Institutt
Leksjon 22 Klassens forberedelsesmateriell: Delta sammen med Jesus Kristus i den vedvarende gjenopprettelsen


“Leksjon 22 Klassens forberedelsesmateriell: Delta sammen med Jesus Kristus i den vedvarende gjenopprettelsen”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell (2023)

“Leksjon 22 Klassens forberedelsesmateriell”, Jesus Kristus og hans evige evangelium – Lærermateriell

Bilde
unge menn utenfor et tempel

Leksjon 22 Klassens forberedelsesmateriell

Delta sammen med Jesus Kristus i den vedvarende gjenopprettelsen

Har du noen gang tenkt over hvorfor vår himmelske Fader sendte deg til jorden i denne tiden? President Dieter F. Uchtdorf, som da var rådgiver i Det første presidentskap, underviste at gjenopprettelsen fortsetter i vår tid, og at vi lever i “en av de mest bemerkelsesverdige periodene i verdens historie!” (“Sover du gjennom gjenopprettelsen?”, Liahona, mai 2014, 59). Frelseren fortsetter aktivt å lede sin kirke og å arbeide for å frelse alle på jorden. Når du studerer denne leksjonen, kan du overveie hvordan du kan slutte deg til ham i hans store verk.

Del 1

Hva er min rolle i den vedvarende gjenopprettelsen?

Gjennom profeten Joseph Smith gjenga Herren sitt evangelium og gjenopprettet sin “sanne og levende kirke” på jorden (Lære og pakter 1:30). Eldste LeGrand R. Curtis jr. i De sytti sa:

Bilde
Eldste LeGrand R. Curtis jr.

Så fantastiske ting som Gud enn åpenbarte gjennom Joseph Smith, ble ikke gjenopprettelsen fullført i Josephs levetid. Gjennom profeter etter ham har vi mottatt slike ting som en vedvarende utvikling av tempelarbeidet, mer hellig skrift, oversettelsen av Skriftene til mange språk, at evangeliet har blitt bragt ut til hele verden [og] organiseringen av Søndagsskolen, Unge kvinner, Primær og prestedømsquorumer …

“Vi er vitner til en gjenopprettelsesprosess,” har president Russell M. Nelson sagt. “Hvis du tror Kirken er fullstendig gjenopprettet, ser du bare begynnelsen. Det vil komme mye mer.” (“Den vedvarende gjenopprettelsen”, Liahona, april 2020, 21)

Bilde
misjonærer ber sammen med mann og kvinne

Når Herren fortsetter å utfolde sitt verk, er det viktig for hver enkelt av oss å overveie hvordan vi kan delta. President Uchtdorf spurte:

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

Når vår tid i jordelivet er over, hvilke erfaringer vil vi kunne fortelle om med hensyn til vårt eget bidrag til denne viktige perioden av livet, og for å fremme Herrens verk? …

Det står for mye på spill til at vi som enkeltpersoner, familier og som Kristi Kirke bare skal yte halvhjertet innsats for dette hellige verk.

Å være en Jesu Kristi disippel er ikke noe man gjør en gang i uken eller en gang om dagen …

La oss være våkne og ikke bli trette av å gjøre godt, for vi “legger grunnvollen til et stort verk” [Lære og pakter 64:33]. Vi forbereder Frelserens gjenkomst. (“Sover du gjennom gjenopprettelsen?”, Liahona, mai 2014, 59, 62)

Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til leksjonen

Tenk på nyere læresetninger fra Kirkens ledere, justeringer i Kirkens retningslinjer eller Kirkens generelle bekjentgjørelser som er en del av den vedvarende gjenopprettelsen. Overvei ting som undervises på generalkonferansen, lagt ut på Kirkens nettsted (ChurchofJesusChrist.org), eller bekjentgjort i Kirkens nyhetsredaksjon (newsroom.ChurchofJesusChrist.org). Hva kan disse læresetningene eller justeringene bety for deg?

Del 2

Hvordan kan jeg delta i den vedvarende gjenopprettelsen?

President Nelson underviste at én måte vi kan delta i den vedvarende gjenopprettelsen på, er å hjelpe til med å samle Israel. Han erklærte:

Bilde
President Russell M. Nelson

Den innsamlingen er det viktigste som foregår på jorden i dag. Ingenting annet ligner i omfang, ingenting annet ligner i betydning, ingenting annet ligner i majestet …

Ønsker [du] å være en stor del av den største utfordringen, den største saken, og det største arbeidet på jorden i dag?

Ønsker du å hjelpe til med Israels innsamling under disse dyrebare siste dager? Vil du som er utvalgt, være villig til å hjelpe med å finne de utvalgte som enda ikke har hørt budskapet om det gjengitte evangelium? (Russell M. Nelson og Wendy W. Nelson, “Sions ungdom, kom nå alle” (verdensomspennende andakt for ungdom, 3. juni 2018), supplement til Liahona og Ensign, 8, ChurchofJesusChrist.org)

Israels innsamling er av stor betydning fordi den gjør paktene og velsignelsene som loves til Abrahams, Isaks og Jakobs etterkommere tilgjengelig for alle mennesker (se 1 Mosebok 26:3–4; 35:11–12; Abraham 2:8–11).

I oldtiden brøt Israels hus, Guds paktsfolk, sine pakter og forkastet Herren. De ble adspredt “blant alle nasjoner” (1 Nephi 22:3, se også vers 4–5). Likevel forutsa profeter at i de siste dager ville Herren utføre et “forunderlig verk” (1 Nephi 22:8) blant både Israel og alle jordens slekter. Han vil samle det adspredte Israel og gjøre sine pakter kjent (se 1 Nephi 15:12–16; 22:8–10).

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les 1 Nephi 22:11–12, og se etter hvordan Israels innsamling kan velsigne alle mennesker.

President Nelson sa også følgende om Israels innsamling:

Bilde
President Russell M. Nelson

Israels innsamling er ikke et endelig mål. Den er bare begynnelsen. Det mål vi arbeider mot og må holde ut til enden for å oppnå, omfatter begavelsen og templets beseglingsordinanser. Det omfatter at vi inngår et paktsforhold med Gud enten ved avstamning eller adopsjon, og deretter bor sammen med ham og vår familie for alltid. Det er Guds herlighet – evig liv for hans barn. (“Mormons bok, Israels innsamling og Det annet komme”, Liahona, juli 2014, 31)

Bilde
unge voksne kvinner foran et tempel

Når du tenker på omfanget av Israels innsamling, lurer du kanskje på hva du kan gjøre for å delta. President Nelson forklarte: “Hver gang vi gjør noe som hjelper noen – uansett på hvilken side av sløret – å inngå og holde sine pakter med Gud, hjelper vi til med Israels innsamling” (“La Gud råde”, Liahona, nov. 2020, 92–93).

President Bonnie H. Cordon i Unge kvinners generalpresidentskap underviste hvordan du kan finne din rolle i innsamlingen:

Bilde
Søster Bonnie H. Cordon

Spør vår himmelske Fader i bønn hva du kan gjøre for å være en del av denne innsamlingen, og bringe andre til Kristus. Skriv ned dine tilskyndelser, og vær så modig og handle ifølge dem! Mulighetene er like varierte som vi er. Jeg er takknemlig for en profet som utfordrer hver enkelt av oss til å heve oss til et høyere nivå. (Facebook, 3. juni 2018, facebook.com/YWPresident)

Bilde
ikon, skriv ned

Skriv ned tankene dine

Overvei med bønnens hjelp en eller to måter du kan bidra til Israels innsamling på. Lag og skriv ned en plan for å handle ifølge dine inntrykk. Du kan også se “Åpenbaringen fortsetter” (0:53).

Del 3

Kan jeg virkelig utgjøre en forskjell?

Noen ganger kan du føle deg utilstrekkelig når du streber etter å utføre Herrens verk. Når du føler det slik, er det viktig å huske at du aldri utfører hans verk alene.

I allegorien om oliventrærne sammenlignet profeten Zenos vingården med verden. Israels hus symboliseres av et dyrket oliventre, og hedningefolkene er representert ved ville oliventrær. Når historien nærmer seg slutten, gjør olivenhagens Herre Jesus Kristus alt i sin makt for å hjelpe alle trærne å bli fruktbare (se Jakobs bok 5:47).

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Jakobs bok 5:70–72 nøye, og se etter forholdet mellom Herren og hans tjenere mens de arbeider i vingården.

Tenk på hva det betyr for deg å arbeide sammen med Herren. Til de hellige i de siste dager sa Frelseren: “Og hos den som mottar dere, der vil jeg også være, for jeg vil gå foran dere. Jeg vil være ved deres høyre og ved deres venstre hånd, og min Ånd skal være i deres hjerter og mine engler rundt om dere for å støtte dere” (Lære og pakter 84:88).

Bilde
Frelserens hender

Eldste Kim B. Clark sa da han var medlem av De sytti, om Frelserens støtte:

Bilde
Eldste Kim B. Clark

Vær så snill og husk disse ord fra Frelseren: “Jeg er ikke alene, for Faderen er med meg” [Johannes 16:32]. Slik er det også med oss. Vi er ikke alene. Herren Jesus Kristus og vår himmelske Fader elsker oss, og de er med oss. Fordi Jesus så hen til sin Fader og fullførte det store sonoffer, kan vi se hen til Jesus Kristus med forsikring om at han vil hjelpe oss. (“Se hen til Jesus Kristus”, Liahona, mai 2019, 56)

Bilde
ikon, drøft

Drøft som forberedelse til leksjonen

Tenk på en gang du har følt Herren hjelpe deg mens du utførte hans verk. Vurder også å be et familiemedlem eller en venn om å dele et eksempel fra vedkommendes liv. Kom til klassen klar til å dele.