til andre.

Merk: I Skriftene kan tittelen Gud henvise til enten vår himmelske Fader eller Jesus Kristus. Begge legemliggjør alle guddommelige egenskaper fullkomment. Det vi lærer om den ene, er like sant om den andre (se Johannes 14:9; 17:21).

Del 1

Hva kan Guds rettferdighet lære meg om hans kjærlighet?

Noen ser det som at “Det gamle testamentes Gud” oppfører seg annerledes enn “Det nye testamentes Gud”. De ser Det gamle testamentes Gud, Jehova, som hevngjerrig, krevende og streng. Og de ser Det nye testamentes Gud, Jesus Kristus, som vennlig, tilgivende og barmhjertig. Men som du lærte i en tidligere leksjon, “[Jesus Kristus] var Det gamle testamentes store Jehova [og] Det nye testamentes Messias” (“Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd”, ChurchofJesusChrist.org). Hvordan kan den samme Gud være både krevende og vennlig, vred og langmodig, rettferdig og barmhjertig?

Disse tilsynelatende kontrastfylte egenskapene er eksempler på dybden og bredden av Guds karakter. En forståelse av hvordan han legemliggjør alle disse egenskapene, gjør det mulig for oss å stole bedre på ham. Tenk på problemene vi kan oppleve i vårt liv hvis vi har et enten-eller-syn på Guds guddommelige egenskaper – at han enten er rettferdig og krevende eller medlidende og tilgivende. Når du studerer Skriftene, kan du tenke på hvordan alle Guds egenskaper angår hans fullkomne kjærlighet.

La oss begynne med egenskapen rettferdighet. Hva får dette ordet deg til å tenke på? Noen ganger i Skriftene kan Guds rettferdighet høres streng ut. Noen beretninger i Det gamle testamente bruker ord som harme og vrede til å beskrive Guds rettferdighet overfor de ulydige og ugudelige (se Jesaja 1:4; Jeremia 32:30–31; Topical Guide, “God, Indignation of”, [Se også veiledning til Skriftene, Vrede]). For eksempel, på grunn av folkets ulydighet ble Sodoma og Gomorra tilintetgjort av ild fra himmelen (se 1 Mosebok 19:15–25), Israels hus ble adspredt av Assyria (se 2 Kongebok 15:27–31), og nasjonen Juda ble tatt til fange av babylonerne (se 2 Kongebok 24:10–16). Kort sagt opplevde de ugudelige ofte vekten av Guds rettferdighet.

Bilde
Destruction of Jerusalem [Jerusalems ødeleggelse], av Gary L. Kapp

Når vi leser om Guds vrede, skulle vi ikke anta at våre følelser og uttrykk for sinne, som falne mennesker, er de samme som Guds rettferdige vrede. Som profeten Jesaja påminner oss: “Mine tanker er ikke deres tanker, og deres veier er ikke mine veier, sier Herren” (Jesaja 55:8).

President Dallin H. Oaks i Det første presidentskap ga følgende perspektiv:

Bilde
President Dallin H. Oaks

Vi leser om og om igjen i Bibelen og i nyere skrifter om Guds vrede mot de ugudelige og at han handler i sin vrede mot dem som bryter hans lover. Hvordan kan sinne og vrede være tegn på hans kjærlighet? Guds kjærlighet er så fullkommen at han kjærlig krever av oss at vi adlyder hans bud, fordi han vet at bare gjennom lydighet til hans lover kan vi bli fullkomne slik han er det. Derfor er ikke Guds sinne og vrede i strid med hans kjærlighet, men det er tegn på hans kjærlighet. (“Kjærlighet og lov”, Liahona, nov. 2009, 27)

Tidspunktet for Guds rettferdighet er også et tegn på hans kjærlighet til sine barn. Ta for eksempel historien om Noah og flommen. På Noahs tid var “jorden … fordervet fremfor Gud” (Moses 8:28). Vold var utbredt, og mennesker var stadig engasjert i ondskap. I ca. 120 år advarte Noah folket og sa at hvis de ikke omvendte seg, ville de bli ødelagt av en flom (se Moses 8:17–30). De ignorerte Guds kjærlige bønn, og alle unntatt Noah og hans familie omkom i flommen (se 1 Mosebok 8:15–21).

Bilde
ark på sjøen

Ved første øyekast kan denne hendelsen ganske enkelt synes å være en utøvelse av streng og krevende rettferdighet. Men etter et syn profeten Enok mottok av Noahs tid, får vi bemerkelsesverdig innsikt i forholdet mellom Guds rettferdighet og hans kjærlighet.

Bilde
studium, ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Moses 7:28–29, 32–33, 37, og se etter tegn på Guds dype kjærlighet selv for dem som ikke ville lytte til hans bud.

Om denne rørende scenen, har eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum sagt:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

Denne gripende begivenheten gjør mer for å formidle Guds sanne natur enn noen teologisk avhandling noensinne kan …

Hvilket uutslettelig bilde på Guds engasjement i vårt liv! … Hvor lett det er å elske noen som elsker oss så bemerkelsesverdig! (“Guds storhet”, Liahona, nov. 2003, 72)

Når du tenker på hva Guds kjærlighet betyr for deg, kan du tenke på den beste måten å beskrive den for andre på. Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

Det er mange måter å beskrive og snakke om guddommelig kjærlighet på. Noe vi hører ofte i dag, er at Guds kjærlighet er “ubetinget”. Selv om dette på en måte er sant, finnes ikke beskrivelsen ubetinget noe sted i Skriftene Hans kjærlighet beskrives derimot som “den store og vidunderlige kjærlighet” [Lære og pakter 138:3], “fullkommen kjærlighet” [1 Johannes 4:18; Moroni 8:16], “forløsende kjærlighet” [Alma 5:26], og “evigvarende kjærlighet” [Jeremia 31:3]. Dette er bedre ord fordi ordet ubetinget kan formidle feilaktige inntrykk om guddommelig kjærlighet, som at Gud tolererer og unnskylder alt vi gjør fordi hans kjærlighet er ubetinget, eller at Gud ikke stiller noen krav til oss fordi hans kjærlighet er ubetinget, eller at alle blir frelst i Guds himmelrike fordi hans kjærlighet er ubetinget. Guds kjærlighet er uendelig og vil vare evig, men hva det betyr for hver enkelt av oss, er avhengig av hvordan vi reagerer på hans kjærlighet. (“Da blir dere i min kjærlighet”, Liahona, nov. 2016, 48)

Bilde
overvei, ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hvordan vil du forklare sammenhengen mellom Guds rettferdighet og hans kjærlighet til sine barn?

Del 2

Hva kan Herrens barmhjertighet lære meg om hans kjærlighet?

Det føles godt at Gud velsigner oss når vi adlyder. Men det er vanskelig å måtte oppleve konsekvensene av våre egne dårlige valg. Og når konsekvensene er alvorlige, kan det være skremmende. I slike stunder kan vi bønnfalle Herren om barmhjertighet.

I mange andre tilfeller innser imidlertid ikke de som synder, behovet for Guds barmhjertighet. Tenk på tilfellet med Corianton, Alma den yngres sønn. Etter å ha forlatt sin misjon og begått noen alvorlige synder, følte Corianton at det var “urettferdig” at en synder skulle bli straffet og oppleve elendighet (se Alma 42:1).

Bilde
studium, ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Alma 42:15, 22, 24–25, og se etter hva Alma underviste om rettferdighet, barmhjertighet og Jesu Kristi forsoning. (Merk: En angrende person er “en som omvender seg fra synd; som er sørgmodig på grunn av sine overtredelser” [Webster’s Dictionary (1828), “Penitent”].)

Bilde
Christ in Gethsemane [Kristus i Getsemane], av Harry Anderson

Jesus Kristus, med dyp personlig kjærlighet til deg og alle, står mellom oss og den rettferdighet som venter oss (se Mosiah 15:9). Han har allerede betalt den uutholdelige prisen for våre synder. Og han ønsker å vise de angrende barmhjertighet (se Lære og pakter 19:16–18). President Dieter F. Uchtdorf, da annenrådgiver i Det første presidentskap, underviste:

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

Vi kan ikke fortjene vår plass i himmelen. Rettferdighetens krav står som en hindring som vi er maktesløse til å overvinne på egenhånd.

Men alt er ikke tapt …

Selv om våre synder måtte være som purpur, kan de bli hvite som snø. Fordi vår elskede Frelser “ga seg selv til en løsepenge for alle” [1 Timoteus 2:6], er det mulig for oss å komme inn i hans evige rike. (“Nådens gave”, Liahona, mai 2015, 108)

Tenk igjen på Enoks syn om flommen. Enok lærte at i åndeverdenen kan til og med de ulydige som døde i flommen, til slutt komme frem og stå “ved Guds høyre hånd” hvis de utøver tro på Jesus Kristus og omvender seg fra sine synder (Moses 7:57; se også Moses 7:38, 55–56; Lære og pakter 138:6–8, 28–37).

Eldste Lynn G. Robbins i De sytti forklarte hvordan Herrens nåde gir oss mange muligheter til å forandre oss:

Bilde
Eldste Lynn G. Robbins

[Vi står] helt forundret over Frelserens nåde med hensyn til å gi oss nye sjanser til å overvinne synd, eller hjertets feiltrinn.

Ingen er mer på vår side enn Frelseren …

Siden han visste at den snevre og smale sti ville være bestrødd med prøvelser og at feiltrinn ville være en daglig hendelse for oss, betalte Frelseren en uendelig pris for å gi oss så mange sjanser som vi ville trenge for å klare å bestå vår jordiske prøvestand …

Fordi vi ikke ønsker å være ferdige før vi blir slik vår Frelser er, må vi fortsette å reise oss hver gang vi faller, med et ønske om å fortsette å vokse og utvikle oss til tross for våre svakheter. (“Sytti ganger sju”, Liahona, mai 2018, 22, 23)

Bilde
overvei, ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hva er dine tanker eller følelser for Jesus Kristus, når du vet at han tilfredsstilte rettferdighetens krav slik at du kan omvende deg og motta barmhjertighet? Hva kan du gjøre for å vise din takknemlighet for sonofferet han gjorde på dine vegne?